Suomi rap

  • 772 783
  • 3 820

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jodarok kävi aikoinaan fiittailemassa Ritarikunnan levyllä

Näin teki. Muistin heti biisin Väkisinki flippaa, jossa Joda vetää komeasti. Hyvä biisi toki muutenkin.

Tuo Kroonisesti Akuutti sisältää minun mielestäni muutaman helmen, joista esimerkkeinä vaikka levyn nimikkobiisi Kroonisesti Akuutti ja tuo aiemmin mainittu Väkisinki flippaa.

Viisi vuotta tuosta ja vuonna 2010 Monsp julkaisi Ritarikunta -albumin, tämä on minun vaatimattoman mielipiteeni mukaan poikien paras levy. Pari biisiä ko. levyltä:

Ritarikunta - Klassist - YouTube

Ritarikunta - Takaisin kotiin feat. HotTotti - YouTube

Ritarikunta - Hyvän Tahdon Pelejä - YouTube

Moni ei oikein välitä Ritarikunnan musiikista ja olen antanut itseni ymmärtää, että lähinnä lyriikat porukalle tökkii. Onko se sitten se paksu Turun murre joka häiritsee, en tiedä, mulle tämä nyt kuitenkin uppoaa. Olen ennenkin tainnut mainita, että mielipiteeni Ritarikunnasta ei ole kaikkein objektiivisin, kun on poikien touhua läheltä seurannut niin kauan. Silvanin äänessä on edelleen se vahva Mynämäki-Laitila -akselin murre, se sama joka omassa puheessanikin varmasti kuuluu, Mynämäestä kun molemmat ollaan maailmalle ponnistettu, Joe tosin ihan vähän korkeammalle.

Pakko vielä postata Monelt Ne Tulee II -kokoelmalta Ritarikunnan Silver Moreno. Olen tämän ennenkin tänne tainnut laittaa, mutta mitäpä siitä. Tämä iskee mulle. Aqualeon biittikin on otettu hienosti haltuun.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Joku pahvikorva kävi aiemmin tässä ketjussa haukkumassa Kroonisesti akuutin ja muunkin Ritarikunnan tuotannon:
En ymmärrä. Mun korvaan toi kuulostaa siltä, että sanotuksia ei oo mietitty minuuttia kauempaa ja sitten joudutaan mölisemään epäselkeästi tietyt kohdat nopeasti, että pysytään biitin tahdissa. Kai se jonkun korvaan kuulostaa hyvältä.
"Sanotuksia ei oo mietitty minuuttia kauempaa." Miten voi olla ymmärtämättä kuulemaansa?

Edit: Laitan linkin vielä yhteen Ritarikunnan biisiin, jota on tullut kuunneltua joskus liian monta kertaa putkeen: Ritarikunta - En vaihtais - YouTube

Tämä posse teki ehkä kauneinta suomiräppiä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ritarikunta ei kyllä koskaan ole uinut minun räppisatamaan. Osittain kysymys on siitä, että murre kuuluu vahvasti ja turkkusta en pidä erityisen kauniina murteena. Toinen on sitten se, että Chyde aiheutti minun mielestäni räpin uskottavuudelle paljon hallaa, mutta toisaalta en minä häntä kivittämäänkään rupea. Tietääkseni tärkeä palanen turun skeneä ja näin ollen varmasti tekonsa hyvittänyt. Hopee aka Lempi-Joe on teknisesti järkyttävän huono eikä vuosien varrella ole näemmä oppia karttunut. Räppärin ei toki tarvitse olla teknisesti mikään mestari, mutta silloin läppien on oltava todella hyviä.

edit: Hopee muuten kuulostaa ihan siltä kun se nauhoittaisi jokaisesta biisistä lainin kerrallaan ja äänenkäyttö menee tosi monotoniseksi.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ritarikunta on jotenkin niin Turku. Mullekin toimii pirun hyvin ja jännä juttu ettei ole suuremman yleisön suosioon noussut, kun muut artistit kuitenkin tuntuvat arvostavan sällit korkealle. Kai se on se murre.. Meillä on varmaan yhteisiä tuttuja jos Mynämäjelt olet ja taitaa tuo Eipä jyyri -video vilistä kyseisiä heppuja. Ootko sä tuo viimeinen makkara suussa sankari?

En sentään, mutta video vilisee tuttuja naamoja. Jos oikein tarkkana on, niin saattaa sieltä meikäläisenkin bongata. Ne nyt oli niitä aikoja...
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Edit: Pakko vielä kehaista Joen soololevyä. Hyllyssä levy numero 142 joita tietääkseni tehtiin vain 200kpl? Tuosta olen helkkarin ylpeä!

No mulle sit taas tuo Joen soolosetti ei jostian syystä oikein pudonnut. Rakkauden vuoksi löytyy kyllä hyllystä täälläkin.

Mr. Uffille tiedoksi, että ymmärrän kantasi varsin hyvin. Ritarikunnan musiikissa painaa niin vahvasti turun murre, Silvanin toimesta vieläpä Mynämäkipainotukset ovat aika paksuja. Koko elämän tuota kuunnelleeneena (ja puhuneena) osaa jo ennakoida tulevaa ja ne epäselvät kohdat ovat oikeastaan hyvinkin selviä. Joskin myönnän, että Kroonisesti Akuutti -biisissä kuulen minäkin pari sellaista vähän epäselvempää kohtaa. Mutta iskepä soittimeesi tuo Ritarikunta -albumi. Artistit kehittyy.

Mutta mielipide- ja makuasioitahan nämä. Ja nyt tämä tästä, ennen kuin palstan OG -nuoriso-osasto herää kouluun ja tulee kertomaan, että flow ja rytmitekniikka on ihan paskaa, opettelis hei edes niit tuplariimei...
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mutta mielipide- ja makuasioitahan nämä. Ja nyt tämä tästä, ennen kuin palstan OG -nuoriso-osasto herää kouluun ja tulee kertomaan, että flow ja rytmitekniikka on ihan paskaa, opettelis hei edes niit tuplariimei...

Koulu loppui jo. Missä syöttötuoli ja murkinaa?

Turhaa ja ennakoivaa puolustautumista sinulta. Ei pidä hävetä sitä että tykkää kuunnella riimiteknisesti paskaa räppiä. Itsekin kuuntelen toisinaan, mutta ihan ensimmäiseksi en kyseisellä aiheella lähtisi vittuilemaan. Ikuisen kierteen toistamista, mutta tästä genrestä jää aika skidisti jäljelle jos räppäriin kohdistuva perusvaatimuskin riisutaan pois. Kotimaan mittarilla tässä tyylilajissa ei tarvitse osata laulaa eikä tarvitse omata mitenkään erityisellä tavalla soivaa ääntäkään. Hyvän lopputuloksen takaamiseksi onkin viisasta näyttää keskisormea vielä rytmitajulle sekä riimeille. Kyllä meistä jokainen kykenee lukemaan raamatun, koraanin tai päivän polttavat jonkun biitin päälle.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Aika huikeaa joka tapauksessa, jos Cheek onnistuu saamaan stadionin täyteen.. kuitenkin harvinaisempaa hommaa suomalaiselle artistille.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Haha, "limainen kokoomusräppäri cheese" on alkanut oikein valita sopivia toimittajia itsensä kannalta.

On annettava aina pisteet kun edes joku saa paskatoimittajat kyynelehtimään. Cheek veti varsin tuttua tissiposkista linjaa, mutta kyllä tässä matsissa lukua otti rumppalehden toimittaja herra iso herroineen. Ensin tehdään ala-arvoinen arvostelu ja yllättäen saadaan ala-arvoista kohtelua, mutta tohditaan vielä itkeä toimittajan karua kohtaloa.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Stepa - Viimeiset dollarit Jotenkin todella huikeat taustat tässä kipaleessa. Itseäni myös miellyttää erittäin hyvällä flowlla vedetty tarina.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ensin tehdään ala-arvoinen arvostelu ja yllättäen saadaan ala-arvoista kohtelua, mutta tohditaan vielä itkeä toimittajan karua kohtaloa.

Lukaisin tuon arvostelun läpi ja pakko myöntää, että olihan se aika provosoivasti kirjoitettu. Miten yleistä tämä tuossa lehdessä on, siitä en osaa sanoa.

On tuo nyt silti herra räppäriltäkin naurettavaa itkupotkukiukuttelua. Pitäisikö tällaisiin tiedotus- ja muihin tilaisuuksiin kutsua vain sellaisia toimittajia, jotka tykkäävät artistin tuotannosta? Vittu mitä paskaa. Tai ehkä niitäkin, jotka eivät musiikista pidä, mutta kertovat sen arvosteluissaan hillitysti ja peitellen.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Lukaisin tuon arvostelun läpi ja pakko myöntää, että olihan se aika provosoivasti kirjoitettu. Miten yleistä tämä tuossa lehdessä on, siitä en osaa sanoa.

On tuo nyt silti herra räppäriltäkin naurettavaa itkupotkukiukuttelua. Pitäisikö tällaisiin tiedotus- ja muihin tilaisuuksiin kutsua vain sellaisia toimittajia, jotka tykkäävät artistin tuotannosta? Vittu mitä paskaa. Tai ehkä niitäkin, jotka eivät musiikista pidä, mutta kertovat sen arvosteluissaan hillitysti ja peitellen.

Cheek ei ole tehnyt mitään väärää. Hän on kunnianhimoinen artisti, joka tekee sitä juttua mistä pitää ja pirun hyvin!
Lisäksi todella monet ovat hänelle kateellisia ja haukkuvat häntä, jopa tuo toimittaja on kateellinen kun Cheek on loistavalla musiikilla ja kovalla työnteolla saavuttanut tuon aseman jossa on kaiken arvostelun ja kritiikin yläpuolella ja kaikkien kadehtima.

Yleensä kuitenkaan häntä puolustavat henkilöt eivät ole hänen fanejaan tai kuuntele hänen musiikkiaan juurikaan, heitä vain sattuu ärsyttämään kun tätä supersankaria lyödään sanallisesti vain kateuden takia. Mitään muuta syytä ei voi olla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yleensä kuitenkaan häntä puolustavat henkilöt eivät ole hänen fanejaan tai kuuntele hänen musiikkiaan juurikaan, heitä vain sattuu ärsyttämään kun tätä supersankaria lyödään sanallisesti vain kateuden takia. Mitään muuta syytä ei voi olla.
En voi sietää Cheekin musiikkia yhtään ja persoonana myös jokseenkin epämiellyttävä jannu. Mistä siis olen kateellinen? Hänen musiikistaan? En, koska se ei kolahdalla millään tasolla, joten jos sattumoisin olisin muusikko niin en sellaista tekisi missään tapauksessa. Hänen menestykselleen? En. Miksi olisin? Edelleen en haluaisi itse menestyä tuollaisella jutulla, minkä takana en voisi seistä ylpeänä. Ehkä Cheek seisookin, mene ja tiedä siitä, mutta ei se minun silmissäni arvostukseksi muutu.

Ja noin muutenkin menestys ja raha ei ole ainakaan minulle tekemisessä se päällimmäinen mittari. Toki se on hienoa jos sitä tulee ja etenkin siten, että on vääntänyt juttuaan hartaudella ja omalla kiintymyksellään aiheeseen. Se, onko joku artisti tai bändi menestynyt rahallisesti ei ole minulle mitenkään olennaista. Enemmänkin se, että mitä se musiikki itsessään on.

No, toisaalta en nyt ole yleensä joka paikassa huutelemassa ja dissaamassa Cheekiä. Oli vaan pakko puuttua, koska se, että ei voi sietää jotain ei ole aina merkki kateudesta. Pitäisi ensiksikin olla jotain kadehdittavaa. Itse ainakin häpeäisin jos tekisin jotain autotunepoppia jonka päälle on liimattu räppiä ja itse sanoitukset täyttä huttua ilman mitään merkittävää henkilökohtaista sanomaa.

Toki jos päivä toisensa jälkeen ja joka paikassa jaksaa mainostaa, että miten vitun paskaa joku artisti on, niin ehkä se kielii enemmän omasta ongelmasta asian suhteen.

Siinä mielessä toki Cheek on onnistunut, että mies herättää tunteita puoleen jos toiseenkin. Sehän lienee yksi merkittävä mittari tunnetuksi tulemisessa ja sitä kautta menestyksessä. Heikoin tilanne on se, jos on niin hmv, että ei herätä mitään tunteita.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
On tuo nyt silti herra räppäriltäkin naurettavaa itkupotkukiukuttelua. Pitäisikö tällaisiin tiedotus- ja muihin tilaisuuksiin kutsua vain sellaisia toimittajia, jotka tykkäävät artistin tuotannosta? Vittu mitä paskaa. Tai ehkä niitäkin, jotka eivät musiikista pidä, mutta kertovat sen arvosteluissaan hillitysti ja peitellen.

Cheek nyt on ylipäätään hivenen tissiposkinen kaveri tällaisissa ja viimeisimpänä esimerkkinä Arhis-casessa äiti-kortin heiluttelu. Myös tuossa tiedotustilaisuudessa tapahtunut "oho, saipas tämä tilaisuus suurta huomiota" -tyylin heitot ovat melko surkuhupaisia kun Ahonius on muutama päivä aiemmin tykitellyt eetteriin Nightwish -vertauksen ko. tilaisuudesta.

Silti tämän tarinan todelliset retardit löytyvät edelleen Rumban suunnalta. Ei kannata ihmetellä jälkilöylyjä jos levyarvostelussa epäsuorasti kyseenalaistetaan artistin itsensä sekä hänen fanien älykkyys.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Silti tämän tarinan todelliset retardit löytyvät edelleen Rumban suunnalta. Ei kannata ihmetellä jälkilöylyjä jos levyarvostelussa epäsuorasti kyseenalaistetaan artistin itsensä sekä hänen fanien älykkyys.

Niin, tuskin kukaan meistä täsmälleen tietää, mitä kulissien takana on tapahtunut.

Mistä sitä tietää, vaikka tämä kyseinen toimittaja olisi oikeasti päättänyt jo etukäteen, että pistää tilaisuudessa ranttaliksi.

edit. silti huono päätös antaa tuo porttari, Cheek olisi kerännyt tapauksesta kaikki irtopisteet, jos kyseinen toimittaja olisi oikeasti alkanut aukomaan päätään lehdistötilaisuudessa.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Cheek ei ole tehnyt mitään väärää. Hän on kunnianhimoinen artisti, joka tekee sitä juttua mistä pitää ja pirun hyvin!
Lisäksi todella monet ovat hänelle kateellisia ja haukkuvat häntä, jopa tuo toimittaja on kateellinen kun Cheek on loistavalla musiikilla ja kovalla työnteolla saavuttanut tuon aseman jossa on kaiken arvostelun ja kritiikin yläpuolella ja kaikkien kadehtima.

Tämän täytyy olla vitsi vai puhutaanko nyt Elviksestä?

Ei kukaan, etenkään kukaan artisti, ole kaiken arvostelun yläpuolella. En edes tiedä, että kehen ja miksi Cheese vetoaa, koska käytännössä kaikki tuntemani pussihousuiset käsienheiluttajat eivät voi tätä ukkoa sietää. Nämä tyypit siis osa tekee tätä räpätystä itsekin, eli ovat asiassa aika hyvin sisällä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
käytännössä kaikki tuntemani pussihousuiset käsienheiluttajat eivät voi tätä ukkoa sietää. Nämä tyypit siis osa tekee tätä räpätystä itsekin, eli ovat asiassa aika hyvin sisällä.

Nyt ammutaan kovilla. Mikseri since 2003 -räppärit ovat hyvin sisällä asiassa. Tästä ei puutu enää kuin Basson keskustelun aka. kotimaisen räpraamatun julistaminen absoluuttiseksi totuudeksi.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Nyt ammutaan kovilla. Mikseri since 2003 -räppärit ovat hyvin sisällä asiassa. Tästä ei puutu enää kuin Basson keskustelun aka. kotimaisen räpraamatun julistaminen absoluuttiseksi totuudeksi.

Minähän en tästä arhinmäkien ym. katujen kasvattien suosikki "musiikista" sen vertaa tiedä, että osaisin tarkemmin ottaa kantaa. Enkä välitä tietääkään. Ei räpättäjät silti yleensä ikäviä ihmisiä ole, päinvastoin, mutta se huitominen ja riimittely ei varsinaisesti valkoisen miehen imagoon istu. Ihan yhtä teennäistä on tämä reggaehomma, jossa suomea yritetään taivutella jotenkin jamaikalaistyyliin.
 

Doforos

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors, LA Kings, MMÅ
Itse oon tykännyt Cheekistä jo monta vuotta. Ekoja biisejä mitä muistan kuulleeni oli "Avaimet mun kiesiin" ym ym. Kuitenkin tapana on ollut jo monesti että kiinnostus lakkaa kun kohteesta tulee "suursuosittu" kuten Cheek kieltämättä on parhaillaan. Ei siinä kuitenkaan mitään että menestyy. Enään en vain tuo ihailuani vastaavasti esille, kun muutkin tykkää ja artistin tietää.

Cheekissä on aina kiinnostanut persoona - tai siis hahmo Cheek, jonka Jare T on luonut. Ylimielistä läppää, leijuminen, tarinat menneisyydestä ja muuta. Tämä hahmo on äärimmäisen kiinnostava. Ja Jaren kuuluisi esittää hahmoaan myös isoimmissa esiintymisissä, kuten vaikka tämä lehdistötilaisuus, jota edelsi tapaus O Onninen (eiks Karvinen -elokuvassa ollut joku vastaavan niminen? Anyway hymyilytti, kun kuulin nimen). Cheek on kaikinpuolin kunnossa hahmona, mutta juuri tällainen kriitikon porttikielto ja Arhinmäen kommenteille lällättely (Vihaajat vihaa, äiti itki, nyyh) syö PALJON uskottavuutta ja henkilökohtaista ihailuani. Biisi oli lopulta ihan jees, mutta ennen biisiä keikalla: "äiti itki kun kuuli kommentin" on jotain niin noloa ja epärapmaista. Ei olis sanonut mitään siitä tai vastannut siihen nerokkaasti. Antaa ministereiden olla sitä mieltä mitä ovat. Ei kaikkien tarvi tykätä, eikä se tee heistä edes vihaajia.

Ja lisäksi Cheekin rooliin sopisi niin hyvin sopinut Onnisen päästäminen lehdistötilaisuuteen ja hänen jutuilleen vastauksena vain se ylimielinen hymy + nerokas kuitti. Onko se sitten niin, että Jare ei täysin kestä suurta julkisuutta vai eikö vain pidä tarpeeksi huolta hahmostaan.

Jare tekee muuten hyvää työtä artistina. Tykkään edelleen vanhoista biiseistä. Kritiikkiä pitää silti kestää. Vaikka olankohautuksena.

+ Onnea stadikan täyttämiselle. Toivon hyvää show'ta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Onko se sitten niin, että Jare ei täysin kestä suurta julkisuutta vai eikö vain pidä tarpeeksi huolta hahmostaan...

Metro-lehden toimittaja väitti eilen kirjoituksessaan, että tämä porttikielto olisi ennemminkin Cheekin levy-yhtiöltä tuttu tempaus, ei siis niinkään Cheekiltä itseltään.
 
Lukaisin tuon arvostelun läpi ja pakko myöntää, että olihan se aika provosoivasti kirjoitettu.

Arvosteluhan oli aivan surkea. Jos noin kankeilla ja mielikuvituksettomilla mukanokkeluuksilla saa Asan keikalla joltain söpöltä takkutukalta lempeä, se on mielestäni huutava vääryys.

Silti tämän tarinan todelliset retardit löytyvät edelleen Rumban suunnalta. Ei kannata ihmetellä jälkilöylyjä jos levyarvostelussa epäsuorasti kyseenalaistetaan artistin itsensä sekä hänen fanien älykkyys.

Ehkä tuo toimittaja olisikin kyseenalaistanut sen kuuntelijoiden älykkyyden epäsuorasti ja sarkastisesti, jos hänellä olisi kirjallisia lahjoja. Vaan kun ei ole, arvostelusta tuli ihan suoraa vittuilua. Onnetonta sellaista.
 
Viimeksi muokattu:

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Arvosteluhan oli aivan surkea. Jos noin kankeilla ja mielikuvituksettomilla mukanokkeluuksilla saa Asan keikalla joltain söpöltä takkutukalta lempeä, se on mielestäni huutava vääryys.
Ten poeng.

Tuo "arvostelu" meni alta kaiken arvostelun, eli jos sille saisi antaa arvosanan väliltä 1-10 tähteä, niin silloin sellainen -3 olisi oikeanmukainen ja rehellinen arvosana.

Toivon todella ettei tuota "arvostelua" kirjoittanut jokin oikeasti itseään toimittajaksi tituleeraava kaksijalkainen henkilö, sillä huonompaa artikkelia en musiikkilehdissä ole nähnyt tämän vuosituhannen puolella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös