Syötkö aamupalaa?

  • 28 152
  • 278

Syötkö aamupalaa?

  • Kyllä, joka päivä

    Ääniä: 182 48,9%
  • Kyllä, silloin tällöin

    Ääniä: 104 28,0%
  • En syö ollenkaan

    Ääniä: 86 23,1%

  • Äänestäjiä
    372

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Vähintään kaksi desiä kaurahiutaleita med mjölk menee intin peltimukista joka ikinen aamu. Tuota sitten muokkaillaan sen mukaan, koska on seuraava ateria tai millainen on päivän ohjelma. Tuo aamupala ei vie aikaa ja sillä saa koneen sopivasti käyntiin.

Aika moni näköjään skippaa aamupalan kokonaan. Ei olisi uskonut tuollaista tulosta, kun aika urheilupainoitteisella palstalla keskustellaan.
 

Nick Neim

Jäsen
Riippuen aamusta. Aamuvuoroon herätessä 4.30 ei mene mikään veden lisäksi alas, ja "aamupala" syödään vasta kahdeksan tienoilla ekalla kahvitauolla kun ollaan oltu jo muutama tunti hereillä. Iltavuoroon mennessä tai vapailla tulee aamupala syötyä säännöllisesti lähes heti herättyä, vaikkakin aamupala koostuu yleensä vedestä ja leivästä esimerkiksi kananmunien kera.

Sen sijaan esimerkiksi tänään olen ollut nyt pari tuntia hereillä, ja aamupalaa en ole syönyt. Päivä alkaa brunssilla, aamupalan ja lounaan yhdistelmällä, tai pikemminkin tavallista tuhdimmalla aamupalalla. Ei tule syötyä yövuorossa sitten niin paljoa kun yöllä sitten vetäsee jonkun kevyen salaatin tai pelkästään leivän.

Riippuu tosiaan aika paljon päivästä, mutta pääsääntöisesti kyllä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
.Aika moni näköjään skippaa aamupalan kokonaan. Ei olisi uskonut tuollaista tulosta, kun aika urheilupainoitteisella palstalla keskustellaan.

Tämä on ihan käsittämätön asia, jota en ymmärrä, mutta ei tänne toisaalta mitkään huippu-urheilijat juuri kirjoittelekaan pääsääntöisesti.

Vanha viisaus on se, että jos ihminen ei syö päivän tärkeintä ateriaa, niin se kertoo myös sen, että muukin ruokailu menee aivan päin vittua ja se kertoo myös ihmisen elintavoista kaiken tarvittavan. Jos ihmisellä ei aamulla ole nälkä, niin silloin aineenvaihdunnassa on isompaa häikkää ja ruokailurytmi päin helvettiä. Itse todellakin syön aamupalan, ei kahta sanaa. Puuroa, hedelmiä, kananmuna, rahkaa, marjoja, maitoa, kahvia, mutta ei niinkään välttämättä leipää. Kaikenmaailman hotelli aamiaisten ihannointia en myöskään tajua. Niiden eineslihapullien syöminen heti aamulla on yhtä ravitsemuksellista kuin menisi syömään polkupyörän rengasta tai tilaisi hese-aterian.

Edit. nimimerkki sampiolta loistava alustus heti toisessa viestissä syyt aamupalan tärkeyteen tähän ketjuun.
 

A Siente

Jäsen
Usein tulee syötä n. tunti heräämisen jälkeen lounas, joten en näe tarvetta erilliselle aamupalalle. Ainoastaan silloin syön lautasellisen puuroa, jos herään ennen kasia.
 

Nick Neim

Jäsen
Jos ihmisellä ei aamulla ole nälkä, niin silloin aineenvaihdunnassa on isompaa häikkää ja ruokailurytmi päin helvettiä.

Millä ihmeen perusteella? Ei kai se nyt niin vaikeaa aikuiselle ihmiselle ole tajuta, että kaikkien vuorokausirytmit eivät toimi 8-16 mallissa. Esimerkiksi kello 21 tai jopa 22 voi huoletta syödä päivällisen, jos vielä on tarkoituksena olla melkein 10 tuntia hereillä. Ei siinä silloin aamulla aleta mättämään kellon mukaan tuhtia aamupalaa nassuun.

Muutenkin hihityttää elintavoista saarnaaminen, kun samaan aikaan ryystetään kahvia niin, että napa paukkuu.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Millä ihmeen perusteella?

Yön jälkeen verensokeri on melkoisessa paastotilassa ja jotta aivot toimisivat niin kuin niiden optimaalisesti tulisi, ne tarvitsevat hiilaria. Aamupala herättelee aineenvaihdunnan ja lounaalla on jo täten luonnollinen nälkä, ei riutunut olo ja nälkä johtuen alhaisista verensokereista ja "kun en ole aamupala-ihmisiä"-syistä. Jos aamupalan jättää välistä, niin keho menee melkoiseen pysäytystilaan ja aivot alkavat lähettää sille signaaleja siitä, että energiaa tulisi säästää ennen seuraavaa ateriaa. Ruokailuvälit tulisi muutenkin pitää melko tiheinä, jotta aineenvaihdunta pysyisi tasaisena ilman rajumpia heilahteluja.

Mutta jättäkää vaan välistä. Päivän ruoatkin voi jättää välistä ja syödä illalla hapankorpun ja haukkua sen jälkeen ylipainoisia, kun ne syö ihan päin helvettiä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo ei tässä mitään huippu-urheilijoita olla vaan ihan tavallisia jamppoja. Mä en ainakaan sellaisessa terveysrytmissä haluaisi elää kun menettäisi niin paljon kaikkia kivoja asioita ja vapauden tehdä mitä haluaa, mutta jollekin se sopii.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Syön joka arkiaamu jotakin puuroa, useimmiten kaurapuuroa tai neljänviljan-. Lisäksi puuron kanssa on usein jotain marjapohjaista tuotetta antamassa makua. Lisäksi syön joko sämpylän tai limppua, kera lauantaimakkaran tai mauttoman juuston. Juomaksi nautin maitoa tai mehua puolilitraisesta teräsmukista. Ruokailuaika päättyy tavallisesti 740.
 

Nick Neim

Jäsen
Niin, mutta edelleen ihmetyttää millä perusteella se ruokailurytmi on päin helvettiä. Jos ihmisen vuorokausirytmi on "päin helvettiä" niin on aika loogista, että myös ihmisen ruokailurytmi on "päin helvettiä". Tai siis pikemminkin sinun mukaasi päin helvettiä. Joillekin se on viikottaista normia, vaikka kyse ei ole mistään vapaaehtoisesta tai omatahtoisesta valvomisesta.

Ja korjataan nyt mielestäni virheellistä väitettä; mun käsittääkseni nukkumisen jälkeen verensokeri on "melkoisessa paastotilassa". Ei se verensokeri kai osaa kelloa katsoa. Kaikki eivät nuku yöllä. Sen takia toisten elämäntapojen niputtaminen kelloa katsoen vaikuttaa todella hölmöltä.
 
Aamupala on päivän tärkein ateriani. Hampunsiemenillä, pellavansiemenillä, rypsiöljyllä, mustikoilla ja vadelmilla ryyditettyä kaurapuuroa, pari ruisleipää joko tofulla tai kananmunalla peitettynä, kuppi kahvia, pari d-vitamiinitablettia, kalsiumtabletti, ja 0,33 tuoppi monivitamiinijuomaa tai appelsiinimehua.

Jos aamulla on aikaa, vedän heti herättyäni parin banskun esiaamupalan ja lähden lenkille, venyttelen, ja sitten tämä mainittu kunnon aamiainen vasta myöhemmin aamupäivällä.

Eräs läheinen tosin syö päivän ensimmäisen ateriansa vasta töiden jälkeen klo 17, joten ei kai se niin justiinsa milloin syö...
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Kaikki eivät nuku yöllä. .

Vastasit jo omaan kysymykseesi. Mikäli yöllä ei nuku, niin ei se ihme ole jos ei aamulla nälätä (varsinkin jos yöllä napostellaan jne.) ja muutenkin elämisen rytmit ovat sekaisin poislukien ihmiset, jotka käyvät öisin töissä, mutta todennäköisesti hekin jonkinlaisen aamuruokailun suorittavat. Mä kehotan sua edelleen lukemaan tuon sampion viestin ennen kuin enempää leikit vastarannan kiiskeä aamupalattomuudestasi.
 

Nick Neim

Jäsen
Mä kehotan sua edelleen lukemaan tuon sampion viestin ennen kuin enempää leikit vastarannan kiiskeä aamupalattomuudestasi.
Minä suosittelen lukemaan esimerkiksi mun ensimmäisen viestini aiheeseen, ennen kuin teet typeriä oletuksiasi. Minä en ole aamupalaton ihminen, ja se selviää siitä viestistäni. Ihmeellisiä oletuksia jatkuvasti, aivan kuin kaikki olisivat samaan muottiin sopivia.

Vastasit jo omaan kysymykseesi. Mikäli yöllä ei nuku, niin ei se ihme ole jos ei aamulla nälätä (varsinkin jos yöllä napostellaan jne.) ja muutenkin elämisen rytmit ovat sekaisin poislukien ihmiset, jotka käyvät öisin töissä, mutta todennäköisesti hekin jonkinlaisen aamuruokailun suorittavat

Yöllä ei napostella, kun syödään brunssi. Pitää nälän myös yöllä hyvin loitolla, ja jokin kevyt ateria yövuorossa on jaksamisenkin (väsymyksen välttäminen) kannalta huomattavasti parempi vaihtoehto. Jos klo 16.30 tapahtuvan brunssin laskee aamuruokailuksi, niin joo, kyllä suorittavat. Muutkin kuin minä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Yöllä ei napostella, kun syödään brunssi. Pitää nälän myös yöllä hyvin loitolla

Hyvä, kerro se myös niille aamupalattomille yönapsijoille. On loistava asia, että olet aamupalallinen ihminen, mutta ihmisen normaali fysiologia toimii miten toimii ja sen voi kyllä sekoittaa haluamallaan tavallaan toimien väärin tarpeeksi kauan ja tämän jälkeen ihminen voi vielä todeta, että tämä vain sopii minulle ja että hänellä on vain tällainen erikois-elimistö. Lopetan väittelyn tähän, koska katsomme asioita selkeästi eri näkökulmista.
 

Nick Neim

Jäsen
Lopetan väittelyn tähän, koska katsomme asioita selkeästi eri näkökulmista.
Joo, ei tästä taida yhteisymmärrystä tulla. Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta en vaan täysin allekirjoita sitä. Toisin sanoen katsomme asiaa eri puolilta aitaa, kuten tuossa jo sanoitkin.

Rauha maahan ja etiäpäin. ✌
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eräs läheinen tosin syö päivän ensimmäisen ateriansa vasta töiden jälkeen klo 17, joten ei kai se niin justiinsa milloin syö...
Jos ei himasta tarvitse lähteä mihinkään niin mullakin päivän eka safka menee monesti johonkin neljään tai viiteen, mutta kun lähtee vaikka töihin niin huomaa että maha kurnii aika pian. Silloin kyllä tulee syötyä pieni aamupala tai sitten haettua vaikka Lidlin paistopisteestä jotain mukaan. Opiskeluaikoina mulla usein maha kurni koulussa, minkä mä koin vähän noloksi jutuksi. Mihinkään jaksamiseen tai muuhunkaan sellaiseen mä en ole sen huomannut vaikuttavan yhtään, paitsi että jos iltaan asti on syömättä niin saattaa vähän heikottaa. Jotkut vissiin on herkempiä noille verensokerijutuille.

Kroppaa kun kuuntelee niin joku kaks kertaa päivässä vaikuttaisi sopivalta rytmiltä, paitsi jos illalla juo kaljaa ja aamulla on pieni krapula niin kerta päivässä on hyvä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Yön jälkeen verensokeri on melkoisessa paastotilassa ja jotta aivot toimisivat niin kuin niiden optimaalisesti tulisi, ne tarvitsevat hiilaria.

Minkä ihmeen takia aivojen pitäisi koko ajan toimia optimaalisesti?

“I feel sorry for people that don't drink, because when they wake up in the morning, that is the best they are going to feel all day”
―Frank Sinatra
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Duuniin saavuttua keitän mikrossa kaurapuurolautasellisen; 1dl hiutaleita, 2,5 dl vettä ja kuumaan puuroon 1 dl maitoa. Yksi voileipä siihen oheen. Tai joskus banaani + purkki Arlan Keso-raejuustoa. Muut raejuustot ei uppoa, liian kuivia.
Sähköpöytä ylhäällä voi puuroa syödessä samalla kätevästi lukea sähköposteja.
Tuntia myöhemmin kuppi kahvia ja pipari aamupalaverissa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Olen huono ihminen ja hyvin harvoin syön aamupalaa. Pitäisi kyllä, mutta jotenkin se on vaan niin vaikeaa.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Kyllä. Jokainen aamu. Ihan sama olenko menossa jonnekin vai pysynkö kotona. Päivän tärkein ruoka aina ollut mulle.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Joka aamu tulee vedettyä hyvin samankaltainen setti, kaurapuuroa ja sokeroimatonta marjakeittoa sekä kahvin kanssa yksi voileipä. Niillä pärjää hyvin lounaaseen
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Heti aamusta ei yleensä maistu mikään, ei tee mieli syödä. Ja kun on kiire, ei se nälkä ehdi tulla. Toki sitten parin tunnin päästä miettii, että aamupala olisi ollut ihan fiksu ratkaisu. Toisinaan syön, toisinaan en.
 

Nick Neim

Jäsen
Myös tällaisen emojin käyttäminen Jatkoajan keskustelupalstalla on ihan runkkareiden hommaa. En olekaan ennen huomannut, että tuollaisia voi laittaa viestiin.
Mä olin 100% varma, että tuo ei näy kun itselle. Kävin testiketjussakin vielä kokeilemassa noita. Aika iso osa ei toimi, osa toimii. Aika jännä.

Viestin alusta ihan samaa mieltä.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Syön, suht reilusti vieläpä. Kaurapuuroa, ruisleipää kalkkunalla ja juustolla ja lasillinen mehukeittoa kyytipojaksi. Nälkä ei näillä eväillä yllätä moneen tuntiin ja töissä nälkä ei pääse yllättämään ennen lounastaukoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös