Mainos

Suomi rap

  • 808 204
  • 3 936
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Viitsitkö Koksukoon tuotoksista heittää pari suositusta? Stöön Fuck Vivaldi ja Eurocrackin Huume molemmat tuttuja, mutta molemmat melko keskinkertaisia levyjä, vaikka on niillä molemmilla omat valopilkkunsa.


RoopeK – Wikipedia

Tuossa tota räppipuolen kattausta aika hyvin. Lisäksi Roope tekee hämäriä dub/ambient/dubstep/techno biisejä joita varmaan löytynee soundcloudista. On kyllä todellakin loistava tuottaja.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Viimeisen kuukauden verran tehosoitossa on ollut taas vaihteeksi Kemmurun Kehumatta paras -platta. On kyllä kokonaisuudessaan hemmetin loistavaa pudotusta ja biittiä täynnä. 2006 ilmestynyttä paskaa, mutta jos ei jengille ole tuttu levy, niin suosittelen lämpimästi.

Kemmuru - Ray Charlz (youtube.com)
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Itsehän en tälläisestä musiikista tykkää yhtään, ennemmin päinvastoin, mutta on todettava että Cheek vetää loistavaa hallikeikkaa parhaillaan. Perheen hameväki paikalla ja puhelimen välityksellä tulee näytteitä tunnelmasta. Äiti tyttöjen kanssa on ihan pähkinöissään ja tupa täynnä :)

Aikamoisen nosteen sai aikaan Jare Henrik Tiihonen. Teini muksuillemme unohtumaton hetki ja kaikesta päätellen mammallekin...
 
Cheekistä, taiteesta, teineistä ja suomiräpin jakautumisesta:

Reilu 10v sitten kävin minäkin teininä samaista artistia ja hänen kollektiiviaan useaan kertaa katsomassa Lahden kasitalolla. Silloin taiteensa sisältö ja kohderyhmä oli himan eri, eivätkä äiditkään tyypillisesti olleet niillä reissuilla mukana, vaan nuorisotyöntekijät yrittivät ottaa heidän roolistaan mitä otettavissa oli.

Nyt timantit ovat ikuisia, ja audilla ja helikoptereilla lennellään ja naisilla on tästä pillu märkänä sukupolveen katsomatta. Kuvastaa hyvin millaiset arvot tässä maailmassa ovat vallalla. Kuten Warren Buffet asian ilmaisi: "Yhteiskunta on ollut luokkasodassa viimeiset 20 vuotta ja minun luokkani voitti".
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti

Kiitoksia tästä.

Mitä mainioin haastattelu ja valitettavasti juuri Asa toimii nyt esimerkkinä täälläkin paljon lässyttämäni pointin suhteen. Ilmeisesti ei ole riittävää ilmaista mikä on itselle se omin juttu tai millainen homma ei putoa. Jostain käsittämättömästä syystä pitää päästä julistamaan miten omasta linjasta poikkeavat rimmailijat ovat hukassa esim. minä-kuvansa suhteen. Varsin tyhjentäviä sanavalintoja miehellä muutenkin tuossa.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Laumaeläimenä vastaan ääliömäisyyteen ääliömäisyydellä. On totta etten pidä nimeämistäsi artisteista juurikaan, mutta en minä silti voi tulla julistamaan miten hirveää paskaa he ovat tai etteivät ole puhemusiikkia lainkaan. Tämä nyt on se pointtini. Ensiksi tullaan kovaan ääneen määrittelemään mikä on oikeaa musiikkia ja mikä ei, mutta lopulta piiloudutaan makuasioiden taakse kun ei riitäkään kyky perustella hölinöitään.

Edelleenkin tämä menestyvien räppäreiden(miksei muidenkin muusikkojen) dissaus kummasti nousee sieltä alhaalta ylöspäin, ei päinvastoin. Kateudesta vänkäämisen voi lopettaa välittömästi kun kuulee yhdenkin pätevän perusteen miksei esimerkiksi keuliva ja menestyvä musiikki olekaan räppiä. Totuudeksi ei riitä makuasiat vaikka julistaminen ihan kivaa puuhaa onkin.

Todella ääliömäisesti vastasitkin. Mitä tarkoittaa alhaalta ylöspäin? Kuka on musiikissa ylempänä? Ne ketkä ovat suositumpiako? Hyvin heikko argumentti.
Kuten olen jo sanonut, että listojen kärjessä on pyörinyt Reilukerhoa, Asaa, Monsp- ja Jokuroti recordsin artisteja, mutta he eivät saa radioaikaa, koska ovat pienemmän lafkan porukkaa. Näitä artisteja tuskin edes kiinnostaa hirveämmin se kuinka hypetettyjä ovat, kun taas Cheekiä varmasti kiinnostaa ja hän tekee mitä tahansa ollakseen pinnalla. Mitä tahansa tarkoittaa näin suurinpiirtein ettei hän välitä musiikinsa laadussa muusta kuin siitä miten se myy.
On siis hyvin vaikea nähdä tässä kuviota alhaalta ylöspäin, Cheek ei jumalauta ole millään tavalla ylempänä Suomi rapissa muihin verrattuna, hänellä tuskin on taiteellista vapautta sanoa mitä haluaa, toisaalta tuskin hän haluaakaan tehdä hirveästi erilaista musiikkia kuin nyt. Ei siksi, että se olisi oikein loistavaa musiikkia, vaan hän haluaa olla pinnalla.

Jos Cheek ei olisi suosittua niin hän olisi suoraan verrannollinen artisteihin Kirka Rapitzin tai Mc Mane ja Sarkastinen. Mutta ne ovat varmasti kauheaa paskaa koska eivät ole suosittuja?

Mutta niin, en todellakaan dissaa Cheekkiä siksi että se on suosittua. Lähinnä siksi, että musiikki on mielestäni aivan karmeaa kuraa ja radiot soittavat tällaista ison levylafkan hypermainstreamia kyllä. Joku Cheek unohtuisi hetkessä, jos hänet korvaisi joku uusi tulokas. Valtavirran kuuntelijoilla ne kappaleet, artistit ja fanitukset eivät useimmillakaan ole mitään ketäviä suhteita, vaan vaihdetaan vanha huttu uuteen huttuun, kun vanha huttu ei ole enää tarpeeksi uusi juttu.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Joku Cheek unohtuisi hetkessä, jos hänet korvaisi joku uusi tulokas. Valtavirran kuuntelijoilla ne kappaleet, artistit ja fanitukset eivät useimmillakaan ole mitään ketäviä suhteita, vaan vaihdetaan vanha huttu uuteen huttuun, kun vanha huttu ei ole enää tarpeeksi uusi juttu.

Toi on aika kova statementti, ottaen huomioon sen, että Cheek on ollut jo vuosikaudet tämän maan menestyneimpiä artisteja, joka vetää salit täyteen joka puolella Suomea.

Ymmärtääkseni Cheek on myös tehnyt kovasti töitä päästäkseen siihen pisteeseen, missä nykyään on, ehkä jopa Suomen suosituimpana artistina.

Yhtään sen enempää hänen musiikkityyliään kommentoimatta.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Todella ääliömäisesti vastasitkin. Mitä tarkoittaa alhaalta ylöspäin? Kuka on musiikissa ylempänä? Ne ketkä ovat suositumpiako? Hyvin heikko argumentti.

Alhaalta ylöspäin -kommentilla viittaan ensisijaisesti näiden vähemmän kaupallista menestystä nauttivien räppäreiden kuulijoihin. Kummasti se löyhkä vain nousee alhaalta ylöspäin eikä päinvastoin. Tuossa tovi sitten jo kirjoitinkin miten Asa nyt alleviivaa tämän esimerkkini artistin toimesta. Tuossa ko. haastattelussa kaupallisempaan linjaan kuuluva Uniikki sen sijaan myöntää tekevänsä musiikkia välittääkseen hyvää fiilistä eikä ole kiinnostunut vihaamaan ketään. Asa tiputtelee "faktoina" luonneanalyyseja sekä motiiveja musiikin tekemiseen. Arhinmäen kommentoinnit muussa yhteydessä voinee mainita kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Toi on aika kova statementti, ottaen huomioon sen, että Cheek on ollut jo vuosikaudet tämän maan menestyneimpiä artisteja, joka vetää salit täyteen joka puolella Suomea.

Ymmärtääkseni Cheek on myös tehnyt kovasti töitä päästäkseen siihen pisteeseen, missä nykyään on, ehkä jopa Suomen suosituimpana artistina.

Yhtään sen enempää hänen musiikkityyliään kommentoimatta.

Ehkä hiukan karrikoitu ilmaus, kuitenkin jos joku Warner rupeisi masinoimaan uutta Cheekiä niin rako muuttuisi varmasti aika ahtaaksi.

Cheek on tehnyt paljon töitä kyllä, keikkaillut, promonnut ja mitä vielä, mutta ei ole koskaan mennyt musiikki edellä. Lisäksi jonkun pienemmän lafkan tyyppi ei pystyisi mitenkään saamaan vastaavaa huomiota edes isommalla työmäärällä. Varmasti myöskään moni pienempi artisti ei olisi valmis tekemään niin paljoa töitä ja sitä pitää aina arvostaa jos joku tekee paljon hommia, joten siitä toki pointsit Cheekille.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Alhaalta ylöspäin -kommentilla viittaan ensisijaisesti näiden vähemmän kaupallista menestystä nauttivien räppäreiden kuulijoihin. Kummasti se löyhkä vain nousee alhaalta ylöspäin eikä päinvastoin. Tuossa tovi sitten jo kirjoitinkin miten Asa nyt alleviivaa tämän esimerkkini artistin toimesta. Tuossa ko. haastattelussa kaupallisempaan linjaan kuuluva Uniikki sen sijaan myöntää tekevänsä musiikkia välittääkseen hyvää fiilistä eikä ole kiinnostunut vihaamaan ketään. Asa tiputtelee "faktoina" luonneanalyyseja sekä motiiveja musiikin tekemiseen. Arhinmäen kommentoinnit muussa yhteydessä voinee mainita kanssa.

Kai Arhinmäki kulttuuriministerinä saa ottaa kantaa siihen mikä kulttuurin taso on? Jos hänestä se on sontaa, niin uskon kyllä, että Paavo sitä mieltä on. En juurikaan Arhinmäkeä arvosta, mutta mielestäni tuo oli uskalias kommentti sanoa mitä on mieltä.
Tuohon Asan tiputteluun voisi sanoa, että naulankantaan: sinä olet tässä nyt 5 viimeistä sivua yrittänyt todistella että Cheek ei voi olla paskaa, tämän voisi lukea niin, että itsetuntosi on huono kun kuuntelet dissattua Cheekkiä. Sinun pitää perustella itsellesi ettei se voi olla paskaa kun se on suosittua.
Tämä analyysi on vähintään yhtä luotettava kuin se, jonka mukaan Cheekin dissaajat ovat kateellisia.
 
listojen kärjessä on pyörinyt Reilukerhoa, Asaa, Monsp- ja Jokuroti recordsin artisteja, mutta he eivät saa radioaikaa, koska ovat pienemmän lafkan porukkaa. Näitä artisteja tuskin edes kiinnostaa hirveämmin se kuinka hypetettyjä ovat

Eiköhän se hypetyksen määrä rupeaisi Asaakin kiinnostamaan siinä vaiheessa, jos suosio laskisi niin alas, että pitäisi ruveta katselemaan ammattimusisoinnin sijasta ns. oikeita töitä. Sinulla on tuollainen nuorelle älykölle ominainen ajattelutapa, että jos artisti (kuten vaikkapa Radiohead tai Asa) tekee musiikkia intellektuelleille yliopistonuorille, niin hän on jotenkin kauheasti "aidompi" ja vähemmän "kaupallinen" kuin Cheekin kaltainen muusikko, jonka kohdeyleisö on selvästi matalammin koulutettua ja bling-bling-henkisempää. Iän karttuessa moni kuitenkin hiffaa sellaisen jutun, että ne tiedostavat yliopistonuoret ovat kohderyhmä ihan siinä missä Cheekin kuulijatkin, ja ainoa relevantti mittari musiikin "kaupallisuudesta" puhuttaessa on se, kuinka paljon hilloa sillä musiikilla tehdään. Esim. Asan musiikki on siis hyvinkin kaupallista, vaikka hän toki Cheekkiä vastaan tässä vertailussa jää selvästi hopealle.
 

Gemondo

Jäsen
Eli siis kaikki musiikki on kaupallista jos siitä joku maksaa, no näinhän se on. Mutta erovaisuus löytyy siitä tekeekö musiikkia vain tienatekseen sillä mahdollisimman paljon rahaa vai tekeekö sitä siltä pohjalta että haluaa julkaista vain sellaista musiikkia joka artistin korvaan kuulostaa siltä miltä itse haluaa musiikin kuulostavan.
Tältä pohjalta en pidä esimerkiksi Asaa ja Cheekkiä yhtä kaupallisina artisteina, vaan löydän huomattavan suuren eron. Vaikka kaupallista musiikkia molemmat toki tekevätkin.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Eiköhän se hypetyksen määrä rupeaisi Asaakin kiinnostamaan siinä vaiheessa, jos suosio laskisi niin alas, että pitäisi ruveta katselemaan ammattimusisoinnin sijasta ns. oikeita töitä. Sinulla on tuollainen nuorelle älykölle ominainen ajattelutapa, että jos artisti (kuten vaikkapa Radiohead tai Asa) tekee musiikkia intellektuelleille yliopistonuorille, niin hän on jotenkin kauheasti "aidompi" ja vähemmän "kaupallinen" kuin Cheekin kaltainen muusikko, jonka kohdeyleisö on selvästi matalammin koulutettua ja bling-bling-henkisempää. Iän karttuessa moni kuitenkin hiffaa sellaisen jutun, että ne tiedostavat yliopistonuoret ovat kohderyhmä ihan siinä missä Cheekin kuulijatkin, ja ainoa relevantti mittari musiikin "kaupallisuudesta" puhuttaessa on se, kuinka paljon hilloa sillä musiikilla tehdään. Esim. Asan musiikki on siis hyvinkin kaupallista, vaikka hän toki Cheekkiä vastaan tässä vertailussa jää selvästi hopealle.

Gemondo tuossa yläpuolella laittoikin jo hyvän vastauksen. Cheek menee tosiaankin se rahanteko edellä siinä hommassa täysin ja se menee ohi musiikinkin. Asa taas menee musiikki edellä.
Asan kanssa olen joskus jutellutkin tuosta hänen musiiksitaan, hänhän olisi voinut jäädä Warnerille takomaan hilloa, mutta hänen olisi pitänyt luopua osaltaan taiteellisista vapauksistaan, taustoihin ja sanoituksiin olisi myös levy-yhtiö tarttunut. Hän sanoi, että levy-yhtiö oli todella kiinnostunut jatkamaan ja tekemään levyä, mutta hänellä ei ollut kiinnostusta jatkaa siellä "pahan valtakunnassa" , joten lähti kesken sopimuksensa ja oli julkaisematta mitään vuosia. Olisiko Cheek tehnyt näin vai tehnyt niinkuin levy-yhtiö haluaa? No tehnyt miten levy-yhtiö haluaa ja varmasti moni muukin näin olisi tehnyt, onhan se rahallisesti aika fiksu veto.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Asan kanssa olen joskus jutellutkin tuosta hänen musiiksitaan, hänhän olisi voinut jäädä Warnerille takomaan hilloa, mutta hänen olisi pitänyt luopua osaltaan taiteellisista vapauksistaan, taustoihin ja sanoituksiin olisi myös levy-yhtiö tarttunut. Hän sanoi, että levy-yhtiö oli todella kiinnostunut jatkamaan ja tekemään levyä, mutta hänellä ei ollut kiinnostusta jatkaa siellä "pahan valtakunnassa" , joten lähti kesken sopimuksensa ja oli julkaisematta mitään vuosia...

En sinällään epäile, etteikö kuulemasi voisi olla tottakin (tai ainain osatotuus)

Se pitää kuitenkin muistaa, että ihan samoin argumentein muutama täysin flopannut Idols-voittajakin on levy-yhtiöstä ovet paukkuen lähtenyt: levy-yhtiö paha ja yrittää rahastaa, olisivat halunneet jatkaa yhteistyötä, mutta artisti itse ei suostunut.

Mielestäni näitä selityksiä kuunnellessa kannattaa aina pitää tietty vastuu myös kuulijalla.

Itse suhtaudun varsin skeptisesti aina, kun kuulen jonkun ihmisen (millä alalla tahansa) jättäneen "varman diilin" tekemättä, johtuen "eroista arvomaailmassa".
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Gemondo tuossa yläpuolella laittoikin jo hyvän vastauksen. Cheek menee tosiaankin se rahanteko edellä siinä hommassa täysin ja se menee ohi musiikinkin. Asa taas menee musiikki edellä.

Tällaisten väitteiden kohdalla olisi suotavaa takoa faktoja pöytään. Oletko jutellut esimerkiksi Cheekin kanssa vai onko olemassa joku haastattelu jossa asia faktoihin pohjautuen ilmaistaan?

Oli biisien aihealueet todella syvissä vesissä tai enemmän pinnalla, mutta minä, sinä eikä Asakaan voida lähteä kenenkään puolesta kertomaan mikä on ko. tyypin todellinen motiivi tehdä musiikkia.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
En sinällään epäile, etteikö kuulemasi voisi olla tottakin (tai ainain osatotuus)

Se pitää kuitenkin muistaa, että ihan samoin argumentein muutama täysin flopannut Idols-voittajakin on levy-yhtiöstä ovet paukkuen lähtenyt: levy-yhtiö paha ja yrittää rahastaa, olisivat halunneet jatkaa yhteistyötä, mutta artisti itse ei suostunut.

Mielestäni näitä selityksiä kuunnellessa kannattaa aina pitää tietty vastuu myös kuulijalla.

Itse suhtaudun varsin skeptisesti aina, kun kuulen jonkun ihmisen (millä alalla tahansa) jättäneen "varman diilin" tekemättä, johtuen "eroista arvomaailmassa".

Niin, erona vain on se, että näillä Idols-voittajilla ei ole mitään levyä koskaan ollutkaan tai levy on ollut täysi floppi kun taas Asa oli jo tehnyt kyseiselle levy-yhtiölle levyn joka oli keikkunut viikkoja myyntilistojen kärkipäässä ja myynyt todella hyvin. Vielä tähän hyvän myynnin ja laajan mediahuomion päälle kun toteaa, että levyn jälkeen edettiin rap-buumia suomessa, niin Warnerilla olisi varmasti hänelle ollut tilausta.
Yritin nyt kaivaa artikkeliakin tästä sopimuksen purusta, mutta oli linkki vanhentunut, mutta siis tämä tarina on kuitenkin fakta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Niin, erona vain on se, että näillä Idols-voittajilla ei ole mitään levyä koskaan ollutkaan tai levy on ollut täysi floppi kun taas Asa oli jo tehnyt kyseiselle levy-yhtiölle levyn joka oli keikkunut viikkoja myyntilistojen kärkipäässä ja myynyt todella hyvin. Vielä tähän hyvän myynnin ja laajan mediahuomion päälle kun toteaa, että levyn jälkeen edettiin rap-buumia suomessa, niin Warnerilla olisi varmasti hänelle ollut tilausta.
Yritin nyt kaivaa artikkeliakin tästä sopimuksen purusta, mutta oli linkki vanhentunut, mutta siis tämä tarina on kuitenkin fakta.

Nämä ovat hyviä pointteja, enkä varsinaisesti epäile sanomaasi, mitä Asaan tulee.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Niin, erona vain on se, että näillä Idols-voittajilla ei ole mitään levyä koskaan ollutkaan tai levy on ollut täysi floppi kun taas Asa oli jo tehnyt kyseiselle levy-yhtiölle levyn joka oli keikkunut viikkoja myyntilistojen kärkipäässä ja myynyt todella hyvin.

Tähän on tartuttava vaikka vähän itse asiaa sivuaakin.

Oletan että käytät Punainen Tiili -lättyä vertauksena näihin "flopanneihin" Idols-voittajiin? Aina hereillä oleva Wikipedia kertoo tuon Asan levyn myyneen reilun 14 000 kappaletta. Tuota enemmän on myynyt Ari Koivusen, Hanna Pakarisen, Koop Arposen sekä Diandran debyyttilevyt. Jopa yleinen vitsi Ilkka Jääskeläinen on yltänyt samaan myyntiin Asan debyytin kanssa. Ari Koivusen debyytillä on käsittääkseni edelleen eniten listaviikkoja(12) ykkösenä.

Nämä kaikki tiedot irtoavat helposti vaikkapa Wikipediaa tai ifpi.fi -sivustoa käyttämällä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Oletan että käytät Punainen Tiili -lättyä vertauksena näihin "flopanneihin" Idols-voittajiin? Aina hereillä oleva Wikipedia kertoo tuon Asan levyn myyneen reilun 14 000 kappaletta. Tuota enemmän on myynyt Ari Koivusen, Hanna Pakarisen, Koop Arposen sekä Diandran debyyttilevyt. Jopa yleinen vitsi Ilkka Jääskeläinen on yltänyt samaan myyntiin Asan debyytin kanssa. Nämä kaikki tiedot irtoavat helposti vaikkapa Wikipediaa tai ifpi.fi -sivustoa käyttämällä.

Ohhoh, enpä tiennyt että tuo kulttimainetta niittänyt levy on todellisuudessa myynyt noin surkeasti.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tuo on kuitenkin suomirap -levylle ihan hyvä määrä.

Tuo on erinomainen määrä suomiräp -levylle, mutta tästä ei ollut kyse. Kommentoin tuota Waqun hatusta revittyä tekstiä missä oli oikeastaan kaikki täysin hukassa.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
->Asa on julkaissut uransa aikana niin hirveän määrän paskaa, että väkisinkin lähtökohta musiikin tekemiseen on ollut vahvasti taiteellinen. Kyllä musiikista kuulee eron, jos on yritetty tehdä poppia (mutta epäonnistuttu) tai jos on yritetty tehdä jotain muuta.

Tämän jälkeen voi todeta, että Asa on myös saanut aikaan useita helmiä, ja Jätkäjätkien myötä on sellainen fiilis, että Asan paras on vielä kuulematta.

Mitä tuohon Cheekiin tulee, niin nyt kun artistiin on tutustunut, täytyy sanoa, etten ymmärrä. Onko se tosissaan?
 
Itse suhtaudun varsin skeptisesti aina, kun kuulen jonkun ihmisen (millä alalla tahansa) jättäneen "varman diilin" tekemättä, johtuen "eroista arvomaailmassa".

Eiköhän jokainen älyköille musiikkia tekevä artisti tiedä sen, että "minä teen musiikkia aidosti ja omaehtoisesti, enkä laskelmoiden kuten nuo jotkut muut" on sellaista markkinointipuhetta, joka vetoaa nimenomaan hänen kohderyhmäänsä.

Mistä sen muuten tietää, että Cheek ei tee juuri sellaista musaa, jota itsekin haluaisi kuunnella? Hirveältä sonnaltahan se hänen musiikkinsa minunkin korvaani kuulostaa, mutta se ei vielä mielestäni todista sitä, etteikö hän voisi itse siitä tykätä kuin hullu puurosta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Mistä sen muuten tietää, että Cheek ei tee juuri sellaista musaa, jota itsekin haluaisi kuunnella? Hirveältä sonnaltahan se hänen musiikkinsa minunkin korvaani kuulostaa, mutta se ei vielä mielestäni todista sitä, etteikö hän voisi itse siitä tykätä kuin hullu puurosta.

Niin, itseäni vaivaa tässä vellovassa keskustelussa jotenkin se pohjavire, että Cheekin musiikkia vähättelevät tahot tuntuvat monesti vihjaavan Cheekin päässeen jotenkin "helpolla" ja "oman uskottavuutensa uhraten" siihen pisteeseen, jossa hän tällä hetkellä on: Suomen todennäköisesti menestyneimpänä artistina.

Olen varma, että Cheek on paneutunut ja omistautunut uralleen vähintäänkin yhtä paljon, kuin joku silloin tällöin omakustanteen julkaisema gettoilija, kaiken järjen mukaan kuitenkin paljon enemmän.

Vastaavasti joku Antti Tuisku on mielestäni aivan pelle tyyppi, mutta osaan kyllä arvostaa sitä, miten hän on hilannut itsensä pysyvästi (tai ainakin jo sen 10 vuotta putkeen) suomalaisen musamaailman huipulle.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Tähän on tartuttava vaikka vähän itse asiaa sivuaakin.

Oletan että käytät Punainen Tiili -lättyä vertauksena näihin "flopanneihin" Idols-voittajiin? Aina hereillä oleva Wikipedia kertoo tuon Asan levyn myyneen reilun 14 000 kappaletta. Tuota enemmän on myynyt Ari Koivusen, Hanna Pakarisen, Koop Arposen sekä Diandran debyyttilevyt. Jopa yleinen vitsi Ilkka Jääskeläinen on yltänyt samaan myyntiin Asan debyytin kanssa. Ari Koivusen debyytillä on käsittääkseni edelleen eniten listaviikkoja(12) ykkösenä.

Nämä kaikki tiedot irtoavat helposti vaikkapa Wikipediaa tai ifpi.fi -sivustoa käyttämällä.

Loistava argumentti! Jotenkin tietysti voisi kuvitella, että ohjelma jossa kuluttaja äänestetään omaa suosikkia -> suosikki päässyt pitkälle -> ostetaan suosikin levy siinä hypessä, niin tällaisen artistin pitäisi myydä aika paljon. On aivan eriasia täysin ilman nimeä, 10 viikon TV-aikaa ja pärstää jokapuolella myydä 14 000 levyä kuin tällaisella hypellä 50 000 levyä. Tässähän on se, että levy-yhtiöt tuskin luottavat siihen että seuraava levy myisi enempää, siksi esim. 14 000 levyä idolsissa pärjännelle on pieni määrä.
Mutta esimerkiks Cheekin ensimmäinen levy tuskin myi lähelle edes 10 000 levyä ja silti jukaisi vielä samasta paikasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös