En tiiä onko tässä muuttunut kyyniseksi, mutta jotenkin tuntuu tarkalleen ajoitetulta Antonio Floresin haastattelu Iltalehdessä kuinka hän on yksi vastaamon uhreista. Pientä nostetta ja sympatiaa Pekalle, kun kampanja on laskussa.
Et ole mielestäni kyyninen, vaan realisti. Kyllähän kaikki presidenttiehdokkaiden ja heidän puolisoittensa julkiset ulostulot näin vaalien alla on mietitty kampanjatoimistolla hyvin tarkasti.
Siihen en toki usko, että Iltalehdessä olisi jotenkin ajateltu, että "buustataas nyt vähän Haaviston kampanjaa".
---
Osalla on vaikea löytää ehdokasta, minulla on taas niistä runsaudenpulaa. Minulla on kaiken lisäksi siitä erikoinen tilanne, että saatan hyvinkin vaihtaa ensimmäisen kierroksen jälkeen ehdokasta, vaikka äänestämäni ehdokas pääsisikin toiselle kierrokselle.
Ykköskierroksella vaihtoehtoni ovat Haavisto, Andersson ja pienen mahdollisuuden annan myös Urpilaiselle riippuen tulevista esiintymisistä. Anderssonista ei presidenttiä tule, enkä ehkä sitä toivokaan, mutta pidän hänestä poliitikkona hyvin paljon ja sen vuoksi ääneni saattaa hyvinkin suuntautua hänelle.
Todennäköisesti toisella kierroksella ovat vastakkain Stubb ja Haavisto, ja tämä sopisi minulle oikein hyvin. Vaikka en Stubbia ensimmäisellä kierroksella äänestä, on täysin mahdollista että äänestän toisella.
Presidentin tehtävään kuuluu mielestäni erityisesti kolme osa-aluetta: ulko- ja turvallisuuspoliittinen osaaminen, edustavuus sekä arvojohtaminen. Ensinnäkin kaikissa näissä Haavisto ja Stubb ovat nähdäkseni hyvällä, ellei jopa erinomaisella tasolla. Arvojohtajina he ovat kirjoissani samalla viivalla, ulkopoliittisessa osaamisessa annan hienoisen edun Haavistolle ja edustavuudessa samansuuruisen edun Stubbille. Eli toisen kierroksen äänestyspäätökseeni tenteillä on iso vaikutus. Ja jos tenttien jälkeenkään ei tule eroja, niin sitten minun pitää pohtia mitä noista osa-alueista pidän tärkeimpänä.
Sinänsä on toki hyvä tilanne, että se seuraavaksi todennäköisin toiselle kierrokselle pääsijä eli Rehn passaa minulle myös ihan hyvin, vaikka mielestäni vähän "tylsä" valinta olisikin. Mutta silloin äänestyspäätös on kuitenkin selvä.