Mainos

Sushia

• 14 764
  • 72

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitenkäs on, vieläkö sushi maistuu jääkiekkoväelle?

En ole koskaan syönyt sushia, mutta se on avautunut tässä viime aikoina (vuosi pari tms), että ei se oikeasti mitään kalaruokaa ole.

Tai siis voi sushia toki tehdä myös siitä. Ihmiset taitaa kovasti vain assosioida sen kalaan.

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sushi, ruoka jota söisin joka päivä loppuelämäni ajan jos siihen vain olisi mahdollisuus.

Kabuki sopii hyvin illastamiseen, atmosfääri hakee vertaistaan ja ruoka tunnetusti loistavaa. Lounastan usein Kämp Gallerian Zen Sushissa, mielestäni ihan uskomattoman hyvää sushia. 12 kpl täyttää kyllä todella mukavasti. Ichiban Wtc:ssä on ehkä hieman huonotasoisempi, mutta tosiaan sopii hyvin take away-tilanteissa.

Pelkkä sushin ajatteleminen saa veden kielelle tällä hetkellä, joten ehkä menen nukkumaan. Ja syön huomenna sushia!

Bayern

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Huuhkajat
Japanilaisten kanssa on tullut työskenneltyä nyt vuoden verran ja siinä sivussa on tullut sushia ja muita japanilaisia herkkuja syötyä. Sushi on kyllä mielestäni japanilaisten ruokien aatelia ja wasabi kruunaa sen.

Itse asiassa Japanissa sushi ei ole suinkaan arkiruoka, kuten monet länsimaalaiset saattavat luulla. Sushin valmistaminen vaatii aikaa ja taitoakin ja ravintoloissa Japanissa se maksaa yleensä maltaita. Kotona myöhään illalla töistä palaavaa miestään odottavat kotirouvat kokkailevat yleensä nuudelikeittoa, sukiyakia, tempuraa tai jotain muuta helpompaa evästä kuin sushia.

Ravintoloissakin usein rahoistaan tarkat japanilaiset tilaavat tavallisesti muuta kuin sushia, joka on ruokalistan kalleimmasta päästä. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteivätkö japanilaiset olisi hulluna sushiin, päin vastoin. Realiteetit vain asettavat sen harvinaisen ja ehkä vähän juhlaruoan asemaan. Raaka kala, sashimi, on varmaankin yleisempi ruoka japanissa kuin sushi.

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Yksi hyvä, ellei parhaista, keinoista oppia itse tekemään sushia, on käydä Työväenopiston kurssilla. Itse kävin kolmen kerran sushi-kurssin ja kahden kerran Japanilainen keittiö- hässäkän, jossa sitten taas nämä muut japanilaiset safkat käytiin läpi.

Kotona yksin sushin vässäminen on aika nihkeätä, kuten muutenkin yksin kokkaaminen, mutta porukassa aika menee kuin siivillä.

Alkusatsaus on kohtuullinen kaikkine bambumattoineen ja wasabineen, mutta muuten suhteellisen edullista.

Kyllä kala aika pitkälti sushiin kuuluu, tosin mielikuvitus oikeastaan ainoa rajoittava tekijä täytteiden kanssa. Järvikalaa ei kannata lappamadon vuoksi käyttää. Muuten kaikki tonnikalasta porkkanan kautta surimiin kelpaa.

Olut ja siushi on aika mukava tapa viettää perjantai-iltaa porukassa. Suosittelen lämpimästi.

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Zen Sushissa tulee käytyä sen verran usein lounaalla, että omistaja (japanilainen herrasmies) lähettää aina silloin tällöin pikkulautasellisen extra iwasheja, kun tietää minun pitävän niistä. Zenin ainoa huono puoli on se, että sieltä on vaikea saada pöytää puolenpäivän kieppeellä.

Kabuki on erinomainen ja Koto ihan hyvä, tosin jälkimmäisessä ei ole tullut käytyä aikoihin.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulle tämä oli vähän hetken villitys, luulisin. En ole moneen vuoteen syönyt. Ei se nyt tietysti pahaakaan ole, mutta vähän erikoinen ruoka silti... Kylmää riisiä ja jotain täytettä? No, ei se merilevä ole oikeastaan edes pahanmakuista ja veikkaan, että ihan terveellistäkin varmaan.

Ei sillä, ettenkö sushia voisi jatkossakin syödä, mutta ei se nyt oikeasti mitenkään kauhean erikoista ruokaa ole. =)

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Sushi kuuluu myös sivullekirjoittaneen suosikkiruokiin ja sitä tulee syötyä varsin usein, runsaalla wasabilla tietenkin. Ainoa ongelma on tuo lasku, joka sitten sakeineen, oluineen, kaikkineen on yleensä varsin reipas. Mutta rahaahan tuo vain on ja hyvä ruoka on aina hintansa väärti

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tutustuin ekan kerran sushiin lukiojamppana Tukholmassa, noin 20 vuotta sitten. Jäin kerrasta koukkuun, ja sen jälkeen olen syönyt sushia ja yleensäkin japanilaista ruokaa kun siihen tarjoutuu tilaisuus.

Samalla Tukholman reissulla tuli kokeiltua tempuraa, ja siinä kohdassa tein selkeän etikettivirheen. Ennen itse tempuraa pöytään tuotiin soijapohjainen makea kastike tempuralle. Alkupalat olin syönyt jo, ja kun en ymmärtänyt tuon yksinäisen kastikkeen tarkoitusta, niin join sen odotellessani hyvällä halulla. Ystävällinen tarjoilija, nähtävästi aito japanilaisherra, toi makeasti nauraen lisää kastiketta ja opasti samalla miten tempuraa on tarkoitus nauttia.

Helsingissä saa kokemukseni mukaan hyvää sushia ja japanilaista ruokaa. Kabuki on ilman muuta kuuluisin paikka, taattua laatua joka kerta. Kalevankadun Koto on sekin ihan passeli, vaikka tunnelmaltaan ei pärjää Kabukille. Runeberginkadun Gyosai-sushi on miniatyyrisen pieni mutta ruoka on hyvää, ohi ajaessa olen joskus napannut annoksia mukaan. Kauppahallin Norisushi-baari on japanilaisen ahdas, ruoan taso vaihtelee, en voi suositella ekaksi paikaksi hankkia sushikokemuksia.

Sen verran on kyllä pakko snobbailla että parasta sushia olen syönyt tietysti Japanissa. Japanissa ja jopa Tokiossa laadukas ruokailu onnistuu kohtuurahalla jos osaa välttää pahimmat pyydykset. Lisää voi lukea mm. Tapani Jussilan maanmainiosta Tokio-Passista, josta ilmestyy päivitettyjä versioita aika ajoin.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Sushista innoistuin itsekin tässä viimeisen vuoden aikana. Lähinnä olen sitä itse vääntänyt kotona, tosin vaan muutaman kerran. Tekeekös joku muu itse omat sushinsa? Suositelkaapa jotain sisältöä noihin?

Itse olen tykännyt muutamasta hiukan erikoisemmasta: Pesto / Kana / Juusto ja Avokado / Majoneesi / Kylmäsavulohi.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sushista innoistuin itsekin tässä viimeisen vuoden aikana. Lähinnä olen sitä itse vääntänyt kotona, tosin vaan muutaman kerran. Tekeekös joku muu itse omat sushinsa? Suositelkaapa jotain sisältöä noihin?

Tämä aihe kiinnostaa minuakin. Taannoisella Japanin matkallani jouduin jättämään sushi-baarit väliin, koska kala-allergiani on sen verran voimakas. Myöskään kasvis-susheihin en uskaltanut koskea, koska pelkoni siitä, että ne valmistettaisiin samoja välineitä käyttäen kuin kalaa sisältävät veljensä, esti minua.

Mutta mitenkä tuo liha toimii näiden täytteenä? Entä miten vaikeaa on Suomesta saada noita tarvittavia aineksia, kuten nori-merilevää tai wasabi-tahnaa? Helppoa tuo valmistaminen ei kai ole, mutta yrityksen ja erehdyksen kautta on ihminen oppinut tekemään vaikeampiakin asioita.

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta mitenkä tuo liha toimii näiden täytteenä? Entä miten vaikeaa on Suomesta saada noita tarvittavia aineksia, kuten nori-merilevää tai wasabi-tahnaa? Helppoa tuo valmistaminen ei kai ole, mutta yrityksen ja erehdyksen kautta on ihminen oppinut tekemään vaikeampiakin asioita.

Helsingissä ainakin levälevyjä ja wasabia myydään monissa ihan peruskaupoissakin. Meitä hemmotellaan vielä Annankadulla olevalla Tokyokanilla josta saa jos jonkinlaista tarviketta. Viimeksi ostin wasabi-jauhetta, pääsee itse säätämään voimakkuutta. (Aika stydiä tuli viimeksi...) Eikä valmistus vaikeata ole, ensimmäiset rullat ja (kalan-)palat tietysti saattaa olla muotopuolia, aikaa se kylläkin vaatii jonkin verran.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tämä aihe kiinnostaa minuakin. Taannoisella Japanin matkallani jouduin jättämään sushi-baarit väliin, koska kala-allergiani on sen verran voimakas. Myöskään kasvis-susheihin en uskaltanut koskea, koska pelkoni siitä, että ne valmistettaisiin samoja välineitä käyttäen kuin kalaa sisältävät veljensä, esti minua. Mutta mitenkä tuo liha toimii näiden täytteenä?
Tuolta löytyy ainakin monenlaisia eri yhdistelmiä: http://whatscookingamerica.net/Appetizers/CaliforniaRoll.htm

Kana ainakin toimii kevyen koostumuksensa ansiosta hyvin sushissa, mutta liha voi olla hiukan turhan tukevaa. Kanaa + kasviksia + kastiketta toiminee varmaan ihan hyvin, oman maun mukaan vaan noita sitten sekaisin.

Entä miten vaikeaa on Suomesta saada noita tarvittavia aineksia, kuten nori-merilevää tai wasabi-tahnaa? Helppoa tuo valmistaminen ei kai ole, mutta yrityksen ja erehdyksen kautta on ihminen oppinut tekemään vaikeampiakin asioita.
Turussa ainakin ihan Citymarketista ja kaikista hiukankin isommista kaupoista löytyy Nori-levää ja muita tarvittavia aineksia. Wasabitahna maksaa järjettömästi, osta mieluummin piparjuuritahnaa, neljäsosahintaan (samaa matskua). Kauppahalleista ja erikoisliikkeistä saanee halvimmalla, mutta eipä silloin tällöin syötynä tuota hintaeroa juurikaan huomaa.

Tärkeintä on ostaa kunnon riisiä ja riisietikkaa. Myllyn paras Puuroriisi käy ihan mainiosti tuohon ja oikeastaan mikä vaan puuroutuva riisi, kovat perusriisit eivät toimi ollenkaan. Ennen riisin keittämistä se kannattaa liottaa niin monta kertaa, että vesi ei enää samene. Keittämisen jälkeen jäähdytys ja etikka joukkoon.

Rullaaminen on oma taiteenlajinsa. Riisiä kannattaa pistää mahdollisimman ohut kerros, sentti tai alle. Wasabitahnan kanssa kannattaa olla todella varovainen, sitä menee helposti liikaa, ja maku peittyy. Itse opein rullaamaan kunnolla n. 4 kerralla, mutta toisesta rullasta lähtien ne oli jo ihan sushin näköisiä, hiukan ehkä löysiä.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitän kaikkia vinkeistä. Pitää yrittää tehdä Tampereen liikkeisiin tutkimusretkiä. Stockmannilta voisi ehkä löytää jotain. Ja sitten mahdollisesti nämä Punnitse ja Säästä -putiikit voisivat olla sellaisia.

Wasabitahnan kanssa kannattaa olla todella varovainen, sitä menee helposti liikaa, ja maku peittyy. Itse opein rullaamaan kunnolla n. 4 kerralla, mutta toisesta rullasta lähtien ne oli jo ihan sushin näköisiä, hiukan ehkä löysiä.

Wasabitahnaa taisin saada Japanissa syödäkseni, ja kyllähän se voimakasta oli. Mutta toisaalta myös oikein pätevän makuista.

Jos nyt näin pähkinänkuoressa heittäisin listaa siitä, mitä tarvitaan:

- puuroutuvaa riisiä
- noria
- riisietikkaa
- wasabia/piparjuuritahnaa
- japanilaista soijakastiketta
- kanaa tai jotain muuta, jolla haluaa sushinsa varustaa
- Bambumatto + terävä veitsi

Unohdinko jotain?

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Unohdinko jotain?
Nopeasti tsekattuna näyttäisi olevan kaikki olennainen tuossa. Kaappaa samalla alkosta pullo gekkeikan sakea tai jos alkoholi ei maistu, vihreää teetä. Kumpikin täydentää sushiaterian vähän samaan tapaan kuin punaviini hyvän liha-aterian. Muuten juomaksi suosittelen puolikuivaa tai jopa puolimakeaa valkoviiniä, tai sitten ihan vettä.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nopeasti tsekattuna näyttäisi olevan kaikki olennainen tuossa. Kaappaa samalla alkosta pullo gekkeikan sakea tai jos alkoholi ei maistu, vihreää teetä. Kumpikin täydentää sushiaterian vähän samaan tapaan kuin punaviini hyvän liha-aterian. Muuten juomaksi suosittelen puolikuivaa tai jopa puolimakeaa valkoviiniä, tai sitten ihan vettä.

Vihreää teetä on onneksi kaappi täynnä. Saako sitäkin muuten Alkosta? ;)

Japanin matkan tuliaisista ehkä parhaat olivat paikalliset vihreät teet, joista erityisesti jauhomainen macha voisi sopia tähän. Sushi-kupitkin tuli ostettua, joten niitä voisi kyllä testata ihan käytännössäkin. Suomessa en ole Sakea maistellut, mutta ainakin Japanissa se sopi makuhermoilleni oikein hyvin.

Kiitän suuresti vinkeistä.

Suosikkijoukkue
Japanin matkan tuliaisista ehkä parhaat olivat paikalliset vihreät teet, joista erityisesti jauhomainen macha voisi sopia tähän.
Olen jostakin omaksunut käsityksen, että parhaat vihreän teen lajit ovat juuri näitä jauhomaisia. Toin viimeksi Japanista pari pientä purkkia tuollaista jauhoversiota. Erinomaisen maukasta, riittoisaa myöskin.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Aika nostaa tämäkin ketju takas ylös. Ensi kuussa olemme taas parin jatkoaikalaisen kanssa menossa syömään sushia Kabukiin. Raku Ya:ssa sekä Kabukissa olen syönyt sushia ja kumpaakin voin suositelle sushin ystäville. Raku Ya on vähän "hienompi" paikka ja Kabuki jääkiekkopelipaitoinen enemmän paikka jonne mennä kaveriporukan kanssa. Ruoka on kummassakin hyvää.

Tarkoitus olisi myös joku kerta tehdä kavereiden kanssa sushia itse ja kysyisinkin nyt että miten olette onnistuneet sushin tekemisessä ja mitä olette laittaneet nigirisushien päälle?

- Tinke-80

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen jostakin omaksunut käsityksen, että parhaat vihreän teen lajit ovat juuri näitä jauhomaisia. Toin viimeksi Japanista pari pientä purkkia tuollaista jauhoversiota. Erinomaisen maukasta, riittoisaa myöskin.
Noistahan voi sitten tehdä vaikka mitä. Esim. leivonnaisia jotkut vääntävät. Mausta en tiedä, mutta olisi mukava maistaa.

Japanissahan taitaa olla myös limppareita ja vaikka mitä juomia vihreästä teestä, joita saa mm. automaateista.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Tarkoitus olisi myös joku kerta tehdä kavereiden kanssa sushia itse ja kysyisinkin nyt että miten olette onnistuneet sushin tekemisessä ja mitä olette laittaneet nigirisushien päälle?
Itse ylensä ostan wasabin, (sushi)riisin, riisiviinietikan, säilötyn inkiväärin ja norin jostain etnisestä ruokakaupasta esim Vii voanista hagiksessa.
Kalat haen Stockan kalatiskiltä. On hyvä kertoa että meinaa tehdä suhsia niin ottavat tonnarin oikeasta paketista. Silloin saa varmasti tuoretta kalaa.
Itse olen ollut hieman tylsä ja laittanut makeihin surimia eli mukarapua ja kurkkua. Nigrien päälle ole laittanut tonnikalaa, lohta, jättiravunpyrstö, tonnarimössöä ja sitten ehkä jotain muuta kalaa mitä kalatiskillä suositellaan.
Riisin keitossa kannattaa lukea ohjeet paketissa. Alussa riisistä ei saa täydellistä mutta ihan hyvää siitä tulee.

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään ajattelin ensimmäisen kerran valmistaa itse sushia. Homma on ollut jo pitkään mielessä, mutta ikinä ei ole saanut oikein aikaiseksi. Pääosa tarvikkeista on hankittu ja netistä katsottu opetusvideoita ja ohjeita. Tuskin mitään täydellistä tulee, mutta on varmasti hyvä taito osata. Muutaman kerran kun saa treenattua, niin voi järkätä sitten japanilaisen illan. Tarkoitusta varten on jo hankittu hieno Japani-aiheinen kaitaliina.

Muutimme juuri pois Kabukin naapurista, eikä valitettavasti ikinä tullut vierailtua. Paikka oli niin lähellä, että sinne olisi voinut mennä koska vain, kunhan olisi vain ajoissa suorittanut pöytävarauksen. Ehkä ongelma olikin juuri siinä, että sinne ei yleensä voi mennä hetken mielijohteesta. Tai ainakin sellaisen kuvan olen saanut, että paikka on aina täynnä.

Suosikkijoukkue
Muutimme juuri pois Kabukin naapurista, eikä valitettavasti ikinä tullut vierailtua. Paikka oli niin lähellä, että sinne olisi voinut mennä koska vain, kunhan olisi vain ajoissa suorittanut pöytävarauksen. Ehkä ongelma olikin juuri siinä, että sinne ei yleensä voi mennä hetken mielijohteesta. Tai ainakin sellaisen kuvan olen saanut, että paikka on aina täynnä.
Take away toimii hienosti Kabukissa ja monessa muussakin paikassa. Näin pk-seudun ulkopuolella asuvana mutta siellä työskentelevänä otan joskus japaniruokaa mukaani kotiin. Myös Kabukista. Soitto vain etukäteen, tilaus sisään ja nouto sovittuna aikana. Myös Runeberginkadun Gyosai-sushista olen toisinaan noukkinut iltapalaa kotiin vietäväksi. Gyosain valinnanvara on suppea, mutta tavara on ihan ok. Gyosain strategisesti kiva puoli on se, että nurkan takana olevasta Töölöntorin Alkosta voi kivasti napata sakepullon mukaansa. Taannoin myyntiin tullutta kallista mutta oivallista Okunomatsu-sakea ei saa joka Alkosta, mutta Töölöntorilla sitä näkyy olevan esillä säännöllisesti.

Helsingissä ainakin Tokyokan järjestää sushikursseja, ja on niitä tainnut olla työväenopistojen yms. kurssitarjonnassakin.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Helsingissä ainakin Tokyokan järjestää sushikursseja, ja on niitä tainnut olla työväenopistojen yms. kurssitarjonnassakin.
Pakko kehaista, että erittäin hyvä kauppa kyseessä. Loistava ja alati ystävällinen palvelu. Kyseiseen paikkaan on ihan ilo mennä sen takia, koska saa aina hyvää palvelua. Lisäksi japanilaisesta kulttuurista kiinnostuneet löytää kyllä tarvikkeet tuolta hyvin, etenkin ruoan suhteen.

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt on sushit syöty ja kokeilu oli varsin onnistunut. Pientä parannettavaa toki jäi, sillä ruoka-aineiden mitoittaminen oli varsin vaikeaa ja aika paljon riisiä sekä makien täytteitä jäi yli. Kaikkea oli oikeastaan tuplasti yli tarpeen. Riisin makuun jäi myös vähän parannettavaa, sillä etikkaa olisi voinut laittaa enemmän. Näihin juttuihin kun panostaa ensi kerralla, niin uskaltaa jo laittaa vaikka kaveriporukallekin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy