Suomi rap

  • 765 462
  • 3 789
Onko "Asa" joku cheesen vastavoima tai -hahmo?

On. Asaa kuuntelee humanisti-intelligentsia karibiannortti huulessaan, ja ymmärtääkseen hänen lyriikoitaan edes auttavasti pitää opiskella vähintään kolme vuotta yleistä kirjallisuustiedettä. Jos satut rock-musiikkia kuuntelemaan, niin siellä tätä vastakkainasettelua voisi ehkä verrata asetelmaan CMX vastaan Yö.

Kuten jossain nuoruudessani Tupac ja se läski heppu olivat toisilleen?

Ei. Tämän vastakkainasettelun juuret eivät ole siinä, että toinen olisi syntynyt susirajalla ja toinen tois pual jokkee. "Cheeseä" toki yhdistää Ameriikan räpättäjiin se, etä hänelläkin on taustallaan tosi raju jenginuoruus, joka tuo musiikkiin tiettyä särmää.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Hakuna Matata (Matafaka) - YouTube

Nyt on Skandaalin aika lunastaa. Puheet on pidetty ja levyä mestoille, kitöös. Varsin perusläppiä, mutta kyllähän tuo tietoisesti överiksi vedetty riimikikkailu jopa toimiikin. Turha sitä tavaramerkistään tinkiä, mutta albumia tässä homma olisi vailla.

Mängin käsittämättömälle fat-fab-five-lookille huokaisu. Ei edes ironisessa mielessä millään tasolla hienoa. Linkki vie tutusti ku pubiin, eli youtubeen.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Earl Sweatshirt nousee lavalle Helsingin Nosturissa torstaina 6. maaliskuuta. Muuten ei ole tämän ketjun asiaa, mutta Noah Kin on mukana menossa. OFWGKTA-Earl on kenties yksi maailman parhaista räppäreistä ja Noah Kin nyt on vaan Noah Kin. Suosittelen ehdottomasti paikanpäällä käväisemistä, jos laadukas hiphop kiinnostaa. Lipunmyynti alkoi 2 päivää sitten.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
En edes tiedä, että kehen ja miksi Cheese vetoaa, koska käytännössä kaikki tuntemani pussihousuiset käsienheiluttajat eivät voi tätä ukkoa sietää.

Ainakin lapseni (5v) on nykyään kova fani. Olin juuri mukana lapseni päiväkotikaverin 5v-synttäreillä ja kyllä siellä oli pelkkää jorausta Cheekin, Robinin ja Hevisauruksen tahtiin.

En kuuntele radiota, joten koko ilmiö on minulle melko tuntematon, mutta tuohon Rumban arvosteluun törmäsin ja allekirjoitan kyllä pointin noista sanoituksista. Ovathan ne nyt ihan oikeasti aivan sietämättömän lapsellisia ja typeriä. Eli siis paskoja. Paitsi jos olet päiväkodissa.

Sen verran toki myönnän, että olen kuullut vain 5-6 biisiä. Voi toki olla että kaikki ne muut ovat aivan sairaan hyviä.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Siis tää oli nyt sitä teknisesti huippua räppäystä?

Ei todellakaan ole. Muut voivat väittää mitä haluavat mutta flow kuuluu olennaisena osana räppäämisen tekniikkaan. Kaikessa on kyse ulosannista, muussa tapauksessahan riimit voisi kirjoittaa vaikka haikuina jolloin ns. tekninen ylivertaisuus säilyisi, aight.
Skandaali on aivan vitun hukassa. parempi kuin ei olisi enää mikkiin koskenut. Ensimmäinen biisi paluun jälkeen kertoo bullkkamisesta joten se kertoo jo olennaisesti tämän bodarin mielikuvituksen puutteesta ja arvomaailmansa asteikosta.

Vuonna 2010 julkaistulla Juan Muteniacin kokoelmalla oli vielä paketti jotenkin kasassa mutta nämä viime aikaiset YouTuben julkaisut ovat olleet käsittämättömän huonoja. Juan Muteniac - Isä Teidän feat. Skandaali

Muutenkin SuomiHiphop on aivan käsittämättömässä jamassa. Syvemmässä kuin koskaan. Mielenkiintoisia projekteja ei ole näkyvissä samat levy-yhtiöt polkevat koko skeneä. Muistaako kaikki vielä RdN:n projektit Wu-Tangin kanssa? Neckbone on tiukoin kotimainen sinkku koskaan IMO. Lasten lauluohjelmisto paremmin tunnettu Elastinenkin osasi joskus räpätä kuten biisi osoittaa.

FU Rähinä Rec.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Häpeällistä muuten ettei täällä ole lainkaan ollut juttua BJD:n paluusta musiikin pariin. Teki kuitenkin 90-luvulla erinomaista räppiä englanniksi, joka oli tuolloin poikkeuksellista suomalaisessa skenessä (niin missä?) eli aikana jolloin yritettiin parantua Raptorin ja MC Nikke T:n tuottamista vammoista.

Olari? 21? Anyone?

BJD:n levy "Kasvatustieteen lyhyt oppimäärä" ilmestyi viikko sitten.

Musiikkivideota pukkasi jo aiemmin; Jos me mennään naimisiin

Sitten vanhempaa settiä vuodelta 1996 teille joille BJD ei ole tuttu.
Reminiscing
40 Lover

Erittäin upeata settiä. Hienoa bongailla vanhoja maisemia ja eikös nuo litraset Karhut olleet mahtavia lasipullosta nautittaessa!
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Siis tää oli nyt sitä teknisesti huippua räppäystä? Kysyn vilpittömästi, kun en "räpin teoriaan" ole perehtynyt. Kun eihän tuo hyvältä kuulosta mun korvaan, ja tosiaan aika överikikkailua, menee jo vähän kankeaksi.

Ensin tulee sanojen asettelu ja sen jälkeen niiden ulostaminen suun kautta. Ensin mainittu on ollut Skandaalilla aina kohdillaan vaikka ne multiriimit joskus meinaa sortua brädimäisyyteen. Ulosanti sen sijaan on tullut aika vauhdilla alaspäin, mutta vanhaksi sedäksihän kundi itseään jo kutsuu. Skandaalin kohdalla ainakin itse peilaan voimakkaasti historiaa ja siltä pohjalta tavoitan tuon tämän päivänkin teknisen kikkailun. Ainakin sen ajatuksen.

Silmäni itkevät aina verta kun suomiräpin merkeissä tullaan mainostamaan flowta jotenkin kovin oleellisena tekijänä. Still alive niggat sekä muutamat kalpeaihoiset ulkomaalaiset saavat ne tekstit oikeasti elämään flown avulla, mutta suomiräpissä homma pohjaa puhtaasti riimeihin. Tuon kautta teksti saadaan soimaan hyvin tai sitten ei. Olen joskus aiemminkin maininnut, mutta Danny O'Donoghuekin olisi maaginen räppäri jos flowsta ruvetaan vääntämään.

Toisaalta en halua parjata niitä keiden mielestä kaikenmoiset oven narinaa ja kissan raiskaamista muistuttavat puheäänet luovat räppiin jotenkin ainutlaatuisen tunnelman riimien ollessa sivuseikkoja.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Silmäni itkevät aina verta kun suomiräpin merkeissä tullaan mainostamaan flowta jotenkin kovin oleellisena tekijänä. Still alive niggat sekä muutamat kalpeaihoiset ulkomaalaiset saavat ne tekstit oikeasti elämään flown avulla, mutta suomiräpissä homma pohjaa puhtaasti riimeihin. Tuon kautta teksti saadaan soimaan hyvin tai sitten ei. Olen joskus aiemminkin maininnut, mutta Danny O'Donoghuekin olisi maaginen räppäri jos flowsta ruvetaan vääntämään.

Siis flow ei ole mielestäsi oleellinen tekijä suomiräpissä? Mulle taas flow on käytännössä kaikki kaikessa, paskoja riimejäkin voi kuunnella jos flow on sujuvaa. Sen sijaan teknistä riimittelyä ja kaiken maailman tuplatriplariimejä ei jaksa kuunnella minuuttiakaan jos ulosanti on paskaa.

Ruudolfin doupeimmat jumala seivaa levyn uskonnollinen höpinä on kaukana omasta ajatusmaailmasta, mutta Ruudolfin maaginen ulosanti saa meikäläisenkin pyöräyttämään levyn aina tasaisin väliajoin uudelleen.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Silmäni itkevät aina verta kun suomiräpin merkeissä tullaan mainostamaan flowta jotenkin kovin oleellisena tekijänä. Still alive niggat sekä muutamat kalpeaihoiset ulkomaalaiset saavat ne tekstit oikeasti elämään flown avulla, mutta suomiräpissä homma pohjaa puhtaasti riimeihin. Tuon kautta teksti saadaan soimaan hyvin tai sitten ei. Olen joskus aiemminkin maininnut, mutta Danny O'Donoghuekin olisi maaginen räppäri jos flowsta ruvetaan vääntämään.

Kuten jo todettu niin tässä olet erittäin väärässä. Skandaalin uudet tuotokset eivät millään tavoin nojaa multiriimeihin. Ihmettelen syvästi mikset ole täällä puolustamassa Ritarikunnan koko tuotantoa joka nojaa syvästi tähän flowttomaan genreen kuulostaen lähinnä siltä että järkyttävästä anemiasta kärsivä henkilö lukee tahalteen tahtia rikkoen paperilta sanoja. Mutta ei sillä väliä, silloin tällöin tulee riimi vastaan niin kaik on ok.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Siis flow ei ole mielestäsi oleellinen tekijä suomiräpissä? Mulle taas flow on käytännössä kaikki kaikessa, paskoja riimejäkin voi kuunnella jos flow on sujuvaa. Sen sijaan teknistä riimittelyä ja kaiken maailman tuplatriplariimejä ei jaksa kuunnella minuuttiakaan jos ulosanti on paskaa.

Lähinnä tarkoitin asioiden priorisointia. Minulle tärkeintä on se miten kynä pysyy kädessä ja sen jälkeen ruvetaan miettimään miltä kynäily mahdollisesti kuulostaa. Olemme tässä eri linjoilla, mutta minä en pitkässä juoksussa siedä pätkääkään parin tavun riimiosumia vaikka ääni olisi miten "persoonallinen". Näen tämän asian vain toisin kuin ilmeisesti muut.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lähinnä tarkoitin asioiden priorisointia. Minulle tärkeintä on se miten kynä pysyy kädessä ja sen jälkeen ruvetaan miettimään miltä kynäily mahdollisesti kuulostaa. Olemme tässä eri linjoilla, mutta minä en pitkässä juoksussa siedä pätkääkään parin tavun riimiosumia vaikka ääni olisi miten "persoonallinen". Näen tämän asian vain toisin kuin ilmeisesti muut.

En sano, että näetkö asian oikein vai väärin, mutta kyllä mulle(kin) flow on aika hemmetin tärkeä. Kuten jo todettua, paskatkin riimit voi kuulostaa hyvältä jos ulosanti on persoonallinen ts. flow kunnossa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Hyvin tuntuu Cheek vetävän stadikan täyteen. Klo 9.15 pääsin lippupalveluun sisään ja kaikki kunnon paikat olivat jo menneet, takakaarteeseen olisi nelihenkinen perhe mahtunut, mutta saa jäädä. Lapset jaksa millään kiikarilla idoliaan tihrustaa kuitenkaan;)
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Cheek on kuulemma varannut Stadikan lähes viikon ajaksi joten eiköhän sieltä tärähdä kohta uutisia, että tulee lisäkonsertti. On oikeasti kova jätkä. Toki rakennus- ja purkuvaihe vaatii muutaman ekstrapäivän, mutta jos tohon vielä peräkkäiselle päivälle yksi keikka mahtuu niin varmasti Cheek sen tekee. Kysyntää siihen on. Hatut päästä vittu loputkin inisijät vaikkei kaverin musiikista tai persoonasta tykkäisikään. Tehkää vittu itse perässä. Harva artisti / bändi täyttää edes Jäähallia tässä maassa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Cheek on kuulemma varannut Stadikan lähes viikon ajaksi joten eiköhän sieltä tärähdä kohta uutisia, että tulee lisäkonsertti.

Taitaa tosiaan tulla lisäkonsertti. Täytyy myöntää etten olisi ikinä uskonut että suomalainen artisti myy stadikan täyteen 40-60€ hintaisilla lipuilla parissa tunnissa. Ihan sama mistä musasta kyse, on tämä huikea saavutus. Tohon vielä toinen perään niin ollaan kohta samassa mittakaavassa kuin MJ noin 15 vuotta sitten ja nekin liput maksoi noin 60 rahaa euroissa, ihan oikeutettu lipun hinta Cheekiltä, eihän artisteilla olekaan popin historiassa juurikaan eroa.

_
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tohon vielä toinen perään niin ollaan kohta samassa mittakaavassa kuin MJ noin 15 vuotta sitten ja nekin liput maksoi noin 60 rahaa euroissa, ihan oikeutettu lipun hinta Cheekiltä, eihän artisteilla olekaan popin historiassa juurikaan eroa.
Tosin MJ:n aikana ei taidettu pahemmin internetin kautta lippuja varailla, vaan ne liput jouduttiin oikeasti ostamaan ja hakemaan jostain itse. Nykyaikana on vähän helpompaa, kun voit ostaa lippuja mistä tahansa. Toki ongelmia tulee nykyään sen suhteen, että lippupalveluiden nettisivut ruuhkautuvat helposti, mutta kuitenkin.

Ei siltikään mitään pois Cheekiltä, hieno suoritus.

EDIT:

Tällä hetkellä näyttäisi olevan 2x 60 euron arvoisia lippuja Huuto.netissä sellaiseen n. 250 euron hintaan. Trokarit tekevät kyllä hyvää tiliä tässä, sillä itsekään en olisi uskonut että Stadikka myytäisiin loppuun. Nyt voidaan kiskoa kovia hintoja.

Tosin vielä sinne on tulossa jonkin verran lippuja myyntiin, sillä Ilta-Sanomien nettisivuilla oli maininta että ihan kaikkea kapasiteettia ei olla vielä laitettu käyttöön, vaan lippuja tulee sitten lisää kunhan lavarakenteet ja muiden vastaavien asettelu on selvillä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hatut päästä vittu loputkin inisijät vaikkei kaverin musiikista tai persoonasta tykkäisikään.

Mitenkään ottamatta kantaa artistin musiikkiin, niin onhan toi nyt ihan järjetön saavutus. Ihan eri juttu ku Pomot ja Maidenit myy stadikan täyteen, mutta kun Jare Lahesta tekee saman... tosiaan, hattu päästä. Kova saavutus.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mitenkään ottamatta kantaa artistin musiikkiin, onhan toi nyt ihan järjetön saavutus. Ihan eri juttu ku Pomot ja Maidenit myy stadikan täyteen, mutta kun Jare Lahesta tekee saman... tosiaan, hattu päästä. Kova saavutus.
Itse asiassa Iron Maidenin viimeisimmällä Olympiastadionin keikalla oli yleisöä "vain" n. 28 000. Tosin Maidenilta taitaa niitä loppuunmyytyjä Stadionkeikkoja löytyä Suomesta jonkin verran, mutta tuossa viimeisimmässä jäätiin sitten tuohon lukemaan.
 
En ymmärrä miksi Cheekiä pitäisi arvostaa sen takia että monet lapset sitä kuuntelee. Minusta se ei ole kovin haastavaa, hairahduinpa itsekin kyseistä artistia lapsena kuuntelemaan, vaikka musiikkinsa oli ehkä tavallaan jopa nykyistä paskempaa.

Nosteletteko hattuja big brotherillekin, katsoohan sitäkin sentään puoli miljoonaa junttia joka kerta.

Toisaalta en myös ymmärrä sen fanituksen vastareaktiotakaan, eli Cheekin haukkumista. HMV.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nosteletteko hattuja big brotherillekin, katsoohan sitäkin sentään puoli miljoonaa junttia joka kerta.

Omalla tavallaan kyllä. Vaikka joku asia/ohjelma/artisti/mikävaan olisi sellainen, että ei ollenkaan uppoaisi meikäläiselle, niin jollain lailla osaan kyllä arvostaa heidän saavutuksiaan. Jos tavoitteena on myydä puoli miljoonaa kiloa paskaa ja se onnistuu, niin kyllä mä osaan sitä saavutusta kunnioittaa, vaikka itse en paskaa ostanut tai sitä milloinkaan ostaisi.

Arvostan mä Beethoveniakin (ei se koira), vaikka en ymmärrä klassista musiikkia ollenkaan. Enkä tässä nyt yritä verrata Cheekiä Beethoveniin. Beethovenin tilalle voi ajatella minkä tahansa tunnetun ja suurta suosiota saavuttaneen artistin tai orkesterin, pointti ei siitä muutu. Miksi se on niin vaikeaa käsittää, että saavutusta voi arvostaa, vaikka ei sen saavutuksen saavuttamiseen johtanutta asiaa (vaikka nyt sitten musiikkia) arvostaisi ollenkaan?

-edit-

En kyllä tiedä, että tarvitseeko tuon käsittäminen taakseen riittävästi elämänkokemusta näkökulmien avartamiseen, vai onko kyseessä ihan vaan yksilötason juttu, joka ei ole eletyistä vuosista kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Omalla tavallaan kyllä. Vaikka joku asia/ohjelma/artisti/mikävaan olisi sellainen, että ei ollenkaan uppoaisi meikäläiselle, niin jollain lailla osaan kyllä arvostaa heidän saavutuksiaan. Jos tavoitteena on myydä puoli miljoonaa kiloa paskaa ja se onnistuu, niin kyllä mä osaan sitä saavutusta kunnioittaa, vaikka itse en paskaa ostanut tai sitä milloinkaan ostaisi.

Arvostan mä Beethoveniakin (ei se koira), vaikka en ymmärrä klassista musiikkia ollenkaan. Enkä tässä nyt yritä verrata Cheekiä Beethoveniin. Beethovenin tilalle voi ajatella minkä tahansa tunnetun ja suurta suosiota saavuttaneen artistin tai orkesterin, pointti ei siitä muutu. Miksi se on niin vaikeaa käsittää, että saavutusta voi arvostaa, vaikka ei sen saavutuksen saavuttamiseen johtanutta asiaa (vaikka nyt sitten musiikkia) arvostaisi ollenkaan?

Big Brother jättää varjoonsa huomattavan paljon laadukkaampia tuotoksia ihan vaan sillä kuinka paljon sitä promotaan. Ei siinä ole mitään tekemistä sen kanssa onko tuo ohjelma hyvä vai huono, markkinoinnilla ja tunnetulla brändillähän tuo iskee juntteihin hyvin. Sinällään ei ole mitään pahaa, mutta tuo ohjelma on vain niin mieltäkääntävä ettei mikään. Lisäksi olen huolissani sen yhteiskunnallisista vaikutuksista.

Cheekiä voisi arvostaa myös jos hän olisi musiikillaan saavuttanut arvostuksensa. Tuolla, että hän on itse tuote ja olevinaan kiinnostava persoona jota promotaan aivan tajuttomasti hän ei arvostusta moniltakaan saa. Edelleen tämä Big Brother -kohderyhmä kyllä tykkää. Cheek on tehnyt kovan päivätyön että on päässyt nykyiseen asemaan, siinä on persettä nuolto, tekstiä rukattu, keikkaa vedetty ja tehty kova duuni tätä varten. Kuitenkin kun kyse on musiikita niin tämmöisillä asioilla ei ole mitään merkitystä, musiikki on kuitenkin sellainen asia mitä ei rahalla paremmaksi vain saa. Musiikki on musiikkia ja liike-elämä liike-elämää.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Musiikki on musiikkia ja liike-elämä liike-elämää.

Aivan totta. Mutta kun se, millä tsiik on stadionin täyteen myynyt, on mulle aivan toissijaista. Minun arvostukseni saa myymällä stadionin täyteen. (*edit* Ja siinäkin arvostan ainoastaan stadionin täyteen myymistä, en artistia artistina.) Esityksen ja esiintymisen sisällöllä ei ole väliä.

Tässäkin on eri näkökantoja, ei mitään kummallista. On kokonaan toinen asia, että kansa näyttää olevan ihan vitun tyhmää ja imee nämä bigbrotherit ja tsiikit sieraimiinsa suuremmin kyseenalaistamatta. Tästä jatkokeskustelut mielellään johonkin yhteiskuntakriittisyyteen painottuneeseen maailmantuskaketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös