Suomen poliisi kriisissä?

  • 652 225
  • 5 577

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan yhtä tasa-arvoista poliisin kysely on, kun se tehdään suunnitelman mukaisesti. Jos etsitään irakilaisia, kysellään mahdollisilta irakilaisilta.
Miltä näyttää irakilainen? Entä suomalainen?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuten Cobolin linkeistä selviää, poliisilla on oikeus kysellä ulkomaalaisilta henkilötietoja ja sen sellaisia. Suomalaiselta poliisi ei kuitenkaan saa ihan tuosta vaan huvikseen kysellä papereita. Ongelmaksi muodostuu siis se, että mistäs tiedät kuka taksijonossa seisova on ulkomaalainen. Sitä kun ei ilman hyvää syytä saa suomalaiselta kysellä.

Nykyään Suomessa on jo melko paljon ihmisiä, jotka päällepäin näyttävät ulkomaalaisilta. Päättäjät ovat päättäneet, että myös ulkomaalaisen näköisillä Suomen kansalaisilla on ihan samat oikeudet, kuin pottunokkaisilla Suomen kansalaisilla. Joten papereiden kysely ulkonäön pohjalta on kielletty etnisenä profilointina. Käytännössa poliisi edelleen tekee etnistä profilointia, mutta väittää päätöksensä pohjautuvan analyysiin sekä tiedustelu- ja vihjetietoihin. Siksi on hupaisaa, kun poliisi vahingossa lipsauttaa tehneensä ulkomaalaisvalvontaa valitsemalla tarkastettavat satunnaisesti.

Poliisin ei tarvitse tietää, kuka taksijonossa on ulkomaalainen. Se tuskin on lain tarkoittamaa ulkomaalaisvalvontaa - ainakaan jos kyseessä on taksikyytiä odottavien matkustajien jono. Jos poliisilla on erityinen tehtävä, tilanne muuttuu ja poliisi voi pyytää kaikilta tiedot. Ei siis ongelmaa.

Itse kannatan mm. etnisen profiloinnin sallimista, mutta se ei ole tärkeimpiä asioita poliisin toimintavaltuuksien lisäämisessä. Olen joutunut etnisen profiloinnin kohteeksi muutaman kerran ulkomailla ja pidän kokemukseni perusteella hyvänä sitä, että poliisi voi sellaista tehdä.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Walrus21 Eikö se olisi huomattavasti enemmän hukkaan heitettyä aikaa poliisin puolelta kysyä kantiksen näköiseltä oikeutta oleskella maassa, jos haettu on kotoisin lähi-idästä tai afrikasta?
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mahtaa olla aika hidasta tuo valvonta, jos jokaisen passittoman kohdalla joudutaan käydä läpi "haastattelu". En usko, että edes kymmenesosa ihmisistä kantaa passia mukanaan.
Oletko kuullut ajokortista? Ta henkilökortista?

On kyllä taas viimeisen päälle pilkunnussintaa ja mielensäpahoittamista aivan huuhaa-hommasta. Joojoo, kantasi tuli selväksi: kyttä on natsisika, ja mulla on oikeus.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oletko kuullut ajokortista? Ta henkilökortista?
Ei niitäkään ole kaikilla mukana, enkä tiedä, hyväksytäänkö niitä edes tässä yhteydessä.

On kyllä taas viimeisen päälle pilkunnussintaa ja mielensäpahoittamista aivan huuhaa-hommasta. Joojoo, kantasi tuli selväksi: kyttä on natsisika, ja mulla on oikeus.
Asia ei liity millään lailla minuun, sillä olen etuoikeutettu valkolainen, jolta ei ole kysytty eikä tullakaan kysymään passia kadulla. Enkä minä ole väittänyt missään kohtaa, että poliisi olisi aina "natsisika". Valtaosa poliiseista ja poliisin käytännöistä on hyviä, mutta se ei tarkoita sitä, että epäkohtia ei saisi kritisoida.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heh, minähän tässä (ja monessa muussakin asiassa) olen melko valtavirtaa. Suurin osa ihmisistä ei hyväksy rasismia - ja tulevaisuudessa vielä pienempi porukka kannattaa tätä ajamaasi "realismia".

Toki ottaen huomioon palstan oikeistokonservatiivisen ilmapiirin, olen mitä luultavimmin "vastarannan kiiski", "vihersuvakki" jne.
Ei hyväksykään, mutta et sinä mitään valtavirtaa ole. Sinä kuulut siihen pieneen sekopäiseen vähemmistöön joka näkee rasismia kaikkialla, sielläkin missä sitä ei ole.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei hyväksykään, mutta et sinä mitään valtavirtaa ole, sinä kuulut siihen pieneen sekopäiseen vähemmistöön joka näkee rasismia kaikkialla, sielläkin missä sitä ei ole.
Pieni sekopäinen joukkoko meillä on mm. laatinut lainsäädännön, joka kieltää etnisen profiloinnin?
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Ei kaikilla mukana, enkä tiedä, hyväksytäänkö niitä edes tässä yhteydessä.
Miksi ei hyväksyttäisi? Poliisille tunnistautuminen on helppoa. Näytät hallussasi olevan henkilöllisyystodistuksen. Jos ei ole mukana, kerrot hetun ja vastaat tarkentaviin kysymyksiin. 90% tarkastuksista tämä riittää, eikä laitokselle tarvitse lähteä. Jos tätä ei osaa asiallisesti tehdä niin on peiliinkatsomisen paikka.
 
Pieni sekopäinen joukkoko meillä on mm. laatinut lainsäädännön, joka kieltää etnisen profiloinnin?
Ei. Mutta mitenkäs se tähän liittyy? Onko jossain mainittu, että nyt oli tehty nimenomaan etnistä profilointia? Kuten sanottu, todennäköisemmin on laadittu profiili sen perusteella, millaisia ihmisiä vokeista on kadonnut. Jännästi sinulle saa samoista asioista sanoa monta kertaa.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pieni sekopäinen joukkoko meillä on mm. laatinut lainsäädännön, joka kieltää etnisen profiloinnin?
Jos haetaan vokista karanneita niin ei silloin miltään elovena-tytöltä papereita kysellä. Pitäisi olla yksinkertaista, näemmä ei ole.
 

Nick Neim

Jäsen
Eli @Walrus21 ymmärsinkö oikein, mielestäsi sinisilmäistä vankikarkuria ei voida etsiä sinisilmäisyyden perusteella?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onneksi autoja saa profiloida! Jos poliisi etsii rosvoa, joka liikkuu sinisellä Nissanilla, niin ei tarvitse pysäytellä valkoisia Mersuja eikä punaisia Volkkareita.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo on etnistä profilointia ja yksi monista rasismin muodoista. Ihan riippumatta siitä, mitä sinä ja monet muut keskustelupalstan "realistit" olette asiasta mieltä.

Epäilen vahvasti, että sinäkään et lainaisi puhelintasi mustalaiselle, jos hän tulisi sitä kadulla pyytämään kotiin soittaakseen. Sinäkin taidat olla siis rasisti.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä en salli sitä, että ihmiset ovat eriarvoisessa asemassa ulkonäkönsä perusteella. En siinäkään tapauksessa, että se "vaikeuttaa" tätä poliisin ilmeisesti helvetin tärkeää turvistenkalastelutehtävää.

Mitä muuten tapahtuu sitten, kun sitä passia ei olekaan povarissa? Viedäänkö asemalle?

Onneksi sinun sallimistasi ei tässä maassa tarvita yhtään mihinkään. Ja jos passia ei ole taskussa ja osaa selvällä Suomen kielellä sanoa, että se on kotona, niin tuskin silloin tarvitsee kamarille lähteä. Vai mitä luulet?
 

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sinä päivänä jos poliisi etsii ihonväriltä ja tuntomerkeiltään minuun osuvaa rikollista, mutta minä en tämä rikollinen ole, ja kysyy minulta papereita niin saanko uhriutua ja olla näyttämättä ja kertomatta mitään vedoten siihen että nyt on ihan selkeästi tehty etnistä profilointia?

Kun Walruksen logiikan mukaan pitää kysyä ihan kaikilta tasapuolisesti, niin en edes haluaisi nähdä sitä kohua mikä syntyisi jos etsittäisiin vaaleaihoista, normaalivartaloista ja noin 190cm pitkää pankkiryöstäjää ja sitten mentäsiin tämän asian tiimoilta tivaamaan mustaihoiselta, tukevahkolta, 175senttiseltä henkilöltä papereita.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enpä ole väitteeseen törmännyt, mutta kun poliisitehtävän ja siivilin seisoskelun erottaminen oli lyhyestä lainauksesta huolimatta niin vaikeaa sinulle ja heville, siitä voi pyristellä toki irti kääntämällä keskustelu omasta virheestä sen löytäjään... Hyvät yöt silti.
???

Missä kohtaa minä en ole erottanut poliisitehtävää siviilin seisoskelusta? Ettei nyt taas kerran olis ihan sun omia sekoiluja.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaupassa käydessä ei kysytä erikseen mustilta papereita, vaan kaikki ovat asian suhteen tasa-arvoisessa asemassa.

Kyllä muuten kaupan kassalla kysytään mustilta/arabeilta papereita paljon useammin kuin valkoisilta. Julkisuudesta kun olemme oppineet, että vaikka musta mies/arabi näyttäisi 40-vuotiaalta, se saattaakin silti olla ainakin omien sanojensa mukaan 16-vuotias. Pakkohan niiltä 40-vuotiaan näköisiltä on silloin paperit tupakkaa ja kaljaa ostaessaan kysyä, kun ihan itse ovat ongelman aiheuttaneet.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinä päivänä jos poliisi etsii ihonväriltä ja tuntomerkeiltään minuun osuvaa rikollista, mutta minä en tämä rikollinen ole, ja kysyy minulta papereita niin saanko uhriutua ja olla näyttämättä ja kertomatta mitään vedoten siihen että nyt on ihan selkeästi tehty etnistä profilointia?
Saat toki uhriutua. Sitähän täällä tehdään jatkuvasti. Poliisi ei mainitsemassasi tapauksessa tosin tee virhettä, eli uhriutumisesta ei siinä suhteessa ole hyötyä. Poliisi saa pysäyttää myös tummaihoisen kadullakulkijan, jos tuntomerkit osuu johonkin rikolliseen. Henkilötietojen kysely tuntomerkkien perustella ei ole etnistä profilointia. Poliisi ei saa kysellä henkilötietoja satunnaisilta vastaantulijoilta siinä toivossa, että joku vastaantulijoista on etsintäkuulutettu tai laittomasti maassa. Poliisi ei saa kysellä henkilötietoja kaikilta vastaantulevilta venäläisen näköisiltä, vaikka se kuinka haluiaisi löytää maassa laittomasti olevia venäläisiä. Tämä on etnistä profilointia. Ei luulisi, että asiaa on niin vaikea ymmärtää, kun kerran poliisikin on sen ymmärtänyt.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä muuten kaupan kassalla kysytään mustilta/arabeilta papereita paljon useammin kuin valkoisilta. Julkisuudesta kun olemme oppineet, että vaikka musta mies/arabi näyttäisi 40-vuotiaalta, se saattaakin silti olla ainakin omien sanojensa mukaan 16-vuotias. Pakkohan niiltä 40-vuotiaan näköisiltä on silloin paperit tupakkaa ja kaljaa ostaessaan kysyä, kun ihan itse ovat ongelman aiheuttaneet.
Öhöhö, oot sä kyllä hauska. Ihme, ettei partalapsia mainittu.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mihin perustuu tämä "asiakkaat aiheuttivat hankaluuksia"? Kyllä minun lukemani perusteella hankaluuksia aiheutti epäpätevä poliisi, joka omalla käytöksellään lietsoi tilannetta.

Kun poliisi raudoittaa jonkun keskellä Helsinkiä lukuisten ihmisten nähden, niin silloin ne asiakkaat ovat aiheuttaneet aika kovia hankaluuksia. Suomen poliisi kun nyt ei raudoita kovin helposti ja huvikseen yhtään ketään.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja asiahan on juuri niinkuin @Anssi #5 tuossa edellä esitti, joten en erikseen jaksa vastata lukuisille nimimerkeille, jotka ihmettelevät, että näinkö Walrus21:n maailmassa ei saa pitää puhallusratsioita tai etsiä pankkiryöstäjää tuntomerkkien perusteella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös