En ota tähän nyt kantaa… tai no, itse ainakin olisin tuona pappana halunnut koko tuosta tilanteesta helvetin kauas eli olla jossain aivan muualla mutta silti pitää sanoa, että jotenkin tulee tältä palstasta ajoittain fiilis, että vaikka tuota papparaista olisi pari poliisia pampulla minuutin maassa hakannut niin se olisi ollut monelle ok, koska poliisi.
Niin, ja toisaalta, vaikka poliisi toimisikin täsmälleen oikein, niin monelle sekään ei olisi ok, koska poliisi...
Kyllä minäkin olen suoraan sanottuna sitä mieltä, että jos sä änget (uteliaisuuttasi?) tuonne tapahtumien keskipisteeseen, niin pitäähän sen ymmärtää, että jotain voi sattua. Vähän sama kuin meikäläinen menisi kreisibailaamaan keskelle Ipan ja Tapparan fanien välienselvittelyä, ja itkisin jälkikäteen somessa kuinka viaton sivullinen jokerifani joutui brutaalin iskun kohteeksi...
Ja minusta tuo tosiaan oikeasti näyttää siltä, että tuo pappa on oikeasti ihan tahattomasti vain väärässä paikassa väärään aikaan.
...
Mä olen ollut vieressä katsomassa, kun poliisi paini meikäläisen kiinniottaman kaverin kanssa keskellä Aleksanterinkatua. Siltä kiinniotetulta putosi painin yhteydessä silmälasit, joita avulias ohikulkija oli tulossa tyrkyttämään siihen painimolskin viereen. Rouva sai sitten melko lennokkaan lähdön, kun poliisi hänet siitä sivuun työnsi, ja sattui kompastumaan poislähtiessään katukiveykseen. Paikalle jouduttiin pyytämään myös lanssi, sen verran osumaa rouva otti.
Olin myös vieressä, kun asian jälkipuinti hoidettiin. Rouvaa tuuppaisut poliisi kertoi asiallisesti, miksi oli näin toiminut; hänellä ei ollut varmuutta, kuka tilanteeseen on tulossa ja millä asialla. Työturvallisuussyistä ei voida kesken toisen toimenpiteen ruveta selvittämään tilannetta tarkemmin, vaan ensin turvataan sen ensimmäisen, käynnissäolevan toimenpiteen sujuvuus. Pahoitteli lopputulemaa, ja rouvakin ymmärsi tilanteen ja pahoitteli itsekin ajattelemattomuuttaan. Poliisin mielestä ei ollut syytä pahoitella, kun kyse oli kuitenkin hyvästä tarkoituksesta. Rouvalle kerrottiin, myös mahdollisuudesta tehdä rikosilmoitus poliisin toiminnasta, mutta ei halunnut, koska ymmärsi selostuksen jälkeen miksi poliisi oli toiminut kuten toimi.
Pointti on kuitenkin se, että ns. tilanteen ollessa päällä, poliisi suorittaa tarvittavat toimenpiteet omasta näkökulmastaan, ei sivullisten tai keskustelupalstoille kirjoittavien mielipiteiden mukaan. Nuo hierotaan aika tarkkaan koulutuksissa läpi, ja protokollasta poikkeaminen voi aiheuttaa suuremman vaaratilanteen kuin sen noudattaminen, vaikka se ei aina ulospäin näykään.