Suomi rap

  • 772 959
  • 3 820

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Minulla taas Palefacen musiikki herättää raivoa ja aggressiota, kun pankinjohtajan poika rahastaa lauleskelemalla köyhien ongelmista tietämättä köyhien elämästä yhtään mitään. Tuollainen luokkaturismi saa minulla aina karvat pystyyn.

Minusta tuollaiselle pitää vain naureskella eikä kauheammin vittuillakaan enää. Tuskin mies itsekään asiaansa täysillä uskoo ja onkin luonnollista valita rahaa tuottava räksytyksen tie. Arvostan toki tiettyjä hetkiä missä kalpeanaama osuukin riimitekniikan merkeissä mainiosti eikä sisältökään niinä harvoina hetkinä täyttä kuraa ole. Ei tässä yhtälössä silti oikein mikään kohdillaan ole.
 
Alkuperäinen pointtinihan tosiaan oli, että vertaistuen sijaan voisi olla parempi kuluttaa jotain muunlaista taidetta.

Kuinka vahingollisena muuten pidät vaikkapa Leevien musiikin kuuntelua? Siellähän nukutaan öitä pankkiautomaatin eteisessä, ajetaan vastaantulevaa rekkaa päin lasten nukkuessa takapenkillä, tyhjennellään kaljakoria vuosikymmenten takaista luokkakaveria muistellen, haaveillaan elatusmaksut kuittaavasta lottovoitosta jne.? Olisiko Jukka Pojan kuunteleminen terveellisempää?
 
Epäilemättä, jos käsitys ympäröivästä maailmasta olisi niin vajaa ettei kuuntelija käsittäisi Göstan biisien sanomaa, vaan tulkitsisi tekstiä samalla tapaa väärin kuin nämä monet tuntemani syrjäytyneet joitain tiettyjä suomiräppilyriikoita. Jukka Pojan lyriikoissa ei kai tällaista mahdollisuutta oikein ole.

Minulle tulee tässä vääjäämättä kuva, että kun suosittelet ihmisille sellaisen musan kuuntelemista, mistä tulee hyvälle tuulelle, puhut nimenomaan sellaisesta musiikista, josta sinä itse tulet hyvälle tuulelle. Noista mainitsemistasi artisteista olen Davoa ja Edua joutunut kuuntelemaan aika paljon ja Palefacen suomenkielisestä tuotannosta olen kuullut hitit. Minussa noiden artistien musiikki herättää paljon enemmän vitutusta kuin hyvää fiilistä.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Oon viettänyt paljon aikaa sellaisten ihmisten kanssa jotka tätä genreä on kuunnelleet tosissaan siihen samaistuen, ja oon sitä mieltä että sen jengin kannattais mieluummin kuluttaa jotain sellasta taidetta josta tulee hyvälle tuulelle ja joka ei kannusta narkkaamiseen, loisimiseen ja anarkismiin.

Aika konservatiivinen näkökanta tuomita jotain sellaista mitä ei ymmärrä, pelit aiheuttaa väkivaltaa jne.
Itsestähän ne ongelmat lähtee jos on lähteäkseen, ei se musiikki siihen kannusta tai aiheuta sitä kenellekään. Varmasti ihmisiä joilla on ongelmia kuuntelevat Julma-Henriä, mutta itse ongelmat ovat muualla.

Samanlaisen kausaalisuhteen voisi vetää esimerkiksi että Petri Nygårdin kuuntelu laskee älykkyysosamäärän kolmannekseen, pistää käyttäytymään typerästi ja juntisti sekä aiheuttaa alkoholiongelmia. Eihän nämä Nygårdista johdu, mutta silti hänen kuulijakunnassa on todella paljon edellämainittuihin tunnusmerkkeihin sopivaa porukkaa.
Kuuntelet Cheekiä tulet itserakkaaksi kusipääksi, Robin Thicken musiikista hipsteriksi jne. jne. Tästähän voisi avata melkein jo oman ketjun sille miten musiikki vaikuttaa ihmiseen.


Oletko sitä mieltä, että Julma-Henrin musiikki kannustaa narkkaamiseen, loisimiseen ja anarkismiin? Itse en näe asiaa noin.

Mulla homma ainakin toimii niin, että Julma-Henrin musiikista tulee paljon parempi fiilis kuin iloisesta musiikista. Hyvän tuulen musiikki ahdistaa, koska siinä rupeaa vain miettimään, että miksei mun elämä voi olla noin ihanaa kuin jollain Jukka Pojalla, Terhi Kokkosella, Haloo Helsingin likalla tai Cheekillä. Sen sijaan Julma-Henriä kuunnellessa tulee lohdullinen fiilis, kun huomaa, että jollain muullakin on samanlaisia tuntemuksia.

Itselle tulee kanssa monesti kuunneltua ei niin iloista musiikkia ja hyvän tuulinen musiikki vituttaa. En erityisesti pidä Julma-Henristä tai vastaavista, mutta esimerkiksi Asan musiikki tekee hyvälle mielelle, kun taas Cheek tai Uniikki pystyy kyllä pistämään fiilikset täysin alas.
 
Aika konservatiivinen näkökanta tuomita jotain sellaista mitä ei ymmärrä, pelit aiheuttaa väkivaltaa jne.
Aika mielivaltaisia väitteitä että olisin 1) tuominnut julma-henrin musiikin, tai 2) etten ymmärtäisi sitä, tai 3) olisin väittänyt sen aiheuttavan narkkaamista ja loisimista (tämän kolmannen virhetulkinnan teki myös nimim. Kirjoittelija.)

1) Sanoin, että jos syrjäytyneellä nistillä on niin kapea-alainen näkemys yhteiskunnasta, ettei hän osaa tulkita julma-henrin sanoitusten messagea kuten artisti on suurin piirtein tarkoittanut, vaan saa lyriikasta vertaistukea ja rohkaistusta systeemin ulkopuolella toimimiseen, on nistin taidevalinta mielestäni huono nistin itsensä kannalta. Mutta en siltikään sitä tuominnut. Jos sanon, ettei sokeritautisen kannata vetää kiloa karkkia, niin ei se tarkoita että tuomitsisin karkit.

2) Sanoin etten pidä ko. musiikista, mutta mistähän sait päähäsi etten ymmärtäisi?

3) Sanoin, että omien kokemusteni mukaan julma-henrin musiikki kannustaa narkkaamiseen, loisimiseen ja anarkismiin (hauska yhdistelmä btw nuo kaksi viimeksi mainittua) niillä ihmisillä jotka siihen syrjäytyneet-lyriikkaan samaistuvat tavalla jota artisti ei varmaankaan ole tarkoittanut. En väittänyt minkään musiikin kuuntelun johtavan yhtään mihinkään. Tottakai mahdolliset ongelmat aiheutuvat johtuvat jostain muusta, sanoin vain että minun kokemusteni mukaan tällainen musiikki helposti niitä pahentaa. Vähän samaan tapaan kuin pakkasessa hengailu ei välttämättä aiheuta flunssaa mutta todennäköisesti hidastaa sellaisen paranemista jos sitä jo sairastaa. Mutta eihän siinä mitään jos jollain on vaikka juuri päinvastoin, sittenhän sitä kannattaa kuunnella.

Edelleen ihmeellistä aggressiivisuutta, eikä ole eka kerta täällä räppiketjussa kun sivusta olen keskustelua silloin tällöin seurannut.
 
Viimeksi muokattu:

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kurjuudessa oleville ihmisille kurjuudesta laulaminenhan toimii vertaistukena. Oli se kurjuus sitten ghettomurhia jossain oikeasti kurjassa paikassa tai lämpimässä benonikuutiossa narkkaamista veronmaksajien rahoilla. Tulee hyväksytympi fiilis kun joku aikuiseen ikään ehtinyt julkkiskin laulaa samoista päihteistä. Alkuperäinen pointtinihan tosiaan oli, että vertaistuen sijaan voisi olla parempi kuluttaa jotain muunlaista taidetta. Mutta se tästä.
Julma Henrihän on mt-alalla töissä. Artikkeli netissä
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Ruger Hauerista ollut täälläkin jo puhetta. Arvostus nousee kokoajan, mitä enemmän kuuntelee. "Täällä", sekä "Jokaiselle jotakin" oli aiemmat suosikit, mutta kyllähän tämä edellisen levyn Iso Paha Susi vetää pisimän korren kuitenkin. Loistavaa settiä itse biisit ja videot. Nyt täytyy ottaa kuunteluun tämä uusinkin levy.

Linkki luonnollisesti Youtubeen.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Itse olen suomirapin suhteen sellainen, että 80% vs 20% kaupallinen vs ug. Tykkäisin ehkä enemmänkin underground-matskusta, jos kerkeisin tutustumaan ko. genreen (elektroninen lähimpänä sydäntä). Musiikin suhteen olen suht kaikkiruokainen, mutta noin vuodesta 1999 olen enemmän tai vähemmän fanittanut genreä.

Tässäkin ketjussa ug-artistit tuntuvat saavan isompaa arvostusta. Itse olin esmes Petri Nygård-fani jo ensimmäisen tulemisen aikana.

Miksi muuten kaupallisuus aina pahasta, riippumatta musiikkityylistä?
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Miksi muuten kaupallisuus aina pahasta, riippumatta musiikkityylistä?

Kotimaan räppipelissä kyse lienee siitä ettei ko. genren haluta "pilaantuvan" liian kaupallisella menestyksellä ja sitä kautta ylikuumentuvan. Lopulta kateuskortin heiluttelu ei kaiketi myöskään väärä arvio ole. Kyllähän monissa genreä diggailevissa faneissa ja tekijöissä ilmenee sama piirre. Esimerkkinä Cheek, koska... Järkeviä vastauksia ei kuulu koskaan. Asa puhuu siitä miten moraalisesti irstasta on tehdä musiikkia menestys mielessä ja monet kuulijat komppaavat asiaa kertomalla ettei menestyjä X sano biiseissään mitään. Useimmat argumentit ovat juuri sitä ettei rimmaaja ota kantaa mihinkään ja puhuu pelkästään helposti myyviä aiheita. Tästä aiheesta on täälläkin väännetty eikä tähän mitään ratkaisua ole olemassa. Jokainen voi jauhaa paskaa miten paljon huvittaa, mutta päivän lopussa kukaan ei voi puhua kenenkään suulla mikä on se lopullinen motiivi tehdä musiikkia.

Allekirjoittaneelta sekavaa vuodatusta, mutta niin on koko vallitseva keskustelukin.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Miksi muuten kaupallisuus aina pahasta, riippumatta musiikkityylistä?
Se on kyllä jännä, niinhän se menee aina ja kaikissa asioissa. Oli se Beatleskin kaupallista paskaa aikanaan. Ja huomaan mä sen itsessänikin ajoittain, mutta pyrin välttämään sellaista lokerointia. Pidän itseäni kuitenkin ajattelevana ihmisenä. Tai lokeroin mä musiikin kolmeen kategoriaan: hyvään, huonoon ja sellaiseen mistä en joko tiedä tarpeeksi tai osaa muodostaa selvää mielipidettä.

(Suomi)Räpissä mulla painotus on selkeästi tuossa ei-listakamassa, mutta oikeastaan sen takia, että sitä hyvää biittiä tuntuu löytyvän sieltä puolelta paremmin ja siihen yleensä ensimmäisenä tarttuu. Ja joidenkin flow vaan miellyttää, jotkut riimittelytekniikat ei nappaa pätkääkään. UG:tä mun kuuntelema kama ei ole, koska kyllähän Pyhimykset ja Heikki Kuulat aika tunnettuja nimiä on. "Kantaaottavuuskin" nyt on aika sama, koska jos se kuulostaa paskalta niin se useimmiten on paskaa. Ja itsensä myymisestä syyttäminen muusikon kohdalla on aina aika typerää, koska vitustako kukaan sitä tietää. Ihmisen musiikkimaku muuttuu varmasti, niin aika karua olisi joutua vääntämään samaa juttua, jos joskus 15-kesäisenä on päättänyt alkaa tietynlaiseen tyyliin.

ZayWestiltä taasen ihan samansuuntaista pohdiskelua.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Uutta verta päässyt mukaan radiosoittoon. Tässä Immanuel ja King of the jungle. Biisi on myös Suomen virallisen latauslistan sijalla 6 tällä viikolla. Kyseessä siis duo Keravalta, joka tekee hengellistä räppiä. Ihan toimiva biisi kaikin puolin, vaikken lopun osiosta syty.
 
Viimeksi muokattu:

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Miksi muuten kaupallisuus aina pahasta, riippumatta musiikkityylistä?

Tämä ei tarkoita sitä, että kaikki kaupallinen musiikki on paskaa, mutta omasta mielestä mainstream nyt vaan kuuntelee keskimäärin paskaa musiikkia. Ei tarvitse muuta kuin vilkaisu NRJ:n soittolistalle. Ja silloin kun huomaa, että artisti alkaa tehdä musiikkia rahan vuoksi, niin se tietää sitä, että musiikki tulee kärsimään. Erittäin moni artisti on mennyt pilalle siinä vaiheessa kun on alettu tekemään musiikkia isolle yleisölle.

Itse kuuntelen pääosin ug-musaa, mutta soittolistoilla on myös paljon artisteja, jotka ovat menestyneet myös taloudellisesti.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Uutta verta päässyt mukaan radiosoittoon. Tässä Immanuel ja King of the jungle. Biisi on myös Suomen virallisen latauslistan sijalla 6 tällä viikolla. Kyseessä siis duo Keravalta, joka tekee hengellistä räppiä. Ihan toimiva biisi kaikin puolin, vaikken lopun osiosta syty.
YouTube

Immanuel - King of the Jungle - YouTube

Oletan sinun hakeneen tuota youtubesta löytyvää biisiä kun linkkisi ei ainakaan sinne vienyt.

Uskomatonta kuraahan tuo kappale on muka jesse teemallaan. Menee aikalailla samaan lokeroon kuin AOC:n ikuisuus IlkkaHeikkiJääskeläisineen.

AOC - Ikuisuus - YouTube

Linkki youtubeen ja viimeiseen mainitsemaani.

Edit. Vituttaa suunnattomasti miten gospelräpin alueelta eetteriin selviytyy aivan uskomatonta paskaa. Tuntuu riittävän kunhan se jesse ja ikuinen pelastus mainitaan isolla volumella. Vittu sanon minä. Ei ole ihme että uskovaiset keräävät vihamiehiä niskaansa.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Immanuel - King of the Jungle - YouTube

Oletan sinun hakeneen tuota youtubesta.

Juu, kiitoksia sinne! Ei linkittäminen näköjään onnistukaan yksiselitteisesti näillä Nokia+mikkisofta hätpäkkeillä, joita Lumia-malliston kännyköiksikin kutsutaan.

Omaan makuun on ihan toimiva. Et oo ZayWest vaan kuullut niitä "ihanimpia" virityksiä gospel rap (tai millä nimellä tuota kutsuisikaan) osastolta Suomessa, jos tämä nostaa karvat pystyyn.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
GodFM - Kadonnut - YouTube

Gospelräppiä nyt hermoissani kuunneltua pakko laittaa tämä youtubeen vievä linkki. Paskaa riimitekniikkaa räpin osilta, mutta kerrankin kliseinen "horo laulaa kertsin" -asetelma toimii. Tämä biitti melodioineen on juuri mainio tukemaan asiaansa.

Niin.... Paskoille riiminiekoille edelleen keskisormea! Opetelkaa nyt saatana edes tutustumisen tasolla tuplariimeihin sekä flown painottamiseen!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös