Syötkö aamupalaa?

  • 28 107
  • 278

Syötkö aamupalaa?

  • Kyllä, joka päivä

    Ääniä: 182 48,9%
  • Kyllä, silloin tällöin

    Ääniä: 104 28,0%
  • En syö ollenkaan

    Ääniä: 86 23,1%

  • Äänestäjiä
    372

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Arkiaamuina subin kautta duuniin, 15 senttinen auttaa jaksamaan lounaalle asti.

Viikonloppuisin sitten kun on aikaa kunnolla heräillä ja kokkailla, niin melko useasti tulee duunattua tollanen setti:
- paketti pekonia
- puol purkkia Heintzin valkoisia papuja tomaattikastikkeessa
- pari paistettua kananmunaa
- kurkkua ja tomaattia
- kylmää maitoa

Tolla sitten jaksaakin melko pitkälle
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Sympatiat: Seattle Kraken
Aamiaiseni koostuu noin 1-2 kupillisesta kahvia, siihen lisukkeeksi menee nälästä riippuen joko yksi tai kaksi ruisleipää kera leikkeleen ja/tai juuston. Joskus saatan vaihteen vuoksi syödä lautasellisen muroja, jos joka aamuinen leipä alkaa tökkiä.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Kuppi tai kaksi vahvaa kahvia, sekä tietysti puolikas paketti pekonia ja 4-6 kananmunaa (kokkeli).

Noilla jaksaa helposti lounaalle saakka ja tarvittaessa illalliseenkin asti.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Purkki tai pari rahkaa, läjä raejuustoa, kaakaojauhetta, kaurahiutaleita, joskus jogurttia, joskus maitoa ja tiukka sekoitus. Omena tai porkkana. Paljon vettä. Silloin tällöin pala tai pari ruisleipää leikkeleiden ja vihannesten kanssa lisäksi. Voin käydä syömään sillä sekunnilla, kun silmät aukeavat.

Kolmen-neljän tunnin päästä on saatava lisää.
 

Hespeler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät sympatiat HIFK
Rela-täysjyväleipää 1-2 palaa, leikkeleen ja rehujen kanssa. Omena tai 2 mandariinia, pari kuppia kaffetta. Joskus muutama keitetty muna. Jotain vitamiinipitoista mehua iso lasillinen.

Usein tulee aamupala syötyä vasta duunissa, kun ei jaksa aamulla nousta tarpeeksi ajoissa. Vasta viime vuosina on tajunnut kunnon aamiaisen tärkeyden. Jaksaa kyllä pitkälle päivään vs tupakka ja kahvi, millä tuli mentyä vuosikaudet.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Arkiaamuina aina kaurapuuro + raejuustoa. Niin ja joku Olo tms. jugurtti. Yleensä vetäisen vielä banaaninkin kitusiin siinä samalla. Mehua ja kahvia.

Viikonloppuisin askartelen yleensä sellaset kananmuna-tomaatti-juustovoikkarit. Ne on hyviä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Entinen myyntimies-työkaverini sanoi rehvakkaasti, että hänelle riittää aamiaiseksi kunnon nussiminen. Työpaikalla voi sitten nautiskella aamukahvit ja varastaa pari vieraille tarkoitettua keksiä komerosta. Kuulemma ei jaksa maha täynnä käydä bookkaamaan myyntikäyntejä. Kai tuossa jokin logiikka on. Ei varmaan suotta puhuta nälkäisistä myyntimiehistä.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Aamiaista ei välttämättä tarvitse syödä lainkaan. Jos haluaa olla aamupäivän tunteina tuottelias, niin paasto parantaa keskittymiskykyä.

Jos treenaan jotain aikaisin aamuisin niin syön aamiaista - siis treenin jälkeen. Muussa tapauksessa päivän ensimmäinen ruokailu klo 12-14 aikana. Tuolloin paastotunteja tulee 16 (edellinen ruokailu ennen klo 20 edellisenä iltana). Suosittelen kokeilemaan. Aamiaisesta ja sen väliin jättämisestä sekä pätkäpaastoilusta:

Paastoamisen ABC: Kehonkoostumus, Terveys Suorituskyky | JUSSIRIEKKI.FI
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Topi Sorsakoski nautti tänään(oikeesti eilen illalla) näytetyssä dokumentissa aamupalaksi huikan kossua raakana ja päälle hiukan vettä.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Yleensä kuppi kahvia ja lautasellinen puuroa mansikoilla.

Tänään kokeilen olla syömättä mitään. Jätän yleensä myös iltapalan pois, joten syömisen välille tällä kertaa tulee 15 tuntia, kun söin eilen iltapäivästä viimeksi ja syön seuraavan kerran yhden leivän töissä kahvitauolla. En sitten tiedä onko se järkevää vai ei.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Entinen myyntimies-työkaverini sanoi rehvakkaasti, että hänelle riittää aamiaiseksi kunnon nussiminen. Työpaikalla voi sitten nautiskella aamukahvit ja varastaa pari vieraille tarkoitettua keksiä komerosta. Kuulemma ei jaksa maha täynnä käydä bookkaamaan myyntikäyntejä. Kai tuossa jokin logiikka on. Ei varmaan suotta puhuta nälkäisistä myyntimiehistä.
Näinköhän urheilijatkin toimivat? Ovat nimittäin aina ennen kilpailua/ottelua/kautta omien sanojensa mukaan todella nälkäisiä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Näinköhän urheilijatkin toimivat? Ovat nimittäin aina ennen kilpailua/ottelua/kautta omien sanojensa mukaan todella nälkäisiä.
Nykyään urheilijoilla on aika tarkkaa tuo ruokaileminen, ettei vaan pääse vihamielinen sielu sotkemaan kiellettyjä kemikaaleja aamupuuroon. Sen verran itse urheilin junnuna, että huomasin järkeväksi tankata lihapiirakkaa jo suorituspäivän aamuna eikä vasta verkkarit päällä ja numerolappu seljässä.

Tuskin Nykänen sentään ensimmäinen oli, joka keksi aloittaa aamiaisaikaiset kassintyhjennysharjoitukset.
 
Tuolla työpaikoilla olen luultavasti ainut joka syö aamuviideltä merkittävän aamupalan. Ihmettelin kun monet sitten kahdeksan tauolla syövät, ja klo 10 tauolla. Ihmisille ei ruoka maistu liian aikaisin aamulla.

Tai no, viime vuonna eräässä vaiheessa jätin aamupalan pois, kun välillä se tuntui turhalta. Tarvittaessa syön illalla vähän enemmän. Joskus luin erään urheilijan blogista jotain että etelä-Euroopassa ei suuremmin syödä aamupalaa, kun siellä on tapana että illallinen syödään myöhään, en nyt muista oliko se seitsemältä vai yhdeksältä.

Nyt sitten juon aamulla mehua tai vettä litran. Tai jos ei litraa niin sitten vähän alle.
Sitä minä ihmettelen, kun tavallisesti ihmiset juovat päivässä pari kuppia kahvia ja kaksi lasia maitoa. Se on käsittämätöntä, se on jatkuva nestehukka ja kaukana kehon optimaalisesta toiminnasta.
Joskus muistaakseni olen juonut 5 litraa päivässä. Kaksi litraa on tavallinen määrä jos ei urheile eikä käy saunassa.

En enää ihmettele miksi monilla nuorilla ja lapsilla varmaan jää aamupala syömättä. Sitähän sanotaan, että aamupala on päivän tärkein ateria. Mutta ennustan sen olevan harvinaista 10-20 vuoden päästä.
Niinkin luin jostain viime vuonna, että jos syö illalla paljon niin lihoo helpommin, koska nukkuessa ruonsulatus ei toimi niin aktiivisesti kuin päivän aikana. Eli siksi olisi hyvä syödä suurin osa ruosta aamupalan ja lounaan yhteydessä, ja illalla vähemmän.

Voisi kai myös mainita, että joskus aiempina vuosina oli sellaisia aikoja, että söin normaalisti, tai itse asiassa jopa tavallista suurempia aterioita, mutta pian tuli taas nälkä. Se johtui aktiivisesta liikuntaharrastuksesta ja työssä käymisestä ja käytin siitä nimitystä krooninen nälkä. Se kesti muutamia päiviä, mutta loppui viikonloppuna.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Syön, kliseisesti päivän tärkein ateria. Ihmettelen ihmisiä, jotka eivät aamuisin syö mitään ja sitten vinkuvat, kun väsyttää, vituttaa, stressaa jne. Aika moni niistä tuntuu olevan enemmän tai vähemmän ylipainoisia tai laihaläskejä himopolttajia. Usein tähän yhdistyy myöhään valvominen ja väsyneisyys aamulla, sitten on kiire kouluun/luennolle/töihin/jonnekin, sitten juodaan kahmalokaupalla kahvia/eeässää, sitten ei olekaan enää nälkä ja skipataan lounas, sit pitääkin saada sokeria, kun on niin nälkä ja lopulta kotona mätetään iltapäivä ja ilta hiilaripaskaa naamaan ruudun ääressä.

Kyllä, moralisoin ja syyllistän, koska ihmiset ovat yksinkertaisissa asioissa niin viiiiitun tyhmiä. Kroppa on kone ja sitä on perusterveen ihmisen hyvin helppo hoitaa - pyri nukkumaan hyvin, syö suht säännöllisesti ja suht puhtaita juttuja sekä hikiliiku edes muutamia kertoja viikossa. Yhtenä tärkeimmistä asioista minulle, ja varmasti kaikille muillekin, on se, että starttaa aamupalalla. Olipa sitten vesi ja banaani tai joku pidemmän kaavan setti, niin polttoainetta kehoon ja menoksi. Mulle hyvä kaava on kananmuna, pari leipää avokadolla ja leikkeleillä, kahvi, tuoremehu ja jogurtti milloin milläkin mausteilla. Tuo on perussetti, mitä varioidaan smootheilla, puuroilla ja mysleillä. Kahvi ja tuoremehu aina.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Se riippuu melko paljon ryyppäämisistä. Aika harvoin. Jaksaessani teen aamulla aamupalan töihin ja syön sitten työajalla Jatkoaikaa ja lehtiä selaillen. Tuntuu aika turhalta lonnia kotona aamulla ylimääräistä ja sitten on muutenkin nihkeämpää vääntäytyä toimistolle, jos siihen oleskeluun ehtii tottua.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
@sampio tuossa aika hyvin sen kiteytti. Ihmiset ovat erilaisia ja se oma juttu pitäsi sen syömisen suhteen löytää, joka on avain terveelliseen elämään. Yksi tuttu, melko nuorikin on nyt ravannut eri diaknooseissa kun ei ole ruokahalua ja muutenkin välillä vatsaan sattuu ym pikku oiretta. Kaikenlaista on tutkittu ja tähystetty ja todettu ettei mitään löytynyt. Minä sitten tokaisin että rupeisit syömän kuten ihminen kuuluu, hän kun ei syö aamulla mitään, koulussa taitaa vähän jotakin syödä jos maistuu, karkit, sipsit ja limpparit sitten välipaloina pitää sen nälän poissa loppupäivän. Toisethan tuollaista kestää pidempäänkin, mutta itselläni on vähän herkempi vatsa niin jouduin itse jo todella nuorena opettelemaan noudattamaan säännöllisiä ruoka-aikoja, jonka jälkeen ei ongelmia ole ollut.

En ole sen kummempi terveysintoilija, mutta oman hyvinvoinnin vuoksi syön terveellistä normaalia ruokaa säännöllisesti. En ole mikään totaalikieltäytyjä karkkien ym suhteen, ne pitää vaan minun tapauksessa vetää esim jälkkäriksi, muuten vievät ruokahalun.

Itse asiaan eli aamiaiseen, tämä on se itselle eniten vaikeuksia tuottanut asia. Aamupala ei myöskään maistunut ja sen syönti oli pakkopullaa, ei siis ollut edes nälkä. Kuukauden kuitenkin väkisin syötyä siihenkin alkoi tottua ja nykyisin se on pakollinen. Kuten @pernaveikko totesi, en myöskään minä ole mikään aamuihminen ja verhouduin tuon saman asian taakse myös. Varttikin lisää torkkua aamulla tuntuu luksukselta. Siksipä siirryin käytännössä täysin smoothieen aamupalan suhteen. Illalla koneessa murskaan ison tuopin valmiiksi, joka on kätevä aamulla ottaa jääkaapista ja kaataa kitusiin. Tämän jälkeen ei voi oikein enää vedota siihen ettei ehdi, tuohon kupposeen saa myös mahdutettua kaikki tarpeellsiet ravintoarvot mitä aamiaisessa pitäisikin olla, ilman mitään lisäravinteita.

Edit. Mielestäni myös aamukahvin pois jättäminen on paras ratkaisu itselläni mitä olen tehnyt. Kahvi oli pitkään se pakollinen herättäjä ja melkolailla väsyttikin kun siitä koitti irtautua, nykyisin kuitenkin kahvia menee korkeintaan jälkiruokana, ei siis piristeenä. Minkäänlaista piristystä ei nykyisin enää tarvitse aamulla saada.
 
Viimeksi muokattu:

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Silloin tällöin jogurttia, mysliä tai muroja, mutta useimmiten tavallisena kouluaamuna jätän syömättä, koska aikaisin aamulla ei oikein tee mieli syödä mitään. Viikonloppuisin ja lomalla sitten syön aamupalan joka aamu.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Vastasin ehkä, koska syön aina aamupalan, mutta se ei ole kovin häävi, joten en tiedä onko siitä hyötyä. Yleensä vain leipalan ja kahvia mukillisen. Tiedän, että sen pitäisi olla monipuolisempi ja muutenkin isompi, mutta aamulla ei oikein maistu ja aikaakin menee ja haluaa nukkua maksimipituuden. Kyllähän siihen täyttävään aamiaiseen varmasti tottuisi ajan myötä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joka arkiaamu melko sama setti, otan aamiaisen mukaan töihin ja syön toimistolla koneen äärellä klo. 8.00-8.30 aikaan.

Aamiaiseni sisältää pari ruisleipäviipaletta juustolla ja useammalla kalkkunasiivulla, yleensä keitetty muna tai jopa kaksi ja lopuksi kourallinen cashew-pähkinöitä. Kuppi kahvia kyytipojaksi. Kotona viikonloppuaamuisin muuten sama, mutta yleensä ruisleivän viipaleita on yksi enemmän.
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Jokainen aamu likipitäen samat murkinat.

Kahvia kuppi tai kaksi
Kaksi leipää juuston ja keitetyn munan kera (kiireessä munat jää syömättä) ja kinkkuviipaleet on tällä hetkellä tauolla.
Jogurtti
banaani tai muu tarjolla oleva hedelmä, esim appelsiini, joka piristää hyvin.
Syön aamuisin myös suklaata jos sitä tarjolla on. Iltaisin suklaa ei maistu niin hyvältä, mutta aamulla tyhjään vatsaan ensimmäisenä saa verensokerin kohoamaan ja katseen kirkastumaan vaikka klo. 05.30.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Harvemmin syön. Aamulla ei vaan maistu mikään ruoka. Sitä kait lihoo jos väkisin tunkee ruokaa naamaan, vaikka yhtään ei ole nälkä. Tosi harva varmaan miksikään kiukkuiseksi muuttuu jos ei ole syönyt. Yhden naisen oon vaan kuullut niin puhuvan.

Joo tietty noi unirytmit ja muutkin olisi tosi tärkeitä, mutta se on jokaisen oma juttu kannattaako siihen lähteä. Se kun on niin kivaa välillä tissutella aamuun asti tms. Mun mielestä tuntuu vähän hölmöläisten hommalta kyttäillä kellosta milloin pitää syödä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuten @pernaveikko totesi, en myöskään minä ole mikään aamuihminen ja verhouduin tuon saman asian taakse myös. Varttikin lisää torkkua aamulla tuntuu luksukselta.

Olen kyllä aamuihminen ja hyvä heräämään, mutta kun on liukuva työaika, niin se on kaikki sitten illasta pois minkä aamulla kotona turhaan notkuu. Jos ei ole krapula-aamu, niin en koskaan käytä torkkua. Se on semmoinen asia mistä ei ole yhtään mitään hyötyä ja uskon sen olevan paholaisen keksintö.

Aamupalan syömiseen menee aivan liian kauan verrattuna sen hyötyyn, jos siitä ei makseta. Sitä en ymmärrä ollenkaan mitä tarkoittaa, että aamulla ei muka ehdi tehdä jotain. Siis mitä ja miten ei ehdi?
 

Hockey 24/7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Fights and Fighters
Intissä viimeksi vakituisesti söin. Nykyään ainoastaan jos tietää ettei ehdi syödä myöhemmin. Aamuihminen en ole ja itselle tulee aamupalasta vain etova olo. Pari tuntia heräämisen jälkeen sitten jotain ruisleipää ja kahvia syö/juo.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Pakko tunnustaa huono tapa. Eli enpä juuri syö aamupalaa, kahvia lähinnä juon. Poikkeuksen muodostavat kaikenkarvaiset reissut, mökkeilyt ja hotelliyöpymiset, tuolloin syön kyllä sitä aamupalaa...
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Suosittelevat jaksamisen kannalta runsaampaa aamiaista, mutta minkäs teet kun aamut eivät muutenkaan ole minulle todellakaan ihmisen parasta aikaa. Kun etoo ja väsyttää niin eipä siinä mitään gourmet-hetkeä viitsi viettää. Kahvia, hapankorppua tai ruisleipää sekä itse valmistettu smoothie hedelmistä ja jugurtista. Eihän siinä monta tuntia mene, kun vatsa alkaa oikeasti huutaa ruokaa, mutta ihan tyhjälläkään vatsalla päivä ei käynnisty.

Illalla kyllä sitten maistuisi aamunkin edestä, että joutuu vähän itsekuriakin pitämään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös