Mainos

Suomen talous – absoluuttista totuutta etsimässä

  • 374 367
  • 3 483

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Über on viime kädessä kohtauspaikka. Lähimmät vertailukohdat esim. Huuto.net, Tori.fi tai vaikka Nettiauto. Siellä ostaja ja myyjä kohtaavat toisensa. Yksi ihminen on valmis sovittavaa korvausta vastaan myymään jotain toiselle ihmiselle. Nettipalvelu takaa, että molemmat osapuolet ovat rekisteröityneet, mikä lisää avoimuutta ja sitä kautta luottamusta.

Tärkeämpää kuin Überin vertaaminen Suomen nykyiseen taksi-oligopoliin on se, että Überin kaltaisia vanhoja kaavoja rikkovia toimijoita tulee varmasti lisää. Niitä vastaan taistelu on viime kädessä mahdotonta, jos kuluttajat äänestävät lompakollaan ne vanhoja toimijoita paremmiksi. Selviytyäkseen nykyisestä kriisistä Suomen pitää pikemminkin sopeutua mahdollisimman nopeasti uusiin pelureihin kuin taistella tuulimyllyjä vastaan. Vanhaan takertuminen on osa ongelmaa.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Über on viime kädessä kohtauspaikka. Lähimmät vertailukohdat esim. Huuto.net, Tori.fi tai vaikka Nettiauto. Siellä ostaja ja myyjä kohtaavat toisensa. Yksi ihminen on valmis sovittavaa korvausta vastaan myymään jotain toiselle ihmiselle. Nettipalvelu takaa, että molemmat osapuolet ovat rekisteröityneet, mikä lisää avoimuutta ja sitä kautta luottamusta.

Tärkeämpää kuin Überin vertaaminen Suomen nykyiseen taksi-oligopoliin on se, että Überin kaltaisia vanhoja kaavoja rikkovia toimijoita tulee varmasti lisää. Niitä vastaan taistelu on viime kädessä mahdotonta, jos kuluttajat äänestävät lompakollaan ne vanhoja toimijoita paremmiksi. Selviytyäkseen nykyisestä kriisistä Suomen pitää pikemminkin sopeutua mahdollisimman nopeasti uusiin pelureihin kuin taistella tuulimyllyjä vastaan. Vanhaan takertuminen on osa ongelmaa.
Tossa eilen yksi tyyppi mouhosi kuinka perseestä on etteivät ns. dirikat maksa veroja Suomeen vaan lähtevät Portugaliin. 5 minuuttia myöhemmin samainen jannu kertoi kuinka näppärää on tilata tavaraa Saksasta, saa halvemmalla eikä tarvitse kuulemma maksaa alviakaan, koska tavara tulee Saksasta. En tiedä onko oikeesti noin, joku viisaampi voi kertoa.

No, vähän aikaa tuon sankarin kanssa juteltuani hänen koko ajatusmaailman ydin selvisi. Vittu, kyllähän noiden muiden on verot maksettava, muttei mun.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Tossa eilen yksi tyyppi mouhosi kuinka perseestä on etteivät ns. dirikat maksa veroja Suomeen vaan lähtevät Portugaliin. 5 minuuttia myöhemmin samainen jannu kertoi kuinka näppärää on tilata tavaraa Saksasta, saa halvemmalla eikä tarvitse kuulemma maksaa alviakaan, koska tavara tulee Saksasta. En tiedä onko oikeesti noin, joku viisaampi voi kertoa.

No, vähän aikaa tuon sankarin kanssa juteltuani hänen koko ajatusmaailman ydin selvisi. Vittu, kyllähän noiden muiden on verot maksettava, muttei mun.

Juuri näin. Hauskaa jakamistaloutta ja veronkiertoa, niin kauan kun oma duuni korvataan halpatyövoimalla tai siirretään Indokiinaan. Jossain vaiheessa sitten itketään, että missä ne verotulot ovat millä "hyvinvointivaltiota" pitäisi rahoittaa.

Suomi on niin sekaisin, että ainoastaan Ruohosen veljeksiltä kuulee enää totuuden. :)
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
... näppärää on tilata tavaraa Saksasta, saa halvemmalla eikä tarvitse kuulemma maksaa alviakaan, koska tavara tulee Saksasta. En tiedä onko oikeesti noin, joku viisaampi voi kertoa.
Kyllä Saksassa peritään alv eli ei tiennyt mistä puhui. Se että tilitetäänkö tuo vero Suomeen vai Saksaan riippuu sitten ko. myyjän vuotuisesta myyntimääristä Suomeen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minulla ei ole uberin toiminnassa muutoin mitään valittamista, mutta saako ajoista kuitin ja onko siitä maksettu ALV:t yms?
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Minulla ei ole uberin toiminnassa muutoin mitään valittamista, mutta saako ajoista kuitin ja onko siitä maksettu ALV:t yms?

Tuosta voit katsoa, mikä taksimatkassa maksaa. Sen jälkeen päättele itse, maksavatko verot ja velvoitteet.
Mikä taksissa maksaa? ‹ Tuima

Jos Uber maksaisi nuo kustannukset ja sen jälkeen tilittäisi Amerikkalaiselle korporaatiolle vielä 20% päältä, homma olisi työntekijälle raskaasti tappiollista.

Sillä tavalla viehättävää, että tällaista lafkaa hehkutellaan jonain innovaationa. Jos tuollainen veronkierto ja lakien halveksinta onnistuu, niin sen jälkeen avautuu ovi monelle muullekin "sovellukselle". En jaksa uskoa, että Suomessa tuollaista periaattellista päätöstä tehdään, eikä verolakeja voida "räätälöidä" yhdelle toimijalle ja alalle erikseen. Saksa, Belgia, Ranska ja Hollanti ovat jo Uberin kieltäneet. Kaiken maailman somebarbit vain aina hehkutelevat "Suomen taksimonopolia" jotenkin "ainutlaatuisena", vaikka pääpiirteittäin se on samanlainen lähes kaikkialla läntisissä sivistysmaissa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mitä uber maksaa matkalta joka taksilla maksaa 20€? Noista kuluista on n. reilu vitonen säästettävissä toisenlaisella kulurakenteella (yrittäjävetoisuus, ei 40h viikkotyöaika).

Onko tuo 6500€ vakuutus oikeasti edullisin mahdollinen?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen juuri kerrottiin uutisissa pääkaupunkiseudun yrityksestä, jonka epäillään maksaneen yli sadalle kuljettajalle pimeästi palkkoja. Eli se siitä normitaksin rehellisyydestä verrattuna esim. Uberiin.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Eilen juuri kerrottiin uutisissa pääkaupunkiseudun yrityksestä, jonka epäillään maksaneen yli sadalle kuljettajalle pimeästi palkkoja. Eli se siitä normitaksin rehellisyydestä verrattuna esim. Uberiin.

Se medialukutaito ja ymmärrys on todella monella ihmisellä tällaisella tasolla... että mikä tahansa uutisointi menee läpi heilahtamalla. Kun lukaisin tuon "uutisen", kävi heti ilmi, että kyseessä oli henkilöstövuokrausfirma. Ei taksifirma. Siis firma, joka vuokrasi työvoimaa takseille. Mitä ihmeen tekemistä tuollaisella firmalla on "normitaksin rehellisyyden" kanssa?

Ei vittu nyt oikeasti... vähän nyt edes yritystä...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se medialukutaito ja ymmärrys on todella monella ihmisellä tällaisella tasolla... että mikä tahansa uutisointi menee läpi heilahtamalla. Kun lukaisin tuon "uutisen", kävi heti ilmi, että kyseessä oli henkilöstövuokrausfirma. Ei taksifirma...
sinullahan tuo lukutaito on täysin puuttuva. Jos taksinkuljettajille maksetaan palkka pimeästi niin ei kai sillä ole mitään merkitystä onko kyseessä taksifirma vai joku muu. Minä en edes väittänyt että taksifirma olisi näin toiminut. Pointtini on siis se ettei normaali taksibusiness Suomessakaan ole sen rehellisempää.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä Saksassa peritään alv eli ei tiennyt mistä puhui. Se että tilitetäänkö tuo vero Suomeen vai Saksaan riippuu sitten ko. myyjän vuotuisesta myyntimääristä Suomeen.
Okei, täytyy korjata tuolle kaverille kunhan taas nään.

Pointti oli kuitenkin se, että tavarat tilataan netistä sieltä mistä halvimmillaan saa, yleensä jostain ulkomailta. Kaljat ja röökit haetaan Virosta koska verotus, pakulla on liikenteessä että saa kerralla enemmän. Samalla keikalla vaimo käy siellä kampaajalla, on halvempaa kuin täällä.

Näille kun sitten koittaa selittää että verotulojahan se valtio kyllä tarvitsisi, niin kommentti on vain että totta, kyllä niiden dirikoiden pitää veroja maksaa, ja mieluusti vielä nykyistäkin isommalla prosentilla.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
sinullahan tuo lukutaito on täysin puuttuva. Jos taksinkuljettajille maksetaan palkka pimeästi niin ei kai sillä ole mitään merkitystä onko kyseessä taksifirma vai joku muu. Minä en edes väittänyt että taksifirma olisi näin toiminut. Pointtini on siis se ettei normaali taksibusiness Suomessakaan ole sen rehellisempää.

Siis kun jos joku henkilöstövuokrausfirma on järjestelmällisesti toiminut rikollisesti ja jättänyt vuokratyöntekijöiden verot ja maksut maksamatta, vaikka ne työntekijät ovat ne firmalle tilittäneet (eli kavaltanut noiden taksikuskien rahat), sinun johtopäätöksesi on, että taksit Suomessa ovat epärehellisiä?

Ei jumaliste.... menee ihan camp-matskuksi tämä. :D
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis kun jos joku henkilöstövuokrausfirma on järjestelmällisesti toiminut rikollisesti ja jättänyt vuokratyöntekijöiden verot ja maksut maksamatta, vaikka ne työntekijät ovat ne firmalle tilittäneet (eli kavaltanut noiden taksikuskien rahat), sinun johtopäätöksesi on, että taksit Suomessa ovat epärehellisiä?
Tottakai taksifirmat ovat hyötyneet edullisemmasta työvoimasta, mikäli sitä et myönnä olet epärehellinen itsellesi tai et tajua mistään mitään.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tottakai taksifirmat ovat hyötyneet edullisemmasta työvoimasta, mikäli sitä et myönnä olet epärehellinen itsellesi tai et tajua mistään mitään.
Taksifirma maksaa tietyn korvauksen henkilöstövuokrausfirmalle. En ole kuullutkaan että henkilöstövuokrausfirmoilla olisi kaksi eri taksaa mistä valita valita. Tällä maksetaan verot ja tällä halvemmalla maksetaan palkat pimeenä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taksifirma maksaa tietyn korvauksen henkilöstövuokrausfirmalle. En ole kuullutkaan että henkilöstövuokrausfirmoilla olisi kaksi eri taksaa mistä valita valita. Tällä maksetaan verot ja tällä halvemmalla maksetaan palkat pimeenä.
En mitään tällaistakaan kirjoittanut tapahtuneen. Voisiko olla esim. kaksi eri yritystä joista toinen hoitaa verot kunnolla ja toinen ei? Ja se epärehellinen myy tietysti halvemmalla. Ja ostaja varmasti arvaa että näin kilpailuetu syntyy mutta paskat välittää..
 
Henkilöstövuokrausfirmoista puheen ollen. Miten te näette tämän kehityksen, että vuokrafirmoja tulee kuin sieniä sateella ja puolet työvoimasta tekee töitä firman X kautta. Onko kansantaloudelle edullista nostaa entisestään työtunnin hintaa?

Toiseksi nostaisin sunnuntaipalkan. Ravintoloitsijan näkökulmasta on hyvin absurdia, että työtunnin hinta kaksinkertaistuu la-su klo 24-04, vaikka liikevaihto pysyy samana kuin esim. perjantaina. Näin työntekijänäkin on erikoista, että saan tuplaliksan tekemällä täysin saman työn, mutta eri päivänä.

Miten sunnuntaipalkka muuten menee muissa EU-maissa?
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Henkilöstövuokrausfirmoista puheen ollen. Miten te näette tämän kehityksen, että vuokrafirmoja tulee kuin sieniä sateella ja puolet työvoimasta tekee töitä firman X kautta. Onko kansantaloudelle edullista nostaa entisestään työtunnin hintaa?

Pelkkä henkilövuokraus ei pääsääntöisesti nosta työtunnin hintaa ostavalle yritykselle. Kirjanpitäjät voi selittää tarkemmin mutta henkilöstövuokrauksen menestys perustuu alv hyötyyn verrattuna palkattuun työvoimaan sekä työvoiman saatavuuteen ja "irtisanomisen" helppouteen. Myös sairauslomakuluista pääsee eroon käyttämällä henkilöstövuokrausta.
 
Valtion velka on lähes tuplaantunut 2008 vuoden 54,4 miljardista nykyiseen 100 miljardiin. Mikäköhän mahtaa olla valtionvelan kohdalla erittäin huolestuttava taso? Parempaa ei ole näköpiirissä, joten valtionbudjetti taitaa olla alijäämäinen useammman vuoden eteenpäin, joten valtion velka kasvaa miljardeilla joka vuosi.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Valtion velka on lähes tuplaantunut 2008 vuoden 54,4 miljardista nykyiseen 100 miljardiin. Mikäköhän mahtaa olla valtionvelan kohdalla erittäin huolestuttava taso? Parempaa ei ole näköpiirissä, joten valtionbudjetti taitaa olla alijäämäinen useammman vuoden eteenpäin, joten valtion velka kasvaa miljardeilla joka vuosi.

Huolestuttavalla tasollahan valtionvelka on ollut jo jonkun aikaa, mutta pahinta on ettei lainarahan tarpeelle näy loppua. On hallitus näköjään mikä hyvänsä niin välttämättömiin rakenneuudistuksiin ei vaan löydy munaa kun pelätään vasemmistolaisia liikaa. Suomi velkaantunee seuraavat vuodetkin selvästi lisää. Troikkaa odotellessa! Kyllä ne laittaa sitten velkaantumisen kuriin kun itse ei siihen pystytä. Ja sitten tulee vasta todella kovat ajat.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Valtion velka on lähes tuplaantunut 2008 vuoden 54,4 miljardista nykyiseen 100 miljardiin. Mikäköhän mahtaa olla valtionvelan kohdalla erittäin huolestuttava taso? Parempaa ei ole näköpiirissä, joten valtionbudjetti taitaa olla alijäämäinen useammman vuoden eteenpäin, joten valtion velka kasvaa miljardeilla joka vuosi.

Tuo velan määrä ei ole itse asiassa kovin oleellinen, totta kai se korkomenoihin vaikuttaa, mutta silti. Esimerkiksi itse näkisin Suomen mieluummin 120 miljardin veloissa tilanteessa, jossa velkaantuminen olisi taittunut kuin nykyisessä tilanteessa, jossa velkaa otetaan edelleen se 5,3 miljardia vuodessa(ainakin). Velkaa on valtioilla aina, eikä koko summaa tarvitse koskaan maksaa pois, eli päästä velattomaan tilaan.

Parempaa on myös luvassa, sillä ei tämä taantumakaan nyt ikuinen tila tule olemaan. Mutta voimakasta alijäämän kokonaan hoitavaa talouskasvua ei siis entisaikojen malliin ole tulossa, se on kai lähes varmaa, ja ainakaan siis ensimmäistäkään tällaiseen viittaavaa merkkiä ei Suomen taloudessa tai yhteiskunnassa(esim. "uusi Nokia") ole nähtävillä. Velkaantumista on myös onnistuttu loiventamaan, vaikka ei taittamaan. Tämäkin on sinänsä positiivinen signaali, vaikkakin pieni sellainen. Ja kun Kristian aina ihmettelee vyön kiristyksiä, joita ei hänen mukaansa ole tehty, niin noissa ne muun muassa näkyvät. Ilman vyön kiristyksiä velkaannuttaisiin paljon nopeammin edelleen. Iso savotta on edessä vielä.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Ei ole uutta Nokiaa eikä oikein juuri muutakaan mikä antaisi sysäyksen nousta pohjalta, se on tässä pahinta. Tulevaisuuden näkymät ovat vähintäänkin synkät. Se tässä huolestuttaa ja vituttaa. Suomi rypee saamattomuuden ja flegmaattisuuden tilassa odottaen että joku/jokin muu pelastaisi meidät.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole uutta Nokiaa eikä oikein juuri muutakaan mikä antaisi sysäyksen nousta pohjalta, se on tässä pahinta. Tulevaisuuden näkymät ovat vähintäänkin synkät. Se tässä huolestuttaa ja vituttaa. Suomi rypee saamattomuuden ja flegmaattisuuden tilassa odottaen että joku/jokin muu pelastaisi meidät.
Kyllä. Tuo ensi vuoden 5,3 miljardiakin on vasta arvio. Todellisuudessahan luku tulee olemaan isompi, sillä talous ei näytä kyllä minkäänlaisia kääntymisen merkkejä. Kaikenkaikkiaan tuo ensi vuoden budjettikin näyttää vähän saamattomalta. Leikkaukset ovat melko pieniä, vaikka köyhät niistäkin mellakan aikovat nostaa. Jos itsellä seuraavina vuosina työpaikka lähtisi alta, häipyisin todennäköisesti ulkomaille.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Henkilöstövuokrausfirmoista puheen ollen. Miten te näette tämän kehityksen, että vuokrafirmoja tulee kuin sieniä sateella ja puolet työvoimasta tekee töitä firman X kautta. Onko kansantaloudelle edullista nostaa entisestään työtunnin hintaa?
Henkilöstöfirmojen käyttö on usein työehtosopimusten kiertämistä. Siitä aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia, mutta nykyinen TES-järjestelmä koetaan niin toimivaksi, että yritykset ovat tuohon lähteneet.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Monista eri lähteistä on saanut lukea ja kuulla että työn tuottavuus ei ole Suomessamme kilpailijamaiden tasolla. Itse teollisen työtunnin hinta on suhteellisen kilpailukykyinen mutta silti tuottavuus laahaa kilpailijoita perässä. Tuottavuus – Wikipedia
"Yritysten on lisättävä tuottavuuttaan väsymättä parantamalla tuotteidensa laatua, kehittämällä niihin toivottuja ominaisuuksia, parantamalla tuotantotekniikkaansa ja tehostamalla tuotantoaan."

Tuollainen lause löytyy tuosta artikkelista ja aloin pohtia asiaa omalta osaltani. Yritys jossa työskentelen ei ole investoinut uusiin tuotantovälineisiin vuoden 2008 jälkeen johtuen talouden yleisestä epävarmuudesta. Konekantamme on osin vanhentunutta ja kaipaisi modernisointia ja uskon tilanteen olevan samankaltainen useassa muussakin yrityksessä. On varsin hyvin tiedossa että valtiovalta tai työmarkkinajärjestöt eivät näihin asioihin suoraan pysty vaikuttamaan, välillisestikin rajallisesti. Silti on perin outoa että työajan pidennystä perustellaan työn tuottavuuden ja kilpailukyvyn paranemisella.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse olen mietiskellyt, että miksi keskustelussa talouden ongelmista, ei ole oikeastaan yhtään puututtu suomalaisten yritysjohtajien ammattitaitoon. Mutulla arvioiden tuntuu, että ainoita hyviä johtajia isoissa firmoissa on ollut Koneen tj. Työntekojöitä kyllä syyllistetään huonoista tuloksista jne, mutta kukaan ei puhu näistä Nokian, Soneran jne "huippujohtajista" joiden ansiosta firmat tekee valtavia tappioita.

Enkä nyt ollenkaan väitä että nämä sählärit olisi ainoita "syyllisiä" ongelmiin, mutta pitäisi näistäkin asioista puhua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös