Minä en voi ymmärtää äänestysiän laskemisesta keskustelua. Alle 18-vuotias on alaikäinen ja he eivät saa esimerkiksi ostaa alkoholia tai ajaa henkilöautoa. Ja jos vaikka parikymppinen harrastaisi seksiä alle 18-vuotiaan kanssa, niin eikö se tulkittaisi pedofiliaksi / alaikäisen hyväksikäyttämiseksi? Mutta sitten nämä samat alaikäiset olisivat jostain syystä päteviä valitsemaan poliittisia päättäjiä?
Näin 36-vuotiaana mietin omasta historiasta, että lukiossa nyt ainakin olen ollut ihan teini vielä ja parikymppisenä sitten on alkanut tulla hiljalleen vähän jotain oikeaa järkeä päähän ja lopulta kolmikymppisenä voi sanoa ns. aikuistuneensa. Niinhän se englanninkielinen numerointikin sen kertoo, että nineteeniin asti ollaan teinejä. Toki voi olla, että jos olen joskus 10 vuoden päästä vielä elossa, niin tulen pohtimaan, että oikeastaan rupesin aikuistumaan vasta nelikymppisenä, mutta epäilen.
Kyllähän sitä esimerkiksi siellä lukiossa ollessa voi tuntea itsensä kauhean aikuiseksi ja ainahan löytyy poikkeuksia; tottahan joku lukiolainen voi oikeasti olla huomattavasti sivistyneempi ja asioista tietävä kuin vaikka joku kolmekymppinen. Mutta kovasti väittäisin, että keskimäärin alaikäisenä ei ihmiseltä vielä löydy kompetenssia politiikkaan liittyviin päätöksiin.
Jos 18-vuotiaanakin ollaan vielä aika kovasti alttiita vaikutteille, niin miten sitten vielä nuorempana? Aika helposti voisin kuvitella saatavan masinoitua ääniä tuon ikäisiltä jos vain osaa vetää oikeista naruista. Ja jos taasen äänestämään ohjattaisiin esim. kouluissa pakollisena toimena, niin sittenhän ne äänet tavallaan ylikorostuisivat lopputuloksissa. Lisäksi odotettavissa olisi äänivyöry ehdokkaille, joiden numero on 69?
Mitä arvoa on paremmalla äänestysprosentilla, jos ne lisä-äänet tulevat ihmisiltä joilla ei oikeasti ole hajua siitä, että mitä äänestävät?