Monia varmasti ihmetyttää, miksi Jussi Jokista ei valittu joukkueeseen, vaikka hän on ollut aivan liekeissä viime kuukaudet. Yksi hyvin ymmärrettävä näkökulma on, että näytöt piti antaa jo ennen joulukuuta kun joukkue valittiin. En ymmärrä sitä näkökulmaa, sillä ei kahden kuukauden takaisen vireen pitäisi vaikuttaa vaan ennen olympialaisia olevan vireen. Jalosellahan olisi käsittääkseni mahdollisuus saada JJ nyt joukkueeseen, kun Filppula ja Lehtinen ovat rikki. Syynä JJ'n nimeämättä jättämiseen on varmasti muu syy kuin miehen peliesitykset ja epäilen sen syyn liittyvän jotenkin pelitapaan tai sitten Jalosella on jotain tietoa, mitä meillä faneilla ei ole.
Samanlainen kiistahan nähtiin jo vuoden 2000 MM-Kisoissa, kun Hannu Aravirta jätti Kai Nurmisen nimeämättä kisoihin, vaikka hän oli tehoillut 54 pelissä tehot 41+37=78. Tästä seurasi suomalaisten kiekkofanien valitukset Aravirran taidottomuudesta kuten tapauksessa Jussi Jokinen on känyt. Miksi Aravirta teki noin? Sehän vaikuttaa aivan järkyttävältä päätökseltä.
Aravirta paljasti tämän pari vuotta sitten Jääkiekkolehden jutussa, jossa selvitettiin millä perusteella pelaajia joukkueeseen valitaan. Aravirta sanoi tutkineensa Nurmisen tehoja ja eritelleensä ne koti- ja vierastehoihin, jolloin hän huomasti Nurmisen tehneen valtaosan tehoistaan tutussa ja turvallisessa Turkuhallissa. Samalla hän tuli päätökseen, ettei Nurmista kannata raahata Venäjälle, jos tutussa ja turvallisessa Suomessakin tuottaa hankaluuksia tehdä vierasmaaleja.
Pelaajien valitaan eivät siis aina vaikuta pelkät tehopisteet. JJ ei ehkä istu Jalosen mielestä hänen taktiikkansa tai sitten Jalosella on henkilökohtaisia kaunoja JJ'tä kohtaan, mutta tämä on vain arvailua, sillä me emme näe Jalosen pään sisään.
Minä tuen Jalosen joukkuetta, sillä Jalonen on päävalmentaja ja hän saa valita sellaisen joukkueen kuin hän itse haluaa ja uskoo parhaiten menestyvän.
Jos Suomi voittaa Vancouverista kultaa, kukaan ei edes muista koko kiistaa Jussi Jokisen nimeämättä jättämisestä vaan kiekkofanit ympäri Suomen vaativat Jaloselle patsasta ja kuninkaana arvonimeä. Niin ne mielipiteet muuttuvat.. Suomen hävitessä Jalonen saa kaikkien kiekkofanien vihan niskaansa ja kaikki itkevät siitä, että Jokisen kanssa olisi voitettu. Pitää kuitenkin muistaa, että silloin pelit olisivat menneet aivan eri tavalla. Ehkä Suomi ei edes olisi päässyt finaaleihin.
Itse haluaisin Jussin Suomen joukkueeseen ja nimittäisin itse hänet nyt välittömästi joukkueeseen, sillä hän on aivan uskomattomassa vireessä. Suomella on myös tarpeeksi senttereitä Koivujen, Kapasen, Immosen ja O, Jokisen hoitaessa ne hommat, mutta laitureista on pulaa ja etenkin hyvistä maalintekijöistä (joista Suomella on lähes aina ollut pulaa) mitä Jokinen nyt todellakin on. Johtuuko se sitten Carolinan pelitavasta, Jokisesta itsestään vai hyvistä ketjukavereista sitä en minä tiedä.
Filppulaa en nyt ottaisi mukaan, sillä pelaajia ei saa vaihtaa kesken turnauksen, joten loukkaantumisiin ei todellakaan ole varaa. Ei kannata ottaa puolikuntoista Filppulaa kun voisi ottaa täysikuntoisen J. Jokisen, joka on ollut aivan liekeissä viime pelit.
Suomen muusta joukkueesta minulla ei ole liiempää sanottavaa. Itse olisin korvannut Ville Peltosen Jussi Jokisella, sillä Peltonen on jo liian vanha näihin kuvioihin ja kokemusta joukkueella on jo tarpeeksi (Selänne, S. Koivu, Lehtinen, Timonen..). Jarkko Ruudun olisin korvannut Leo Komarovilla, sillä vaikka Jarkko onkin suuri suosikkini, hänen metkunsa tunnetaan liian hyvin joten hän on silmätikku tuomareille. Komarovilla ei tätä haittaa ole vaan hän pystyisi tekemään piruutta suhteellisen hyvin. Ruudun etuna on kuitenkin kokemus, enemmän kokemusta pienestä kaukalosta ja hyvä käytettävyys rankkareissa.