Katsos valkosulka, on olemassa sellaiset yleiset toiminnan mittarit mitä en sinäkään voi selittää mustasta valkoiseksi. Näitä on mm. yleisömäärä ja sen kehitys. Tällä hetkellä se on n. -1000 ihmistä/peli verrattuna Selinin kauteen. Hyvin vedetty. Lisäksi on liigan huonoin kausikorttimyynti ties kuinka monetta vuotta putkeen. Hienoa työtä. Hallin nimi myymättä. Mitäpä sitä, kerran yritettiin ja perseelleen meni. Sponsorimyynti liigan pohjakastia. Tämä kaikki on joko polkenut paikallaan tai jopa laskenut nyt jo kolmatta vuotta putkeen. Näistä rakentuu seuran tulobudjetista valtaosa. Kun haukutaan pukuosastoa, syyttävä sormi osoittaa ensimmäisenä siihen että eivät ole pystyneet hankkimaan sellaista resurssia, jolla saataisiin kilpailukykyinen ja mielenkiintoinen joukkue.
Sen jälkeen pitää lähteä siitä että mihin ne rahat käytetään. Taas voi osoittaa syyttävää sormea toimistolle kun vähätkin rahat on käytetty paskaan mm. Myllyniemi, Myllykoski, Grönholm, Bruun, Karevaara, LeBlanck jne jne. lista on loputon. Eli, ei ole osattu koota joukkuetta oikein, ja tehty huonoja sopimuksia. Kolmas syyttävä sormi osoittaa taas toimistolle, valmennus. Köyhän joukkueen ( oma syy, miksi ovat persaukisia) tärkein hankinta on valmentaja. Rindell, Rautio,Arvonen... Ei varmaan tarvi sanoa enempää. Kyllä siis omasta mielestäni aivan aiheesta ja asiasta voidaan pukuosaston toimet kyseenalaistaa ja epäillä kompetenssia toimia enää tehtävissään.
Jakub maa friiend,
Noilla mittareilla on keskinäistä riippuvuutta ja osa mittaa samaa asiaa. Mittareille voidaan osoittaa sellaisia taustatekijöitä ja pitemmän ajan trendejä jotka eivät ole HPK:n hallinnassa.
Kausikorttilaisten ja satunnaisyleisön määrän kehitys. Syitä mm: TV, lama, urheilullinen pärjääminen sekä yleinen kiinnostus paikkakunnalla. Näistä lähinnä vain urheilulliseen pärjäämiseen voidaan rajoitetusti vaikuttaa, eli pelaaja- ja valmentajahankintojen kautta, mutta talouden vuoksi operointi on rajallista. Millä ammattitaidolla voidaan loihtia paremmat resurssit?
(Niin ja tietysti tapahtuman kehittämisellä entistä viihtyisämmäksi ja kiinnostavammaksi, kaikki potentiaaliset kohderyhmät huomioiden. Sitä teemaa en tässä kehittele enempää, jotainhan on viime vuosina tehtykin.)
Sponsorien hankkiminen ja mainosmyynti? Vaikuttavia tekijöitä ovat mm.: yleinen lama, vähäisempi yleisömäärä vähentää mainosarvoa, paikkakunnalla ei ole isoa yritystä, joka ottaisi jääkiekon silmäteräkseen. Miksi muuten samat henkilöt jotka väittävät että HPK:n peli on paskaa ja kuraa, toisaalla ovat sitä mieltä että myynti on saamatonta kun sponsoreille ei pystytä osoittamaan paskan ja kuran mainosarvoa?
Hallin nimi myymättä. Tämä on ehkä ainoita konkreettisia asioita minkä perään voidaan perustellusti kysyä, miksi. En tiedä. Ei varmaankaan siksi ettei haluttaisi rahaa. Mahdollisesti neuvotteluja on käyty, mahdollisesti ne ovat kesken, mahdollisesti joku peruutti, mahdollisesti hinnasta ei ole päästy yksimielisyyteen. Vaikea tuomita osallisia kun ei tunne asiaa lähemmin. Mutta myykää se nyt ihmeessä johonkin järkevään hintaan, jolla saataisiin vaikka luottopakki! Siinä. Olin kriittinen. Mantereet järkkyvät, vuoret vapisevat. Kohta alkaa tapahtua.
Pelaajahankinnat sitten. On monta kertaa todettu että suuri osa varsinkin ulkomailta haravoidusta ”vahvistuksista” on väistämättä joka joukkueella arpoja, kun ei tiedetä miten sopeutuvat liigavauhtiin. Varmaankin saatavissa olevaa tietoa on käytetty, ja skoutattu mahdollisuuksien mukaan. Eipä tämä muiltakaan sen kummemmin onnistu, ja silloin kun HPK joskus helmen löytää niin rahakkaammat seurat ovat viimeistään seuraavana vuonna kimpussa. Hyvä ei kauan pysy halpana.
Valmentajahankinnoissa on niin kiva olla jälkiviisas. Silloin kun on hyvä vaihe, jatkopahvien ehdottajia riittää. Silloin kun ei suju, besserwisserien juhlat alkavat.
Kaikki kiertyy resurssien niukkuuteen, mikä on sanottu tuhat ja yksi kertaa. Kun ei ole rahaa, ei ole mahdollista kuoria kermoja päältä, vaan pitää joko ottaa riskejä tai sitten suostua suosiolla keskinkertaisuuteen. Jälkimmäisestä ei fanit tykkää, ja riskien realisoitumisen jälkeen fanit tykkäävät vielä vähemmän.
Kyllä se ainoa tai lähes ainoa keino päästä eteen- ja ylöspäin on saada tavalla tai toisella halli riittävän täyteen.