Ei voi muuta kuin todeta, että käsittämätöntä ja pitkälti vailla perusteita olevaa susivihaa saa vielä tätänkin päivänä lukea...
Se ei ole mitään susivihaa jos niiden haluaa pysyvän poissa ihmisten pihoista ja olevan tappamatta kotieläimiä. Minä olen reilusti yli 20v. sitten lähtenyt etelän isoihin maalikyliin Pohjanmaalta, mutta en todellakaan susipelon vuoksi ja luonnossa on kyllä tullut liikuttua. Tässäkin ketjussa olen aiemmin kirjoittanut, että olen aikanaan kohdannut suden silmästä silmään n.30m päässä pellolla ja kummatkin lähdettiin rauhassa suuntiimme hetken tuijottelun jälkeen. Susia siis mahtuu kyllä Suomen luontoon, mutta kantaa pitää voida säädellä myös metsästämällä, toki häiriökäyttäytyvät- ja sairaat sudet nopeasti ja Luonnonvarakeskuksen suoranainen valehtelu susi-populaation koon suhteen loputtava.
Jos esim. joulukuussa suurpetoja koskevassa luetteloinnissa todettiin Pohjanmaalla 8000 neliökilometrin alueella havaitun 44 sutta
Pohjanmaalla liikkuu useita susilaumoja – Lammasfarmari: "Jos toinen susihyökkäys tulee, niin lopetamme kasvatuksen" | Yle Uutiset | yle.fi , niin jokainen käsittää, että LV-keskuksen höpötykset koko maan susikannasta on täysin paikkansapitämätöntä höpinää ja valehtelua kansalle,
Koko Suomen pinta-ala 338449 km2, josta metsää 77%
Tilastokeskus - Suomen maapinta-alasta runsas neljäprosenttia rakennettua maata jossa susi pääsääntöisesti viihtyy, niin jokainen maalaisjärjellä ajatteleva käsittää että kolmannes Suomen susikannasta ei todellakaan asu Pohjanmaalla kun niitä esiintyy kuitenkin poronhoitoalueella ja itärajalla kaikkein eniten ja ihan eteläisintä Suomea myöten koko maassa. Luonnonvarakeskus kun esittää omana arvionaan kannaksi 150-180 yksilöä.
Tuohon metsästäjien arvioon minä kuitenkin luotan enemmän kuin Luonnonvarakeskuksen höpötyksiin ja niin luottaa mm. Suupohjan alueen kansanedustaja Lasse Hautala, hän arvioi mielipidekolumnissaan
Lukijoilta: Susikannan kasvu on vaara | Pohjalainen Vaasan vaalipiirin susikannaksi jopa yli 50 yksilöä tutustuttuaan metsästäjien havaintoihin ja toteaa räikeän ristiriidan Lv-keskuksen lukuihin nähden.
Paljonko susia sitten oikeasti on?
Paljonko petoja oikeasti on? Viranomaisten ja metsästäjien arviot Suomen susikannasta vaihtelevat rajusti - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi
Minä olen omassa arviossani todennut, että paljon. Jokatapauksessa enemmän kuin Luonnonvarakeskus antaa ymmärtää. Vähintään 700 sutta, ehkä reilu 1000 lähempänä totuutta.
Noita laumoja kun nykyään löytyy myös ihan eteläisintä Suomea myöten. Länsi-Uudellamaalla asuu yksi maan isoimmista laumoista, yksi noista jäi auton alle juuri Espoossa Turunväylällä. Varsinais-Suomessa Turun seudun eteisessä Pöytyällä asuu iso lauma, jota tutkittu jo pitkään. Tuossa Hesarissa ollut juttu eteläisemmän-Suomen laumoista.
Etelä-Suomessa on viisi susilaumaa – viimeksi susia eli samoilla seuduilla 1800-luvulla | Hirvikota
Pohjanmaan kantaa tuli jo käsiteltyä alkuun, jonka alueen osalta sudet nousivat puheenaiheeksi jälleen lauantaina, kun Pohjanmaan poliisilaitos tiedotti suden lopettamisesta Jepuan Grändenissä.
- –Perheen isä oli ollut lähdössä töihin, kun hän oli yllättäen törmännyt yksinäiseen suteen pihamaalla. Susi oli lähestynyt miestä ja pysähtynyt lopulta noin 1,5 metrin etäisyydelle muristen ja näyttäen hampaitaan. Isä oli paennut paikalta takaisin sisälle asuntoon ja soittanut asiasta poliisille.
Satakunnan seudun kannan
@muti totesi viestissään lisääntyneen. Tähän päälle lähes viikottaiset jutut itäisen Suomen susihavainnoista tai kotieläinten päälle hyökkäyksistä, puhumattakaan pohjoisemman Suomen poronhoitoalueesta. Joten kyllä susia maassa on havaintojen perusteella niin paljon, että kantaa olisi syytä harventaa.
Keskustan kansanedustaja teki täysin aiheesta asiasta kirjallisen kysymyksen eduskunnnalle.
Varoitus Suomen susitilanteesta: ”Käsissämme on kahta suurempi ongelma” | Uusi Suomi