Dana77:
Kuten itse kirjoitit, jos ja jos. Jos Ruotsi ei olisi tasoittanut 10 sekuntia ennen loppua, olisit ottelun jälkeen voinut yhtä hyvin olla täällä kirjoittamassa, että Suomi voitti tänään vääryydellä, koska Ruotsi olisi tehnyt enemmän maaleja eilen ja huomenna. Tshekki-ottelusta sen verran, että alkusarjan kaikkia otteluita ei ikävä kyllä voi pelata yhtä aikaa. Ruotsi lopetti itse pelaamisen Tshekkiä vastaan kolmannessa erässä , joten en mitenkään osaa mieltää tätä Suomen tuuriksi. Ruotsi voi Tellqvistin ohella syyttää vain itseään.
Mike:
"Numerot vaikuttavat pelinkulkuun myös, mutta oman näkemykseni mukaan numerot olivat kaksi ja puoli erää niin tasaiset, että pelkästään niillä Ruotsin dominointia ei selitetä - siis minulle."
Ensinnäkin, dominointi on terminä räikeää liioittelua. Toisekseen, minulle esittämäsi selittää Ruotsin hallinnan täysin. Kaikki tiesivät tilanteen: Suomi johtaa ottelua, ja Ruotsille ei tasapeli riitä. Näistä tekijöistä huolimatta teet Ruotsista pelkän kiekollisen hallinnan perusteella "oikean voittajan".
Muutenkin koko keskustelussa on pikkuisen sellaista makua, että X on Y:tä parempi lopputuloksista riippumatta. Tästä ajattelutavasta seuraa helposti kysymys, miksi helvetissä pelata koko alkusarjaa? Rankattaisiin joukkueet mielummin arvovaltaisen raatin käsittelyssä "paperilliseen paremmuusjärjestykseen" jo etukäteen, ja pelattaisiin puolivälierät sen perusteella.
Tai itse asiassa, unohdetaan saman tien koko turnaus. Ruotsi on Suomea parempi "yksilötasolla" (se tosiasia, että kysymyksessä on joukkuepeli, on sivuseikka) joka tapauksessa, ja samoin on Kanada "oikeasti" paras. Ja vaikka ottelut pelattaisiinkin, maalit ja torjunnat voidaan ainakin unohtaa. Todellinen mestari on eniten huippupaikkoja luonut joukkue, maalivahtipeli on ulkopuolinen ja pelkästään sattuman ratkaisema tekijä, jota ei huomioida. Näin säästytään turhalta vaivalta, ja "väärät joukkueet" pysyvät lestissään.
Niin, Kreikka ei liene Euroopan paras jalkapallomaa. Mitäs sitten? Portugalin EM-kisoissa ei pelattu siitä, mikä on Euroopan paras jalkapallomaa. Portugalissa pelattiin siitä, mistä maasta koottu joukkue voittaa etukäteen sovitulla formaatilla Euroopan mestaruuden. Sovellettuna täsmälleen sama koskee jääkiekon World Cupia.
Ranger