On mahdottoman mukavaa kun asioista pystytään keskustelemaan kiihkottomasti ja provosoitumatta.Lisäksi on hauska huomata että omat mielipiteet perustellaan ja argumentoidaan vedenpitävästi.
Ei tuossa viestissäni ole itse asiassa kiihkoa eikä edes provosoitumista, yleisellä tasolla en vaan satu pitämään koulukiusaajamentaliteetilla varustetuista ihmisistä ja tokihan se haittaa globaalisti enemmän jos tuollaiset öykkärit ovat vielä ex-suurvallan (jota kuvittelevat suurvallaksi) puikoissa. Perusteita on suunnilleen saman verran kuin alkujaan lainaamassani viestissä. USA:n systeemi ei toimi (koska eivät sitoudu pitkäjänteisesti kriisikohteiden ohjaamiseen kohti läntistä maailmaa tyyliin Japani ja Etelä-Korea, vaan luottavat paikallisten valitsevat loogisesti meikäläisittäin paremmalta tuntuvan vaihtoehdon), mutta ei tuo venäläistenkään (neuvostojen) systeemi hirveän hyvä ole ollut (valtioiden pakkoliittäminen saattaa hetkellisesti näyttää toimivan, mutta pienimmän tilaisuuden koittaessa nuo fasismin ikeeltä pelastetut yrittävät kyllä rimpuilla irti kaikin keinoin, esimerkkitapauksia Ukari -56, Praha -68, Puola koko 80-luvun ja luonnollisesti sitten N-liiton romahdus, jossa läntiset osat sorretuista pääsivät vihdoin irti). Luonnollisesti ennustaminen on kuitenkin hirvittävän vaikeaa, etenkin tulevaisuuden ennustaminen. Onhan mahdollista että seuraava jenkkien pommitusaalto ja pikainvaasio arabiterroristien mestoille tietää demokratiakehityksen käynnistymistä Lähi-Idässä ja toisaalta ukrainalaiset saattavat ihan oikeasti omasta vapaasta tahdostaan liittyä takaisin onnelliseen neuvostokansojen perheeseen ikuisiksi ajoiksi... (Pahoittelut viimeisen lauseen sarkastisesta sävystä.)
Vaikken Kepua äänestäkään, niin minua on aina ihmetyttänyt tämä Kekkosen leimaaminen pahimmillaan jopa maanpetturiksi. Äijähän oli suorastaan nero. Taiteili niissä ankeissa yya-olosuhteissa Suomen etua maksimoiden ja piti huolen siitä että Suomi hyötyi Neuvostoliitosta mm. kaupankäynnin avulla. Sen seurauksena Suomi vaurastui ja saavutti pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan tason.
Jos Suomessa olisi vaaran vuosina päässyt valtaan joku kokoomuspaskahousu kärkkäine mielipiteineen, olisi maamme tullut miehitetyksi alta momentin.
Lopullista totuutta Urkin touhuista on varmasti mahdoton saada (ainakin niin kauan kun Moskovan arkistot ovat jälleen jäissä), joten jakaa luonnollisesti mielipiteitä todella paljon. Omakohtaisia muistikuvia minulla ei kyseisestä herrasta (tai ajasta jolloin herran käytännössä itsevaltias asema koettiin välttämättömäksi) ole, joten olen joutunut muodostamaan oman mielipiteeni myöhempien kirjoitusten, dokumenttien yms valossa. Omalta osaltani olen päätynyt käsitykseen, että UKK:n korvaamattomuus oli enimmäkseen kaverin itsensä luoma harha (tai itseään toteuttava ennustus, Kekkosen valta sementöityi lopullisesti noottikriisin seurauksena, jota oli mahdollisesti itse järjestämässä opposition heikentämiseksi) ja olisimme selvinneet neuvostonaapuruudesta vähemmänkin rähmällään (akuuteimmat invaasiouhat olivat kuitenkin päällä ymmärtääkseni Paasikiven aikaan ja UKK:n ollessa presidentti, olimme jo vakiinnuttaneet paikkamme "lähiulkomaana" ja n-liiton ikkunana länteen). Toki ennustaminen on hankalaa myös menneisyyden suuntaan, voi olla ettei Moskova olisi katsonut hyvällä esim. Hongan valintaa presidentiksi (seuraavia vaaleja vartenhan sieltä sitten ilmoitettiinkin jo reilusti etukäteen, kuka toimii Suomessa presidenttinä).
UKK ei silti sinänsä mielestäni olisi nyky-Ukrainalle paras (tai edes hyvä) vaihtoehto johtajaksi, sillä maailma on kuitenkin muuttunut ja Ukrainassa ollaan jo pitkän matkaa ohi vaiheesta, jossa hyssyttelyllä saataisiin pidettyä naapuri tyytyväisenä. Nyt on vaihtoehtoina joko lopullinen siirtyminen länteen, tai jääminen kremlin vasalliksi. Taivaanrannanmaalarina ja haihattelijana toivon ukrainalaistenkin pääsevän hieman vapaampiin ympyröihin mukaan.
Suursotaa en näe todennäköisenä (tai edes mahdollisena), venäläiset kalistelevat kyllä vanhasta muistista mielellään sapeleita ja nokittelevat kovasti korteillaan, mutta loppupeleissä kaikki osapuolet tietävät että siellä ollaan kakos-seiskalla liikkeessä NATOn ässäparia vastaan. Vaikka joku silovikki suurvaltahallusinaatioissaan painaisi lopulta sitä nappulaa, en usko yhdenkään (kenraalitason) ammattisotilaan lähtevän toteuttamaan selkeän itsetuhoisia käskyjä.