Suomi rap

  • 776 227
  • 3 830

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tykkäsin siitä Bullen edellisestä levystä, mikä sen nimi sitten olikaan. Mielestäni kyseinen rytmimuusikko on varsin mieluisaa kuunneltavaa. Tiputtelu on nopeaa, mutta riittävän selvästi artikuloitua, jotta minullekin aukenee. Tämä uusi biisi varsin hyvänä esimerkkinä tuosta

Bullen manneteema -haastattelua arvostan edelleen melko paljon. Sieltä lähinnä sitä miten hän ilmaisi räppäämiselle sopivaksi lopettamisen ajankohdaksi n. kolmeakybää ikävuotta. Paljon hyviä pointteja löytyi, mutta lähinnä argumentti skidisti uhoavan linjan uskottavuuden katoamiselle toimi parhaiten. Totta kundi puhui.

Bullelta muistan lähinnä tämän seuraavan. Jälleen suuntana youtube. Aageen offbiitille tietty hymiö. Jokainen päätelkööt itse.

Bulle - Scene terroristi ft. aagee - YouTube
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Bulle on ollut pikkutyttöjä kiusaava möhömaha tähän päivään asti. Nykyään kuulemma räppäri? Ihan paska jos minulta kysytään.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Bulle on ollut pikkutyttöjä kiusaava möhömaha tähän päivään asti. Nykyään kuulemma räppäri? Ihan paska jos minulta kysytään.

Paska räppäri toki, mutta tuon mainitsemani ajatuksen osalta huikea nero.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kaveri sitten puotti yllättäen aika kovan biisin ekan videonsa kera. Olkaat hyvät:

Tripla T - Mukavuusalue

(Linkki vie vimeo.comin sivuille)

Propsit frendillesi sekä julkaisulle, mutta kyllähän tämä on kaikkinensa aivan helvetin köyhä tuotos. Ennalta-arvattava biitti ja sen päälle vielä sitäkin ennakoitavammat tekstit. Tämä on jopa tässä ns. "leppoisasti" puhuttelevassa tyylilajissaan alisuoritus. Riimeistä on turha alkaa puhumaan kun niiden lähtökohtainen arvo on "kissa-pissa" -linjaa. Julkaisemiseen liittyvästä rohkeudesta pisteet, mutta muutoin ei jatkoon missään nimessä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Super Janne: Kaikki muuttuu

Tämä biisi muutti suhtautumiseni suomalaiseen räppiin. Se avasi korvani. Heti tuli tietysti myös hankittua Munkkisaari, joka on hieno kiekko ja klassikko. Super Jannessa viehättävät soul-vaikutteet ja se, että räpille tyypillinen lapsellinen uhoaminen puuttuu kaverin musasta lähes täysin.

Tämän jälkeen olen ollut vastaanottavainen muullekin suomalaiselle räpille, ja olen huomannut, että onhan siellä muitakin hyviä artisteja, kuten Ruudolf ja Juhani. Notkeasta Rotastakin diggaan, mutta se on kyllä yhtä paljon punkkia kuin räppiä. En ole skenestä vieläkään kamalan hyvin perillä, mutta täytyy muistuttaa, että olen kuitenkin sitä sukupolvea, joka on kasvanut rockin ja hevin parissa, ja jolle räppi on lähtökohtaisesti vierasta. Mutta parempi löytää nämä jutut myöhään kuin ei milloinkaan.

Silti on vähän vaikeaa käännyttää vanhoja rokkarikavereita kuuntelemaan suomalaista räppiä. Mutta yritetään...
 
Suosikkijoukkue
Tappara
YleX:n viikon albumina on tällä viikolla Stigin uusin. Joka arkipäivä tällä viikolla Stig kertoo levyn ja kyseisen päivän kappaleen teosta yms. hetken. Mutta miten tuo kaveri oikein puhuu! Se painottaa sanoja niin oudosti, että tulee mieleen ehkä joku puhuva pää tai joku kone. Ootteko kuulleet noita haastatteluita? Aika oudon kuulloista.
 

Pllnen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Penguins, #3 Määttä, #86 Teuvo Teräväinen
Kaveri sitten puotti yllättäen aika kovan biisin ekan videonsa kera. Olkaat hyvät:

Tripla T - Mukavuusalue

(Linkki vie vimeo.comin sivuille)

Oikein mukava ja lepposa biisi kiitos tästä. Ja ZayWest ymmärrän, jos biisistä ei tykkää, mutta vaikuttaa, että kuuntelit vähän turhan analyyttisesti koko biisin. Oon mä huonompiakin ekoja biisejä nähny, mutta tää oli rentouttava.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ja ZayWest ymmärrän, jos biisistä ei tykkää, mutta vaikuttaa, että kuuntelit vähän turhan analyyttisesti koko biisin. Oon mä huonompiakin ekoja biisejä nähny, mutta tää oli rentouttava.

Varmasti kuuntelin turhankin tarkkaan, mutta itse laitan samalle viivalle tuotannon kuin tuotannon suhteessa tarjontaan. Tyylilajissaan siis. Tuossa ei vain ollut mitään sellaista mitä en olisi jo kuullut.
 

Pllnen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Penguins, #3 Määttä, #86 Teuvo Teräväinen
Varmasti kuuntelin turhankin tarkkaan, mutta itse laitan samalle viivalle tuotannon kuin tuotannon suhteessa tarjontaan. Tyylilajissaan siis. Tuossa ei vain ollut mitään sellaista mitä en olisi jo kuullut.

Ihan oikeessa oot varsinkin boldatusta kohasta. Eikä siinä oo mitään väärääkään kuunnella "analyyttisemmin". Itekki teen sitä usein kun kuulen uusia biisejä, mutta nyt ku ties mitä saa heti alusta niin ei tarvinnu miettiä sitä yhtään enempää.

boldaus oma
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Biisi ja video on täyttä kultaa.

Samaa mieltä, varsinkin Tommishockin verset iskevät meikäläiseen niin tässä, kuin kokonaisuudessaan Ukraina -levyllä. Perjantaina ilmestynyt levy on muuten kuunneltavissa Spotifyssa.

Ukraina by Ruger Hauer on Spotify

-edit-

Täällä taisi taannoin olla puhetta Tommishockin tuoreesta soololevystä, joka kantaa nimeä Legenda Langen. Erittäin pätevää settiä. Mikä parasta, tämäkin levy löytyy Spotifysta.

Legenda Langen by Tommishock on Spotify
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Sanoisinko, että vitun sairasta. Tuollainen psykedeelinen setti ja maailma ei nappaa sitten yhtään. Onnee vaan lappujen yms kanssa pelleileville, ikuinen matka voi olla seuraavan päässä...


Musta tällainen setti on just sitä mitä itse mieltäisin "suomigangstaksi/horrocoreksi". Sairastahan toi on, mutta hienostihan tohon on vangittu juuri sitä ahdistusta yms. mitä moni sisälleen patoaa.
 
Sairastahan toi on, mutta hienostihan tohon on vangittu juuri sitä ahdistusta yms. mitä moni sisälleen patoaa.
Oon viettänyt paljon aikaa sellaisten ihmisten kanssa jotka tätä genreä on kuunnelleet tosissaan siihen samaistuen, ja oon sitä mieltä että sen jengin kannattais mieluummin kuluttaa jotain sellasta taidetta josta tulee hyvälle tuulelle ja joka ei kannusta narkkaamiseen, loisimiseen ja anarkismiin.

Tavallaan se on ironista miten esim. Julma-Henri ja Pyhimys on olevinaan yhteiskuntakriittisiä ja sit toisella kädellä kuitenkin ne kaivaa sitä samaa kuoppaa jota kritisoi.

EDIT: Niin, ja todetaan nyt vielä sekin, että en pidä kummastakaan yhtään, vaikka sanankäyttäjinä arvostankin varsinkin viimeksi mainittua.
 
Viimeksi muokattu:
Oon viettänyt paljon aikaa sellaisten ihmisten kanssa jotka tätä genreä on kuunnelleet tosissaan siihen samaistuen, ja oon sitä mieltä että sen jengin kannattais mieluummin kuluttaa jotain sellasta taidetta josta tulee hyvälle tuulelle ja joka ei kannusta narkkaamiseen, loisimiseen ja anarkismiin.

Tavallaan se on ironista miten esim. Julma-Henri ja Pyhimys on olevinaan yhteiskuntakriittisiä ja sit toisella kädellä kuitenkin ne kaivaa sitä samaa kuoppaa jota kritisoi.

Oletko sitä mieltä, että Julma-Henrin musiikki kannustaa narkkaamiseen, loisimiseen ja anarkismiin? Itse en näe asiaa noin.

Mulla homma ainakin toimii niin, että Julma-Henrin musiikista tulee paljon parempi fiilis kuin iloisesta musiikista. Hyvän tuulen musiikki ahdistaa, koska siinä rupeaa vain miettimään, että miksei mun elämä voi olla noin ihanaa kuin jollain Jukka Pojalla, Terhi Kokkosella, Haloo Helsingin likalla tai Cheekillä. Sen sijaan Julma-Henriä kuunnellessa tulee lohdullinen fiilis, kun huomaa, että jollain muullakin on samanlaisia tuntemuksia.
 
Diggasin. Ja hartolle tiedoksi, että siltikään en millään lailla ihannoi mitään elämäntapaa, mikä tuosta nyt sun mieleen sattuu tulemaan ja on aika vitun puusilmäistä edes vihjata siihen suuntaan, että musiikin korrelointi tuollaisiin valintoihin olisi jotenkin yleistä.

Jos ei aukene, niin laita pari sun mielestä hyvää biisiä tänne, niin me voidaan haukkua ne pystyyn. Sitten ajattelet, että noihan nyt on aika vitun puusilmäistä ja ahdasmielistä porukkaa ja samalla hoksaat, miltä tuo sinun sormenheristys vaikuttaa tällä puolella. Pointtina siis edelleen se, että ei pitäisi muodostaa musiikin perusteella mitään käsitystä ihmisen persoonasta, eikä persoonasta mitään ihmisen lempimusiikista. Ei tää voi olla niiin vaikeeta.
Oho, aika hyökkäävän sävyinen kirjoitus. En tietenkään vihjaillut että ihannoisit tätä elämäntapaa joka räpin alkukodin ghettomurhista kääntyy hyvinvointivaltiossa kuosaukseen sossun masseilla. Mielipiteeni kirposi ihan empiirisistä kokemuksista, ja seison edelleen sen takana. Omien kokemusteni mukaan narkkaavat syrjäytyneet tarkastelevat yhteiskuntaa varsin kapeakatseisesti omasta näkökulmastaan, ja samaistuvat helposti lyriikkaan vaikka me "tavalliset ihmiset" ymmärrettäisiinkin ettei se julma-henri oikeasti ihannoi asioita joista se laulaa. Toki tunnen henkilökohtaisesti myös artisteja jotka tekevät sitä lähiönarkkausräppiä ihan tosissaan, nistiltä nistille.

Suomiräpistä jos puhutaan, niin esimerkiksi Solonen&Kosola, Konala Cartelli, Stig, Davo & Edu, Rudi, Avain, Paleface, Ricky Tick Big Band ja Super Janne sopii omaan makuun. Aika harvoin suomiräppilista tai muukaan räppilista spotifysta silti pärähtää soimaan, olisiko ehkä kerran-pari kuussa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oho, aika hyökkäävän sävyinen kirjoitus.

Senpä takia sen lähes välittömästi poistinkin, kun luin viestisi uudelleen. Näköjään ehdit sen silti nappaamaan. Ei pitäisi heti kirjoittaa kiukkupäissään, viestisi oli rauhallisemmalla mielellä luettuna ihan asiallinen. Pahoitteluni turhasta kiukuttelusta.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tavallaan se on ironista miten esim. Julma-Henri ja Pyhimys on olevinaan yhteiskuntakriittisiä ja sit toisella kädellä kuitenkin ne kaivaa sitä samaa kuoppaa jota kritisoi.

Joo kyllähän Pyhimys alkaa olemaan jo hyvin vaikeasti tajuttava tapaus. Haluavat hämmentää, mutta nyt tunnutaan olevan hyvinkin daideellisen oloisella linjalla ja olihan tuo biisi nyt... no mielenkiintoinen. Ei siis pelkästään hyvässä mielessä. Mitä helvettiä paprulle on tapahtunut? Odotin ehkä liikoja, mutta johonkin koomaan mies on vaipumassa. Ehkä tukee vain tuota biisin sisältöä.

Ja siis voi huhhuh tuota videota. Sanattomaksi vetää. Ja tämä ei vain kritiikkinä. Outo-to-to-a
 
Omien kokemusteni mukaan narkkaavat syrjäytyneet tarkastelevat yhteiskuntaa varsin kapeakatseisesti omasta näkökulmastaan, ja samaistuvat helposti lyriikkaan vaikka me "tavalliset ihmiset" ymmärrettäisiinkin ettei se julma-henri oikeasti ihannoi asioita joista se laulaa.

Minusta esim. tämä Julma-Henrin biisin lopetus on sellainen, että jos joskus olisi tullut mieleen ruveta jotain piriä vetämään, niin tuon kuultuani miettisin vielä toiseenkin kertaan. Vielä kun tuota meininkiä on aika paljon tullut katseltua, vaikka itse käytän vain sitä Suomessa laillistettua päihdettä:
Julma henri Syrjäytyneet 020706 - YouTube

Suomiräpistä jos puhutaan, niin esimerkiksi Solonen&Kosola, Konala Cartelli, Stig, Davo & Edu, Rudi, Avain, Paleface, Ricky Tick Big Band ja Super Janne sopii omaan makuun.

Minulla taas Palefacen musiikki herättää raivoa ja aggressiota, kun pankinjohtajan poika rahastaa lauleskelemalla köyhien ongelmista tietämättä köyhien elämästä yhtään mitään. Tuollainen luokkaturismi saa minulla aina karvat pystyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta esim. tämä Julma-Henrin biisin lopetus on sellainen, että jos joskus olisi tullut mieleen ruveta jotain piriä vetämään, niin tuon kuultuani miettisin vielä toiseenkin kertaan. Vielä kun tuota meininkiä on aika paljon tullut katseltua, vaikka itse käytän vain sitä Suomessa laillistettua päihdettä:
Julma henri Syrjäytyneet 020706 - YouTube
Kurjuudessa oleville ihmisille kurjuudesta laulaminenhan toimii vertaistukena. Oli se kurjuus sitten ghettomurhia jossain oikeasti kurjassa paikassa tai lämpimässä benonikuutiossa narkkaamista veronmaksajien rahoilla. Tulee hyväksytympi fiilis kun joku aikuiseen ikään ehtinyt julkkiskin laulaa samoista päihteistä. Alkuperäinen pointtinihan tosiaan oli, että vertaistuen sijaan voisi olla parempi kuluttaa jotain muunlaista taidetta. Mutta se tästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös