Suomen Presidentinvaalit 2012

  • 587 904
  • 4 075

Fordél

Jäsen
Siis miksi täällä puhutaan nyt pankinjohtajan pestistä ja sen arvostuksesta? Jos asialla on tarkoitus viitata Saukki Niinistön Euroopan investointipankin varapääjohtajan pestiin niin eihän siihen voi hakea edes vertailukohtaa normaalista pankinjohtajan pestistä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Luulin, että mikään Haavisto-hypessä ei oikeasti ärsytä mua, mutta väärin meni: Alpo Suhonen ja Sinikka Sokka on bongattu Haaviston liepeiltä. Ziisus! Nyt pitäisi Pekallakin ruveta hälytyskellot soimaan. Homma lähtee lapasesta näiden ikuisten maailmanparantajienkin tunkiessa sisään. Kohta siellä on Kristiina Halkolakin. Tilaa Pekka Mötörhead soittamaan jäähalliin, tai vaikka Kotiteollisuus. Näin laajennat kannatuspohjaasi.

Tosiaan, ainakin Haaviston kannalta näistä kristiinahalkoloista ja sinikkasokista on ehdottomasti enemmän haittaa kuin hyötyä. Äänestänen Haavistoa ns. pakosta jonkinlaisena vastaäänenä tulevalle presidentti Niinistölle. Niinistöhän valitaan, mutta olisi hyvä, jos Niinistö ei saisi Kekkos-tason huippukannatusta, jottei hän voisi tulevaisuudessa perustella tekosiaan väittämällä olevansa "koko kansan presidentti".

Mutta vaikka Haavisto on Vihreäksi ihan järkiperäinen mies, niin näiden liehittelijöiden ja toinen toistaan vastenmielisempien taistolaisten pyöriminen Haaviston leirissä saa Haaviston äänestämisen tuntumaan niin pakkopullalta, että mieli tekisi äänestää kirkkovenettä. En niin varmaan tee, mutta jokainen stalinisti Pekka-bandwagonissa saa asiaa miettimään.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Johannes: Mulle Niinistö on ennenkaikkea juristi eli tutkinnoltaan sama kuin Tawja. Pidän tätä tutkintoa aika passelina presidentin hommaan. Pankkialahan on pohjimmiltaan epäkiinnostava ainakin mun mielestäni (toki mulle fygy kelpaa, mutta että olisi töissä pankissa..), mutta pidän pankkialaa vastaavana kuin esimerkiksi poliisia, opettamista, vähittäiskauppaa, verovirastoa. Nämä eivät ole kauhean mediaseksikkäitä duuneja, mutta jonkun nämäkin pitää tehdä, jotta yhteiskunnan rattaat pyörisivät. Pankinjohtaja vastaa mulle jotain poliisin päällikkötason virkaa. Not my cup of tea, mutta ei työ miestä pahenna ja mieluummin hyvä kuin huono johtaja esimerkiksi minun pankissani. Pankit eivät ole olemassa vain suurituloisia varten. Pankkilaitos koskettaa jokaista suomalaista, ituhipistä muusikkoon, homosta kapiaiseen. Mulle ei oikein aukea siis se, että "pankki/pankissa töissä" olisi jotain sen pahempaa kuin "koulu/opettajana töissä"?

Ei minua haittaa se, että Saulilla on pankkitausta. Miten ihmeessä edes voisi haitata ?? Herätin vain keskustelua Niinistön pankkitaustasta. Onko se kaikille äänestäjille ihan ok valinta äänestää porvari-Saulia presidentiksi, reilua kokoomuslaista. Se oli vielä 15-20 vuotta sitten ihmisille aikamoinen mörköjuttu, jos joku oli pankissa töissä tai edes ollut pankissa töissä, enemmistölle suomalaisia. Sitä "huorana Hampurissa vai pankinjohtajana"-vitsiä kerrottiin ihan yleisesti. Niinistö ei kuitenkaan ole mikään ahneustalouden lähettiläs Suomen poliittisella kartalla, joten Saulin pankkitaustan korostaminen ei ole kauhean iso agenda v. 2012, myönnän asian. Kai asioista voidaan kuitenkin puhua niiden oikeilla nimillä myös Niinistön osalta, kun kirjoitetaan hänen taustastaan.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Luulin, että mikään Haavisto-hypessä ei oikeasti ärsytä mua, mutta väärin meni: Alpo Suhonen ja Sinikka Sokka on bongattu Haaviston liepeiltä. Ziisus! Nyt pitäisi Pekallakin ruveta hälytyskellot soimaan. Homma lähtee lapasesta näiden ikuisten maailmanparantajienkin tunkiessa sisään. Kohta siellä on Kristiina Halkolakin. Tilaa Pekka Mötörhead soittamaan jäähalliin, tai vaikka Kotiteollisuus. Näin laajennat kannatuspohjaasi.

No jumalauta tätä mä ihmettelinkin, kun jossain vaiheessa kirjoitit, että et ole vielä aivan lukinnut vastaustasi tähän kohtaan. Ehkä homma nyt ratkeaa tähän?? Ape on kuitenkin meille IFK-faneille hieman liikaa. ;)
 

Fordél

Jäsen
Ei minua haittaa se, että Saulilla on pankkitausta. Miten ihmeessä edes voisi haitata ?? Herätin vain keskustelua Niinistön pankkitaustasta. Onko se kaikille äänestäjille ihan ok valinta äänestää porvari-Saulia presidentiksi, reilua kokoomuslaista. Se oli vielä 15-20 vuotta sitten ihmisille aikamoinen mörköjuttu, jos joku oli pankissa töissä tai edes ollut pankissa töissä, enemmistölle suomalaisia. Sitä "huorana Hampurissa vai pankinjohtajana"-vitsiä kerrottiin ihan yleisesti. Niinistö ei kuitenkaan ole mikään ahneustalouden lähettiläs Suomen poliittisella kartalla, joten Saulin pankkitaustan korostaminen ei ole kauhean iso agenda v. 2012, myönnän asian. Kai asioista voidaan kuitenkin puhua niiden oikeilla nimillä myös Niinistön osalta, kun kirjoitetaan hänen taustastaan.

Niin eikös Saulin pankkitausta liity vain Euroopan Investointipankin varapääjohtajan paikkaan, jota ei voi verrata ihan normaaliin pankkitaustaan. Tämä jo ihan sen takia, että EIP:n tavoitteena ei ole tuottaa voittoa, joten se eroaa melkoisesti normaalista pankkitoiminnasta. Jos joku näkee tällaisessa organisaatiossa työskentelyn ongelmallisena niin se on vähintäänkin omituista.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Niin eikös Saulin pankkitausta liity vain Euroopan Investointipankin varapääjohtajan paikkaan, jota ei voi verrata ihan normaaliin pankkitaustaan. Tämä jo ihan sen takia, että EIP:n tavoitteena ei ole tuottaa voittoa, joten se eroaa melkoisesti normaalista pankkitoiminnasta. Jos joku näkee tällaisessa organisaatiossa työskentelyn ongelmallisena niin se on vähintäänkin omituista.

Totta, mutta nyt kun pelataan mielikuvilla, niin on parempi keskustella asioista kuin hyväksyä oletus, että Sauli on ennenkaikkea juristi tai jotain muuta vastaavaa. Pankkijuristit ne vasta uunoa porukkaa ovatkin, kun eivät edes osaa tehdä rahaa pankille, kuten esim. diilerit, meklarit ja investointipankkiirit osaavat. Jos halutaan viedä asiaa komedian puolelle, niin mikä olisi tylsempi hahmo kuin pankin juristi. No, ehkä Sauli Niinistö. Olen tosin tuntenut ainakin yhden erittäin fiksun pankin juristin, joten anteeksipyyntö pankkien juristeille. Älkää pahastuko, jos toivon, ettei Sauli laahusta maineellaan liian helposti presidentin tehtävään, vaan tuo esiin kuka hän oikeasti on ja mihin uskoo ja mitä yrittää tehdä presidenttinä. Jäi vähän hämäräksi minulle, kun Sauli veti niin laimean kampanjan 1. kierroksella, että mitä hän aikoo tehdä presidentin tehtävässä, jos hänet presidentiksi valitaan.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Arvostukseni Niinistöä kohtaan nousi juuri äsken huomattavasti, kun katsoin tätä Nelosen "Hyvät ja huonot uutiset" -ohjelmaa, johon hän ei kutsusta huolimatta osallistunut. Haavisto siellä oli ja täytyy sanoa, että oli kyllä kamalin näkemäni tv-ohjelma pitkään aikaan. Huumoriohjelman(?) läpät olivat aivan uskomattoman heikkoja ja melkein kävi sääliksi Haavistoa, kun joutui tuollaisten nollataulujen kanssa keskustelemaan. En tiedä syytä miksi Niinistö ei tuohon osallistunut, mutta onneksi pysyi poissa, koska tuollaisesta ei ole muuta kuin haittaa kampanjalle.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mutta vaikka Haavisto on Vihreäksi ihan järkiperäinen mies, niin näiden liehittelijöiden ja toinen toistaan vastenmielisempien taistolaisten pyöriminen Haaviston leirissä saa Haaviston äänestämisen tuntumaan niin pakkopullalta, että mieli tekisi äänestää kirkkovenettä.

Osoita nyt vähän rispektiä Pekalle ja piirrä Anu Saukko! Kirkkovenehän on antihaavistoa eli vastavastajytkyä. Ja todellakin - vanhat saatanan luuseristallarit Alpon ja Sinikan johdolla ovat kaivautuneet esiin ja nyt laahataan "haluanollapekankaveri" -kisoissa niin pohjamudissa, että pahaa tekee. Mä säälin Haavistoa oikeasti. Noin käy hyvälle jätkälle, joka ei oikein osaa sanoa millekään ei. Olisi myös voinut jättää sen Nelosen wannabe-Uutisvuodon väliin. Onko Pekka Haavisto politiikan Jan Lundell? Kiltti ja tunnollinen kaveri, joka on käytettävissä monesti silloinkin, kun ei tosiaankaan olisi tarvis. Erikoiset vaalit allekirjoittaneelle. Kuusi vuotta sitten vitutti aidosti, kun Niinistö hävisi Kallion alepan kassalle. Nyt itse Niinistö vituttaa aidosti. Ei mitään intohimoa. Siinä missä Haavisto on Jan Lundell, Niinistö on politiikan Espoon Blues. Se on olemassa, se on menestynyt, se on hyvin ammattimainen organisaatio, mutta ani harva sitä fanittaa sydänverellään. Jos Sauli Niinistölle järkätään tukikonsertti, siellä esiintyy todennäköisesti lauluyhtye Rajaton. Hyvin ammattimainen, hyvin teknisesti taitava, mutta aniharva sitä aidosti fanittaa. Mutta mielipide ei muutu, annan ääneni ilman mitään tunnelatauksia Niinistölle, koska hän on mielestäni parempi tuohon virkaan. Toivon, että hän hoitaa sitä värittömästi.
 

scholl

Jäsen
Kai täällä on asiaa jo sivuttukin, mutta aika helvetin vaikuttavaa on tuo kulttuuri-ihmisten tuki Haavistolle. Kovia nimiä pullahtaa listalle joka päivä. SDP:n ja Vasemmiston vaikuttajia löytyy myös kasvavassa määrin.

Onko sillä sitten vaikutusta ihmisten äänestyskäyttäytymiseen? Vaikeata arvioida, mutta luultavasti jonkin verran.

Mielenkiintoista on myös se, että kun moni nykyajan artisteistakin ikäänkuin kärähtää nyt taistolaisiksi, kun ovat ultra bran kanssa samalla keikalla, niin kuka niiden musiikkia enää kuuntelee. Täytyy katsoa lista läpi ja painaa artistit mieleen.

Tästä olen samaa mieltä, kuitenkin tarkoitan vähäosaisilla (ehkä väärä sana, mutta olen tämän listan aikaisemminkin jo laittanut) muitakin kuin köyhiä, eli varsinkin, lapsia, nuoria, vanhuksia, kehitysvammaisia ja kaikkia, jotka eivät pysty välttämättä itse ajamaan omaa asiaansa tai eivät muuten kykene toimimaan ja tarvitsevat apua.

Lapset ja nuoret ovat kyllä hyvin pitkälti vanhempien vastuulla. Mielestäni mitään isoa holhousta ei pidä harjoittaa, vaan aika paljon keskittyä siihen, että ihmiset harkitsisivat tarkemmin lasten hankintaa. Lisäksi satsaisin nykyistä enemmän koulutukseen. Nimenomaan niin, että olisi jonkinlaiset tasoryhmät ja kovempi kilpailu kuin nyt, jotta ihmisten lahjakkuudet tulisivat esiin, eikä kukaan tylsistyisi kuten neuvostosuomessa nyt on käynyt peruskoulun ajan.

Vanhuksista ja vammaisista pitää säästää. Eivät tuota mitään ja tulevat hemmetin kalliiksi. Se, että vammaisen kotihoito maksaa kuussa 4000e on sama kuin jos Pasi Nielikäinen saisi vuodessa 400000e lätkän pelaamisesta eli yksi nolla liikaa. Pitää käyttää haja-asutusalueet hyväksi. Siis pitäisi siirtää pk-seudulta kaikki se mahdollinen sosiaali- ja terveystyö viihtyisiin pikkukaupunkeihin tai maalaiskuntiin, mikä on mahdollista siirtää. Ei ole järkevää, että maalta muuttaneet ihmiset eläkeläistyvät pk-seudulle, vaan heidän tulisi palata kotiseuduilleen. Samoin vammaisia voi hajasijoittaa. Se tuo ikäänkuin uutta virikettäkin, jos ihmiset muuttaisivat paikkakunnille, jotka olisivat "minikaupunkeja" ja joissa joka paikkaan pääsisi kävellen tai vammais-/vanhusmopolla. Tontit olisivat halvempia, joten sairaalat ja vanhainkodit saataisiin halvalla pystyyn. Ne voisivat olla yksikerroksisia jossain pellolla ja myös hoitajille voisi rakentaa halpoja asuntoja, joten säästettäisiin paljon rahaa. Palkatkin voisivat olla alhaisemmat kun elinkustannukset ovat alhaiset. Ei meillä ole varaa pitää tollaisia ihmisryhmiä suurkaupungissa.

Köyhien osalta taas ehdottomasti, juurikin vahvaa työtä sen eteen, että he itse kykenisivät auttamaan itseään.

Halu pärjätä, menestyä pitäisi saada jokaisen päähän ja sitten tukea niitä askelia. Ei liikaa byrokratiaa, kannustinloukkoja, eikä mitään latistamista tyyliin "ei tuu onnistumaan". Tässä tulee lisäksi myös koulutus esiin eli jos köyhien lapsilla on älliä päässä niin heitä tulisi kannustaa opiskelemaan. Jonkinlaista stipendijärjestelmää voisi harkita yliopistotasolle niille, joilla ei muuten olisi mahdollisuuksia.

Johannes: Mulle Niinistö on ennenkaikkea juristi eli tutkinnoltaan sama kuin Tawja. Pidän tätä tutkintoa aika passelina presidentin hommaan. Pankkialahan on pohjimmiltaan epäkiinnostava ainakin mun mielestäni (toki mulle fygy kelpaa, mutta että olisi töissä pankissa..), mutta pidän pankkialaa vastaavana kuin esimerkiksi poliisia, opettamista, vähittäiskauppaa, verovirastoa. Nämä eivät ole kauhean mediaseksikkäitä duuneja, mutta jonkun nämäkin pitää tehdä, jotta yhteiskunnan rattaat pyörisivät. Pankinjohtaja vastaa mulle jotain poliisin päällikkötason virkaa. Not my cup of tea, mutta ei työ miestä pahenna ja mieluummin hyvä kuin huono johtaja esimerkiksi minun pankissani. Pankit eivät ole olemassa vain suurituloisia varten. Pankkilaitos koskettaa jokaista suomalaista, ituhipistä muusikkoon, homosta kapiaiseen. Mulle ei oikein aukea siis se, että "pankki/pankissa töissä" olisi jotain sen pahempaa kuin "koulu/opettajana töissä"?

Itse olen vähän eri mieltä. Juristi ei ole kyllä paras mahdollinen koulutus tuohon tehtävään, mutta kaikkihan riippuu siitä, millaisen uran on tehnyt. Itse pitäisin kyllä vaikkapa poliittisen historian opintoja parempana. Toisaalta ihan suoraan ei voi katsoa koulutusta, koska ihminenhän on voinut perehtyä asioihin muutenkin, joten kyllä melkein mikä tahansa korkeakoulututkinto tietyssä mielessä on minimikoulutus.

Mitä tulee pankkiireihin niin pankinjohtaja tosiaan varsinkin alemmalla tasolla on helposti tuollainen virkamies, mutta korkeammalla tasolla he luovat aika paljon niitä raameja, joiden mukaan talouselämä voi toimia. Heillä on siis yllättävän paljon vaikutusvaltaa ja vääränlainen henkilö voi saada paljon pahaa aikaan. Varsinkin jos siihen yhdistetään poliittinen agenda. Esim. IMF:ssä on saatu paljon tuhoa aikaan, eivätkä keskuspankitkaan aina ole syyttömiä. Mitä tulee sitten keinotteleviin investointipankkiireihin niin maailma toimisi paremmin, jos yhä useampi fiksu henkilö menisi oikeisiin töihin vaikkapa Nokialle tai muihun teollisuusyrityksiin. Se, että mennään johonkin duuniin rahan perässä johtaa helposti ahneuteen ja sitten jos keksitään tapa tehdä vielä enemmän rahaa niin tottakai se käytetään hyväksi. Joskus 80 luvulla pankkiireiden palkat olivat vielä alhaisemmat kuin teollisuusjohtajilla, mutta myöhemmin tilanne on täysin vaihtunut. Se ei ole oikein hyvä kehitys, jos ajatellaan innovaatioiden kannalta. Summa summarum, pankkiirikäsite on aika laaja, eikä siihen voi antaa yhtä nimittäjää.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Ja Haaviston leiristä homo-kortti heitetty taas.

Näin siis Maria Jungner.

Veikkaan että vastajytkynvastajytky ((C) JHag) alkaa kääntämään jengiä pois Haaviston leiristä. Alkaa vituttamaan jo niitäkin jotka pitävät Pexoria ihan ok tyyppinä.

Kyllähän toi toinen Jungner pelaa nyt ihan Niinistön pussiin noilla kommenteilla. On melkoista äänestäjien aliarvioimista kyseiset lausunnot.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Lapset ja nuoret ovat kyllä hyvin pitkälti vanhempien vastuulla. Mielestäni mitään isoa holhousta ei pidä harjoittaa, vaan aika paljon keskittyä siihen, että ihmiset harkitsisivat tarkemmin lasten hankintaa. Lisäksi satsaisin nykyistä enemmän koulutukseen. Nimenomaan niin, että olisi jonkinlaiset tasoryhmät ja kovempi kilpailu kuin nyt, jotta ihmisten lahjakkuudet tulisivat esiin, eikä kukaan tylsistyisi kuten neuvostosuomessa nyt on käynyt peruskoulun ajan.

Kyllä, olen kanssasi pitkästi samoilla linjoilla näistä asioista. Itse en tuonut konkreettisia toimenpiteitä tai ajatuksia tähän, mutta juurikin sinun esittämäsi suuntaisia toimenpiteitä itsekin ajattelin. En siis holhous meininkiä ja sitä, että jaetaan vaan rahaa käteen ja varsinkaan byrokratiaa lisäämällä.

Itse olen jo moneen kertaan puhunut esim. sen suuntaisesti, että Kelan, Sossun ja Työkkärin toimet pitäisi yhdistää ja sieltä erottaa henkilöstöä (jotka suurin osa on koulutettuja ja voisivat työllistyä yrittäjänä tai yrityksissä sen sijaan, että saavat valtiolta rahaa kun ovat opastamassa jotain alkuinfoja).

Tosin tämä henkilöstön erottaminenkin pystyttäisiin järkevällä työllistämisohjelmalla sekä eläköityvästä henkilöstöstä hyvinkin sujuvasti samaan tuottavaksi ihmisjoukoksi tähän maahan. Nythän siellä on paperinpyörittäjää jos toista ja kuitenkin moni asia voitaisiin hoitaa sähköisesti, kuten tosin Kelan ja työkkärin toiminnot jo pääasiassa ovatkin. Toki, tämä näkyisi ehkä jonkinverran työllisyysluvuissa, mutta mielestäni tärkeämpää olisi katsoa työllisyysluvut tuottavista yksiköistä, eli yksityisistä ja työllisyysluvut paperinpyörittelijöistä.

Samoin kummastuttaa, miksi kaikki virasto pitää ängetä keskustojen kalleimpiin kohteisiin ja parhaimmille paikoille ministeriöistä lähtien? Tästä pitäisi päästä myös eroon mielestäni.

No tämä ei suoranaisesti kuulu tähän ketjuun. Silti tarkoitukseni on puhua siitä, että näitä asioita tulee nostaa esille, yrittäjyyteen kannustaa, irrottautua järjettömistä byrokratian rattaista ja järkeistää monia asioita. Ihmettelen, että miksi kaikista laitoksista ainoastaa Puolustusvoimat joutuu todella uudistamaan toimintaansa ja suuren remontin kohteeksi, sillä minusta tämä pitäisi kohdistaa kaikkiin osastoihin yhtälailla?

Toivon Niinistöä presidentiksi ja uskon, että hän on enemmän koko Suomen presidentti kuin mitä Halonen oli ja mitä Haavisto tulisi olemaan. Jos Niinistöä vastassa olisi esim. Soini, niin tätä konservatiivisyys keskustelua ei käytäisi Niinistön osalta ja Haaviston kelkassa olevista suurin osa hyppäisi suoraan Niinistön kelkkaan huutaen hänen olevan edistyksellisempi liberaali ja Soinin rasistinen konservatiivi.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Toivon Niinistöä presidentiksi ja uskon, että hän on enemmän koko Suomen presidentti kuin mitä Halonen oli ja mitä Haavisto tulisi olemaan. Jos Niinistöä vastassa olisi esim. Soini, niin tätä konservatiivisyys keskustelua ei käytäisi Niinistön osalta ja Haaviston kelkassa olevista suurin osa hyppäisi suoraan Niinistön kelkkaan huutaen hänen olevan edistyksellisempi liberaali ja Soinin rasistinen konservatiivi.

Olen aika pitkälle juurikin samaa mieltä. Toisaalta mainitsemassasi asiassa ei ole mitään ihmeellistä, koska aina ihmisiä vierekkäin vertaillessa, toinen edustaa enmmän toista suuntausta kuin toinen.

Soitin täältä Etelästä tänään isäukolle Etelä-Pohjanmaalle ja kysyin, että mitäs mieltä porukka siellä laajemmin on. On kuuleman mukaan aikamoinen agitointi ja kansanliike käynnissä joissakin paikoissa... nimenomaan Niinistön puolesta. En tiedä värittikö isäukko tarinaa yhtään, mutta voin hyvin kuvitella, että jossain Nurmossa ei ole niin suurta Haavisto-hypeä, kuin Stadissa.

Myönnän ihan suoraan, että omassa perhepiirissä on aika vanhan kantaiset ajattelu- ja arvomallit, mutta jotenkin näen, että nimenomaan tuolla ns. "viivan" yläpuolella tälläistä jengiä on suhteellisen paljon.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kirjoitin oheisen vuodatuksen eräälle toiselle foorumille, mutta sopii loistavasti tähänkin keskusteluun. Tämä netti-debatti perinteisesti menee toisella kierroksella aivan överiksi, ollaan tekemissä ihan marginaalista valintaa hyvin toisarvoiseksi käyneeseen virkaan ja netissä ei kuin vaahdota niin kuin olisi lopun ajat tulossa, jos toinen suomalaisen poliittisen konsensuksen arvoliberaali kannattaja voittaa toisen samanlaisen...

Tämä toisen kierroksen säännönmukainen polarisoituminen on kyllä välillä hupaisaa. Miesten välillä, ihan oikeasti, on melkoisen marginaalisia eroja: kummatkin jakavat poliittisen eliitin konsensuksen siitä, että Suomen on suuntauduttava kohti Brysseliä ja integroiduttava globaaliin talouteen parhaan kykymme mukaan. Sitten on jotain brändi-eroja, Niinistössä on jotain (lähinnä pettävää) häivettä konservatismista ja Haavistossa (yhtä harhaanjohtavasti) jonkinlaista mielikuva-radikalismia. Minulle kelpaa arvoliberaalina kumpikin ehdokas oikein hyvin. Niinistön suhteen ongelma on yhä hullummaksi tuleva puolueensa ja Haaviston kohdalla tietty keveys. Mutta koska presidentillä ei enää ole nimeksikään valtaa ja koska uskon, että tämä euro-seikkailumme tulee olemaan todella surkea reissu niin ei huvita tukea Kokoomusta edes välillisesti. Ja, kyllä, pidän UB:stä. Tosin pidän kyllä Klamydiastakin, notta ota nyt tästä selvää, että olenko marxisti-leninisti vai en. (Periaatteessahan sen ratkaisee ns. Lenin-testi eli kannattaako "Sinä lähdit pois" -laulun kehotusta proletariaatin diktatuuriin ja kaiken vallan siirtämiseen sotilaiden ja työläisten neuvostoille.)
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Kari puhuu asiaa:

Satakunnan Kansa

Linkki SK24:n uutiseen, jossa Kari Peitsamo kertoo mielipiteensä vaaleista.

Kyllähän tuossa perää on Jhag:illa, että tuo Pohjois-Koreamainen julistaminen, kun Suomesta tehdään Pekuadoria kovaa vauhtia, alkaa myös vituttamaan. Alan olla lopen kyllästynyt Facebookin aukaisuun, koska sieltä tulvii heti näitä Peksin ihmetekoja. Eipä paljon eroa Jehovan todistajista tuo koohotus...
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Yliviivaa tarpeeton nimi pois ja eikun laulamaan taas:
http://www.youtube.com/watch?v=hXSzIpw48Yk
"Rotestilaulu lyrics: by Simo Salminen

Se se vaan on sillä lailla
että tässäki maassa on
sitä on paljon mälsää
ei sitä tartte edes paljon kavereilta kysellä
kun vaan viittii vähänkin tsiikata ympärilleen
kaiken maailman törpötkin ne luulee olevansa vaikka mitä
mut ei ne oo ku hemmetin moisia sössöjä vaan
on sitä ollu ennenkski nuijasotia tässä maassa
mut olispa täs nuijalla töitä
ja hyvä olis saada Saulillekkin/Pekallekin töitä
Pekasta/Saulista ei oo niin väliä juu

tässä maassa on niin huonot liksat
että nälkä on aina vieraanamme
mut eipä oo onneks jano päässy vielä yllättämään
on sitä tässä yks ja toinenki sentäs jotakin nähny
voi olla että vielä käydään ulkomaillakin
ettei sitä nyt tartte ihan silmille tulla hyppimään"
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Väärä ketju..
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Meinasin ensin pistää tyhjän lapun uurnaan mutta nyt alkaa kääntymään Niinistölle. Ei jumalauta mitä itkua ja propagandaa kun vaikka Facebookin avaa.

Eduskuntavaalien jälkimainingeissa ilmestyi kaikenmaailman "muutan helvettiin suomesta jos persut ovat hallituksessa" ryhmiä samaiseen paikkaan ja nyt jos erehtyy yhden poikkipuolisen sanan sanomaan Haavistosta haukutaan juntiksi,homofoobikoksi ja muuten vain tyhmäksi. Melkoista kaksinaismoralismia. Ja suurin osa on näitä 18-25 "cityvihreitä" ja yleensä vielä naisia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Meinasin ensin pistää tyhjän lapun uurnaan mutta nyt alkaa kääntymään Niinistölle. Ei jumalauta mitä itkua ja propagandaa kun vaikka Facebookin avaa.

Eduskuntavaalien jälkimainingeissa ilmestyi kaikenmaailman "muutan helvettiin suomesta jos persut ovat hallituksessa" ryhmiä samaiseen paikkaan ja nyt jos erehtyy yhden poikkipuolisen sanan sanomaan Haavistosta haukutaan juntiksi,homofoobikoksi ja muuten vain tyhmäksi. Melkoista kaksinaismoralismia. Ja suurin osa on näitä 18-25 "cityvihreitä" ja yleensä vielä naisia.

En halua missään nimessä puolustella näitä äärimmäisyyksiin menneviä Haaviston kannattajia, jotka manaavan maailmanlopuksi sitä, jos/kun Niinistöstä tulee presidenssi mutta yhtälailla muissa medioissa ja keskustelupalstoilla* Niinistön kannattajat heittävät lokaa kunnolla Haaviston ja hänen kannattajiensa niskaan. Homoilu on toisella laidalla in ja toisella puppelipoikien hommaa. Ja samoja tunteisiin vetoavia ilmaisuja käytetään puolesta ja vastaan, olet suvaitsematon jos et äänestä Haavistoa ja olet visva jos äänestät Haavistoa.

Onneksi kumpikin ehdokkaista on maltillinen ja kehoittaa myös kannattajiaan maltillisuuteen ja välttämään loanheittoa. Siitä hatunnosto kummallekin ehdokkaalle, kannattajansa saisivat ottaa mallia heistä.

vlad.

*: Ilmenee myös jatkoaijassa. Toisaalta täälläkin verrataan Niinistö-faneja konservatiiveiksi ja menneisyyteen jämähtäneiksi mutta ei mielestäni siinä mitassa kuin esim. Facebookissa.
 

scholl

Jäsen
Melkoista kaksinaismoralismia. Ja suurin osa on näitä 18-25 "cityvihreitä" ja yleensä vielä naisia.

Miksi neuvottelet roskasakin kanssa?

Jos ei ole muuttanut minnekään, kun Tarja Halonen on ollut vallassa, vaikka hän on ollut heti Pohjois-Korean johtajista seuraava niin miten joku nyt olisi muuttamassa noiden vaalien takia, vaikka olisi kuka ehdolla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Unibetillä Niinistön kerroin 1.01

Haavistolla 7.5
 

scholl

Jäsen
Mielestäni puolisoiden koulutusta ei ole otettu riittävästi esille kun verrataan seksuaaliseen suuntautumiseen. Jos oikein muistan niin Tellervo Koivisto, Eeva Ahtisaari, Pentti Arajärvi ovat olleet koulutettuja henkilöitä. Se on tärkeätä kuitenkin valtiovierailuilla tai kekkereillä. Mahtaisi joku kuningatar Sofia esimerkiksi ihmetellä kysyessään, miten Antonio viettää aikaansa, jos vastaukseksi tulisi jotain sen suuntaista, että hän leikkaa hiuksia. Kielimuuriahan ei voisi olla, joten tulisi väistämättä vastakysymys sen suhteen, että onko tosiaan niin, ettei Suomen valtiolla ole varaa palkata Presidentin edustusasuntoihin palvelusväkeä. Joissakin maissa saattaisi kulku estyä, kun sanottaisiin, että piccoloille on hotelliin oma sisäänkäynti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös