Käsi pystyyn virheen merkiksi. Turkulaisen tämän kauden pistekeskiarvo on kovempi kuin Kotkaniemen. Pahoittelut tästä. Yleensä en tilastoissa erehdy, mutta tuli tämäkin koettua. Ralph oli tällä kertaa tarkempi.
Toisaalta ulos jäi kaksi kaveria, joiden liigan pistekeskiarvo on kovempi kuin kenenkään aiemmin ulosjääneen. Mistä tämä kertoo?
Onkohan valmentaja tehnyt virheitä joukkuetta valittaessa?
Oletko miettinyt, että Suomen hyökkääjien taso on noussut viimeisen seitsemän vuoden aikana huimasti? Vielä seitsemän vuotta sitten Kotkaniemi olisi ollut "supertähtipelaaja", mutta nyt Suomen paremman nuorten MM-kisatason vuoksi Kotkaniemi ei enää ole tuota tasoa. Kotkaniemi ei kuitenkaan ole mikään teuvoteräväinen, joka pitää huolen yksin Suomen hyökkäyspelistä. Jos Kotkaniemi ja Turkulainen olisivat olleet joukkueessa, niin silloin neloskentän pelaajat Jääskä ja Nurmi olisivat todennäköisesti poissa. Heistä molemmat ovat pelanneet loistavasti. Voisi jopa sanoa että heidän ketju on ollut Suomen paras ketju, vaikka tosin pitää ottaa huomioon ettei heidän ketjulta odoteta yhtä paljon kuin muilta ketjuilta. Turkulainen - Kotkaniemi -duo ovat parempia pelaajia kuin Jääskä - Nurmi, sitä tuskin kukaan kieltää. Mutta ovatko he kahdestaan yhtä hyviä kuin Turkulainen - Kotkaniemi? En tiedä, hankala sanoa.
Minä itse olisin ottanut kisojen alussa Turkulaisen, Kotkaniemen ja Luostarisen ehdottomasti mukaan kisoihin ohi Jääskän, Nurmen sekä Innalan. Nyt en luopuisi Jääskästä tai Nurmesta, Innalasta voisin ehkä, mutta se on nyt turhaa. Ja jos kiinnostaa, niin en ole JYP-, Ässät-, KalPa-, HPK-, TPS- tai HIFK-kannattaja eli noiden pelaajien suhteen tunnen olevani aika objektiivinen.
Itse Slovakia-peliin. Ihan hyvä peli Suomelta, joskin parannettavaa jäi. Iloisinta oli se, että aiheesta kuraa saanut Olli Juolevi oli ihan eri mies kuin aiemmissa peleissä. Loistava passi Räsäselle 2-1 maalissa. Sen sijaan Janne Kuokkanen on vielä aika pimennossa. Ahokkaan pitää herätellä meidän NHL/AHL-pelaajaa. Vesalainenkin on ollut pieni pettymys. Tolvaselta löytyy fyysisyyttä ja yritystä, mutta ei ole vielä se teuvoteräväinen, jota itse odotin. Jos minä olisin päävalmentaja, niin lähtisin kolmannen erän sentteristöllä eli tällä: Räsänen - Kuokkanen - Ikonen - Koppanen.
Sinänsä ei haittaa, vaikka USAlta tulisikin turpaan. Silloin todennäköinen matka finaaliin olisi Tshekki ja Kanada. USA-voitolla se olisi Venäjä ja Ruotsi.