Mitä siitä puhumisella voitetaan? Halutaan osoittaa vuonna 2024 miten ahtaita edelleen osan ihmisistä ajatusmaailma on. Onko meillä tarvetta puhua Stubbin suuntaumuksesta?
Minä yritän nyt vääntää sinulle rautalangasta: Jos keskustellaan asioista, jotka vaikuttavat ihmisten äänestyspäätöksiin ja sitä kautta vaalituloksiin, niin siihen pitää ottaa mukaan kaikki ne asiat, jotka siihen vaikuttaa. Kyllä! Edelleen vuonna 2024 on olemassa paljon ihmisiä joiden ajatusmaailma on niin ahdas, että tuo asia vaikuttaa heidän päätöksiinsä, ja se asia ei katoa minnekään sillä, että siitä ei saa keskustella ja sitä ei saa ottaa osaksi analyysiä. Meillä ei ole tarvetta puhua Stubbin suuntautumisesta, koska sen merkitys äänestyspäätöksiin on olematon. Haaviston kohdalla asia ei valitettavasti ole niin.
Minä näen niin, että näissä vaikeissa asioissa tapahtuu yleensä kehitystä juuri keskustelun kautta. Kun keskustelun kautta tuodaan esille se, miten helvetin typerää on antaa tuollaisen asian vaikuttaa päätöksiinsä. Jos tällaista keskustelua ei saada käydä, niin minun mielestäni asiat menevät vaan pidemmän päälle taaksepäin.