Mainos

Suomen postiko palvelulaitos?

  • 36 401
  • 300

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Re: Re: Suomen postiko palvelulaitos?

Viestin lähetti finnishninja
Mielenkiintoista seurata romahtaako postin toiminta samalla tavalla kuin Ruotsissa. Täällähän posti on jo muuttanut nimeäänkin, se on nykyään Kassaservice ja hoitelee vain
rahaliikennettä ja jossain määrin pikku paketteja kontoreissaan.
Täällähän noita jonkinlaisia postitoimilupia on myönnettykin, mutta kukaan ei ole kuitenkaan uskaltanut vielä lähteä kilpailemaan Postin kanssa. Jantonin odotettiin kai lähtevän kilpailuun, mutta odottaa saatiin.

Kilpailussa olisi sitten se lopullinen niitti - konttorimäärähän romahti jo ennen vuosituhannen vaihdetta.
 

Shane

Jäsen
Viestin lähetti JanJ
Niin, mitäs siitä että maksan sekä verovaroilla että erillisillä postimaksuilla toimimattomasta palvelusta.
Täysin virheetön inhimillinen toiminta on nyt vaan käytännössä täysin mahdotonta. Parantaa toki voi varmasti aina, mutta kuten sanoin, en usko että nuo sinun kohdallesi osuneet kadonneet tai tärveltyneet kirjeet muodostavat kovinkaan suurta osuutta siitä kokonaispostimäärästä, mitä kauttasi kulkee.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti JanJ
Miten olisi vaikka pelkkä huolellisuus postin käsittelyssä? Ei ne koneet niitä huvikseen riko. Ja ennenkuin lisää fordilaisia tulee ketjuun, niin korostan edelleen: Postiin on voitava luottaa. Siksi sillä on käytännössä monopoli ja valtion tuki, että kansalaiset ja yritykset voivat lähettää kirjeitä. Jos se ei toimi, ja täällä vielä huudellaan että mitäs lähetit oma vika niin metsässä ollaan.
Niin, tilaa postista palveluna jokin erikoislähetys niin saat palvelua joka keskittyy nimenomaan kuljettamaan lähetyksesi erityisen huolellisesti. Turha sitten valittaa, että toimitusaika ja kustannus on jotain muuta. Kyse on vain ja ainoastaan näemmä siitä, että yrität saada erikoispalvelut perus-hintaan - kuten tavallista.
Viestin lähetti JanJ
Taitaa jollain olla nyt kommarimentaliteetti vahva. Minkä valtio antaa, sitä ei sovi arvostella. Oli paskaa tai ei.
Höpsiskukkuu. Sitäpaitsi posti on liikelaitos eikä enää mikään valtionkonttori. Tämä lieneekin johtanut aina vain enemmän kustannustehokkaan toiminnan vaatimiseen; osakkeenomistajat odottavat vastinetta sijoituksilleen. Valtio omistajana taas saattaisi ymmärtää palvelun "yleishyödyllisen roolin" eikä välttämättä pyrkisi piiskaamaan laitosta aina vain parempaan ja parempaan suorituskuntoon. Kommari ja minä emme sovi samaan lauseeseen. Postin palvelu ei ole paskaa, vaikka välillä virheitä sattuu. En usko Suomessa toimivan yhtään yritystä, joka pystyisi palvelemaan asiakkaitaan "täysin virheettä" ja kuitenkin bulkkihinnalla ja peruspalveluiden aikataululla.
Viestin lähetti JanJ
Maksoin kirjatusta kirjeestä, mikä ei koskaan löytänyt perille ja mitä ei koskaan löydetty enää mistään. Mistä maksoin? "Toiminta" oli kohdallaan?
Virhe on sattunut, mutta se lienee yksittäistapaus. En näe mitään perustelua yksittäistapauksen perusteella leimata "palvelua paskaksi". Vai oletko Sinäkin mulkku, kun kuitenkin joskus olet ollut tympeä jotain henkilöä kohtaan (disclaimer: repliikillä ei mitään tekemistä Fordin tai sen jälleenmyyjien kanssa)?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti JanJ
Jussii, äläs nyt.
Pointti oli se että sisällöstä huolimatta posti tärveli kirjeeni. Vaikka sisällä olisi sitten ollut tyhjä a4, niin sekin olisi mennyt pilalle. Ja on se nyt hemmetti, että jos postiin ei voi luottaa niin pitääkö itse aloittaa kirjeiden jakelu lähialueille?

Kylläpä on hirveää... yksi lähetys vaurioitui.

Minulle tulee vuodessa pitkälti toista sataa henkilökohtaista lähetystä - yksikään niistä ei ole vaurioitunut. Jos vaurioituu niin tiedän kuinka toimia - opastusta saa postitoimipaikoista, virkailijat vain on joskus pistettävä koville.

Lähetän kohtuupaljon postia, kerran kirje on jäänyt menemättä perille (moka oli oma, epäselvä osoite - testasin näet kuinka tarkkoja Postilla ollaan), kerran pikapaketti ei saavuttanut tavoitenopeutta - reklamoin Postia, sain korvauksen ts. postimaksu palautettiin.

Asiaosuus alkaa...

Posti kuljettaa vuodessa x miljoonaa postilähetystä, yli 95 % (%-luku taitaa nykyään olla yli 97) 1. luokan lähetyksistä menee perille tavoiteajassa eli yhdessä työpäivässä. Lähetyksiä vaurioituu minimaalinen määrä postivirtaan nähden.

Jos omalle lähetykselleen haluaa erikoiskäsittelyä opastusta saa virkailijoilta. Tärkeämmät asiapaperit kannattaa kirjata tai vakuuttaa, tai lähettää pikana - tuolloin ne eivät kulje tavallisen postin joukossa. Tavallinen posti saattaa toisinaan joutua koville esim. konekäsittelyssä, (ruttaantuu rullien väliin; hihna pompahtaa pois paikaltaan aiheuttaen näin tukoksen --> kirjeitä ruttautuu; vääränlainen lähetys jumittaa koneen, jälleen suma ja kirjeitä ruttuun etc). Ja, kaikesta varovaisuudesta huolimatta toisinaan saattaa tapahtua inhimillisiä virheitä tai muuta yllättävää mikä johtaa lähetyksen vaurioitumiseen.

No... nyt on lopetettava ... kirjaston kone nääs...

vlad

edit: pari lisäystä.
 
Viimeksi muokattu:

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Jussi77
Niin, tilaa postista palveluna jokin erikoislähetys niin saat palvelua joka keskittyy nimenomaan kuljettamaan lähetyksesi erityisen huolellisesti. Turha sitten valittaa, että toimitusaika ja kustannus on jotain muuta. Kyse on vain ja ainoastaan näemmä siitä, että yrität saada erikoispalvelut perus-hintaan - kuten tavallista.
Luepas nyt uudestaan ja hitaammin.

Lähetin kirjeen -> ei mennyt ehjänä perille. Valitat että tilaa erikoispalvelu.
Lähetin kirjatun kirjeen -> katosi ikusesti. Valitat että... niin mitä? Älä arvostele postia?

Sekä ilmais- että erikoispalvelussa on ollut vikaa. Maksavana asiakkaana en saa sitä todeta?

Edelleen ihmettelen, ellet sitten ole kiihkovasemmistolainen tai demari kuten toveri vlad, että postin toimintaa ei saa arvostella ja hukatut kirjeet ja esineet pitää vaan kärsiä nöyrästi kiitellen.

Jatkakaa te kommarit selkienne taputtelua.
Ja kirotkaa kuinka taas joku sika moittii rakkaan punakoneemme toimintaa, vaikka vain muutama kirje on mennyt väärään osoitteeseen, joku kirje muusattu ja jotain hävitetty. Ihme nipotusta.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti JanJ
vaikka vain muutama kirje on mennyt väärään osoitteeseen, joku kirje muusattu ja jotain hävitetty.
Täytyy sanoa että saat minusta tässä kysymyksessä kaverin. Se että "vain pieni määrä" postista katoaa tai tärvellään vuodessa, ei anna anteeksi, selitä, eikä hyvitä postin huolimattomuutta. Postin täytyy mennä perille - tai löytyä jostain 100 prosenttisella varmuudella. Kaikki muu voidaan laskea epäonnistumiseksi.

Postin palveluja käyttävän vastuulla on:
- Postimaksun suoritus.
- Osoitteen kirjoitus siten, että sen tulkinta postissa onnistuu.
- Lähettäjä tulee myös löytyä, siten että sen tulkinta onnistuu tarvittaessa.
- Kirjeen/paketin toimitus postikonttoriin tai postilaatikkoon.

Postin tehtävä on:
- Toimittaa posti perille - tai - tallettaa se epäselvyyksien sattuessa paikkaan, josta lähettäjä/vastaanottaja sen kysymällä löytää.

En hyväksy mitään tuuli vei tai uusi postinkantaja, joka oli juovuksissa. Postilla on kymmenien vuosien kokemus ja tietää mitkä heihin asetetut vaatimukset ovat.

Posti on vastuussa siitä että toimitustapa on toimiva.

Mitä helvettiä tästä tulisi jos kaikki pieni hävikki, joka paikassa aina hyväksyttäisiin olkapäitä kohauttamalla? Postin tapauksessa HEILLE on varmasti ok, jos hävikki on pieni, mutta mitä sanoo postin asiakas, jolle hävikki on suuri ja saattaa aihettaa paljon vahinkoa? Tarkoitan, lähetän nykyään 10 kirjettä vuodessa. Jos niistä katoaa yksi niin minun vahinkoni on prosentuaalisesti valtava.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti JanJ
Luepas nyt uudestaan ja hitaammin.

Lähetin kirjeen -> ei mennyt ehjänä perille. Valitat että tilaa erikoispalvelu.
Lähetin kirjatun kirjeen -> katosi ikusesti. Valitat että... niin mitä? Älä arvostele postia?
Entä jos itse lukisit uudelleen ja hitaammin? Virhe on selvästi tapahtunut ja esim. lähetyksen kadotessa olet varmasti oikeutettu esim. hyvitykseen lähetyksen osalta. Tällöinhän palvelussa on tapahtunut virhe. Näiden virheiden nojalla "palvelun paskaksi toteaminen" ei kuitenkaan ole ollenkaan perusteltua, sillä palveluhan on toiminut ja toimii kuitenkin muissa tapauksissa erinomaisesti; saat aamuisin lehden kotiisi, kirjeesi pääsääntöisesti kulkevat ja pysyvät ehjinä. Jos palvelussa tapahtuu muutama virhe tuhansista, niin onko palvelu silloin paskaa?
Viestin lähetti JanJ
Sekä ilmais- että erikoispalvelussa on ollut vikaa. Maksavana asiakkaana en saa sitä todeta?
Tottakai saat, mutta oletkohan nyt edes ymmärtänyt millaista palvelua olet ostanut? Olet ostanut postin bulkkipalvelua ja kuvittelet ettei siellä voi tapahtua virheitä? Miksi yleensäkään mitään erikoispalveluita markkinoidaan jos bulkkipalvelunkin pitää täyttää samat laatuvaatimukset? Maksa siitä palvelusta millaista haluat, jos virheitä ilmenee niin reklamoi asiasta. Kuitenkin palvelun julistaminen yleisesti paskaksi siksi, että on tapahtunut kaksi vahinkoa tuhansista postinkannoista huolimatta, on aivan järjetöntä.
Viestin lähetti JanJ
Edelleen ihmettelen, ellet sitten ole kiihkovasemmistolainen tai demari kuten toveri vlad, että postin toimintaa ei saa arvostella ja hukatut kirjeet ja esineet pitää vaan kärsiä nöyrästi kiitellen.

Jatkakaa te kommarit selkienne taputtelua.
Ja kirotkaa kuinka taas joku sika moittii rakkaan punakoneemme toimintaa, vaikka vain muutama kirje on mennyt väärään osoitteeseen, joku kirje muusattu ja jotain hävitetty. Ihme nipotusta.
No niin, hyvä vasemmistolaisherjaus tai pari per päivä pitää aina sopivasti varpaillaan. Kiitos nyt tämän päivän annostelusta. Minulla ei ole mitään tekemistä vasemmistolaisuuden tai kommareiden kanssa, en voi sietää esim. Tuomiojaa tai Halosta, mutta se on kokonaan eri juttu se. Postin toimintaa saa toki arvostella, mutta olisikohan joku suhteellisuudentaju siinäkin paikallaan. Toisekseen, täydellisyyttä ei ole realistista edes odottaa, tämän vuoksi on esim. mahdollisuus reklamoida ja tuo korvauskäytäntö kerrottuna jopa postin toimitusehdoissa (linkki aiempana keskustelussa).
Viestin lähetti finnishninja
Postin tehtävä on:
- Toimittaa posti perille - tai - tallettaa se epäselvyyksien sattuessa paikkaan, josta lähettäjä/vastaanottaja sen kysymällä löytää.
Postin tehtävänä on myös tuottaa kohtuuhintaisia palveluita niitä tarvitseville sekä osakkeenomistajat takuulla vaativat postia toimimaan kustannustehokkaana joten jonkinlainen kompromissi tai "hyväksytty hävikki" kuljetuksissa on todennäköisesti ainoa vaihtoehto - vaikka ainahan juuri se, jonka lähetys katoaa, on vihainen ja palvelu hänen mielestään paskaa.
 
Viimeksi muokattu:

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nähtävästi joidenkin mielestä ei bulkkipalvelulta sovi odottaa luotettavuutta? Ko. nimimerkeille varmaan sopisi jos pankit hukkaisivat palkkojanne ym. pientä, eihän sitä voi tuollaisesta pikkujutusta pankkia syyttää, varmasti menee niin kova prosentti perille liksoista.

Postissakin liikkuu paljon rahanarvoista asiapaperia ym, joten kallistun itse tuolle finnishninjan kannalle.

EDIT:typo
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti OneBigRed
Nähtävästi joidenkin mielestä ei bulkkipalvelulta sovi odottaa luotettavuutta? Ko. nimimerkeille varmaan sopisi jos pankit hukkaisivat palkkojanne ym. pientä, eihän sitä voi tuollaisesta pikkujutusta pankkia syyttää, varmasti menee niin kova prosentti perille liksoista.

Postissakin liikkuu paljon rahanarvoista asiapaperia ym, joten kallistun itse tuolle finnishninjan kannalle.
Oletko koskaan miettinyt sähköisen tiedonsiirron ja fyysisen logistiikan kustannuseroja?

Varmaankaan ei ihan postimaksuhinnastolla tuotaisi tilipussia lähestulkoon jokaiselle palkansaajalle yhden päivän varoitusajalla kotiovelle?
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Jussi77
Jos palvelussa tapahtuu muutama virhe tuhansista, niin onko palvelu silloin paskaa?
Ei pitänyt enää tähän kommentoida, mutta perhana oli pakko lukea...heh.
Eli et lukenut. Palvelu ja toiminta. Toiminnassa oli vikaa, koska kirje tuhottiin. Palvelu oli huonoa, koska sitä vähäteltiin eikä vaivauduttu aluksi vastailemaan tai edes tutkimaan, koska kuten sinäkin ajattelet, "se on vaan yksi kirje miljoonien joukossa".

Se siitä.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Ettekö ole kuulleet "nolla virhettä"-laatuajattelusta? Sitä on aika paljon toteutettu nykyään. Posti on palvelu, jolta yleisesti tuollaista myös odotetaan. Voisin suorastaan sanoa tietyn virheprosentin sallimisen olevan tsaarinaikaista.

Käsitykseni mukaan postin jako erilaisiin kiirellisyysluokkiin palvelee myös nollan virheen ajattelua. Kunhan rauhassa lajitellaan se bulkki, niin kaikki saadaan perille ehjänä. Kapasiteetti ei vain yksinkertaisesti riitä. En panisi pahakseni ykkösluokan kirjeen maksukorotusta vaikka tuplaksi, jos sillä pystyttäisiin toimitusvarmuutta lisäämään.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ymmärtääkseni kysymyksessä on myös se mitä voidaan/saadaan hyväksyä. Jos vahinkoja hyväksytään, se on sama asia kuin se että näitä tulee tapahtumaan myös tulevaisuudessa. Ei siis oteta kritiikkiä vakavasti, vaan jatketaan parannustyötä, joka postin tapauksessa on nyt kestänyt suunnilleen 100 vuotta.

Täältäkin löytyy monta, jotka hyväksyvät postin "harjoittelun," joten kirjeitä ja paketteja tulee todennäköisesti katoamaan myös seuraavat 100 vuotta.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti OneBigRed
Nähtävästi joidenkin mielestä ei bulkkipalvelulta sovi odottaa luotettavuutta? Ko. nimimerkeille varmaan sopisi jos pankit hukkaisivat palkkojanne ym. pientä, eihän sitä voi tuollaisesta pikkujutusta pankkia syyttää, varmasti menee niin kova prosentti perille liksoista.
Toki sopii odottaa, mutta on vain syytä pitää mielessä että se ei bulkkipalveluita käytettäessä ole prioriteettinä yksi, vaan kustannustehokas ja nopea toiminta. Tuskin kukaan tuolla tahallaan hutiloi, mutta painotettaessa näitä osa-alueita, huolellisuus todennäköisesti saattaa kärsiä - esimerkiksi kustannustehokkuutta on lajitella paketteja koneellisesti, vaikka kone välillä tuhoaakin jonkun paketin. Toinen vaihtoehtohan olisi lajitella paketit ihmisvoimin jolloin työntekijältä voitaisiin odottaa huolellisuutta, mutta lajittelu kestäisi pitkään ja olisi kallista.

Rahaliikennettä on järjetöntä verrata johonkin joulukorttien kuljetteluun, sillä jokaisella rahansiirrolla on olemassa omat seurantanumeronsa jolla rahansiirrot voidaan jäljittää täsmällisesti. Tähänhän pyritään myös mm. postin pakettien seurantakoodeilla, mutta kirjepuolellahan ei bulkkitoimituksissa tällaista järjestelmää ole - enkä tiedä onko järkevää noin taloudellisessakaan mielessä myöskään perustaa.
Viestin lähetti OneBigRed
Postissakin liikkuu paljon rahanarvoista asiapaperia ym, joten kallistun itse tuolle finnishninjan kannalle.
Vain typerys lähettää rahaa tavallisessa postissa, kuuluu mielestäni melkein sarjaan "posliinimaljakko kääräistynä eiliseen sanomalehteen", ei aivan. Silti tätäkin tapahtuu varmasti joka päivä, ja suurin osa löytää perille. Itse en lähettäisi mitään tavallisessa kirjepostissa, jolla on sen verran arvoa että ottaisin riskiä että se voi kärsiä tai jopa tuhoutua. Eikä lähetä monet muutkaan, vaan valitsevat esim. vakuutetun lähetyksen postin palveluista.
Viestin lähetti JanJ
Ei pitänyt enää tähän kommentoida, mutta perhana oli pakko lukea...heh.
Eli et lukenut. Palvelu ja toiminta. Toiminnassa oli vikaa, koska kirje tuhottiin. Palvelu oli huonoa, koska sitä vähäteltiin eikä vaivauduttu aluksi vastailemaan tai edes tutkimaan, koska kuten sinäkin ajattelet, "se on vaan yksi kirje miljoonien joukossa".

Se siitä.
Heh, niinhän siinä usein käy, ettei malta olla lukematta - ja sitten kommentoimatta. :)

Luin kyllä, ja ymmärsin mitä ajat takaa. On harmillista, jos lähetyksiä katoaa tai rikkoutuu, mutta tämä on "virhe" eikä se vielä muuta toimintaa itsessään huonoksi (toimintahan on merkittävän osan ajasta "hyvää"). Saamaasi palveluun on vaikeaa ottaa kantaa, mutta jos olet ilmestynyt tiskille vaatimaan hyvityksiä bulkkikuljetuksessa revenneestä paperista voin kuvitella että ehkä asiaasi ei ole välttämättä suhtauduttu Sinun odottamallasi vakavuudella. Se tosiaan on vain yksi miljoonien joukossa ja kun se käytännössä ei olisi johtanut korvaustoimenpiteisiin (ei kai tuosta mitään kohtuutonta suoraa vahinkoa syntynyt?) niin on kustannustehokasta jättää tällainen tapaus käsittelemättä. Yksittäinen asiakas harmistuu, mutta kokonaisuus toimii.

Tällaisestakin tapauksesta jos kirjoitat kirjallisen reklamaation vahinkoilmoituksen lisäksi, niin todennäköisesti esim. kirjelähetyksen hinta saatetaan Sinulle hyvittää, vaikka suorana vahinkoilmoituksena sitä ei käsitellä.

Vastaava toimintamalli on käytössä useissa isoissa firmoissa. Koska homma ei käytännössä ole mahdollista toimia 100%, on otettu käyttöön kustannustehokkuuden myötä ajatusmalli "hyväksyttävistä tappioista" jossa ei edes pyritä täysin virheettömään toimintaan, vaan etsimään paras tasapaino kustannustehokkuuden ja huolellisuuden (jos nyt näitä termejä tässä käytetään, tuskin nyt ihan suoranaisesti muuttujia kuvaavat, mutta pieni oikominen lienee sallittua havainnollistamisen vuoksi) välillä. Mitäs elämme niin äärimmilleen viritetyssä kilpailu-yhteiskunnassa.
Viestin lähetti finnishninja
Ymmärtääkseni kysymyksessä on myös se mitä voidaan/saadaan hyväksyä. Jos vahinkoja hyväksytään, se on sama asia kuin se että näitä tulee tapahtumaan myös tulevaisuudessa. Ei siis oteta kritiikkiä vakavasti, vaan jatketaan parannustyötä, joka postin tapauksessa on nyt kestänyt suunnilleen 100 vuotta.
Kuitenkaan yksikään työntekijä ei postissa ole ollut sataa vuotta, joten mitä sillä käytännössä on merkitystä? Prosessit ovat kehittyneet, mutta työntekijät silti vaihtuvat jatkuvasti ja joutuvat jokainen vuorollaan opettelemaan työtä - kuinka tällaisessa voidaan vetää 100 vuoden kokemusta mukaan laatuvaatimuksineen? Lajittelu- ja jakelutehtävät ovat matalapalkka-aloja jossa työntekijöiden vaihtuvuus voi olla nopeaa ja työntekijän motivaatio tuskin on huippuluokkaa - joten on epärealistista edes odottaa tuota mainitunlaista "0 virhettä" -linjaa, vaikka se yrityksen ulospäin annettavaan strategiaan kuuluisikin. Jos tätä "0 virhettä" -linjaa todella haluttaisiin noudattaa niin sehän tarkoittaisi "laaki ja vainaa" -tyyliä työsuhteissakin; virheestä duunari ulos ja uusi tilalle. Isolla firmalla ei ole varaa tällaiseen vaihtuvuuteen.
 
Viimeksi muokattu:

Shane

Jäsen
Niin, ei niitä virheitä ja niistä seuranneita asiakkaiden valituksia Postissa ihan olankohautuksilla sentään kuitata, jos tästä keskustelusta on semmoinen kuva kenties jollekin jäänyt. Tokihan täydellinen virheettömyys on tavoitteena, ja kadonneita lähetyksiä yms. yritetään kyllä parhaansa mukaan metsästää kaikki mahdolliset listat tarkastaen jne. Samoin jos tulee tieto, että jonain päivänä on mennyt jotain postia väärään laatikkoon, niin hölmömpikin postimies osaa varmasti skarpata seuraavina päivinä.

Se nyt vaan on minun mielestäni niin täysin päivänselvää, että virheitä ei tämmöisessä hommassa pysty välttämään, ei mitenkään. Ei, vaikka kuinka uhattaisiin potkuilla tai niskalaukauksilla jakajia heti ensimmäisenkin kämmin sattuessa. Jos joku on ihan tosissaan sitä mieltä, että moiseen pystyy niin itse kuin kuka tahansa muukin, niin ei muuta kuin työhakemus vetämään ja kokeilemaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Jussi77
Kuitenkaan yksikään työntekijä ei postissa ole ollut sataa vuotta, joten mitä sillä käytännössä on merkitystä? Prosessit ovat kehittyneet, mutta työntekijät silti vaihtuvat jatkuvasti ja joutuvat jokainen vuorollaan opettelemaan työtä - kuinka tällaisessa voidaan vetää 100 vuoden kokemusta mukaan laatuvaatimuksineen?
Milloinkas sitä pyörää ollaan alettu kehittelemään alusta kun ihmiset kuolevat? Opitut asiat kulkevat perintönä ja niitä kehitetään eteenpäin, mutta joissain vaiheessa itse perustoimminnan tulee olla hanskassa. On se nyt saatanaa ellei tämä päde myöskin postissa, jossa tämä asia pitäisi olla listan ylinpänä! Kysymys on vain siitä mihin järjestykseen asiat laitetaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Shane
Se nyt vaan on minun mielestäni niin täysin päivänselvää, että virheitä ei tämmöisessä hommassa pysty välttämään, ei mitenkään.
Pystyy, jos alan ihmiset koulutetaan omaan työhönsä ja toimintatapoja kehitetään. Tästä on lukuisia esimerkkejä.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Viestin lähetti Jussi77
Jos tätä "0 virhettä" -linjaa todella haluttaisiin noudattaa niin sehän tarkoittaisi "laaki ja vainaa" -tyyliä työsuhteissakin; virheestä duunari ulos ja uusi tilalle. Isolla firmalla ei ole varaa tällaiseen vaihtuvuuteen.

muahhhaaahhaaa!!

Et ymmärrä laatuajattelua. Kysymyksessä on toimintatapojen kehittäminen kohti tavoitetta. Saman virheen toistuminen vältetään muuttamalla toimintatapaa, ei rankaisemalla.

Laatutoimintaan todella osallistuvat kaikki, eikä henkilökunnan koulutustasolla ole siinä mitään merkitystä (paitsi tietenkin sisäisellä laatukoulutuksella).

Vaan jospa Postin laatujärjestelmä onkin sillä tasolla, että potkujen tai maineen menettämisen pelossa inhimillisiä erehdyksiä kannattaakin piilotella ja peitellä...
 

Shane

Jäsen
Kyllähän toimintatapoja on Postissakin varmasti vuosien aikana muutettu ja kehitetty, mutta on vaikea kuvitella yhtään nykyistä luotettavampaa järjestelmää, kun kuitenkin "käsin" tehtävästä työstä on pääsääntöisesti kyse. Lajittelua ja varsinkin jakamista kun on kohtalaisen vaikea koneellistaa täysin. Toki jos ehdotuksia on, niin varmasti niiitä otetaan Postin ylempien tahojen toimesta mielihyvin vastaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Shane
Kyllähän toimintatapoja on Postissakin varmasti vuosien aikana muutettu ja kehitetty, mutta on vaikea kuvitella yhtään nykyistä luotettavampaa järjestelmää, kun kuitenkin "käsin" tehtävästä työstä on pääsääntöisesti kyse. Lajittelua ja varsinkin jakamista kun on kohtalaisen vaikea koneellistaa täysin. Toki jos ehdotuksia on, niin varmasti niiitä otetaan Postin ylempien tahojen toimesta mielihyvin vastaan.
Käsintehtyä ei tarvitse välttämättä nähdä negatiivisena tapana työskennellä, päinvastoin, monessa tapauksessa se saattaa olla jopa paljon luotettavampaa kuin nykyajan moderni tekniikka! Esimerkiksi, kumpaanko tapaan lähettää kirje luotat enemmän, E-posti vai perinteinen postiljooni?

Lajitteluhan tapahtuu jo nyt lähes täysin koneellisesti, kun on kirjeistä kysymys ja paketit saavat viivakoodit, mutta vaikka virhemahdollisuus operaatiosta löytyykin, niin sen ei tarvitse tarkoittaa sitä että lähetys katoaa kuin pieru saharaan.

Itse jakaminen polkee minusta paikoillaan. Tässä ei ole tapahtunut paljokaan kehitystä vuosien mittaan - ei ehkä ole katsottu että tätäkin pitäisi/voisi kehittää enemmän. Tämän päivän tekniikka antaa tosin siihenkin kaikki mahdollisuudet, se on vain mielikuvituksesta kiinni miten ja mihin suuntaan systeemiä kehitellään. Näkisin mielelläni että tämän homman kimppuun päästettäisiin nuoria, tietokone sylissä syntyneitä hupppupäitä.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti finnishninja
Milloinkas sitä pyörää ollaan alettu kehittelemään alusta kun ihmiset kuolevat? Opitut asiat kulkevat perintönä ja niitä kehitetään eteenpäin, mutta joissain vaiheessa itse perustoimminnan tulee olla hanskassa. On se nyt saatanaa ellei tämä päde myöskin postissa, jossa tämä asia pitäisi olla listan ylinpänä! Kysymys on vain siitä mihin järjestykseen asiat laitetaan.
Ei pyörää keksitä uudelleen, mutta ihmiset eivät opi työtään ensimmäisenä päivänä kun saapuvat uuteen työpaikkaan, eivätkä todennäköisesti hallitse hommaa vielä kunnolla lyhyen perehdytysjaksonkaan jälkeen. Se on sitten sinun mielestäsi saatanaa, mutta kyse on kuitenkin matalapalkka-alasta, jossa mm. mielenkiinto omaan työhön ei välttämättä ole sillä tasolla että se edes motivoisi työntekijää tekemään työnsä mahdollisimman huolellisesti.

Prosessit kehittyvät, ihmiset oppivat, toiminta tehostuu - mutta silti jokainen alkaa uuden ammatin opettelemisen alusta, kunnes ajan myötä kasvaa (jopa virheiden kautta) rutiinia ja kokemusta työhön. Sitä ennen jokainen on "harjoittelija" tai "aloittelija". Toisaalta, työ voi myös olla hyvin yksitoikkoista, joka mahdollistaa turtumisen työhön ja virheiden mahdollisuus kasvaa. Lisäksi, puhutaan esim. postin automaattisesta lajittelusta; kone joka käsittelee postia. Jos koneessa onkin mahdollisuus että se saattaa rypistää joka miljoonatta kirjettä, ei sen korjaamiseen kovin montaa ylimääräistä euroa upoteta - olkoonkin että joku onkin harmissaan siitä että juuri hänen lähetyksensä on kokenut vaurioita.
Viestin lähetti Kiekoton
muahhhaaahhaaa!!

Et ymmärrä laatuajattelua. Kysymyksessä on toimintatapojen kehittäminen kohti tavoitetta. Saman virheen toistuminen vältetään muuttamalla toimintatapaa, ei rankaisemalla.

Laatutoimintaan todella osallistuvat kaikki, eikä henkilökunnan koulutustasolla ole siinä mitään merkitystä (paitsi tietenkin sisäisellä laatukoulutuksella).

Vaan jospa Postin laatujärjestelmä onkin sillä tasolla, että potkujen tai maineen menettämisen pelossa inhimillisiä erehdyksiä kannattaakin piilotella ja peitellä...
Et ymmärrä, että "takuulla täysin virheettömään" tilaan on mahdottomuus päästä, ja mitä pienemmäksi virheprosenttia (promillea?) halutaan puristaa, sitä suuremmiksi kustannukset kasvavat jatkuvasti. Jossain vaiheessa esim. joulukortin hinta nousee jo niin älyttömäksi, että se ei enää tee kauppaansa. On siis pakko tinkiä jostain, koska ei pystytä tekemään suuria investointeja laaduntarkkailuun ja automatiikkaan samalla kun tuotteista ja palveluista saatava kate pysyy ennallaan - kaikki tämä vain sen vuoksi että jo nykyisellään "erinomaista" tulosta pystyttäisiin kilpailemattomassa tilanteessa parantamaan vielä pienen pykälän. Saavutettu hyöty olisi mitätön kokonaisuudessa, mutta kustannukset olisivat kuitenkin suuria - eikä täysin virheetöntä palvelua pystyttäisi edelleenkään takaamaan.

Henkilökunnan kouluttaminen tuskin nostaa henkilökunnan työn arvostusta, tällaisessa mahdollisesti matalasti palkatussa ja jopa yksitoikkoisessa työssä on vaikeaa saada mitään varsinaista hurmoshenkeä päälle, vaan kyse on siitä että duunia tehdään juuri niin kuin täytyy ja sen jälkeen hanskat laitetaan naulaan. Mikäpä ettei, on hyvä että on tarjolla myös tällaisia työtehtäviä ihmisille joilla ei ole esim. mahdollisuuksia parempipalkkaisen uran luomiseen, syystä tai toisesta. Motivointi huolelliseen työhön voi siis olla ongelma. Kuten ylempänäkin todettua, niin henkilöstön kouluttaminenkaan ei poista ongelmia mm. rullalinjasta joka ruttaa 1/2000000 kirjeen. Hemmetti, varmasti todella vittumaista juuri tämän yhden mielestä mutta 999999 muuta ovat täysin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Onko mitään järkeä investoida tämän yhden joulukortinlähettäjän takia esim. 1,2 miljoonaa euroa / lajittelukeskus uuteen lajittelujärjestelmää, että Aune Lappajärveltäkin saa joulukorttinsa repeytymättömänä? Ei mitään järjen hiventä, vaan mielummin tässä tilanteessa postikortin lähettäjälle tarjoudutaan pahoittelemaan tapahtunutta ja korvaamaan aiheutunut vahinko (jopa 4-5 eur). Ihan vain tämän vuoksi suomessa on edelleen monien eri firmojen palveluihin tyytymättömiä asiakkaita; yksinkertaisesti "täydellinen toiminta" on aivan liian kallista - tai jopa mahdotonta. Tuo itkemäsi laatuajattelu auttaa meitä kaikkia saavuttamaan parhaat mahdolliset tulokset niillä resursseilla, joita ollaan valmiit uhraamaan toimintaan.

Tuon "0 virhettä" -pikku piikin esitin sen vuoksi, että Sinäkin havahdut tilanteeseen että "entäs jos joku tekee inhimillisen virheen, esim. tiputtaa talviliukkaalla postin kirjeen hankeen, jossa se kastuu" ja ymmärrät että tilanne "0 virhettä" on mahdoton yhtälö koska posti ei voi vastata esim. työskentelyolosuhteista ulkona. Ihmettelin tuota, että jos joku sitten tekee virheen, niin silläkö että laitetaan kaveri ulos tämä pitäisi varmistaa ettei tee uudestaan samaa virhettä (liukastu, tai kastele kirjettä sateessa)? Huomio huomio, kaikille asioille ei mahda mitään.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Jussi, kerrot jo itse tässä monta esimerkkiä, joista voisi alkaa, tai olisi pitänyt alkaa jo aikoja sitten!

Viestin lähetti Jussi77
Ei pyörää keksitä uudelleen, mutta ihmiset eivät opi työtään ensimmäisenä päivänä kun saapuvat uuteen työpaikkaan,
Kysymys on isosta, sisäänajetusta organisaatiosta, jonka toiminta on suurimmalle osalle sen työntekijöistä tuttua. Ei uutta työntekijää panna yleensä missään paikkaan, jossa hän tekee mahdollisimman paljon sabotaasia, ei ainakaan kun on kysymys postista. Joku jo mainitsi pankin, isketäänkö siellä uusi työntekijä tekemään tärkeitä rahansiirtoja välittömästi? Ei tietenkään, vaan vasta sitten kun häneen luotetaan.
Jos postissa päästetään uudet työntekijät liian aikaisin työhön, joka vaarantaa työn tulosta, tämä on tietenkin väärin ja se pitää välittömästi korjata.
Se miten pitkä koulutus on, määräytyy tietenkin siitä miten nopeasti uusi työntekijä oppii työn - ja miten tärkeänä hänen esimiehensä pitää sitä että koulusjakso on tarpeeksi pitkä.
kyse on kuitenkin matalapalkka-alasta,
Meillä on töissä paljon sellaisia, joita kutsutaan matalapalkkaisiksi. Siitä huolimatta, virheitä ei hyväksytä, sillä se vaikuttaa koko sen ryhmän tulokseen. Huolellisuus on a ja o, siihen panostetaan, muuten edessä on toinen työ, joka ei vaadi samaa huolellisuutta. Jos esteenä huolellisuudelle on vain matala palkka, niin myös siinä on silloin jotain vikaa - vai ottaako posti palveluistaan liian pienen maksun? Eikö heillä ole varaa tehdä työtä kunnolla? Missä vika jos ei tätä voisi muka korjata?
Työntekijää ei voi aina välttämättä syyttää siitä jos hänellä ei ole motivaatiota työhönsä. Yhtä usein on kysymys työnantajasta, joka ei ANNA motiivia hyvän työn tekoon. Jossain vaiheessa nämä kaksi asiaa täytyy saada synkkaamaan yhteen, vaihto-ehtona on korjailla virheitä jälkeenpäin.

Meillä on monta momenttia tuotannossa, jotka ovat tosi tylsiä, monotoonisia ja ikäviä muutenkin. Siitä huolimatta niitä tekevät ihmiset, jotka tekevät äärimmäisen harvoin virheitä. Jos kysymys olisi jostain niin tärkeästä kuin posti, meillä ei tehtäisi virheitä lainkaan, ei ainakaan jos saisimme trimmata systeemit 100:n vuoden aikana.
Jos koneessa onkin mahdollisuus että se saattaa rypistää joka miljoonatta kirjettä
Koneet saattavat tosiaankin tehdä virheitä, eikä minulle olisi mikään yllätys jos tällaista joskus tapahtuu, mutta jos kirje vielä katoaa, niin silloin ollaan hukassa. Tätä ei saa tapahtua.
ja mitä pienemmäksi virheprosenttia (promillea?) halutaan puristaa, sitä suuremmiksi kustannukset kasvavat jatkuvasti.
Käsittääkseni posti on onnistunut pienentämään kustannuksiaan vuosien saatossa rajusti, juuri automatisootion ansiosta. Tämä ei kuitenkaan ole vaikuttanut mitenkään negatiivisesti toiminnan varmuuteen, siihen ei vain ole panostettu samalla tavalla kuin tehokkuuteen.
 
Viimeksi muokattu:

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Virheitä sattuu, lähetyksiä katoaa ja paketteja tärveltyy. Näiden määrää voidaan vähentää, mutta ei koskaan kokonaan poistaa. Ongelma onkin mielestäni Postin toiminta tällaisen virheen selvittelyssä. Kyseinen laitos ei ole kyennyt mielestäni ottamaan VASTUUTA virheidensä asianmukaisesta selvittelystä.

Kysymys: onko Posti mielestänne velvollinen korvaamaan lähetyksen, joka todistettavasti varastettiin postinjakajan kärrystä?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti werther
Kysymys: onko Posti mielestänne velvollinen korvaamaan lähetyksen, joka todistettavasti varastettiin postinjakajan kärrystä?
Totta kai! Postin on kyettävä pitämään kirjaa siitä mitä he ottavat vastaan ja mitä he toimittavat asiakkaille. Niinhän kaikki muutkin yritykset tekevät.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti finnishninja
Jussi, kerrot jo itse tässä monta esimerkkiä, joista voisi alkaa, tai olisi pitänyt alkaa jo aikoja sitten!
Toki, ei ole vaikeaa osoitella syyllisiä ja missä vika piilee. Vaikeampaa on osoittaa kuinka olisi järkevää näitä epäkohtia korjata - sehän on koko asian ydin.

Korjaaminen tulisi mahdollisesti liian kalliiksi, eikä tuottaisi suhteellisesti riittävää etua verrattuna niihin investointeihin (resurssit, uusi tekniikka, logistiset muutokset, kustannukset) joita se kysyisi. Haihattelit tuossa esim. että työntekijän perehdytys ei välttämättä ole riittävää; olisitko hämmästynyt jos tosiasia olisikin niin että käytännön tasolla uusi henkilö aloittaa työnsä jo varsin pian saapuessaan taloon ja hänen työhönoppimistaan pyritään seuraamaan työn varsinaisen suorittamisen ohella? Entä jos ei yksinkertaisesti ole varaa seisottaa vuorotyöläistä toisen vieressä vain seuraamassa uuden - ja vielä hapuilevasti työtä suorittavan - henkilön tekemistä, jättäen samalla oman työpanoksensa jopa kokonaan suorittamatta tai ainakin merkittävästi pienemmäksi kuin mitä se olisi normaalitilanteessa? Tämänkin henkilön on ennen pitkää palattava oman työnsä ääreen.

Myös työvälineissä kuten tietojärjestelmissä saattaa usein löytyä tekijöitä, jotka aiheuttavat "virheitä". Esimerkiksi joku postin käyttämä tietojärjestelmä on varmasti aikojen saatossa kokenut lukuisia uudistuksia ja ei ehkä pysty loogisesti työstämään kaikkia uusia toimintoja tai tapoja. Jokainen vähän pidempään työelämässä ollut on varmaan joskus joutunut tutustumaan, miten helppoa on tehdä työtä käyttäen jotain järjestelmää joka on alunperin tehty jonnekin 90-luvun alkupuolen tarpeisiin, jonka jälkeen laajennettu, jonka jälkeen laajennettu, jonka jälkeen laajennettu jne. kunnes koko väline itsessään saattaa jo koostua joukosto epäloogisia toimintatapoja joiden jonkin prosessin unohtaminen välistä saattaa johtaa asiakkaan kannalta katsoen "virheeseen". Kuitenkin useita kertoja laajennettu tietojärjestelmä saattaa olla kaikkine virheineenkin jo niin monien vuosien järjestelmäkehityksen tulos ja kattava, että sen korvaaminen uudella järjestelmällä on jotain juuri ja juuri mahdottomasta helpompaa - ja kallista. Seisoisiko esim. posti lajittelukeskuksissa viikon tietojärjestelmän uudistamisen vuoksi? No, ei tämäkään käytännössä mahdotonta ole toteuttaa esim. porrastetusti, mutta jälleen tällaisissa tilanteissa piilee virheen vaara, ja toimenpide kustannuksineen voisi olla tavallisen taaperon ymmärryksessä käsittämätön.
Viestin lähetti finnishninja
Kysymys on isosta, sisäänajetusta organisaatiosta, jonka toiminta on suurimmalle osalle sen työntekijöistä tuttua. Ei uutta työntekijää panna yleensä missään paikkaan, jossa hän tekee mahdollisimman paljon sabotaasia, ei ainakaan kun on kysymys postista.
Ei pannakaan, työntekijää ei yleensäkään laiteta tekemään sabotaasia. Kuitenkin jok'ikinen työntekijä joutuu alunalkaen opettelemaan nämä sisäänajetun organisaation tavat, toimintatavat, sekä itse työn suorittamisen ja rutiinit. Ei kukaan niitä opi viikossa, ja virheen mahdollisuus etenkin alkuaikana on suuri - toki sen itsekin ymmärrän että uusi työntekijä saattaa tehdä virheen, jonka toki samanaikaisesti odotan korvattavan jos joku osapuoli joutuu kärsimään vahinkoa. Se, että organisaatio on iso ja sisäänajettu, saattaa olla jopa useissa tilanteissa "haitta" mm. kehityksen kannalta toimintatapojen ja työvälineiden muuttuessa. Vanhan tavan mukaan toimiminen saattaa tuottaa työrutiinina asiakkaan näkökulmasta "virheen", lisäksi toisaalta on muistettava että mm. postihan on uudistanut organisaatiotaan muistini mukaan viime vuosikymmenellä (-kö oli)?
Viestin lähetti finnishninja
Joku jo mainitsi pankin, isketäänkö siellä uusi työntekijä tekemään tärkeitä rahansiirtoja välittömästi? Ei tietenkään, vaan vasta sitten kun häneen luotetaan.
Uusi työntekijä laitetaan esim. palvelupisteisiin tms. paikkoihin jossa hän kerää kokemusta alalta yms. toimii valvonnan alaisena. Hän käsittelee oikeiden ihmisten oikeita raha-asioita ja saattaa tehdä tällaisessa työssä virheen; pankin tekemiä virheitä on sattunut omalle kohdalleni useita, joista epäilen yhden tai kahden johtuvan suoraan henkilön epäpätevyydestä tietojärjestemän käyttöön. Jok'ikinen tapaus on huomautukseni perusteella tutkittu tarkasti ja aiheutunut vahinko on aina korvattu minulle täysimääräisenä. En odota enempää, enkä vähempää. Asiointi on ollut helppoa, kun olen ymmärtänyt että "virheitä voi sattua", syystä tai toisesta. Olen kuitenkin tyytyväinen pankkini palveluun, enkä toistaiseksi edes harkitse vaihtoa toiseen pankkiin.

Kuitenkin pidän pankin ja postin palveluiden vertaamista huonona; yritysten palvelut eivät ole standardoituja (varsinkaan eri alojen kesken), alat ovat erilaisia, samoin kuin käytännöt ja varmasti esim. pankkivirkailijan ja postin lajittelukeskuksen työntekijöitä rekrytoitaessa kiinnitetään huomiota erilaisiin asioihin; ihmisiä palkataan eri perustein.
Viestin lähetti finnishninja
Jos postissa päästetään uudet työntekijät liian aikaisin työhön, joka vaarantaa työn tulosta, tämä on tietenkin väärin ja se pitää välittömästi korjata.
Käytännön tasolla epäilen, että työntekijää huomautetaan virheestä, mahdollisesti kerrataan oikea toimintatapa ja jatketaan työtä. Ihmisiä ei voi kouluttaa jatkuvasti, sellainen työntekijä tulee aivan liian kalliiksi yritykselle joka oman osaamattomuutensa lisäksi varaa vielä kouluttavankin henkilön työpanosta jatkuvasti.
Viestin lähetti finnishninja
Se miten pitkä koulutus on, määräytyy tietenkin siitä miten nopeasti uusi työntekijä oppii työn - ja miten tärkeänä hänen esimiehensä pitää sitä että koulusjakso on tarpeeksi pitkä. Meillä on töissä paljon sellaisia, joita kutsutaan matalapalkkaisiksi. Siitä huolimatta, virheitä ei hyväksytä, sillä se vaikuttaa koko sen ryhmän tulokseen. Huolellisuus on a ja o, siihen panostetaan, muuten edessä on toinen työ, joka ei vaadi samaa huolellisuutta. Jos esteenä huolellisuudelle on vain matala palkka, niin myös siinä on silloin jotain vikaa - vai ottaako posti palveluistaan liian pienen maksun? Eikö heillä ole varaa tehdä työtä kunnolla? Missä vika jos ei tätä voisi muka korjata?
Ei virheitä tarvitsekaan hyväksyä kun tarkastellaan niitä yksittäin. Kuitenkin korkeammalla tasolla mm. postin alueelliset päälliköt todennäköisesti ovat jossain kohdassa kartoittaneet millaisilla resursseilla mm. postin lajittelua tullaan suorittamaan ja tässä yhteydessä on ollut pakko tehdä jonkintasoisia päätöksiä mm. siitä mikä on "virheen" mahdollisuus syntyä mm. vajaiden tai niukasti mitoitettujen resurssien vuoksi. Eli yksittäisiä virheitä pyritään aina välttämään ja opastamaan työntekijää, mutta kun puhutaan "kokonaisuudesta" niin tietty määrä virheitä ollaan valmiit hyväksymään. Päteehän vastaava asia myös muilla elämän osa-alueilla; "yksilö" on yleensä järkevä, mutta "joukossa" tyhmyys sitten alkaa tiivistyä, joko tullen esiin jossain nimettävässä yksilössä tai sitten "yleisenä tyhmyytenä". Jos virheitä todella kytättäisiin nollatoleranssilla, niin eikö silloin mentäisi malliin jota tuossa ehdotin, että "laaki ja vainaa", kertavirheestä ulos? Eivät kaikki ihmiset suinkaan opi yhdestä virheestä, vaan saattavat esim. väärän rutiinin opittuaan toistaa samaa virhettä kerta toisensa jälkeen. Sama pulma voi esiintyä myös työtehtävässä jota työntekijä suorittaa harvoin; hän yrittää muistaa kuinka tehtävä tehdää, kenties luuleekin tekevänsä oikein mutta missaa jonkun pikkujutun (tai tekee koko homman aivan väärin) kerta toisensa jälkeen, joka ilmenee jälleen asiakkaalle "virheenä".
Viestin lähetti finnishninja
Työntekijää ei voi aina välttämättä syyttää siitä jos hänellä ei ole motivaatiota työhönsä. Yhtä usein on kysymys työnantajasta, joka ei ANNA motiivia hyvän työn tekoon. Jossain vaiheessa nämä kaksi asiaa täytyy saada synkkaamaan yhteen, vaihto-ehtona on korjailla virheitä jälkeenpäin.
Ei tietenkään, itse työntekijällä on hyvin vähän tehtävissä tällaisessa asiassa, enkä pyrikään syyllistämään työntekijää. Sen sijaan mm. resurssien kiristäminen tai "toiminnan tehostaminen" kuten sitä kutsutaan, saa yleensä alkunsa ylempää ja etenee alaspäin; usein omistajat eivät ole tyytyväisiä yrityksen tuloskuntoon ja pyrkivät tulkitsemaan suoraan numeroista lukemalla että "resursseja on säästettävissä tuolta, tuolta ja tuolta". Tämän jälkeen ajatus siirretään teoriasta toteutukseen, jossa sitten puutteet, muutosvastarinta, käytännön ongelmat, vajeet tulevat vastaan. Itse työn tekijä tässä on aivan syyntakeeton, hän tekee sen minkä osaa. Elämme kuitenkin "kilpailuyhteiskunnassa" jossa päivän avainsanoja ovat mm. "tulosvastuullisuus" ja "kustannustehokkuus". Näiden lieveilmiöitä on sitten mm. toleranssi virheitä kohtaan. Tällaista toleranssiahan ei yksikään yritys tuo missään nimessä julkisuuteen "meidän yrityksessä kolme prosenttia asiakastoimituksista saa mennä poskelleen" - ei, vaan kyse on yrityksen sisäisestä tuloskunnon seurannasta ja asetetuista tavoitteista. Posti on varmasti asettanut noin "sisäisesti" jonkin tietyn rajan, millainen osuus kirjeitä saa hävitä tai tuhoutua.
Viestin lähetti finnishninja
Meillä on monta momenttia tuotannossa, jotka ovat tosi tylsiä, monotoonisia ja ikäviä muutenkin. Siitä huolimatta niitä tekevät ihmiset, jotka tekevät äärimmäisen harvoin virheitä.
Aivan, kuten esim. posti. Virheitä sattuu äärimmäisen harvoin. :)
Viestin lähetti finnishninja
Jos kysymys olisi jostain niin tärkeästä kuin posti, meillä ei tehtäisi virheitä lainkaan, ei ainakaan jos saisimme trimmata systeemit 100:n vuoden aikana.
Olen varma, että virheitä tehdään jokaisessa yrityksessä, olipa se sitten 200 vuotta vanha tai kaksi viikkoa tuore. Olen yhtä varma, että merkittävä osa (tuskin "suurin osa", mutta merkittävä vähemmistö) virheistä johtuu myös asioista, joihin yritys "ei käytännössä olisi voinut vaikuttaa", kuten postin tapauksessa mm. sää tai yksinkertaisesti huono tuuri (vaikkapa sen jakajan liukastuminen, tai yksittäisen kirjekuoren putoaminen laatikosta).
Viestin lähetti finnishninja
Koneet saattavat tosiaankin tehdä virheitä, eikä minulle olisi mikään yllätys jos tällaista joskus tapahtuu, mutta jos kirje vielä katoaa, niin silloin ollaan hukassa. Tätä ei saa tapahtua.
Hmm, olen hieman eri mieltä sikäli, että odottaisin koneiden ja tietojärjestelmien pikemminkin toimivan huomattavasti ihmistä pienemmällä virheprosentilla, sillä jos kone tekee virheitä niin pulmana on se, että se saattaa toistaa virheensä "oppimatta" siitä.
Viestin lähetti finnishninja
Käsittääkseni posti on onnistunut pienentämään kustannuksiaan vuosien saatossa rajusti, juuri automatisootion ansiosta. Tämä ei kuitenkaan ole vaikuttanut mitenkään negatiivisesti toiminnan varmuuteen, siihen ei vain ole panostettu samalla tavalla kuin tehokkuuteen.
Krrrhhhhmmmm. Kuunteleppa vaikka tämän päivän uutisia, ja toteat itsekin olevasi väärässä. 1-luokan kirjeiden kulkunopeuteen on tulossa muutoksia joka tarkoittaa sitä että aikaisemman yhden postipäivän sijaan yhä useammalle lähetykselle sallitaan kahden päivän kulkuaika. Palvelu siis huonontuu näiltä osin. Syynä voidaan todennäköisesti pitää puhtaasti "kustannustehokkuutta".

Ei siinä, veemäistähän se toki on jos joutuu kohtaamaan epäammattimaiselta vaikuttavaa palvelua, tai jopa suoranaista virhettä. Tämän vuoksi esim. posti ilmoittaa jo etukäteen korvaavansa mahdolliset vahingot toimitusehdoissa. Kuitenkaan virheettömään palveluun (virheen mahdollisuus 0%) on jo etukäteen ajateltuna likimain mahdotonta pyrkiä, mutta toki käytettävissä olevin voimavaroin on suotavaa ponnistella kohti mahdollisimman pientä virheprosenttia. Suomalaisin laatustandardein sekä tottumuksesta huolelliseen työhön olettaisin, että useimmiten tuo ennakkoon arvioitu virheen mahdollisuus pystytään usein alittamaankin, mutta kaikkia virheitä ei pystytä millään kitkemään pois. Lisäksi, jos palvelua jossa on virheen mahdollisuus ei tarjottaisi, emme voisi esim. suorittaa leikkauksia sairaaloissa; myös varjoainekuvauksissa jota käytetään kohtuullisen usein, on todettu 1% mahdollisuus halvaantumiseen. Tätä kuitenkin käytetään, ja jokaisesta mahdollisesta halvaantujasta taistellaan parhaan mukaan - mutta kuitenkaan tätä mahdollisuutta ei ole mahdollista eliminoida kokonaan, vaikka toimittaisiin kuinka huolellisesti, tai koulutettaisiin suorittavia hoitajia / lääkäreitä vaikka 40 vuotta toimenpidettä varten.

Jos palvelun kustannukset ja riski virheeseen ovat tasapainossa, on palvelu käyttökelpoinen. Muut mahdollisuudethan ovat ostaa kallista, mutta vähävirheisempää palvelua, tai sitten maksaa vähän mutta joutua sietämään enemmän virheitä. Tämä sama kuvio toistuu niin usein, eri paikoissa. On halpoja vaatteita jotka kestävät puoli vuotta, ja kalliita vaatteita joita pidät vaikka 5 vuotta, sekä tietenkin keskihintaisia vaatteita jotka kestävät jotain tältä väliltä, mutta eivät hajoa heti, eivätkä maksa liikaa. Ihmisillä on siis toleranssia, kun he vertaavat mistä vastikkeesta ovat luopuneet hyödykettä / palvelua vastaan. Aivan oma lukunsa ovat tietenkin poikkeukset jotka ostavat jotain Robin Hoodista ja kuvittelevat sen palvelevan elämänsä loppuun asti ja naukuvat kun muovinen jääkiekkomaila ei sitten kestänytkään kuin pari pelireissua. Nämä ovat niitä tapauksia joita kohtaan myös yrityksillä on olemassa vastaavasti toleranssia ja tiettyyn pisteeseen asti saattavatkin asiakastyytyväisyyden nimissä hyvitellä asiakasta joka on säästeliäisyyttään tai tietämättömyyttään hankkinut "halpaa" palvelua vaikka käyttötarkoitus olisikin itseasiassa ollut "laadukkaalle" palvelulle. Tämäkin on yrityksen näkökulmasta "kustannustehokasta" ei ole mitään järkeä viettää kahta tuntia selittäen jollekin näsäviisaalle korkeakouluopiskelijalle miksi halpa ei ole kallis, kallis ei ole halpa, eikä normaalitilanteessa halvalla voi saada samaa kuin kallis mutta vain halvempaa. No, kaikki tajusivat tälläkin kömpelöllä esimerkillä pointin kuitenkin; köyhän ei kannata ostaa halpaa.

Aivan eri asia on, jos tilaat postilta "erityishuolella käsiteltävän palvelun", pakkaat sen asianmukaisesti ja varustat oikeilla merkinnöillä - pahuksen paketti on silti rikki, selvästi tallattuna ja pudotettuna. Tässä on tapahtunut selvää huolimattomuutta ja piittaamattomuutta, sillä asiakas ei ole saanut paketilleen sitä käsittelyä, mistä hän on maksanut jopa erityishintaa. Vaikka näin on, ei se silti tarkoita että tavallisiakaan lähetyksiä tyypillisesti käsiteltäisiin näin, mutta ne eivät myöskään nauti "erityshuomiota" kuljetuksessaan.

Tässähän tuntee itsensä aivan postin palveluiden markkinamieheksi. Näin ei kuitenkaan ole, mutta olen töissä suuressa yrityksessä jossa näkee työtä suoritettavan monenlaisella eri tavalla joka päivä. Huolellisesti, huolettomasti ja "tavallisesti". Osa niistä poikii asiakasreklamaatioihin, osa ei. Kuitenkin "palvelua" pidetään yleisesti "hyvänä".
 
Viimeksi muokattu:

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Viestin lähetti vlad

Asiaosuus alkaa...

Posti kuljettaa vuodessa x miljoonaa postilähetystä, yli 95 % (%-luku taitaa nykyään olla yli 97) 1. luokan lähetyksistä menee perille tavoiteajassa eli yhdessä työpäivässä. Lähetyksiä vaurioituu minimaalinen määrä postivirtaan nähden.


Posti kuljettaa päivittäin n. 10 miljoonaa lähetystä. Niistä perille menee tavoite ajassa n. 95 %. Ykkösluokassa se on todellakin n. 97 % ja kakkosluokassa n. 93 %. Siihen päälle tulee pikakirjeet, paketit, ym. joiden perille meno on 90-97%. Näitä lukuja seurataan jatkuvasti.

Tietenkin on kiusallista, että virheitä sattuu, mutta siihen on niin monta syytä. Vika voi olla lähettäjässä (väärä tai puutteellinen osoite), lajittelukeskuksessa se menee väärään laatikkoon ja sitä kautta väärään toimipaikkaan, jakajat lajittelevat sen aamulajittelun aikana väärin, jne.

Monikaan tänne kirjoittavista ei todellisuudessa tiedä miten posti päätyy lopulta vastaanottajalle. Tässä lyhyt tietoisku. Aamulla rekka tuo postit toimipaikkaan, jossa jokainen lähetys lajitellaan käsipelillä hyllyihin. Ne eivät siis ole missään järjestyksessä toimipaikkaan saapuessa. Keskimääräinen henkilö lajittelee 20 lähetystä minuutissa. Kun esim. tunnin verran siinä niitä viskoo, kertyy niitä 1200 kpl/lajittelija. Riippuen toimipaikasta, lajittelijoita on muutamasta aina 30 saakka. Aivan varmasti kaikki ei mene oikeisiin paikkoihin.

Sieltä jakaja käy lajittelun loputtua keräämässä oman reittinsä postit ja jälleen yksitellen lajittelee ne omaan hyllyynsä. Lähetyksiä tulee reitin koosta riippuen päivässä 700-1300.

Päivän aikana jakaja siis lajittelee n. 2000 lähetystä ja jakaa vielä siihen päälle oman reittinsä postit.

Niin kauan kuin kyseessä on ihmisen tekemä työ, sattuu virheitä. Se vain pitää hyväksyä.


Nimimerkillä on kokemusta Postista työnantajana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös