Tutustuin ekan kerran sushiin lukiojamppana Tukholmassa, noin 20 vuotta sitten. Jäin kerrasta koukkuun, ja sen jälkeen olen syönyt sushia ja yleensäkin japanilaista ruokaa kun siihen tarjoutuu tilaisuus.
Samalla Tukholman reissulla tuli kokeiltua tempuraa, ja siinä kohdassa tein selkeän etikettivirheen. Ennen itse tempuraa pöytään tuotiin soijapohjainen makea kastike tempuralle. Alkupalat olin syönyt jo, ja kun en ymmärtänyt tuon yksinäisen kastikkeen tarkoitusta, niin join sen odotellessani hyvällä halulla. Ystävällinen tarjoilija, nähtävästi aito japanilaisherra, toi makeasti nauraen lisää kastiketta ja opasti samalla miten tempuraa on tarkoitus nauttia.
Helsingissä saa kokemukseni mukaan hyvää sushia ja japanilaista ruokaa. Kabuki on ilman muuta kuuluisin paikka, taattua laatua joka kerta. Kalevankadun Koto on sekin ihan passeli, vaikka tunnelmaltaan ei pärjää Kabukille. Runeberginkadun Gyosai-sushi on miniatyyrisen pieni mutta ruoka on hyvää, ohi ajaessa olen joskus napannut annoksia mukaan. Kauppahallin Norisushi-baari on japanilaisen ahdas, ruoan taso vaihtelee, en voi suositella ekaksi paikaksi hankkia sushikokemuksia.
Sen verran on kyllä pakko snobbailla että parasta sushia olen syönyt tietysti Japanissa. Japanissa ja jopa Tokiossa laadukas ruokailu onnistuu kohtuurahalla jos osaa välttää pahimmat pyydykset. Lisää voi lukea mm. Tapani Jussilan maanmainiosta Tokio-Passista, josta ilmestyy päivitettyjä versioita aika ajoin.