Suomen Presidentinvaalit 2012

  • 585 636
  • 4 075

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pohjan veti kuitenkin Johannes Koskinen (sdp) YLEssä. "Kansa ei ole enää niin poliittisesti valveutunut ja tietoinen kuin 70-luvulla" tjms. kun häneltä kysyttiin sosiaalidemokraattien kriisistä maailmalla.

Nyt ei kyllä muuten ihan osunut. Koskinen höpötteli tuota juttua toimittajan kysymykseen yleiseisestä trendistä, jonka mukaan äänestäjät ovat entistä liikkuvampia, eikä se siihenkään itseasiassa liittynyt ihan suoraan. Ts. koskinen ei tarkoittanut, että trendi johtuisi siitä, että äänestäjät ovat nykyisin tyhmempiä kuin 70-luvulla. Sossujen kriisistä kysyttiin vasta tuon vastauksen jälkeen. Tsekkasin ajankelauksella.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pohjan veti kuitenkin Johannes Koskinen (sdp) YLEssä. "Kansa ei ole enää niin poliittisesti valveutunut ja tietoinen kuin 70-luvulla" tjms. kun häneltä kysyttiin sosiaalidemokraattien kriisistä maailmalla.

Minä kuulin kyllä ihan muuta.Koskisen kommentti koski siis poliittista aktiivisuutta yleensä. Demarien kannatuksen lasku oli sitten ihan eri asia,siihen Koskinen muistutti muunmuassa, että tilanne oli vielä 90-luvun lopulla erilainen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Pohjan veti kuitenkin Johannes Koskinen (sdp) YLEssä. "Kansa ei ole enää niin poliittisesti valveutunut ja tietoinen kuin 70-luvulla" tjms. kun häneltä kysyttiin sosiaalidemokraattien kriisistä maailmalla.

Niin, mutta onko mahdollista, että tuossa on silti totuuden siemenkin mukana? Itse olen syntynyt 70- luvun puolivälin paikkeilla, joten omia muistikuvia ajan poliittisesta valveutuneisuudesta ei tietenkään ole. Sen sijaan olen kyllä havainnut, että hämmästyttävän monet omasta ikäpolvestani ovat aivan kujalla politiikasta ja itse asiassa koko suomen valtiojärjestyksestä. Ja tuntuu, että nuoremmilla ikäpolvilla tilanne on vieläkin huonompi. Mutta kuka tietää, ehkä 70- luvulla oli sitten ihan sama tilanne. Tuli vaan mieleen. Samaa mieltä kuitenkin siitä, että en katso nimenomaan demareiden aallonpohjan tästä johtuvan. Ehkä toki niin, että duunareitahan ne tositv:lla ja muulla paskalla itsensä lobotoineet lähinnä ovat. Ja nuorisoa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Niin, mutta onko mahdollista, että tuossa on silti totuuden siemenkin mukana? Itse olen syntynyt 70- luvun puolivälin paikkeilla, joten omia muistikuvia ajan poliittisesta valveutuneisuudesta ei tietenkään ole. Mutta kuka tietää, ehkä 70- luvulla oli sitten ihan sama tilanne. Tuli vaan mieleen. Samaa mieltä kuitenkin siitä, että en katso nimenomaan demareiden aallonpohjan tästä johtuvan. Ehkä toki niin, että duunareitahan ne tositv:lla ja muulla paskalla itsensä lobotoineet lähinnä ovat. Ja nuorisoa.

Olin teini-ikäinen 1970-luvun lopussa ja sen ajan "poliittisella valveutuneisuudella" on kyllä aika kolkko kaiku korvissani. Tulee mieleen sellaisen meininki, jonka yritti sulkea nuorena pois mielestään, kun tyrkytettiin itäaatetta sellaisella voimalla, että se synnytti väkisinkin vastareaktion suuressa osassa nuorisoa, jo silloin. Pekka Haavisto on muutaman vuoden vanhempi kuin minä ja jätti opinnot kesken omien sanojen mukaan sen takia, kun "totuutta" tyrkytettiin hänen tiedekunnassaan todella voimakkaasti ja "totuus" tuli siihen aikaan vain yhdestä ilmansuunnasta.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Omat kannattamani ehdokkaat saivat tänään 100% äänistä ja n. 2,89 miljoonaa ääntä. Kiitos kaikille äänestäneille ja Saulille vielä kerran onnittelut valinnasta presidentiksi. Ei jännittänyt 2. kierros yhtään, kun kaksi parasta pääsi 1. kierrokselta jatkoon.

Komppaan täysin.

Tämä päivä on hieno, mutta 2 viikkoa sitten tuli se todellinen voitto.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Eikös sieltä umpivasureilta tullut heti itkuraivarit ruudulle ja valittelivat miten epäoikeudenmukainen maa tämä on. Hitto mitä porukkaa! Sanoin heille että ne on annetut äänet jotka ratkaisevat ja sen jälkeen on melko turha enää ruikuttaa.

HAHAH. Eihän tälläkään palstalla olla muuta tehtykään kuin ruikutettu Halosesta eestaastakasin. Onko se niin, että silloin kun oma ehdokas voittaa, niin silloin muilta pulinat pois, mutta jos oma ehdokas ei voitakaan niin saa ruikuttaa?

Mutta, minä en ainakaan koskaan muuta pois tästä loistavasta Suomesta. Tämä on hyvä maa elää. Vielä pidetään naapuristakin huolta ja onhan se niin, että parhaat ryyppykaverit ovat suomalaisia. Ulkomaalaiset aina vaan esittävät
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka peli oli lopulta hyvinkin selvä ja vaikka Saulistakin tulee varmasti ihan hyvä presidentti, niin kyllähän pientä pettymystä on ilmassa. Toisaalta, jos palaa muistoissa viime kesäkuuhun, jolloin Haavisto valittiin puoluekokouksessa ehdokkaaksi surkeiden eduskuntavaalien jälkeen ja miettii sitten, mitä kaikkea tämän puolen vuoden aikana on tapahtunut, niin on tämä ollut järisyttävän hieno nousu Haavistolta. Kesällä kannatus oli se 5 % ja nyt Haavisto sai paitsi yli miljoona ääntä, niin onnistui myös nostamaan keskusteluun ja lopulta myös Sauli Niinistön huulille ehkä sellaisia teemoja, joita ilman Haavistoa ei olisi näissä vaaleissa samalla painolla nähty.

Tärkeintä on, että meillä on tulevalla kaudella presidenttinä hieman haavistolaisempi Niinistö kuin olisi ollut ilman Pekka Haaviston hienoa panosta koko kampanjaan.

Kiitos kaikille asiallisesti kampanjaan osallistuneille kaikissa mahdollisissa leireissä.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Mä oon ihan aidosti katkera Halosen voitosta etenkin vuonna 2006 ja uskallan sen tunnustaa. Voisin siteerata schollia ja ihmetellä, mikä on olkalaukkuhippien vastuu tässä, väärin äänestäminen ei ole oikea tapa vaikuttaa :)

Schollin siteeraaminen on tunnetusti kaiken viisauden alku. Mutta hyvä että tunnustat katkeruutesi.

Sinä sen sijaan väität, ettet ole katkera ollenkaan, et Saulin presidenttiydestä etkä varmaan siitäkään että vanhantyyppinen/-muotoinen vasemmistolaisuus on historiaa ja kukaan ei sitä jää kaipaamaan. Iso kiitos demareille hyvinvointivaltion pohjien luomisesta, kiitos ja näkemiin.

Pettynyt olen ensimmäisen kierroksen tuloksesta, en niinkään toisen. Minulle on jokseenkin sama kumpi nousee presidentiksi, Haavistoa äänestin mutta en pidä häntä oleellisesti Niinistöä parempana ehdokkaana. Näin ollen katkeruus on aika limimited version, eniten Niinistössä ärsyttää hänen patamustat kannattajansa.

Ole hyvä vaan hyvinvointivaltion pohjien luomisesta, sen sijaan en oikein usko että SDP:n taru tähän(kään) loppuu. Ay-vaalien ehdokasasettelu antaa ymmärtää toista, jytkystä tuli tussahdus työmiehen käsittelyssä.


Varmasti ihan sattumalta - ilman katkeruuden häivääkään - ja muuten vain vähättelit nyky-pressan toimivaltaa jne. Ihan muuten vain. Tulee mieleen eräs satu ketusta ja jostain marjoista.

Ilman katkeruuden häivää kyllä, sattumalta ei. Presidentin valtaoikeudet nimittäin kaventuvat oleellisesti kun Niinistö muuttaa linnaan, ei se ole mikään mielipide vaan tosiasia.

Uuden presidentin nimitysoikeudet ovat erittäin rajalliset ja sisäpoliittinen suora valta kaunis muisto vain. Siinä olisi sitten aikaa istua pohtimassa miten Erkki the Red häädetään ulkoministeriöstä, mutta ei Niinistö niin tyhmä ole.
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
Toivottavasti en toista ketään (en jaksa lukea kaikkia viestejä tästä taaksepäin). Mutta : kun Niinistö sai enemmän ääniä kuin kukaan koskaan suoran vaalitavan aikana, niin eikö se merkitse, että Haavisto on kaikkien aikojen epäsuosituin ehdokas (2.kierroksella), koska hän sai vähemmän ääniä kuin kukaan koskaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Olin teini-ikäinen 1970-luvun lopussa ja sen ajan "poliittisella valveutuneisuudella" on kyllä aika kolkko kaiku korvissani. Tulee mieleen sellaisen meininki, jonka yritti sulkea nuorena pois mielestään, kun tyrkytettiin itäaatetta sellaisella voimalla, että se synnytti väkisinkin vastareaktion suuressa osassa nuorisoa, jo silloin. Pekka Haavisto on muutaman vuoden vanhempi kuin minä ja jätti opinnot kesken omien sanojen mukaan sen takia, kun "totuutta" tyrkytettiin hänen tiedekunnassaan todella voimakkaasti ja "totuus" tuli siihen aikaan vain yhdestä ilmansuunnasta.

Jep, ja osittain sama jatkui sitten vielä 80- luvullekin, siitä on jo omiakin muistikuvia. En ollut työläisperheestä, mutta kovin varovaisesti muistan omienkin vanhempieni "idän suuntaa" kommentoivan, vaikka eivät sitä aatetta kannattaneetkaan. Muistan jopa käyneeni isäni kanssa keskustelun, jossa olen ihmetellyt, että "kaikki siis tietävät että NL:ssa on kaikki päin persettä ,mutta siitä ei puhuta, ja leikitään asioiden olevan toisin?", johon sain vastauksen, että juuri niin. Vastaukseen sisältyi jotain perustelujakin, mutta koska en niistä mitään ymmärtänyt, ne on unohtunut aikaa sitten;)
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Mielenkiintoisia, joskaan ei välttämättä kovin yllättäviä lukemia Helsingistä ja Etelä-Pohjanmaalta. Vastakkainasettelun aika on ohi, eteenpäin on menty.

Selailemalla tätä ketjua kesäkuulle voi huomioida, kuinka vaalin lopputulos ja ennen kaikkea Haaviston yllätyspotentiaali oli jo tiedossa.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Heitin heille vastakommentiksi sitaatin Johannes Virolaiselta: "Kansa on puhunut, ja pulinat pois".

Sanoin heille että ne on annetut äänet jotka ratkaisevat ja sen jälkeen on melko turha enää ruikuttaa.

Aivan. Niin on toimittu jo vuodesta 1994 alkaen. Luonnollisesti näitä väärin äänestetty -tyyppeja on aina ollut ja on tulevaisuudessakin. Jos et usko, niin lueppa ensimmäistä naispresidenttiämme käsittelevää ketjua.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sääli, että Jatkoajan vasen siipi on sen verran heikosti edustettu, että samanlaista katkeraa itkuketjua ei saada aikaan Niinistöstä jollainen Halosesta löytyy.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sääli, että Jatkoajan vasen siipi on sen verran heikosti edustettu, että samanlaista katkeraa itkuketjua ei saada aikaan Niinistöstä jollainen Halosesta löytyy.

Jotenkin minulle on jäänyt sellainen vaikutelma, että se ei ole tässä asiassa kiinni pelkästään edustuksen koosta. Vähän tosin tulee haikeakin olo, koska olihan se joka kerran ihan kahvit-näppikselle -osaston meininkiä, kun joku kirjoitti tuohon ketjuun "Tavja".
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Kyllä suurin osa suomalaisista 'köyhistä' on TYHMIÄ. Niinistö ajoi pelkästään rikkaiden etuja kun oli valtiovarainministeri työttömyysturvanetujen leikkauksineen ym. Rikkaita ei rokotettu silloinkaan. Nyt tämä tekopyhä Kokoomuskekkuli valehteli minkä ehti.

Kyllä Katainen ja muu paskasakki hieroo käsiään että taas saatiin noi tyhmät uskoon meidän lupauksiin. Ei sillä että Haavisto olis parempi mutta LIIAN MONI ÄÄNESTI NIINISTÖÖ.

Voi vittu mitä touhua.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Sääli, että Jatkoajan vasen siipi on sen verran heikosti edustettu, että samanlaista katkeraa itkuketjua ei saada aikaan Niinistöstä jollainen Halosesta löytyy.

Eikä siinä kaikki. Jatkoajan vasen siipi on melkoisen asiallista ja hyväkäytöksistä. Tämä ilta sen on jälleen osoittanut (pl. parit ylilyönnit).

Varmasti Saulille kritiikkiä tulee, kun siihen aihetta on. Se on tasan varmaa, että kritiikkiä ei tule lippalakin käytöstä tai silmätulehduksesta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Samantapaisia itkupotkuraivareita olisi seurannut jos Haavisto olisikin yllättänyt ja vienyt skaban. Porvarit olisi kilvan ulisemassa maastamuuttoa, koska homo presidentti ja joku latino puolisona ja ties mitä. Ei mitään uutta.

Paskat. Minä tunnen (itseni mukaan lukien) todella monta porvaria, jotka ovat pitäneet Pekka Haavistoa aivan erinomaisena kaverina, josta olisi myös tullut erittäin hyvä presidentti. Sauli oli vain parempi meistä, ja siksi annoimme äänemme hänelle.

On mielestäni aika törkeää asioiden vääristämistä puhua suvaitsemattomista homofoobikoista porvareina. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Se, että Niinistöä äänestivät hänen kannattajansa sekä Haaviston vihaajat eivät tee Niinistön kannattajista automaattisesti Haaviston vihaajia.

Minä olen vilpittömästi iloinen kahdesta asiasta. Ensiksi siitä, että erittäin pätevästä kaverista tulee nyt vihdoin presidentti. Toiseksi siitä, että Tarja Halosesta päästään eroon. Mitä edellisiin demari-presidentteihin taas tulee, niin Ahtisaarta arvostin erittäin paljon, mutta vuonna 1994 olin vasta 14-vuotias, ja vielä liian nuori äänestämään. Jälkikäteen minua on hävettänyt suuresti suomalaisen median ja yleisön tapa käsitellä presidenttiämme. Onneksi nykyään miestä arvostetaan ihan toisella tapaa, kiitos onnistuneiden rauhanvälitysoperaatioiden.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On mielestäni aika törkeää asioiden vääristämistä puhua suvaitsemattomista homofoobikoista porvareina. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Kärjistin tahallisesti. Samalla tavoin oikeistolaiset niputtaa toista kantaa olevat "viherpiipertäjiksi", "kommareiksi" ja ties miksi. Ei mitään totuuspohjaa välttämättä. Osan kohdalla kyllä, sitä en kiistä.

Pointti oli se, että menee tulokset kummin päin tahansa, niin näitä maastamuuttajia ja muita todellisuudesta vieraantuneita idiootteja löytyy. Turha yleistää, että se on vaan jonkun tietyn siiven erityisominaisuus.
 

Steyer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jatkoaika HC, Colorado Avalanche
Varmasti Saulille kritiikkiä tulee, kun siihen aihetta on.
Ja niin asian kuuluu ollakin. Edellisen presidentin kohdalla oli sinänsä mielenkiintoinen dilemma, hän ei ottanut vakavasti vastaan palautetta ja ennemmin sulkeutui omaan maailmaansa. Niinistön tehtävänä olisikin ottaa ja antaa palautetta; niin positiivista kuin negatiivista. Niinistö tulee tekemään virheitä ja ne tulevat varmasti esiin median kautta. Meidän suomalaisten tulisi kuitenkin ymmärtää se, että virheitä tapahtuu ja niihin on niin mielettömän helppo puuttua ja ottaa toinen syntipukiksi. Haluankin kysyä: miksi ihmiset tunnetaan virheistään eikä hienoista teoistaan. Halosesta useimmiten tulee ihmisillä mieleen epäasiallinen pukeutuminen ja homssumaisuus. Ja myönnän: ei tule itselläkään mieleen yhtään merkittävää tekoa Haloselta. Ainut tunnustus, joka tulee mieleen on vuoden jazz-diggari 2010, mutta täysin naurettava meriittihän se on.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Onnea Sale!

Odotan jo maltamattomasti sitä hetkeä jolloin Halosesta päästään vihdoin eroon ja tilalle tulee selvästi tämän hetken suosituin politiikko Suomessa sitten Kekkosen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kärjistin tahallisesti. Samalla tavoin oikeistolaiset niputtaa toista kantaa olevat "viherpiipertäjiksi", "kommareiksi" ja ties miksi. Ei mitään totuuspohjaa välttämättä. Osan kohdalla kyllä, sitä en kiistä.

Pointti oli se, että menee tulokset kummin päin tahansa, niin näitä maastamuuttajia ja muita todellisuudesta vieraantuneita idiootteja löytyy. Turha yleistää, että se on vaan jonkun tietyn siiven erityisominaisuus.

Tuossa on vaan mielestäni yksi asia pielessä. Jos joku "muuttaa maasta kun ahne kokoomuspoliitikko" tulee presidentiksi, on asiaan todennäköisemmin syynä se, että maasta muuttava henkilö on vasemmistolainen. Jos taas joku "muuttaa maasta kun maassa on homo presidentti", on asialla todennäköisemmin homofoobikko, eikä porvari.

Porvari sanoisi taas tässä skenaariossa muuttavansa maasta siksi, että maahan tulee vasemmistolainen presidentti. Tai ääriporvari voisi kauhistella ehkä jo vihreää presidenttiä.

Näissä vaaleissa minua on nimenomaan sylettänyt se joidenkin - onneksi harvalukuisten - tahojen yleistys: porvari on sama asia kuin homofoobikko.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuossa on vaan mielestäni yksi asia pielessä. Jos joku "muuttaa maasta kun ahne kokoomuspoliitikko" tulee presidentiksi, on asiaan todennäköisemmin syynä se, että maasta muuttava henkilö on vasemmistolainen. Jos taas joku "muuttaa maasta kun maassa on homo presidentti", on asialla todennäköisemmin homofoobikko, eikä porvari.
Ihan hyvä huomio. Otin nyt vaan tuon seksuaalisuuden esiin ja pistin kaiken muun yms. kategoriaan. Eli ihan yhtä hyvin syy voisi olla se, että on puoluetaustaltaan vihreä ja sitä kautta epämääräinen radikaali, viherpiipertäjä luonnonsuojelija ja onhan näitä tullut esiin.

Korjasin ontuvaa vertaustani nyt tuon verran. Uskon, että fiksuna tyyppinä tajuat mitä tässä haen takaa? En mitenkään yksioikoisesti puolustele esim. vasemmistolaisia ja soimaa oikeistolaisia. Fiksua ja todellisuudentajuista porukkaa on molemmissa leireissä. Taipumus ylireagointiin ja lapselliseen dramatiikkaan ei ole vaan minkään yhden ryhmittymän "yksinoikeus", vaan tuollaisia parkujia on kyllä ihan kaikissa luokissa.

***

Itse siis ihan mukisematta hyväksyn tuloksen ja päivä se on huomennakin Sauli Niinistön presidentöimässä Suomessakin. Toivon, että Sale pitää suhteet ulkomaailmaan kunnossa suuntaan jos toiseenkin. Varmasti ihan pätevä pressa.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Punamummo on historiaa ja viherukko ei tule myöskään olemaan todellisuutta, kiitos Suomi!

Mitään viherpiiparoa ei Suomi todellakaan tarvitse. On kyseessä sitten kunta/kaupunki, eduskunta tai presidentti. Hyvinhän nämä vaalit meni ja kannatti käydä äänestämässä Saulia. Nyt voikin seuraavat kuusi vuotta olla aika helpottuneena.Nyt on presidentti joka osaa edustaa Suomea ja Jennikin mukaan pääsee varmaan useasti. Linnan juhlia 2012 odotellessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös