Suomen presidentinvaali 2024

  • 649 848
  • 6 695

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
HS:n gallupissa 57% Stubbille ja Haavistolle 43%. Aika odotetut lukemat. Hyvä näin.


Alkaa olemaan kyllä peli selvä, ellei tule jotain ihan megaluokan käännettä tässä puolentoista viikon sisällä.

Tai sen käänteen pitäisi tulla jo aiemmin, sillä huomenna aletaan jo äänestämään.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Alkaa olemaan kyllä peli selvä, ellei tule jotain ihan megaluokan käännettä tässä puolentoista viikon sisällä.

Tai sen käänteen pitäisi tulla jo aiemmin, sillä huomenna aletaan jo äänestämään.
En usko, että Stubb edes pystyy niin pahasti mokaamaan, että tuo voisi kääntyä. Pitäisi kärjistetysti paljastua jotain maanpetos-tason touhua Venäjän kanssa. Munkin Pekka-ääni menee vaihtoon(suunnitellusti), Rehnin kanssa olisi tentit ratkaisseet.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Tämä on taas hyvä esimerkki tästä tämän päivän keskustelun vaientamisesta, että kuvitellaan kuinka pahat asiat vaan häviää kun niistä ei puhuta millään tavalla.

Tuossa keskustelussahan ei ollut kyse siitä, että toimittajat/keskustelijat olisi ottaneet kantaa Haaviston seksuaaliseen suuntaukseen, vaan analysoivat sitä, että sillä edelleen on vaikutusta vaalien tulokseen. Ihan helvetin typeräähän se on, jos tuollainen asia vaikuttaa siihen voiko äänestää jotakuta presidentiksi, mutta se on ihan tosiasia että edelleen on paljon ihmisiä joiden päätökseen tuo asia vaikuttaa. Ja kun analysoidaan asioita, mitkä vaikuttavat mahdollisesti vaalitulokseen, niin tuokin asia täytyy nostaa esille. Ei se vaikenemalla mihinkään häviä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä kravattien väreillä viestiminen on sinänsä mielenkiintoinen asia. Haaviston kampanjavärinä ollut tummansininen on mielestäni yhtä lailla aika selvä viesti porvarileirin suuntaan. Haaviston valvojaisista loistivat yhtä lailla poissaolollaan muuten Vihreillä hyvin prominentit vaaleanvihreät ilmapalloryppäät.

Stubbin ei tarvitse mennä Haavistosta vasemmalta ohi voittaakseen, mutta mielenkiintoista kuitenkin nähdä, miten hän pyrkii kokoomuslaisuuttaan häivyttämään.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL

Tämä on taas hyvä esimerkki tästä tämän päivän keskustelun vaientamisesta, että kuvitellaan kuinka pahat asiat vaan häviää kun niistä ei puhuta millään tavalla.

Tuossa keskustelussahan ei ollut kyse siitä, että toimittajat/keskustelijat olisi ottaneet kantaa Haaviston seksuaaliseen suuntaukseen, vaan analysoivat sitä, että sillä edelleen on vaikutusta vaalien tulokseen. Ihan helvetin typeräähän se on, jos tuollainen asia vaikuttaa siihen voiko äänestää jotakuta presidentiksi, mutta se on ihan tosiasia että edelleen on paljon ihmisiä joiden päätökseen tuo asia vaikuttaa. Ja kun analysoidaan asioita, mitkä vaikuttavat mahdollisesti vaalitulokseen, niin tuokin asia täytyy nostaa esille. Ei se vaikenemalla mihinkään häviä.

Vaikuttaahan se äänestämisiin. Yllättävän moni lähipiirin naispuolisista on ilmoittanut minulle äänestävänsä Haavistoa, koska se on homona niin sympaattinen. Sen takia varmaan Jutta ja Li menestyikin noin huonosti, kun naiset on niin vahvasti Haaviston takana. Näin omalla mutulla.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mutta toisaalta, tarviiko näille antaa ruutuaikaa?
Mutta eihän nuo asian ruudussa esille ottaneet ainakaan julkisesti olleet näitä, joille tuo on juttu. Saahan siitäkin puhua, kuinka vaikeaa homoilla on useissa muissa maissa. Eihän tuossakaan oteta kantaa sen puolesta, että näin pitää olla.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mutta toisaalta, tarviiko näille antaa ruutuaikaa?
Jos analysoidaan sitä, vaikuttavatko nämä mielipiteet vaalin tulokseen, niin minun mielestäni analyysi jää vajaaksi jos siinä ei oteta asiaa huomioon. Pitäisi osata taas tehdä ero sen välillä, mikä on analyysi ja mikä on esim. omien mielipiteiden esille tuonti. Tuossa keskustelussa minusta oli kyse puhtaasti analyysistä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Vaikuttaahan se äänestämisiin. Yllättävän moni lähipiirin naispuolisista on ilmoittanut minulle äänestävänsä Haavistoa, koska se on homona niin sympaattinen.
Meinaat,että homomyönteiset naiset on tässä ongelman pihvi?
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Meinaat,että homomyönteiset naiset on tässä ongelman pihvi?

Veikkaan, että siitä on jossain piireissä etua ja toisessa haittaa. Kuten Mätti Rönkä mainitsee. Se vaikuttaa joillakin äänestämisiin, puolesta tai vastaan. Todennäköisesti vaikutus on lopulta nolla ja ne oikeat presidenttihommat ratkaisee.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Jos analysoidaan sitä, vaikuttavatko nämä mielipiteet vaalin tulokseen, niin minun mielestäni analyysi jää vajaaksi jos siinä ei oteta asiaa huomioon.

Voi sitä varmaan analysoida sitten vaalien jälkeenkin, eikä kesken ääntenlaskennan.

Omasta mielestäni tämä ei kuulu keskusteluun, eikä joidenkin sivistymättömien ihmisten ahtaat mielipiteet ole mikään syy tuoda asiaa esille. Ei kummankaan ehdokkaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tämä kravattien väreillä viestiminen on sinänsä mielenkiintoinen asia. Haaviston kampanjavärinä ollut tummansininen on mielestäni yhtä lailla aika selvä viesti porvarileirin suuntaan. Haaviston valvojaisista loistivat yhtä lailla poissaolollaan muuten Vihreillä hyvin prominentit vaaleanvihreät ilmapalloryppäät.
Haaviston on vähitellen nostettava panoksia, jotta myös vieraasta järvestä nousisi kalaa. Takamatkaa on roimasti, vaalipäivään ei ole enää kauaa, jotain tarttis tehdä. Ehdotan Pekalle tv-tentteihin sinisen kravatin seuraksi hienovaraisesti mustaa paitaa. Ja ulkotilaisuuksissa Pekan kelpaisi popsia kasvismakkaraa Vihtori-puserossa ja turinoida samalla ihmisoikeuksista.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Veikkaan, että siitä on jossain piireissä etua ja toisessa haittaa. Kuten Mätti Rönkä mainitsee. Se vaikuttaa joillakin äänestämisiin, puolesta tai vastaan. Todennäköisesti vaikutus on lopulta nolla ja ne oikeat presidenttihommat ratkaisee.
Mä uskon kyynisesti, että on enempi haitallinen kuitenkin. Sen verran asenteellisuutta tässä asiassa olen itse todistanut menneinä vuosikymmeninä, ja merkittävä osa tätä esittäneistä on vielä äänestämässä. Nykyisinhän tuota ei avoimesti enää osoiteta, mikä voi hämätä.

Pikku hiljaa menossa siihen suuntaan, että asia on merkityksetön tai +-0, kuten naiskysymys. 94 pöytäkeskusteluissa puhistiin vielä, ettei pressa voi munaton olla.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Veikkaan, että siitä on jossain piireissä etua ja toisessa haittaa. Kuten Mätti Rönkä mainitsee. Se vaikuttaa joillakin äänestämisiin, puolesta tai vastaan. Todennäköisesti vaikutus on lopulta nolla ja ne oikeat presidenttihommat ratkaisee.
Minä veikkaan, että se saldo on kuitenkin Haaviston kohdalla edelleen negatiivinen. Kyllä minäkin tunnen sellaisia ihmisiä, jotka haluavat korostaa ja tuoda esille omaa suvitsevaisuuttaan joka yhteydessä, ja uskoisin että tässä porukassa on niitä joille Haaviston seksuaalinen suuntautuminen on iso plussa. Mutta uskaltaisin melkein väittää, että edelleen on enemmän sitä porukkaa, joille ehdokkaan homous on niin iso juttu että mieluummin äänestävät ketä tahansa muuta, tai jättävät äänestämättä jos ei ole sopivaa vastaehdokasta.

Onneksi asiassa on menty kyllä eteenpäin, ja asia ei ole enää ihan niin iso tekijä kuin vielä joskus takavuosina, mutta minä olen sitä mieltä että tällainen tuosta YLE:n vaali-illasta käyty ei vie asiaa ainakaan yhtään eteenpäin. Asia jota wokeisto ei tunnu minusta oikein ymmärtävän.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Voi sitä varmaan analysoida sitten vaalien jälkeenkin, eikä kesken ääntenlaskennan.

Omasta mielestäni tämä ei kuulu keskusteluun, eikä joidenkin sivistymättömien ihmisten ahtaat mielipiteet ole mikään syy tuoda asiaa esille. Ei kummankaan ehdokkaan.
Eli vain sinun mieleisistäsi asioista pitäisi puhua. Avoimeen yhteiskuntaan kuuluu avoin keskustelu.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Voi sitä varmaan analysoida sitten vaalien jälkeenkin, eikä kesken ääntenlaskennan.

Omasta mielestäni tämä ei kuulu keskusteluun, eikä joidenkin sivistymättömien ihmisten ahtaat mielipiteet ole mikään syy tuoda asiaa esille. Ei kummankaan ehdokkaan.
Tässähän on toinen kierros vielä tulossa, ja tuo asia vaikuttaa toisen kierroksen tuloksiin, joten miksi sitä ei voitaisi ottaa mukaan osaksi analyysiä.

Mitä sinun mielestäsi tuosta asiasta vaikenemisella voitetaan?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tässähän on toinen kierros vielä tulossa, ja tuo asia vaikuttaa toisen kierroksen tuloksiin, joten miksi sitä ei voitaisi ottaa mukaan osaksi analyysiä.

Mitä sinun mielestäsi tuosta asiasta vaikenemisella voitetaan?
Ja tästähän nimenomaan pitää puhua siltä kantilta, että vieläkin näitä jurpoja tosiäijjjiä(tai gimmmoja) on. Ei se niiden päätä käännä, mutta ehkä keskustelua seuraavat nuoret ainakin ymmärtävät, mihin leiriin kannattaa asemoitua. Varsin yleisen harhakäsityksen vastaisesti nuoret ei mitenkään automaattisesti asemoidu tässä suvaitsevaisiksi.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Eli vain sinun mieleisistäsi asioista pitäisi puhua.

Presidentinvaaleissa soisi asian olevan kunnioittavaa, rakentavaa ja kohdistuvan itse asiaan. Tätä ehdokkaat ovat myös itse toivoneet.
Mitä sinun mielestäsi tuosta asiasta vaikenemisella voitetaan?

Mitä siitä puhumisella voitetaan? Halutaan osoittaa vuonna 2024 miten ahtaita edelleen osan ihmisistä ajatusmaailma on. Onko meillä tarvetta puhua Stubbin suuntaumuksesta?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja tästähän nimenomaan pitää puhua siltä kantilta, että vieläkin näitä jurpoja tosiäijjjiä(tai gimmmoja) on. Ei se niiden päätä käännä, mutta ehkä keskustelua seuraavat nuoret ainakin ymmärtävät, mihin leiriin kannattaa asemoitua. Varsin yleisen harhakäsityksen vastaisesti nuoret ei mitenkään automaattisesti asemoidu tässä suvaitsevaisiksi.

Vaikka itse kokisin voivani äänestää Haavistoa kahden 50-50 ehdokkaan välillä nimenomaan siksi, että hän on homo, pysyisin vaalianalyyseissa aiheessa ilman muunlaisten mielipiteiden jonkinlaista arvostelua tai nostamista opetusmielessä framille.

Yllättävän harva kokee asian niin, että Haaviston sukupuolinen suuntautuminen on positiivinen asia Suomelle. On selvää, että erilaiset vähemmistöt kokevat Haaviston muutenkin omakseen. Hyvä näin. Heterona näen jo sen, että Haavisto on suhteellisen vahva ehdokas pressanvaaleissa, askeleena monella tavalla eteenpäin.

Haaviston heikkoudet vs Stubb ovatkin aivan muualla.
 
Ja tästähän nimenomaan pitää puhua siltä kantilta, että vieläkin näitä jurpoja tosiäijjjiä(tai gimmmoja) on. Ei se niiden päätä käännä, mutta ehkä keskustelua seuraavat nuoret ainakin ymmärtävät, mihin leiriin kannattaa asemoitua. Varsin yleisen harhakäsityksen vastaisesti nuoret ei mitenkään automaattisesti asemoidu tässä suvaitsevaisiksi.
No ei todellakaan. Osa nuorista on todella ilkeitä seksuaalivähemmistöjä kohtaan ja "homo" on kuulemma yhä yleisesti käytetty haukkumasana, vaikka kohde ei edes olisi homo. Varmaan hiton hankalaa olla seksuaalivähemmistöön kuuluva kouluissa, kun homous yhä nähdään jotenkin huonompana.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mitä siitä puhumisella voitetaan? Halutaan osoittaa vuonna 2024 miten ahtaita edelleen osan ihmisistä ajatusmaailma on. Onko meillä tarvetta puhua Stubbin suuntaumuksesta?
Minä yritän nyt vääntää sinulle rautalangasta: Jos keskustellaan asioista, jotka vaikuttavat ihmisten äänestyspäätöksiin ja sitä kautta vaalituloksiin, niin siihen pitää ottaa mukaan kaikki ne asiat, jotka siihen vaikuttaa. Kyllä! Edelleen vuonna 2024 on olemassa paljon ihmisiä joiden ajatusmaailma on niin ahdas, että tuo asia vaikuttaa heidän päätöksiinsä, ja se asia ei katoa minnekään sillä, että siitä ei saa keskustella ja sitä ei saa ottaa osaksi analyysiä. Meillä ei ole tarvetta puhua Stubbin suuntautumisesta, koska sen merkitys äänestyspäätöksiin on olematon. Haaviston kohdalla asia ei valitettavasti ole niin.

Minä näen niin, että näissä vaikeissa asioissa tapahtuu yleensä kehitystä juuri keskustelun kautta. Kun keskustelun kautta tuodaan esille se, miten helvetin typerää on antaa tuollaisen asian vaikuttaa päätöksiinsä. Jos tällaista keskustelua ei saada käydä, niin minun mielestäni asiat menevät vaan pidemmän päälle taaksepäin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Yllättävän harva kokee asian niin, että Haaviston sukupuolinen suuntautuminen on positiivinen asia Suomelle. On selvää, että erilaiset vähemmistöt kokevat Haaviston muutenkin omakseen. Hyvä näin. Heterona näen jo sen, että Haavisto on suhteellisen vahva ehdokas pressanvaaleissa, askeleena monella tavalla eteenpäin.
Kyllä. Olen minäkin miettinyt, että voisiko Haavisto presidenttinä vaikuttaa joidenkin konservatiivisempien maiden suhtautumiseen Suomea kohtaan. Naapurin rikolliset nyt ainakin suorastaan ilakoisivat tuolla, mutta heidän perseilyilleen nyt ei kannata korvaa lotkauttaa. Mutta sitten on Puola mm. ja jopa USA.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Minä yritän nyt vääntää sinulle rautalangasta: Jos keskustellaan asioista, jotka vaikuttavat ihmisten äänestyspäätöksiin ja sitä kautta vaalituloksiin, niin siihen pitää ottaa mukaan kaikki ne asiat, jotka siihen vaikuttaa.

Eli jos meillä olisi esimerkiksi tummaihoinen ihminen ehdolla, olisi ok kysyä hänen ihonväristä koska se vaikuttaa ihmisten äänestyspäätökseen?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eli jos meillä olisi esimerkiksi tummaihoinen ihminen ehdolla, olisi ok kysyä hänen ihonväristä koska se vaikuttaa ihmisten äänestyspäätökseen?
Kyllä, jos analysoidaan eri asioiden vaikutusta vaalituloksiin ja ihmisten äänestyskäyttäytymiseen. Kyllähän tätä samaa keskustelua käytiin USA:ssakin, kun Obama oli ehdokkaana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös