Suomi vs. Venäjä – naapurisuhteet

  • 643 789
  • 4 306

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Kaatoivat eduskunnan nettisivut tunniksi, itsellä vieläkin menee vilunväreet kun tuota muistelen. Se mursu ja tuo isku, nevö forget
Älä muistuta, en vieläkään ymmärrä miten pärjättiin tunti ilman eduskunnan nettisivuja. Siinähän melkein julistettiin jo kansallinen hätätila.
 

ijuka

Jäsen
Tässä tapauksessa jos Suomi lähtee apinoimaan Venäjää, se ei vaikuta tai muuta Venäjää millään tavalla. Mutta Suomea se muuttaa. Ja sitä Venäjä haluaa. Kansainväliset sopimukset, jotka tuntuvat olevan persuille kirosana, ovat edellytys Suomen taloudelle ja itsenäisyydelle. Meidän ei pidä liittyä niitä rikkovien joukkoon.
Mitä virkaa on sopimuksilla, joita vain toinen osapuoli noudattaa? Pitäisitkö itse kiinni sopimuksesta, jota sinun pitää noudattaa, mutta jota sopimuksen toinen osapuoli saa surutta rikkoa kun haluaa? Itse olen sitä mieltä, että jos haluaa sopimuksia noidattavan, niin silloin niitä pitäisi ensin itse noudattaa. Ja jos sitä rikkoo, niin silloin toinenkin saa rikkoa sopimuksen rauhassa. Ja itseasiassa tulisikin rikkoa. Muutoin antaa toiselle viestin, että sopimuksia kannattaa rikkoa, eikä seuraamuksia koidu.

Millä lailla Ahvenanmaan konsulaatti on muuten edellytys Suomen taloudelle ja itsenäisyydelle? Aika mielenkiintoinen näkemys.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi vertaat Suomen lähetystön pankkitilien sulkemista kansanmurhaan?
Koska kirjoitit pelkääväsi, että Suomi ryhtyy yhtä barbaariseksi kuin Venäjä.

Et kai sinä tai kukaan muukaan pidä barbaarisena pankkitilien sulkemista. Sehän olisi aivan hassua ja tyhmää sanan käyttöä.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Mitä virkaa on sopimuksilla, joita vain toinen osapuoli noudattaa? Pitäisitkö itse kiinni sopimuksesta, jota sinun pitää noudattaa, mutta jota sopimuksen toinen osapuoli saa surutta rikkoa kun haluaa? Itse olen sitä mieltä, että jos haluaa sopimuksia noidattavan, niin silloin niitä pitäisi ensin itse noudattaa. Ja jos sitä rikkoo, niin silloin toinenkin saa rikkoa sopimuksen rauhassa. Ja itseasiassa tulisikin rikkoa. Muutoin antaa toiselle viestin, että sopimuksia kannattaa rikkoa, eikä seuraamuksia koidu.

Millä lailla Ahvenanmaan konsulaatti on muuten edellytys Suomen taloudelle ja itsenäisyydelle? Aika mielenkiintoinen näkemys.
Eihän tässä tosiaan voida jäädä ottamaan ainoana sopimuksen noudattajana kuivana kakkoseen jatkuvasti ja sitten kun alkaa sattumaan liikaa niin korjaavana toimenpiteenä ainoastaan ojennetaan vaseliinipurkki kaverille. Jos tätä ei haluta tapahtuvaksi niin kyllä näihin pitää vastata juurikin samalla mitalla vähintään sulkemalla tilejä, konsulaatteja ja karkottamalla ihmisiä tarvittaessa jne.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Et kai sinä tai kukaan muukaan pidä barbaarisena pankkitilien sulkemista. Sehän olisi aivan hassua ja tyhmää sanan käyttöä.
Sitähän se olisi ja varmasti sen takia en sellasta ole sanonutkaan. Sen sijaan Jussi Halla-aho on sanonut että Venäjään on sovellettava vastavuoroisuuden periaatetta. Termi lienee tuttu?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Sitähän se olisi ja varmasti sen takia en sellasta ole sanonutkaan. Sen sijaan Jussi Halla-aho on sanonut että Venäjään on sovellettava vastavuoroisuuden periaatetta. Termi lienee tuttu?
Vastavuoroisuus tarkoittaa kahden eri tahon välistä tennispeliä. Se tarkoittaa että Suomi tekee Venäjälle mitä se tekee Suomelle.

Tämä voisi tarkoittaa diplomaattien tilien jäädyttämistä tai Ahvenanmaan lähetystön sulkemista.

Se ei tarkoita Suomen venäläisten viemistä Heinolaan kellariin teurastettavaksi.
 

ijuka

Jäsen
Sotket nyt sujuvasti keskenään kansainvälisen sopimuksen ja Suomen ja Venäjän välisen sopimuksen.
Oletetaan, että on kansainvälinen sopimus, että minä lainaan sinulle 1000€ jonka maksat takaisin, ja sinä lainaat minulle 1000€ jonka maksan takaisin. Minä ilmoitan, että en maksa. Maksatko sitten minulle 1000€ takaisin mukisematta, koska haluat noudattaa kansainvälistä sopimusta, vaikka minä itse en sitä noudattanut?

Ja tosiaan, ihan puhtaasti kansainvälisistä sopimuksista. Jos Venäjä on osoittanut ettei niitä noudata, niin miksi Suomen pitäisi niitä Venäjää koskien noudattaa?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Totta kai toimii. USAn, EUn ja Suomen toimet esimerkkinä. Se että toinen on barbaari ei tarkoita sitä että itsekin pitää tyhtyä barbaariksi.

Sitähän se olisi ja varmasti sen takia en sellasta ole sanonutkaan. Sen sijaan Jussi Halla-aho on sanonut että Venäjään on sovellettava vastavuoroisuuden periaatetta. Termi lienee tuttu?
Muuten vaan höpöttelit barbaareista kirjoittaessasi Halla-Ahon kommenteista.

Menit tässä mönkään Halla-Aho antipatioissasi. Deal with it. Ymmärrän kyllä, että kyseinen tyyppi monia ärsyttää ja menee tunteisiin. Sellaista se on.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Eh.. melko kryptisesti sitten kirjoittelet kun vaikuttaa että me muutkin olemme ymmärtäneet kuten palstatoveri Tadu.
Siltähän tuo pahasti vaikuttaa… onneksi Halla-ahon linja ei edusta Suomen virallista linjaa, ainakaan vielä. Sinänsä mulla ei mitään antipatioita häntä kohtaan ole mutta ulkopoliittisissa asioissa emme ole samalla sivulla. Hämmästyttävän moni muu tuntuu olevan.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Vieläkin nuo ramppaa tuosta Ilomantsista ja Värtsilästä rajan yli tankkaamaan autojaan. Oma napa, saatana, ja viitosen säästää tankillisesta. Näin sitä toimitaan fiksusti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun tuota komsulaattiasiaa pohditaan, niin olisikohan sen sulkemiseen kuitenkin perusteet? Tämä IS:n artikkeli avaa hyvin sen sisältöä ja taustaa:


Neuvostoliitolle myönnetään oikeus pitää Ahvenanmaan saarilla oma konsulinvirastonsa, jonka toimivaltaan, tavanomaisten konsulintehtävien lisäksi, kuuluu valvoa, että tämän sopimuksen 1 artiklassa määrättyjä, Ahvenanmaan saarten demilitarisointia ja linnoittamattomuutta koskevia sitoumuksia noudatetaan. Niissä tapauksissa, jolloin Neuvostoliiton konsuliedustaja havaitsee seikkoja, jotka hänen käsityksensä mukaan ovat ristiriidassa tässä sopimuksessa olevien, Ahvenanmaan saarten demilitarisointia ja linnoittamattomuutta koskevien määräysten kanssa, hänellä on oikeus tehdä Ahvenanmaan maakunnan lääninhallituksen välityksellä Suomen viranomaisille ilmoitus yhteisen tutkimuksen suorittamisesta.

Sopimus on siis solmittu Neuvostoliiton kanssa. Venäjä peri monessa mielessä Neuvostoliiton aseman esimerkiksi YK:n turvallisuusneuvostossa ja jääkiekkoilun A-sarjassa, mutta onko se automaattisesti Neuvostoliiton perijä jokaisessa asiassa? Voisiko Suomi todeta tässä kohdassa, että tämä sopimus ei enää ole voimassa, kun ei ole Neuvostoliittokaan? Tai jos haluttaisiin oikein vittuilla Kremlin suuntaan, ilmoitettaisiinkin, että Suomi tulkitsee sopimusta niin, että valvontaoikeus periytyy jollekin entisistä Neuvostotasavalloista, ja tästä päivästä alkaen valvonnan hoitaa Viro, etenkin kun se on maantieteellisesti lähin tämän oikeuden omaavista valtioista.
 
Viimeksi muokattu:

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Vieläkin nuo ramppaa tuosta Ilomantsista ja Värtsilästä rajan yli tankkaamaan autojaan. Oma napa, saatana, ja viitosen säästää tankillisesta. Näin sitä toimitaan fiksusti.
Mitään noita puolustelematta, niin toi vitonen on täyttä kukkua. Parhaimmillaan säästää euron per litra. Toki pitää huomioida käytetty aika ja tankkireissuun käytetyt kilometrit, mutta kuitenkin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mitään noita puolustelematta, niin toi vitonen on täyttä kukkua. Parhaimmillaan säästää euron per litra. Toki pitää huomioida käytetty aika ja tankkireissuun käytetyt kilometrit, mutta kuitenkin.
En toki tiedä summia, en itse käy. En ole koskaan käynyt Venäjällä enkä käy. Neuvostoliitossa kävin, Leningradissa vuonna 84, ja oli lapsuuteni vittumaisimmat neljä päivää. Silloin päätin, että en edes kuse itään päin, pitäkää paska maanne.

Mikään huono uutinen Venäjältä ei ole yllättänyt. Minä tiesin kaiken tämän jo kauan sitten. Ryssään ei perkele koskaan voi luottaa ja koko maa on pelkällä olemassaolollaan jatkuva uhka kaikille. Selitin tätä selittämästä päästyäni, vaan ei kukaan uskonut. Kun on se kiva kun se on nyt länsimaalaistunut demokratia ja jalkapallojoukkueitakin ostavat. Hyi saatana. Meni aika moni halpaan.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Vieläkin nuo ramppaa tuosta Ilomantsista ja Värtsilästä rajan yli tankkaamaan autojaan. Oma napa, saatana, ja viitosen säästää tankillisesta. Näin sitä toimitaan fiksusti.
Niin mutta kun ei sillä MINUN ostamallani tankillisella rahoiteta venäläisten sotaa. Juuri se tankillinen menee ihan eri kassaan, jolla rahoitetaan niiden viattomien ja syyttömien venäläisten elämää. Säästinhän MINÄ kuitenkin ainakin sen viisi euroa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Lainaus Iltasanomista:
Lehti [Venäläinen Za ruljom] on otsikoinut aiheesta kertovan juttunsa ”Halpoja polttoaineita hakevilta suomalaisilta peruutetaan nyt joukoittain viisumeita”.

Onko venäläisten harjoittama tankkausmatkojen vaikeuttaminen pelkkää "suomifasistien" kiusaamista vai alkaako niiltä itseltäänkin olla polttoaineesta pulaa?
edit.
Mahdollinen pula voisi liittyä logistiikkaongelmiin sekä "tarpeettoman" rajaseudun syrjimiseen.
 
Viimeksi muokattu:

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Onko venäläisten harjoittama tankkausmatkojen vaikeuttaminen pelkkää "suomifasistien" kiusaamista vai alkaako niiltä itseltäänkin olla polttoaineesta pulaa?
Vai pitäisikö tähän kehittää jokin uudissana kuvaamaan nykytilannetta.. miten olisi vaikka finnofobia *hymiö*
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vai pitäisikö tähän kehittää jokin uudissana kuvaamaan nykytilannetta.. miten olisi vaikka finnofobia *hymiö*
Vaikkei suomalaisten eri aikoina ja eri paikoissa kokemaa syrjintää voikaan verrata esimerkiksi afrikkalaistaustaisten kokemaan systemaattiseen rasismiin, kyllähän fennofobia on ollut todellinen ilmiö.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös