YLIVIESKASSA kuolleen naisen äiti ja sisko tapasivat taposta syytetyn miehen uhrin asunnolla, josta myös uhri löytyi kuolleena.
Oulun käräjäoikeus alkoi viime viikolla käsitellä tapausta, jossa 38-vuotiasta miestä epäillään naisystävänsä taposta Ylivieskassa toukokuussa 2022. Syytteen mukaan mies surmasi naisen teräaseella ja asui ruumiin kanssa naisen asunnolla noin kuukauden ennen kuin omaiset löysivät ruumiin. Ruumis oli löydettäessä pahasti mädäntynyt. Mies kiistää teon.
TYÖNTEKIJÄ kuvaili miehen olemusta kammottavaksi. Hänellä oli työntekijän mukaan tummat hiukset ja kalpea iho.
– Minulle tuli mieleen, että jos jossakin on tapahtunut henkirikos niin minä olen nähnyt tekijän. Missään ei kuitenkaan kerrottu tai tiedotettu henkirikoksesta enkä ilmoittanut havainnostani heti poliisille. Olin kuitenkin niin järkyttynyt jotenkin tästä havainnosta, että kerroin työkavereilleni heti tauolle mennessäni havainnostani ja siitä, että olen nähnyt mahdollisen tappajan.
Poliisi ei tiedottanut Ylivieskan henkirikoksesta mitään, vaan asia nousi julkisuuteen vasta helmikuussa 2023, kun Ilta-Sanomat uutisoi siitä. Työntekijä kuulusteltiin maaliskuussa 2023.
Työntekijälle esitettiin myöhemmin tunnistusrivi, jossa olevista henkilöistä hän ei kuitenkaan kyennyt tunnistamaan kaupassa näkemäänsä miestä.