Sushia

  • 14 598
  • 72

Sylinteri

Jäsen
Kokemusteni mukaan jotkut ihmiset pitävät sushista erittäin paljon, jotkut inhoavat syvästi ja jotkut ovat siltä väliltä. Noinhan se maailman ihmisten luokittelu varsin kattavasti onnistuukin. Itse jumaloin taitavasti tehdyn sushiaterian makua. Jos joku kysyy mikä on lempiruokasi, vastaan heti "sushi Porissa!". Noin siksi, että sushiaterioiden laadussa on huomattavia eroja. Jos palstan porilaisilla on minkäänlaista lämmintä suhdetta raakaan kalaan, niin suosittelen mitä vuolaimmin Antinkadun sushipaikkaa, jossa on oman empiirisen kokemukseni perusteella ylivoimainen laatu verrattuna kolmeen muuhun Suomessa asioimaani sushiravintolaan.

Tampereella asun ja molemmat sushipaikat olen hartaudella testannut. Molemmissa ihan ok laatu, mutta silti ei onnistu riisin teko lainkaan niin kuin pitäisi. Sushiriisin pitää sulaa suussa ja luoda optimaaliset edellytykset itse kalan makutulvahdukselle. Taiten valmistettu riisi, jonka päällä raakaa kalaa (sashimi) ja vieressä soijakuppi, johon pala kastetaan ennen
kliimaksia, on mielestäni poikkeuksellisen maukas ateria

Kalan tuoreus on tietenkin oleellinen osa kokonaisuutta. Tuoretta tonnikalaa, jättikatkaravunpyrstöä, lohta, siikaa, simpukkaa jne., mutta se riisi. Niin yksinkertainen asia kuin riisi! Se on sushiaterian sydän ja perusta, jonka päälle kaikki rakentuu. Ei ole ihan helppoa saada riisistä kuohkeaa mutta kiinteää ja sopivan etikkaista niin että sen syöminen on sulavan helppoa käsin ja satsi on täydellisen sulavaa suussa. Siihen kaatuu monen sushiharrastajan ja jopa ravintolan sushi. Jos riisi epäonnistuu niin ei auta vaikka kalapuoli olisi toisen maailman vesistä ja syntisen hyvää. Näin se mielestäni on. Riisistä se lähtee. Siinä on taito, siinä on syvyys.

Tuon Porin sushipaikan taso on siis huippuluokkaa. Japanilainen herrasmies osaa hommansa ja paikka on viihtyisä ja miellyttävä. Käyttäkää porilaiset moista mahdollisuutta hyväksenne. Tampereen Maruseki on aika hieno myös, mutta häviää valitettavasti laadussa selvästi tuolle Porin "Pub sushille" (hieman erikoinen nimivalinta, joka tuo vääriä assosiaatioita monille). Maruseki on jopa valittu vuoden ravintolaksi Tampereella jos en ihan väärin muista. Kauppahallin sushibaari on ok kyllä myös omalla vaisulla tavallaan.

Helsingin susheista en tiedä. Kai siellä on huipputasoakin. Jossain kävin joskus taannoin, mutten yhtään muista missä. Onko Helsingissä joku suositeltava japanilainen ravintola, jossa olisi inhimilliset hinnat ja taivaallinen sushi(riisi)? Menen sinne heti, kun tulen Helsinkiin seuraavan kerran asioimaan tahi huvittelemaan.

Onko ihmisillä täällä sanottavaa sushista? Ovatko porilaiset käyneet Pub sushissa ja ovatko samaa mieltä laadusta? Käykää.

Miten Turussa? Oulussa? Muualla?

Raaka kala on myös hyvin merenläheinen (maanläheinen..) ateria. Jotenkin sellainen luontoa lähellä oleva prosessi syödä raakaa kalaa. Meressä on paljon raakaa kalaa. Suurimmasta osasta ei koskaan tulekaan sushiaterian osaa. Moni kala ei elä kauaa, mutta on niillä uskomattoman iso elinala esim. Tyynessä Valtameressä. Heillä on se syvyyssuunta bonuksena meressä. Samalla tavalla kuin linnuilla on kolmiulotteinen liikkumismaailma maan päällä.

Semantiikka ei ollut tämän viestin painopistealueita, mutta haluaisin huomauttaa, että tarkoitain tässä yhteydessä "sushilla" etikalla maustettua riisipetiruokaa kalalla, vaikka sen oikea määritelmä taitaa olla kyllä kalasta riippumaton. Sashimi on pelkkää raakaa kalaa.

Vielä loppuyhteenvetona huomauttaisin, että olen tutustuttanut kuusi (6) uutta ihmistä sushiin (tosin tuolla maagisen laadukkaassa Porin paikassa). Kaksi heistä pitää ihan huippukamana nyt ja lienevät koukussa. Kaksi muuta pitivät (toinen heti, toinen toisella kerralla kun pääsi yli joidenkin kalanpalojen epäilyttävästä narskumisesta ja niljakkuudesta), yksi ei enää syö sushia koskaan ja yksi vihaa ajatustakin ja uhkaa oikeustoimilla melkein. Herättää tunteita siis. Kai niitä neutraalisti suhtautuviakin on. Ehkä tämä otokseni oli vahingossa hieman ääripäissä. Tiedä häntä sitten.

Kuulemiin.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Mistäköhän löytyisi ekaa kertaa sushia kokeilevalla tyypille halpa ja hyvä sushi-ravintola uudeltamaalta/helsingistä? Okei, halpaa ja hyvää ei ole keksittykään mutta kohtuu hintainen mesta sentään. Olisi kiva maistaa joskus sushia.

- Tinke-80
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Kabuki on Stadin, ja uskallan vaittaa jopa koko Suomen paras japanilainen ravinteli. Sen antimet kelpasivat jopa Japanin suurlahettilaalle niin kuin myos muullekin suurlahetyston henkilokunnalle.

No contest.

Jos perus-sushia haluaa kokeilla, niin Mikan Salon Eatziin vaan siihen katutasolle. Helppo ja edukas.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Tätini, kummitätini ovat asuneet vuosia Japanissa, heidän miehensä ovat japanilaisia ja tosiaan Kabuki on heidän mielestään paras ainakin pk-seudun ravintoloista. Hintatasosta ei mitään tietoa, kun itse en ole käynyt(osittain nykyisen kaukaisen asumisen takia), mutta ruoka on ainakin pirun hyvää omassa lajissaan ja jos japanilaisille kelpaa, niin varmaan muutkin sushin ystävät pitävät.
 

Remppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayer04
Edellä mainittujen lisäksi:

Vanhasta Kauppahallista löytyy laadukas Norisushi.

Runski neljästäkympistä edullinen Gyosai, jota kannattaa kokeilla etenkin take-away -mielessä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Sylinteri
Itse jumaloin taitavasti tehdyn sushiaterian makua.
Sama täällä! Voisin elää pelkästään Suhshia syöden.

Jotkut karttavat Sushibaareja sanoen: - Hyi saatana.. raakaa kalaa.. ei ikinä! - ja syövät illalla tuoretta lohta kotona..

Riisi sanoo paljon siitä miten paikkaa hoidetaan. Joissakin paikossa se on niin kuivaa että oikein yököttää. Sama kun on kysymys keitosta.

Ruokatunnilla Sushia ei lyö mikään. Kevyt ateria ja paljon nestettä. Jälkitila ei ole koskaan tyyliä "läskisoosiähky," ja iltapäivän kokoukset sujuvat hereillä. Vinkkini kuuluukin siis; jos menet iltapäivällä kokoukseen, syö lounaalla Sushia!!

Itse olen kolunnut kaupungin kaikki Sushibaarit (n. 20 kpl) ja löytänyt lempipaikkani, mutta paras sellainen löytyi Pietarista. Sai istua tiskillä ja napsia paloja ohi kelluvista veneistä. Täyrellinen juttu!
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Viestin lähetti 1Timer

Jos perus-sushia haluaa kokeilla, niin Mikan Salon Eatziin vaan siihen katutasolle. Helppo ja edukas.

Aikanaan vuosikausia Japanissa rampanneena ihastuin siellä oieastaan kaikkeen ruokaan ja myöskin kylmään kahviin.

Sushia vaan ei asialliseen hintaan ole Suomesta löytänyt.Stockan Herkussa hyvä pieni sushi maksaa 15 Euroa.Halvemmat ovat huonoja.
Eatzissa kävin markka-aikana.120 markalla ei saanut paljon mitään.Alkupalahan sushi pääosin on,mutta Suomessa tylysti ylihinnoiteltua.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Kaverit on myös käyneet syömässä sushia aika usein, olen miettinyt että pitäisi kai sitä sitten itsekin. Kyseiset kaverit vaan asuvat Porissa ja käyvät edellä mainitussa Antinkadun mestassa. Porissa asuessani asuin kyseisen paikan viereisessä rapussa, mutta enpä tajunnut silloin käydä syömässä siellä.

Mites Turussa? Joku asioista tietävä voisi suositella jotain paikkaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Sylinteri
Kalan tuoreus on tietenkin oleellinen osa kokonaisuutta. Tuoretta tonnikalaa, jättikatkaravunpyrstöä, lohta, siikaa, simpukkaa jne., mutta se riisi. Niin yksinkertainen asia kuin riisi! Se on sushiaterian sydän ja perusta, jonka päälle kaikki rakentuu. Ei ole ihan helppoa saada riisistä kuohkeaa mutta kiinteää ja sopivan etikkaista niin että sen syöminen on sulavan helppoa käsin ja satsi on täydellisen sulavaa suussa. Siihen kaatuu monen sushiharrastajan ja jopa ravintolan sushi. Jos riisi epäonnistuu niin ei auta vaikka kalapuoli olisi toisen maailman vesistä ja syntisen hyvää. Näin se mielestäni on. Riisistä se lähtee. Siinä on taito, siinä on syvyys.
Muistan kuulleeni/lukeneeni, että japanilaisen kymmenvuotisen sushi-koulun ensimmäinen vuosi opetellaan keittämään riisi oikein. Kuvastaa hyvin itämaista perfektionismia. Riisikeitin on muuten mainio värkki, suosittelen. Ei välttämättä kelpaisi sushi-kokille, mutta kotikäyttöön se on bueno.

Mutta itse otsikon aiheesta: mennee minulla kategoriaan 'kaikkea voi kokeilla kerran'. En ole vaan vielä kerännyt rohkeutta tuohon ensimmäiseen kertaan. Periaatteessa sushi kiinnostaa, olenhan suuri itämaisen keittiön ystävä. Toisessa vaakakupissa taas on painolastina syvä inhoni raakaa kalaa kohtaan. Ja sitä inhoa ei noin vain voiteta. Mutta ehkä jonain päivänä...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Ossi

Mutta itse otsikon aiheesta: mennee minulla kategoriaan 'kaikkea voi kokeilla kerran'. En ole vaan vielä kerännyt rohkeutta tuohon ensimmäiseen kertaan.

Kannattaa kokeilla se ensimmäinen kerta, minusta vallan taivaallinen kokemus.

Toistamiseenkin on tullut maisteltua, pääasiassa veljen ja hänen japanilaisen vaimonsa tykönä. Hyvää on ollut!

vlad.
 

Haukka68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
ihastuin siellä oieastaan kaikkeen ruokaan ja myöskin kylmään kahviin.


Kyllä minulle kävi samoin, ihan en siellä rampannut mutta jonkun aikaa asuin, ja tietysti sushia söin lähes joka päivä. Lisäksi mainitsemasi kylmä kahvi aamulla kadulla tölkkiautomaatista oli todella hyvää ja piristävää. Lisäksi korean barbeque oli loistavaa ruokaa, tosin se oli kallista jopa japanilaisille.

Itse tykkään helsingissä Norisushista vanhassa kauppahallissa. Siellä saa myös aitoa japanilaista Kirin olutta sushin kanssa, nam.

Keväällä hääpäivänä askartelin itse kotona sushia, ja tuloksena oli ns. varma saanti:)
 
Suosikkijoukkue
Rochester Diablos
Kuulun siihen joukkoon joka voisi syödä sushia vaikka joka päivä. Kun työkin on vielä sellainen että sae pitää aika lailla reissun päällä Aasian suunnalla niin matkoilla tulee erityisesti nautittua näitä herkkuja hyvinkin useasti.

Helsingissä on ehkis 3 paikkaa joissa tulee käytyä. Ihan keskustassa on tuossa Bristolin vieressä WTC:n kiinteistön toisessa kerroksessa OK paikka nopealle sushi lounaalle. Samoin tulee joskus lounastettua kauppahallin paikassa. Kabuki on sitten taas ihan omaa luokkaansa silloin kun haluaa kunnon sushia ja japanilainen omistajakin on henkeen ja vereen kiekkomiehiä!

Jukka
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Re: Re: Sushia

Viestin lähetti Ossi
Toisessa vaakakupissa taas on painolastina syvä inhoni raakaa kalaa kohtaan. Ja sitä inhoa ei noin vain voiteta. Mutta ehkä jonain päivänä...

Sushi tarkoittaa sanana keitettyä riisiä, joten raaka kala ei ole mikään välttämättömyys. Toki usein sushissa (ainakin norilevärullissa) on raakaa kalaa, mutta muitakin täytteitä on. Sinänsä se raaka kala ei ole oikeastaan graavattua kalaa kummempaa ja graavikalaakin voi itsetehtyyn sushiin käyttää.

Niin, olen sushin suuri ystävä ja teen sitä mielelläni myös itse. Jyväskylässä on sushibaarit kovin vähissä.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Viestin lähetti Jukka Ropponen
...ja japanilainen omistajakin on henkeen ja vereen kiekkomiehiä!

Aivan joo! Niinpas olikin. Eikos siella ole jossain jonkun joukkueen paitakin seinalla??
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Viestin lähetti Jukka Ropponen
...japanilainen omistajakin on henkeen ja vereen kiekkomiehiä!

Joo, Kabuki on loistopaikka illanvieton alkajaisiksi. Hyvä palvelu ja tosiaan allekirjoittanutta miellyttävä sisustus (vieläkö muuten Boba Fett vahtii ikkunassa?)

Ja Runski 40:n omistaja taas on baseball-miehiä - ootkos JR käynyt tuttuja tapaamassa?
 

Sylinteri

Jäsen
Hyvin karkealla perusjaottelulla on oikeastaan kaksi erilaista sushityyliä. Toinen on Edo-zushi, jota kaikki Suomen sushit ovat kaiketi ja yleensäkin suurin osa Euroopan sushipaikoista tekee ja sitten on Osaka-zushi, joka on paljon makeampaa sokerin käytön vuoksi ja useimmiten liian makeaa tottumattomalle. Onko kukaan koskaan maistanut Osaka-zushia missään? Japanin kävijät varmaan ovat ainakin nähneet moista.

Hinnat tuntuvat olevan aika korkeita Helsingin seudullakin, mikä ei tietysti yllätys ole. Siinäkin mielessä tuo Porin Pub-sushi on varsinainen helmi, koska siellä maksaa iso sushiannos 13 euroa. Siihen kuuluu sentään 12 palaa eikä yhtään perusnorimakia vaan kaikissa on kalaa/simpukkaa/rapua. Lisäksi voi saada odotellessa hieman ilmaista misokeittoa. Mediumiin kuuluu 8 palaa ja se maksaa kympin. Pieneen annokseen kuuluu 6 palaa ja sen saa 7 eurolla. Tampereen Marusekissa saa samaan hintaan vähemmän, muttei sekään kovin kallis muistaakseni ole. Tuo 12 sushipalan annos on jo melkoisen täyttävä ja sen kun hitaasti vetelee, niin johan menee aika kulinaristisesti siinä ja saa ravintoa elimistöön kiitettävästi.

Helsingissä oli se liukuhihnasushi, jossa kävin vuosia sitten. Tyhjennettyjen lautasten värien ja määrän perusteella maksettiin ateria. Olikohan se se Salon omistama?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse olen kerran syönyt sushia. Tämä ilmiö tapahtui erään kaverin luona ja oli hänen tekemäänsä. Pienen epäluuloisuuden jälkeen totesin että hyvää sushia oli saanut aikaan, joskin vertailukohtia minulla ei ole. Maistui kuitenkin ja siitä päättelisin että kyseinen ruoka sopii minulle hyvin. Aika mautontahan se oli, mutta wasabi, vai mitä se tökötti olikaan siellä soijakastikkeen seassa, antoi sitten silauksen sille. Sakeakin tuli juotua siinä ohessa, totta kai! Maistui... lämpimänäkin, vaikka joku oli sanonut että on kamalaa etenkin lämmitettynä.
Rehellisesti sanottuna voin todeta että söin puikoillakin silloin ensikertaa elämässäni ja pienen äheltämisen jälkeen niiden käyttö sujui ihan hyvin ja ruoka löysi tiensä suuhun eikä syliin.

Tyttöystäväni on hyvinkin innokas Japanilaise kulttuurin ystävä ja ostinkin hänelle syntymäpäivälahjaksi ruokakirjan jossa opastetaan japanilaisten perinneruokien pariin. Aika näyttää oliko tuosta kirjan ostosta hyötyä, eli saako Ted-poika japanilaista ruokaa masunsa täytteeksi. Noh, tarkoitus olisi itsekin perehtyä muutaman ruokalajin valmistukseen ajan kanssa. =)

Aika vähiin on jäänyt tutustuminen, mutta tarkoitus olisi noissa Helsingin japanilaisissa ravintoloissakin käväistä, kun kerran asustellaan pääkaupunkiseudulla nykyisellään. Monta kertaa tullut silmäiltyä ohimatkalla.

Asiasta tietämättömille voisi vielä sanoa että Lappeenrantaankin on avattu japanilainen ravintola. Paikan tasosta en tosin osaa oikein sanoa mitään.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Zen Sushi

Miksiköhän kukaan ei ole maininnut Zen Sushia Kämpgalleriassa? Kymmenen palan annos maksaa 9.70 eli pari euroa normaalia lounasta kalliimpi mutta on hyvää. Loppujen lopuksi siinä on aika paljon syötävää eikä tule ähkyä saati sitten huonoa omatuntoa. Sitä tulee syötyä lounaaksi ainakin kerran viikossa. En ole muita annoksia syönnyt siellä mutta kai pitää joskus kokeilla.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oulu

Oulusta tuota taivaallista herkkua saa helpoimmin Kauppahallin sushi-cafesta, jossa on mielestäni oikein hyvä laatu. Ennemmin tuonne sushille ja vihreälle teelle kuin oikeastaan yhteenkään kaupungin kahvilaan kahville ja keksille.

Hai Long-niminen kiinalainen pitää buffetissaan myös sushia, mutta laatu on heikkoa, eikä wasabikaan ole tahnana. Muuten hyvä ravintola kylläkin.

Käsittääkseni varsinaista japanilaista ravintolaa ei Oulusta löydy, vaikka eri maiden keittiöiden antimia on kyllä moneen lähtöön - niin hyvässä kuin pahassakin.
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Viestin lähetti Haukka68
Keväällä hääpäivänä askartelin itse kotona sushia, ja tuloksena oli ns. varma saanti:)

No tuo ns. varma saanti pitäisi olla muutenkin hääpäivänä aika selviö ;D
 

Richter_35

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Phoenix Suns, Arsenal
Olin juuri tänään syömässä tuossa krunikan pikku sushi barissa (Zen Sushi) siinä liisankadun R-Kioskin vieressä. Sisutus ei mitenkään ihastuttanut mutta yllättävän hyvää sushia ja sopivasti lähellä omaa kotiani. Käyn kyllä hakemassa kotiin sieltä toistekkin.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Viestin lähetti Jukka Ropponen
Helsingissä on ehkis 3 paikkaa joissa tulee käytyä. Ihan keskustassa on tuossa Bristolin vieressä WTC:n kiinteistön toisessa kerroksessa OK paikka nopealle sushi lounaalle.
Loistava ketju, jäänyt täysin huomaamatta. Tuo Jukan mainitsema paikka on nimeltään Ichiban, tai oli ainakin kun viimeksi kävin. 8 palan lounas teen ym lisukkeiden kera muistaakseni 7,50e. Todettakoot Richter_35:n mainitsemasta paikkaa että omistajat ovat samat mitkä Ichibanissa, näin muistan lukeneeni. Kabuki on tietty luku sinänsä mutta huomattavasti kalliimpi.
 

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jopas herahti vesi kielelle tätä ketjua lukiessani. Sushi on meikäläisenkin suurta herkkua. Kabuki on tietysti omaa luokkaansa. Ichiban Sushi on mainio lounaspaikka, enkä kyllä Eatzin sushejakaan huonoina pidä.

Tuli mieleeni hupaisa tarina naapurista, joka oli maistanut sushia elämänsä ensimmäisen kerran. Hän oli kuvitellut, että se wasabi-klöntti oli normaali sushipala muiden joukossa ja huitassut sen kerralla suuhunsa. Vähän oli kuulemma vedet valunu silmistä sen jälkeen :)
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitenkäs on, vieläkö sushi maistuu jääkiekkoväelle?
Todellista herkkua on ainakin minulle, n. kerran viikossa on ainakin saatava. Futomakit menettelee mutta erilaiset nigirit on parhaita, kärjessä tällä hetkellä lohi, tsuna (tonnikalamajoneesi) ja makrilli. Silakka itse asiassa oli myös erittäin positiivinen yllätys. Jaksaako porukat tehdä näitä myös kotona? Täällä on nyt muutaman kerran väännetty, ja alkaa pärjäämään ravintolan perussetille. Tuo riisi on avainasemassa, vaatii todella tarkkuutta suhteiden ja myös lämpötilan suhteen. Yritin netistäkin kalastella huonolla menestyksellä, ja kysytään jos viisaampia löytyy täältä. Itsellä nuo kotona tehdyt jää juurikin futomakeihin ja tsuna- & lohinigireihin. Tatkoitus olisi jonkin asteista illanviettoa pitää tällä teemalla ja ajatus olisi että saisi vähän muutakin tuohon rinnalle. Jättikatkaravunpyrstöt on helppo, mutta mitenkäs muut kalat? Onko joku kokeillut kotimaisia tai vähän eksoottisempia kaloja, vaatiiko erikoisvalmisteluja? Stockalta ainakin saa pyydettäessä lohen takaa kun sanoo että sushia varten tulee, pitää vielä sieltäkin kysyä.

Muiden valmistamana tulee syötyä yleensä Zen Sushissa tai Ichibanissa. Zen Sushissa yleensä paikanpäällä ja Kampin Ichibanista Take Away. Zen Sushissa aina tasaisen hyvää, eikä Ichibanistakaan pahaa sanottavaa ole. Gyoshaista pari kertaa hakenut, mukava heppu tekee, hyvä hinta-laatusuhde mutta minun näkökulmasta liian kaukana. Kauppahallissa Norisushissa tulee käytyä välillä (liian harvoin) lounaalla, hyvä taso myös siellä. Kabuki on todella hyvä, liian vähän on tullut käytyä, täytyy korjata tilanne. Koto ja Raku Ya vielä testaamatta mikä on aika käsittämätöntä kun kumminkin tulee tuota herkkua näinkin paljon syötyä. Uutena kehissä myös Daruma Sushi sähkötalossa. Ekalla kerralla riisi kylmää(!) ja homma muutenkin hakusessa, toisella kerralla jo vähän paremmin mutta vielä saa skarpata jotta pääsee muiden tasolle. Täytynee tsekata vielä hetken päästä. Eatz jo kuopattiinkin ja siitä kuulin niin paljon kauhitarinoita että jäi testaamatta koko paikka. Len's Keishoku Bar Pursimiehenkadulla vielä, vain yksi kokemus (lounas) joten ei oikein voi ottaa kantaa. Aukioloajat saisi ainakin olla paremmat, olisi sopivan matkan päässä mutta harvemmin auki silloin kun olisi tarve.

Vaikea vertailla tarjontaa muualle kun ei oikein ole vertailupohjaa, mutta tuntuu että perustaso Helsingissä on tällä hetkellä pääsääntöisesti hyvä. Noista omista paikoista erottuu edukseen Zen ja Kabuki, myös Ichiban helppoudellaan. Hinta saisi tietysti olla halvempi mutta hyvästä kannattaa maksaa ja nuo nyt ei ole erityisen nopeita valmistaa. Semmoinen reilu 20€-35€ yleensä lasku/henkilö + juomat päälle. 35€ sisältää jo misokeiton ja vihreän teenkin jos ei muuten kuulu hintaan. Joku 8-10 palan perussetti pohjalle, siihen päälle 4*nigiri pareja eli joku 16kpl:tta on aika hyvä miehelle, lounaalla riittää vähempikin.

Hyvää ruokaa ehdottomasti, lounaana sopivan kevyttä, illalla taas voi ottaa reilummin ja saa siitäkin itsensä täyteen. Haaveena makumatka Japaniin, voisi testata kyllästyykö jos vetää sushia viikon putkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös