Suomen maalivahdit pelasivat mun mielestä ihan hyvin. Varsinkin Norrena noustuaan yllättäen ykköseksi. Myös puolustajat pärjäsivät ihan välttävästi, varsinkin siihen nähden mitä itse noilta nimiltä odotin. Mukana kun oli monta ensikertalaista, mutta virheitä sattui vähän liikaa. Nummelin oli Suomen paras puolustaja hyökkäyspäädyssä ja teki taas todella paljon pisteitä. Valitettavasti hän on yksi heikommista pakeista puolustuspäässä, ellei jopa heikoin. Berg oli puolustuksessa toinen nimimies ja pelasi suht kovaa. Tuskin monikaan odotti häneltä paria maalia, vaikka pieniä virheitä välillä sattuikin. Kukkonen ja Lehtonen aloitti turnauksen hyvin ja teki mukavasti pisteitä, mutta lopussa kovia maita vastaan ei ihan yhtä hyvin mennyt. Taisi Lehtonen tehdä pari virhettäkin. Saravo ja varsinkin Luoma pelasivat ihan hyvin ennakko odotuksiin nähden, mutta ei heidänkään tasonsa näyttänyt ihan riittävän huippumaiden huippuhyökkääjiä vastaan. NHL.stä oli varmaankin tarvittu muutama kovaa pelaava peruspakki.
Hyökkäys oli melko tehoton. Ykkösketjussa Peltonen on pelannut tähän asti suht koht vaisut kisat. Olli Jokinenkaan ei muutamassa ottelussa ehtinyt säväyttää. Myös Jussi Jokisen pelaaminen näytti Ollin ohella jäällä aika flegmaattiselta, vaikka monta syöttöpistettä saikin. Kuitenkin varsinkin paperilla nuo nimet olivat ennakkoon suomen parhaat pelaajat, joten paikan ykkösessä ymmärtää, ja varmaankin vastustajat pelasivat heitä vastaan kovaa ja tarkasti. Peli pyöri välillä ihan kohtalaisesti toisessa päädyssä, varsinkin ylivoimalla, ja joitakin paikkojankin oli. Tehot jäivät valitettavasti puuttumaan joten viimeistely ontui. Kakkosketju ei pelaajien nimien valossa ollut oma suosikkiketjuni, eikä varmaan monen muunkaan jatkoaikaan kirjoittajan, mutta ovathan kyseiset pelaajat hyviä pelaajia. Kallio oli yksi Ruotsin liigan parhaita pelaajia, kuten oikeastaan myös Hentunen Sveitsissä ja Pirnes/Viuhkola Suomessa. Muutaman hyvän matsin he pelasivatkin, mutta ei heistä ratkaisijoiksi valitettavasti taaskaan ollut, eikä tainnut olla ihan riittävän kova kakkosketju Suomen tasoiselle joukkueelle. Pirneksellä riitti kyllä yritystä, Hentunen taklasi muutaman kerran hyvin ja Kallio kyllä pyritti hyvin kulmissa, mutta enimmäkseen heikompia maita vastaan. Kolmosessa Tuomo Ruudun 0+0 ihmetyttää, ja sitä kautta häneen voi olla pettynyt. Kyllähän hän liikettä ja tahtoa toi joukkueeseen, ja taisi laukoakkin monta kertaa yllättävän huonolla menestyksellä. Lisäksi mua kummastutti hänen lausuntonsa, ettei pisteillä niin väliä, hauskaa tänne on tultu pitämään tms. Miettinen ja Bergenheim toi myös hyvin liikettä peliin ja Jarkko Ruutu hoiti oman hommansa. Mikko Koivu ja Hahl olivat mun mielestä joukkueen parhaimmat onnistujat, kuten oikeastaan myös kolmosen ja nelosen muutkin duunarit onnistuivat hyvin. Koivu oli mm. aloituksissa hyvä ja Hahl teki nyt maalin niin puolivälierässä kuin välierässäkin, ja taisi muistaakseni tehdä world cupin finaalissakin reilu vuosi sitten.
Plussat ja miinukset siis:
-Omat virheet.
-Nimetön puolustus melko kokematon kansainvälisellä tasolla.
-Ykkösketjun vaisut tehot ja heikko viimeistely.
-Kakkosketjun taso melko heikko ratkaisupeleihin, varsinkin kun kolmosessa ja nelosessa on rikkovia pelaajia.
+Maalivahtipeli, varsinkin Norrenan nousu Niittymäen loukkaantumisen jälkeen.
+Kolmosen ja nelosen duunarit, ja myöskin tehdyt maalit.
+neljän parhaan joukkoon muutaman vuoden tauon jälkeen on kuitenkin ihan hyvä suoritus.
Ai niin, pronssimatsi on vielä jäljellä. Mä uskon että Kanada voisi olla Suomelle hiukan helpompi vastustaja.
EDIT: Kanada siksi, että hävityn välieräottelun jälkeen he eivät välttämättä syty seuraavana päivänä pronsiotteluun ihan yhtän hyvin kuin eurooppalaiset. Molemmilla joukkueilla on toki hyvät pelaajat. Kanadalla ehkä parempia yksilöitä, mutta on heilläkin heikompiakin pelaajia, esim puolustuksessa. Lisäksi Ruotsi on Suomelle aina melko vaikea vastustaja (ja mahdollinen häviö niille harmittaisi enemmän).