Mikä merkki/malli?Heinäkuussa hankittu uusi sykemittari/-vyö ja n. 25-30 kertaa pidetty lenkillä. Nyt ei enää löydä sykettä, vaan nollaa näyttää. Mistäköhän johtuu? Patteri vaihdettu, vyötä kiristetty ja tarkistettu, että sydän kyllä lyö rinnassa.
En jaksanut googlailla, kun viime viikolla ostin juoksukäyttöön Polar Vantage M:n. Kolmen lenkin jälkeen ei mitään negatiivista noista sykemittauksista. Urheilutilojen näytöt ovat molemmilla merkeillä täysin räätälöitävissä, mistä täydet pinnat kummallekin. Kaikille tuo rannemittaus ei toimi kunnolla, mä kuulun onnellisten ryhmään tässä.
Jos Polar ei olisi tuonut vihdoin noita uusia malleja markkinoille, olisin hommannut viimeistään keväällä Suunnolta tuon Trainer Wristin. Vaakakupissa oli painavin tekijä Polarin "mullistava" rannemittaus. Vilkkuu kuin joulukuusi ja pitäisi olla parempi kuin muut yhteensä, holtittoman pitkä akkukesto gps-käytässä. Uskoo ken haluaa nuo markkinointipuheet, mutta mä olen tyytyväinen, ainakin toistaiseksi. Kolmen lenkin jälkeen akku näyttää vielä jotain n. 80 % varausta. Kosketusnäyttö ja pröö-urheilijalle tarkoitetut ominaisuudet eivät houkuttaneet ihan niin paljon, että olisin viitsinyt maksaa melkein tuplahinnan.
No tänään oli kädessä työpäivän ajan. Samalla tavalla seuraa aktiivisuutta kuin esim. M400 tai A360/270. Olen kyllä ymmärtänyt, että unen seuranta on tuossa ihan vakiotoiminto. Mä en osaa nukkua kello kädessä, joten en viitsi edes testata. Pitää varmaan joskus sammua tuo kädessä tai jotain.Oletko käyttänyt kelloa lenkkien ulkopuolella? Vaikka tuo kello ei taida ihan jokapäiväiseen käyttöön sopiakaan, niin kiinnostaisi tietää enemmän ainakin, miten unen seuranta kellolla onnistuu.
... Lähinnä sitä olen siis pohtinut, että onkohan laite jotenkin herkkä kylmälle ilmalle vai ottaako se jostain takin hihasta tai BT-kuulokkeista häiriöitä, mikä sitten sotkee sykemittausta.
Tarkoitatko, että optisesti mittaat ranteesta? Sehän ei tietenkään ota mitään häiriöitä mistään sähkölaitteista, kun toimii optisesti, mutta muutenhan rannemittaus on kaiketi vähän sinne päin. Ainakin sen kellon pitää olla tiukalla ranteessa kiinni, ennen kun voi edes toimia luotettavasti. Ite pidän aina vyötä jos oikeasti haluan jotain mitata, vaikka itelläkin optinen mittari on.
Mulla on Vantage M mitannut aina luotettavasti. Pidän kyllä hihnaa aika tiukalla. Tuo on kuitenkin hyvin yksilöllistä, miten hyvin nuo mittaavat. Vantage-sarja on tietääkseni yksi parhaista rannemittauksen luotettavuuden suhteen.Olen huomannut omien ja tuttujen kokemusten perusteella, että se kello pitää olla myös ranteessa hieman ylempänä kuin mitä normaalisti kelloa pitäisit, jotta mittaa sykkeet luotettavasti. Ainakin etusormen leveyden verran ylempänä kuin normaalisti.
Itsekin olen tässä meinannut päivittää kellon. Tulee käyttöön urheiluun (lähinnä juoksu ja pyöräily) ja toki myös ihan päivitäiseen arkeen. Polarin Vantage-sarja vaikuttaa asialliselta. Toisaalta Suunnon uusinta eli 9-mallia on kehuttu. Onko täällä Suunnon käyttäjiä? Kokemukset Suunto 9:stä?
En kyllä ole mikään asiantuntija, perheessä on vaan ollut noita vaikka kuinka kauan. Se on kaikille ollut yhteistä, että mikään ei ole vielä toiminut täysin ilman ongelmia, aina jotain säätöä. Jos nyt ostaisin mittarin itselleni, ostaisin garminin, joko fenixin tai sen joku runner tms. mihin saa lähimaksun, mikä voisi olla kätevä lisä....
Laitetaan tähän nyt @jussi_j kun vaikuttaisi aparaateista olevan hyvin perillä. Toki muidenkin apu otetaan mielellään vastaan.
Mun kokemus Suunnon Spartan-mallistosta on, että se on ihan paska, jos sykettä pitää mitata vielä kuukauden päästä kellon käyttöönoton jälkeen. Spartan Sportille pitää ainakin tehdä kahden kuukauden välein reset. Siinä muistaakseni pitää napauttaa sekuntiviisari näkyviin, jotta näkee sen pysähtyvän, kun painaa n. 12 s ylänappia. Sen jälkeen se osaa taas tallentaa sykettä sen pari kuukautta. Koska käytit Polarin vyötä, vika tuskin on Suunnon uber-paskassa vyössä. Ehkä tuo Trainer on yhtä susi kuin Sport.Voisiko olla kiinni vain siitä, etteivät Polar ja Suunto tee yhteistyötä
Mulla on Vantage M mitannut aina luotettavasti. Pidän kyllä hihnaa aika tiukalla. Tuo on kuitenkin hyvin yksilöllistä, miten hyvin nuo mittaavat. Vantage-sarja on tietääkseni yksi parhaista rannemittauksen luotettavuuden suhteen.
Suunnosta on kokemuksia Spartan Sportista, sykevyöllä. Osa Suunnon sykevöistä on ihan susia, ainakin tuon Spartan-sarjan tekstiilivyöt eivät kestä ~mitään, eli normaalia käyttöä. Niitä pitäisi uusia koko ajan. Eipä juuri kiinnosta. Eikä Spartanin ranteesta mittaavat mallit ole nekään ilmeisesti ihan luotettavuuden kärkipäätä. En ole muuten tutustunut, mutta kollegalla meni ainkain kerran koko kello uusiksi eikä luotettavuus parantunut vaihdon jälkeenkään. Muuten se on kellona todella tyylikäs omassa sarjassaan. Sama pätee 9:iin, ainakin minun mielestäni. Lenkkikaveriksi ottaisin Vantagen, patikalle Suunnon. Minä en ainakaan välitä patikalla mittailla sykettä, matkadata on paljon tärkeämpää. Suunnon Movescount taitaa siirtyä uuteen systeemiin ihan näinä päivinä. Movescount oli ihan ok, samoin Polar Flow. Garminin vastaava palvelu on kuulemma ihan paska.
E. Lopetin sen Spartanin käytön lenkkeillessä tuon vyön paskuuden sekä kellon jumittamisen takia. Kello piti resetoida parin kk välein, kun lakkasi ottamasta sykedataa talteen tasaisin väliajoin. Matkan se kyllä mittasi.
No ehkä pitäisi tarkentaa, että kännysovellusta, mutta kaikkein eniten tarkoitin sitä, että se on vähiten paska. Tosin suunnosta ei ole kokemuksia kun ihan alkuajoilta...
On muuten eka kerta, kun joku kehuu Garminin webbipalvelua @jussi_j
Ok. Mä en ole käyttänyt Suunnon/Polarin appseja kuin lähinnä synkkaamiseen treenin jälkeen. Sen jälkeen tarkempi analysointi aina koneella. Omia kokemuksia Garminista ei ole, mutta niiden webbiä on haukuttu vuolaasti. Omasta mielestä Polarin webbisysteemi on hiukan Suuntoa parempi. Appseista, Polarin vanhemmilla malleilla synkkaaminen oli välillä silkkaa tuskaa, mutta Vantagella tuo on toiminut jouhevasti ja luotettavasti. Suunnon appsin käyttökokemus menee noiden välimaastoon. Uutta ekosysteemiä en ole Suunnolta testannut, vain sitä piakkoin poistuvaa Movescountia.No ehkä pitäisi tarkentaa, että kännysovellusta, mutta kaikkein eniten tarkoitin sitä, että se on vähiten paska. Tosin suunnosta ei ole kokemuksia kun ihan alkuajoilta.
Samanlaista ongelmaa oli minullakin, sykkeet näytti pk-juoksulenkillä 20-40 pykälää satunnaisesti liikaa sykevyön kanssa. Yleensä harjoituksen käynnistäminen uudelleen korjasi ongelman. Väsyin kuitenkin Spartanin bugisuuteen, joka softapäivityksessä oli uudet ongelmat ja luvattuja ominaisuuksia tuli hitaasti. Vaihdoin Garminin Fenixiin, joka on toiminut kuten lupaa. Spartan lienee Elisa viihteen tallennusboxin kanssa yksi huonoimmista teknisistä vempeleistä jonka olen omistanut.Lähtöspeksit: Kello Suunto Spartan Trainer Wrist HR, Vyö Polar H10. Lajina pyöräily ja kello ohjaustangossa kiinni (kadenssi-/matka-/nopeusmittarina).
Tässä on nyt muutaman lenkin ajan käynyt niin, että sykelukemat ovat aivan poskettomia, keskisyke jossain +190.
Juu eihän tuo Spartan mikään tarkin ole, mutta kuitenkin viime viikon alkuun asti toiminut moitteetta. Eilen kiinnitin huomiota siihen, että kellon näyttämä syke vaikutti normaalilta ennen kuin painoi harjoitustilan Aloita-painiketta. Heti lopetettua samoin, vielä kun vyö oli päällä. Mutta kun harjoitustilan oli käynnistänyt, oltiin välittömästi jossain 190-210 välimaastossa. Ensimmäinen hetki kun olin kunnolla hengästynyt treenin aikana, niin kello näyttikin lukemaa 182. :D Eli tuossa ei ole tällä hetkellä mitään järkeä.Mun kokemus Suunnon Spartan-mallistosta on, että se on ihan paska, jos sykettä pitää mitata vielä kuukauden päästä kellon käyttöönoton jälkeen. Spartan Sportille pitää ainakin tehdä kahden kuukauden välein reset. Siinä muistaakseni pitää napauttaa sekuntiviisari näkyviin, jotta näkee sen pysähtyvän, kun painaa n. 12 s ylänappia. Sen jälkeen se osaa taas tallentaa sykettä sen pari kuukautta. Koska käytit Polarin vyötä, vika tuskin on Suunnon uber-paskassa vyössä. Ehkä tuo Trainer on yhtä susi kuin Sport.[
Garminista ei ole kokemusta, mutta itse en osaa kehua tuota Suunnon palvelua. Hieman sekava kokonaisuus ja harjoituksista saatava data on harmittavan suppea, itse kun tykkään niitä jälkeenpäin tutkailla. Onneksi sentään saa siirrettyä Endomondoon missä harjoituksista on dataa paremmin saatavilla.On muuten eka kerta, kun joku kehuu Garminin webbipalvelua jussi_j[
Perhana, melkein kuin puukkoa haavassa kääntäisi kun näitä lukee :D. Pitkään mietin kelloa ostaessa, että valitsenko Garminin vai Suunnon, ja Garmin oli aluksi ykkösvaihtoehto. Taisi olla sitten DC Rainmakerin kattava kellovertailu, jonka perusteella päättelin että tuolla noin 250e budjetilla paras valinta olisi Suunto.Samanlaista ongelmaa oli minullakin, sykkeet näytti pk-juoksulenkillä 20-40 pykälää satunnaisesti liikaa sykevyön kanssa. Yleensä harjoituksen käynnistäminen uudelleen korjasi ongelman. Väsyin kuitenkin Spartanin bugisuuteen, joka softapäivityksessä oli uudet ongelmat ja luvattuja ominaisuuksia tuli hitaasti. Vaihdoin Garminin Fenixiin, joka on toiminut kuten lupaa.
Eipä se aspa oikein halunnut edes ymmärtää mikä on ongelma. Tai sitten en osannut selittää.Pitänee vielä huomenna soittaa Suunnon aspaan ja kysyä mitä tuumaavat. Luultavasti ei kyllä mitään järkevää, mutta kokeillaan..
Paitsi että, toi boxi toimii nykyään....Elisa viihteen tallennusboxin kanssa yksi huonoimmista teknisistä vempeleistä jonka olen omistanut.
Onko kellään kokemuksia tuosta OH1:sta? Eli tuo optinen sensori, mikä tulee käsivarteen kiinni.
M400 ja H7 parisen vuotta vanhoja ja sykkeen mittaaminen alkanu tökkimään pahemman kerran. Yhtäkkiä kello näyttää pelkkää viivaa ja kun mittaus taas jatkuu, niin näyttää hyvin alhaista lukemaa mistä saattaakin sitten pompata yli 200. Sykevyön käyttö ihan samaan tapaan kuin tähänkin asti.
Oura toimii palautumisen seurannassa erittäin hyvin, mutta aktiivisuusmittariksi siitä ei ole millään tasolla. Aktiivisuusmittaus on vain suuntaa antava eikä sormus seuraa päivän aktiviteettien aikana esimerkiksi sykettä ollenkaan. Koko aktiivisuusmittaus perustuu käsittääkseni liikkeeseen jolloin esimerkiksi kitaraa soittaessa aktiviisuusluvut ovat aina tapissa ja pyöräily puolestaan on matalan aktiviteetin toimintaa vaikka sykkeet hakkaisivat koko treenin ajan lähellä maksimia.Tässä ketjussa lienee sopivinta kysyä Oura-sormuksista kokemuksia. Lähinnä haluaisin perusdataa aktiivisuudesta sykkeineen ja unitietoja, en ole kiinnostunut kovin syvällisestä datasta, mitä erilaisista kelloista on mahdollista kaivaa, ja siksi kello ei hirveästi kiinnosta. Oura olisi sopivan huomaamaton, toiminnot riittäisivät ja olisi vielä kotimainen innovaatio. Mites pelkän sormuksen käyttö lenkillä, datan saanee tuotua sovellukseen myöhemmin? Onko kokemuksia salitreenistä Ouran kanssa?
Mulla oli paha tapa vaan jättää vyö kassiin reenin jälkeen, sittemmin alkanut vähintään vedellä huuhtelemaan, niin on toiminut lähestulkoon aivan moitteetta. Tokihan käyttöohjeissa neuvotaan näin tekemäänkin, mutta kyllähän se tiedetään miten hyvin ohjeita tulee luettua.Mulla on muuten alkanut tekemään ihan samaa (vyöllä, kellolla ja sensorilla kaikilla ikää muutama vuosi). Mahtaako olla yleisempikin ilmiö?