Ehkä hieman vastapäisesti muuten ansiokkaasti kirjoittavan valkosulan kanssa ajattelen, että niukkojakin resursseja on saatavissa enemmän, jos vaan osotaan tehdä oikeita markkinointikikkoja. Mutta se, mitä valkosulka tuo esille on se, että markkinointi muuttuu heti vaikeammaksi, kun kaukalossa ei suju. Tuote kaukalossa on kuitenkin se ensimmäinen myyjä ja se tekee työtään ihan itse ja jos se tuote ei ole kunnossa niin silloin muitakin asioita on vaikeampi muuttaa.
Oma kantani on kuitenkin se, että HPK:n johtohenkilöiden pitäisi kantaa jonkinlainen vastuu viime vuosista. Jos hommaa ei ole saatua nähtyä parempaan tilanteeseen niin usein tällaisiin töihiin liittyy vahvasti se, että silloin kannetaan se poliittinen vastuu siitä. Se taas on ihan normaalia liiketoimintaa, että oikeasti jokuhan sen vastuun aina joutuu lopulta kantamaan, vaikka ei olisikaan tehnyt mitään virheitä. Tällaiset päätökset ovat tietyllä tapaa jopa viestejä organisaatiosta ulospäin: me emme voi hyväksyä tällaista toimintaa enää ja annamme potkut, koska tämän olisi pitänyt mennä paremmin. Kyllähän jokainen kouluttautunut ihminen tietää, että esim. jääkiekkojoukkueen pyörittäminen on täyttä tiimityötä; yksi ihminen ei voi asioita muuttaa vaan siihen tarvitaan kaikki mukaan.
NHL:ssä toimitaan tämän suhteen loogisemmin, koska yleensä GM ja valmennus ovat ns. sama asia eli jos valmennus saa potkut niin yleensä myös operatiivinen johto saa potkut. Näin NHL on sitonut kaikki toimijansa ja vastuu ulotetaan kaikkeen; ei pelkästään joukkueeseen vaan myös siitä ylöspäin. Suomessa on ollut trendinä vaihtaa valmentajaa, mutta yleensä ongelmat ovat muualla. Esim. HPK:n tapauksessa on aidosti rehellistä kysyä, että onko toimivalla johdolla (Korpela + Arvonen (=joukkueenjohto+organisaation operatiivinen johto) oikeasti yhteisön luottamus? Sivusta katsoessa väittäisin, että ei ole luottamusta. Ilman luottamusta on ihan mahdotonta tehdä hommia liigassa.
Mitä tulee markkinointiin niin HPK:n mielestäni kannattaisi ehdottomasti panostaa vierasfaneihin ja vierasmarkkinointiin tässä tilanteessa. Liigassa on hirveän yleistä ylipäätään kaikilla joukkueilla, että ajatukset suunnataan ainoastaan oman joukkueen faneihin, kun potentiaaliset asiakkaat ovat oikeasti kaikkien joukkueiden fanit ja myös vierasjoukkueen fanit. HPK:lla olisi tässäkin suhteessa kohdennetulla mainonnalla ja vierasfanien houkuttelemisella sijainnin puolesta loistava mahdollisuus profiloitua tässä edelläkävijöiksi. Vierasfaniryhmät liikkuvat isoinakin porukoina, jos saavat siitä etua ja vähän houkutellaan. Se on monelle joukkueelle täysin tuntematon markkinointisegmentti.
Oma kantani on kuitenkin se, että HPK:n johtohenkilöiden pitäisi kantaa jonkinlainen vastuu viime vuosista. Jos hommaa ei ole saatua nähtyä parempaan tilanteeseen niin usein tällaisiin töihiin liittyy vahvasti se, että silloin kannetaan se poliittinen vastuu siitä. Se taas on ihan normaalia liiketoimintaa, että oikeasti jokuhan sen vastuun aina joutuu lopulta kantamaan, vaikka ei olisikaan tehnyt mitään virheitä. Tällaiset päätökset ovat tietyllä tapaa jopa viestejä organisaatiosta ulospäin: me emme voi hyväksyä tällaista toimintaa enää ja annamme potkut, koska tämän olisi pitänyt mennä paremmin. Kyllähän jokainen kouluttautunut ihminen tietää, että esim. jääkiekkojoukkueen pyörittäminen on täyttä tiimityötä; yksi ihminen ei voi asioita muuttaa vaan siihen tarvitaan kaikki mukaan.
NHL:ssä toimitaan tämän suhteen loogisemmin, koska yleensä GM ja valmennus ovat ns. sama asia eli jos valmennus saa potkut niin yleensä myös operatiivinen johto saa potkut. Näin NHL on sitonut kaikki toimijansa ja vastuu ulotetaan kaikkeen; ei pelkästään joukkueeseen vaan myös siitä ylöspäin. Suomessa on ollut trendinä vaihtaa valmentajaa, mutta yleensä ongelmat ovat muualla. Esim. HPK:n tapauksessa on aidosti rehellistä kysyä, että onko toimivalla johdolla (Korpela + Arvonen (=joukkueenjohto+organisaation operatiivinen johto) oikeasti yhteisön luottamus? Sivusta katsoessa väittäisin, että ei ole luottamusta. Ilman luottamusta on ihan mahdotonta tehdä hommia liigassa.
Mitä tulee markkinointiin niin HPK:n mielestäni kannattaisi ehdottomasti panostaa vierasfaneihin ja vierasmarkkinointiin tässä tilanteessa. Liigassa on hirveän yleistä ylipäätään kaikilla joukkueilla, että ajatukset suunnataan ainoastaan oman joukkueen faneihin, kun potentiaaliset asiakkaat ovat oikeasti kaikkien joukkueiden fanit ja myös vierasjoukkueen fanit. HPK:lla olisi tässäkin suhteessa kohdennetulla mainonnalla ja vierasfanien houkuttelemisella sijainnin puolesta loistava mahdollisuus profiloitua tässä edelläkävijöiksi. Vierasfaniryhmät liikkuvat isoinakin porukoina, jos saavat siitä etua ja vähän houkutellaan. Se on monelle joukkueelle täysin tuntematon markkinointisegmentti.