Syötkö aamupalaa?

  • 28 108
  • 278

Syötkö aamupalaa?

  • Kyllä, joka päivä

    Ääniä: 182 48,9%
  • Kyllä, silloin tällöin

    Ääniä: 104 28,0%
  • En syö ollenkaan

    Ääniä: 86 23,1%

  • Äänestäjiä
    372

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Aamiainen on ravintoterapeuttien mielestä päivän tärkein ateria, miten on jatkoaikalaiset, syöttekö aamiaista ja jos syötte niin mitä syötte?

Minä olin välillä melkein kaksi vuotta syömättä kokonaan, ei vaan uponnut. Sitten armeijassa oppi syömään aamulla ja nyt syön itseasiassa käsittääkseni aika terveellisen aamupalan.

- muki teetä
- lasi kuitupitoista tuoremehua
- rasvatonta jogurttia, jossa joko tuoreita tai pakastemarjoja ja Nestlen Fitness & Fruits-"mysliä".
- pari ruisleivän siivua, jossa päällä levite (yleensä 15% tuorejuusto), joku leikkelesiivu (yleensä näitä kauppoihin ilmestyneitä ohuen ohut-siivuja) ja tomaattia ja kurkkua.

Joskus ruisleipä korvaantuu paahtoleivällä ja joskus keitän kananmunan aamiaseksi, mutta yleensä se noudattelee samaa kaavaa.

Paras aamiainenhan on tuhti pekoni-paistettu kananmuna-pavut-paahtoleipä-yhdistelmä, mutta se on ah niin epäterveellistä ja rasvaista eikä aamulla jaksa/ehdi millään alkaa moisia vääntämään. Hotellissa yöpyessä tuleekin yleensä moisia nautittua.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Itse söin kouluaikana aina jonkinmoisen aamiaisen. Samoin armeijassa, joka viime perjantaina puolen vuoden mittaisena päättyi, tuli luonnollisesti aamupala nautittua. Ylioppilaaksi kirjoittamisen ja armeijaan menon välillä aamiaisen syöminen oli täysin kiinni siitä mihin aikaan sattui kömpimään sängystä ylös.

Mistään kamalan terveellisestä aamupalasta ei kohdallani voi puhua. Yleensä kahvia muki tai kaksi ja sen kanssa sitä leipää mitä sattuu sillä kertaa olemaan. Mahdollisesti juuston tai leikkeleen tai molempien kanssa nautittuna. Puuroa, mysliä ja vastaavia en harrasta kuin äärimmäisen satunnaisesti.

Terveellisempään suuntaan kannattaisi varmaan siirtyä, mutta tuskinpa sitä tulee tehtyä. Ainakaan ihan hetkeen.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Totta maar, pakko syödä aamiaista, muuten on jo aamuyhdeksältä niin kova nälkä, ettei pysty keskittymään mihinkään.

- 1 muki vahvaakin vahvempaa kahvia
- iso lasillinen tuoremehua
- lautasellinen mysliä tai muita vastaavia muroläystäkkeitä
- 2 siivua ruisleipää, väliin leikkelettä/juustoa/maksamakkaraa tai mitä nyt sattuu kaapissa olemaan
- 1 kiivi, joskus banaani
- 200g:n purkki jogurttia
- kovaksikeitettyjä kananmunia (jos olen illalla keittänyt valmiiksi)

Nuo menee joka arkiaamu, niillä pärjää lounasaikaan asti. Viikonloppuaamuisin usein kahvi, mehu ja mieluusti vaikka patonkia. Tosin usein vkl-aamupäivisin olotilasta johtuen skipataan aamiainen ja siirrytään suoraan loputtomaan lounasbrunssiin kebabeineen, pizzoineen, hampurilaisineen jne.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
En ole oikeastaan koskaan syönyt aamulla. Ei vaan ikinä maistu ruoka aamutuimaan. Yleensä herääminen venyy niin myöhään että vedän vain vaatteet niskaan, juon kupin kahvia nopeasti, pesen hampaat ja lähden. Pärjään kyllä mainiosti ilman tätä ateriaa päivän.
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Vaihtelee. Eli riippuu siitä, kuinka kiire aamulla on
Tänään söin kaksi ruisleipäsiivua juustolla. Kahvia en aamuisin kotonani juo, koska sitä tulee töissä kitattua muutenkin niin hirvittävät määrät.
Jos olen vanhempieni luona käymässä, syön aamupalaksi puuroa itse en jaksa/kerkiä aamutuimaan alkaa kokkailemaan.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Koska syön arkisin aamiaisen duunissa, niin joutuu tyytymään niihin tarpeisiin, mitä siellä sattuu löytymään jääkaapista aamulla, mutta yleensä siihen kuuluu
-pari siivua leipää
-leivän päälle jotain ohuita leikkeleitä, yleensä kinkkua ja meetvurstia
-tomaattia
-lasi tuoremehua
-pari kuppia maitokahvia

Siinäpä se. Aika köyhää, mutta en tosta aamiaisesta sen kummemmin tarvitsekaan nauttia arkiaamuisin, kiireessä vaan jotain, että jaksaa puolille päivin, jolloin vedän yleensä taas jonkun leivän ja kupin kahvia.

Viikonloppuisin tulee sitten vedettyä pitemmän kaavan mukaan tuoreita leipiä ja mm. tuoreita tai itse lämmitettyjä paistovalmiita croissanteja, erilaisia leikkeleitä sun muuta.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuppi kahvia ja menoksi. Mieluummin nukun vartin pidempään kuin herään jyystämään leipää silmät puolitangossa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yleensä en syö aamiaista. Jos pitää mennä aamulla töihin, odotan 9:ltä olevaa kahvitaukoa ja syön kahviossa voisarven ja juon kupin teetä. Sillä pärjää hyvin lounaaseen asti.

Jos taas en mene aamulla töihin, nukun yleensä johonkin noin kymmeneen, jolloin heti koululle päästyä voi mennä syömään suoraan sen lounaan. Viikonloppuisin syön myös yleensä vasta lounaan tai jos on oikein kunnon kankkunen, vasta päivällisen. :)

Kunnon aamupalan syön oikeastaan vain matkoilla hotelleissa tai laivoilla, joissa ei sitä itse tarvitse alkaa värkkäilemään. Tshekissä syöty aamiainen oli kyllä aivan mahtava ja sillä pärjäsi pitkälle iltapäivään, kun joi vähän kaljaa silloin tällöin kyytipojaksi.
 

stouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Itse en yleensä kerkeä mitään aamusta syömään varsinkaan näin lomalla. Kun tulee herättyä vasta kymmenen yhentoista aikaa ja himassa on silloin ruoka valmis. Mutta tietenkin poikkeuksia on ja silloin tulee syötyä:
-Pari kolme leipää johon kinkkua tai mitä kaapissa on nii siihen päälle
-Muutama kupillinen maitoa
-Välillä tulee otettua jos jaksaa ja mahtuu vielä niin jogurttia

Siinähän se meikäläisen aamiainen yleensä on kun se ruoka on jo siinä yhdentoista kahdentoista paikkeilla niin ei sitä tarvitse hirveästi muuta syödäkkään. Kouluaamuisin menee yleensä samat safkat naamariin. Ja tällä pärjään koulussakin hyvin ruokailuun asti.

-Stouni-
 

Lyrinna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyrkkisääntönä aamiaiseni suhteen kerrottakoon, että ensimmäiseksi herättyäni laitan aina kahvinkeittimen päälle.

Viikonloppuisin tämä joka-aamuinen traditioni tapahtuu yleensä niin myöhään, etten syö varsinaista aamupalaa, vaan koetan selviytyä päivälliseen asti kahvilla. Joskus tosin saatan vääntää lisäksi ruisleivän tai kaksi.

Arkiaamuisin otan kofeiinipaukun lisäksi jogurttia tai ruisleipää sekä fluoritabletteja. Näiden sijasta saatan mielialan mukaan syödä myös mysliä tai muroja.

Ainoa pysyvä on siis kahvi, sillä ja satunnaisesti vaihtelevilla lisukkeilla pysyn yleensä tolpillani kouluruokailuun/päivälliseen asti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
HN nukkuu siis pitkälle iltapäivään. :)

Melkoisen tukeva aamiainen tuo kyllä on. Ja varmasti herkullinen. Meikäläinen ei varmasti saisi tuollaista alas ennen iltapäivää. Aamuisin kun maha ei yksinkertaisesti vedä.
 

krobbe

Jäsen
HN:n aamiainen on todella runsas ja monipuolinen. Täytyy nostaa oikein hattua moisesta viitteliäisyydestä. Edes minun vaimoni ei pysty lähellekään samaa, vaikka on sentään käynyt kotitalouskoulun kiitettävin arvosanoin.

HN:stä saa joku vielä hyvän vaimon.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tupakka, joskus kaksi.

Kovin on harvassa ne kerrat, jolloin olen aamupalaa nauttinut. Joku joulupäivä taisimme väsätä hienon brunssin, mutta sitäkään ei aamupalaksi kai voi oikein laskea. Ala-asteikäisenä tuli joskus vedettyä puuroa, mutta muuten ei ole koskaan kyllä napannut aamuruokailu.

Mää syön öisin.
 

krobbe

Jäsen
Kahvi ja Kameli

Ei ole aamusella ruokapuoli maistillaan. Nykyisin tosin olen alkanut puoliväkisin lusikoimaan puoli lautasellista kaurapuuroa kahvin ja kamelin korventamaan mahalaukkuuni. Vaikka tuo puuron mättäminen kohti ääntä on enemmän kuin tuskallisen epämieluisaa antaa se selkästi paremman lähdön pitkään työpäivääni.

Yksi merkittävä lisäetu tuosta aamun kauhonnasta on myöskin se, ettei suolistokaasut pääse läheskään siinä määrin heikentämään työpaikkani ilmakehää kuin ennen puuroutumistani.

Jostain kumman syystä poikkeuskin tuohon aamujen ruokahaluttomuuteeni löytyy. Joudun työssäni silloin tällöin matkustelemaan ympäri Suomea ja hotelliaamiainen saa jostain kumman syystä ruokahaluefedriinini virtaamaaan kuin Imatrankoski parhaimmillaan.

Hotellissa vietetyn rauhaisan yön jälkeen saan helposti kulumaan aamiaispöydän äärellä jopa tunnin. Ja käsittämätöntä kyllä, mies joka kotioloissa saa taistella yhden puurotipan mahalaukkuun saattamisen kanssa oikein tosissaan, syö reissussa kuin hevonen, uskomatonta mutta totta!
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ei mene aamiainen, ei. Ei vaikka kuinka yrittäisi.

En ole koskaan sitä oppinut, vaikka intissä kovasti yrittivät opettaa.

Suihku, maksimissaan snadisti jogurttia, rööki matkalla pysäkille. Se riittää loistavasti lounaaseen saakka.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aamiaiseeni kuuluu kuppi kahvia sekä 1-2 lasia tuoremehua. Niiden lisäksi yleensä joko viipale täysjyväleipää tai jogurttia tai aamiaismuroja maidon kera.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Aamu alkaa muroilla, mitä muroja kaapista sitten sattuukin löytymään, joskus sieltä löytyy myslejä, no niitä tulee lautasellinen syötyä ja sen jälkeen on vuorossa aamukahvi, joka on laitettu tippumaan ensimmäisenä. Tällä kaavalla se on lapsuudesta saakka mennyt, mutta kahvi tuli mukaan vasta 1998 aamiaiseen murojen seuraksi.
 

Sachl

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitäs se nyt on, joka päiväinen aamiainen sisältää ainakin sen pakollisen kupin teetä mutta yleensä pari voileipää makkaralla tai kinkulla.

Aina ei kuitenkaan aamiainen alkaa niin iloisesti sillä joskus ei ole leipää tai sitten makkaraa, niinpä on tyydyttävä pelkkään teehen.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen todella huono syömään aamuisin, mutta nykyisin olen pakottanut itseni syömään aamupalaa ihan jo siitäkin syystä että työvuorojeni vuoksi joudun treenamaan salilla useimmiten heti aamusta ja painot eivät oikein nouse tyhjällä mahalla liikkeellä ollessani. Välillä silti ärsyttää kovastikin se tosiasia, että nälkä on herätessä kova, mutta oikein mikään ei tunnu uppoavan.

Useimmiten syön aamulla ruisleipää kinkun ja juuston kera sekä banaania tai jogurttia. Juomaksi otan tuoremehua tai jos olen oikein väsynyt niin saatan juoda aamulla yhden Batteryn tai Red Bullin. Näillä eväillä saa ainakin pahimman nälän voitettua ja voi hyvillä mielin alkaa odottamaan aina yhtä mukavaa lounastaukoa.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Ennen en pystynyt syömään, mutta nykyään ruokahalu on aamuisin jopa hyvä. Tottumuksesta pitkälti kiinni.

Aamupalaani kuuluu reilusti maitoa, kaksi ruisleipää joiden päällä leike kinkku/kalkkunaa tjsp, tälle hetkellä jääkaapissa taitaa olla kalkkunaa. Joskus settiin kuuluu vielä lasi tuoremehua tai jugurtti. Ei kuitenkaan aina.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Kahvi ja Kameli

Viestin lähetti krobbe
Hotellissa vietetyn rauhaisan yön jälkeen saan helposti kulumaan aamiaispöydän äärellä jopa tunnin.

Sama täällä, ainoa poikkeus on brittiläinen brekkari, jota olosuhteiden pakosta jouduin 'nauttimaan' jonkun kuukauden. 'Heart attack on a plate' on kyllä nimensä veroinen - miten joku on edes keksinyt paistaa tomaattejakin? Fyi faabian.
Puuroon siirtyminen aamias-, lounas- ja illallisruuaksi on enää ajan kysymys tällä velkaantumisasteella, mutta toistaiseksi aamiaisen virkaa toimittavat krobben mainitsemat Kahvi ja Kameli.
 
Aika usein aamiaiseksi muodostuu se kuppi kahvia ja savuke, ainakin näin lomalla kun herään tuossa 11-12 välillä.
Joskus hyvänä päivänä tosin saatan syödä leivän tahi jogurtinkin kahvin kanssa, tämä yleensä kouluaamuina, tai viime kuun kesätyöaamuina.
 

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Yleensä jätän aamiaisen väliin. Minkäänlainen ruoka ei vain maita pariin tuntiin heräämisestä. Ja kun nälkäkään ei minua kovin heti ala häiritä, niin normaalisti syön ensimmäisen kerran päivässä siinä kolmen-neljän maissa. Töissä tulee kuitenkin litkittyä muutama kupillinen teetä per päivä.

Mutta jos satun jostain syystä olemaan hotellissa/laivassa tms. jossa saa ottaa aamiaisen seisovasta pöydästä ja olen ollut jo muutaman tunnin hereillä, niin mieluisin aamiaiseni koostuu lautasellisesta puuroa, parista ruisleivän siivusta juustolla ja salaatin lehdellä sekä kurkulla, jogurtista, omenasta, tuoremehusta sekä tietenkin teestä. Aika harvoin vaan tulee tuollaiseen aamiaiseen mahdollisuus, kun ei itse viitsi kotona herätä ihan vaan aamiaisen takia paria tuntia normaalia aiemmin.

edit. Viime vuoden alussa, kun menin Irlantiin opiskelemaan, vietin pari ensimmäistä päivää yhdessä bed & breakfast paikassa. No ekana aamuna menin sitten ruokasaliin aamiaiselle ja tilasin sitä kysyttäessä full breakfastin. En koskaan aiemmin ollut sellaista syönyt, mutta tiesin kyllä, että se on melkoisen täyttävä ateria.
No kuitenkin siinä odotellessa menin tyhmyyksissäni ottamaan lautasellisen muroja ja söin ne alkupalaksi. Sitä ei tosiaankaan olisi kannattanut tehdä, sillä kun tilaukseni minulle tuotiin oli lautanen aivan täynnä kaikenlaista syötävää. Oli pekonia ja munia, makkaraa, jotain muuta lihaa sekä montaa sorttia paistettuja kasviksia. Ja luonnollisesti myös paahtoleipää enemmän kuin tarpeeksi. Kaiken kuitenkin urhoollisesti söin (vaikka hyvin pieniruokainen olenkin) ja hyvää oli. Tosin jonkin aikaa oli melko ähky olo. Hyvä puoli kuitenkin siinä oli se, ettei seuraavan kerran tarvinnut syödä kuin vasta alkuillasta.
 
Viimeksi muokattu:

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Työpäivinä huikea aamiaiseni sisältää yleensä lautasellisen muroja (useimmiten Corn Flakeseja), lasin tuoremehua ("halpis"-omena tai appelsiini) ja lasin maitoa. Ei sillä nälkä lähde, mutta selviääpä ainakin jonnekin kahteentoista asti. Kahvin otan vasta työpaikalla, koska saan helvetillisiä ilmavaivoja tyhjään mahaan juodusta kahvista. Eikä avokonttorissa viitsi kovin estotta helpottaa oloaan...

Vapaapäivinä herääminen menee aina niin myöhäiseksi, että ensimmäiseksi ruuaksi riittää lounas. Tai oikeastaan päivällinen, jos nyt ihan tarkkoja ollaan.
 

Miguel

Jäsen
Aamupala jää väliin kotioloissa vain, jos olen nukkunut pommiin. Aamuvuoron aikoina ei hirveästi huvita herätä yhtään pakollista aikaisemmin, mutta ilman purtavaa ei päivä lähde käyntiin. Ja silti jokaikinen aamu joudun hoppuilemaan jonkin verran. Minkäs teet, kun aamulla kaikki toiminta on kuin hidastetusta filmistä.

Pari Vaasan ruispalaa, joiden päälle margariinia, juustoa, kurkkua ja meetvurstia. Kylkiäisiksi lasi mehua ja yksi lohkottu omena. Leivänpäälliset vaihtelevat joskus harvoin, eikä omenoita aina ole, mutta muuten yksinkertainen aamiaiseni poikkeaa harvoin tutusta kaavasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös