Kyllä, kun puhutaan perinteisestä teollisuudesta. Palveluissa, ohjelmistoissa ja muissa immateriaalisissa myytävissä olisi paljon kehitettävää. Tai voisi kääntää kehityksen niin päin, että valmistus voikin olla muualla jne. Eli niihin innovaatioihin pitäisi osata satsata.Etenkin teollisuudessa työn tuottavuutta on merkittävissä määrin mahdotonta kasvattaa ilman investointeja uusiin koneisiin tai laitteisiin. Vaikka olisi kuinka etevä ja ahkera koneenhoitaja, niin ei hän 30 vuotta vanhalla koneella pysty yhtä tehokkaaseen ja tuottavaan työhön kuin uudella ja tehokkaammalla koneella työskentelevä.
Toki koneisiin ja automaatioon jne. Kaiken kaikkiaan lisäarvon tuottamiseen, joka lisää parhaiten tuottavuutta. Ajattelemme Suomessa tuottavuuden liikaa kulujen kautta. Eli tehostaminen valahtaa alhaisempiin hintoihin. Eli ajaudumme liiaksi hintakilpailuun. Jos oikeasti ymmärtäisimme brändin ja lisäarvon päälle, ei tarvitsisi niin paljoa kurjistua.
Nokia osasi aikanaan rakentaa brändinsä, kenties me siihen uudelleenkin pystyisimme. Ei ehkä uutta Nokiaa tule, mutta jos joku useampi vähän sinne päin oleva.
Yritykset pitäisi saada kasvamaan seuraavana kokoluokkaan ja kansainvälistymään. Mikrot pk-luokkaan ja PK yritykset isojen luokkaan.