Suomen poliisi kriisissä?

• 704 031
  • 5 745

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
@YamahaGPR

Sinulla tuntuu olevan omituinen tarve nimitellä ihmisiä ulkonäön perusteella.

@SJK10

Laillisiin perusteisiin en osaa ottaa kantaa, kunnei videolla varmastikaan koko totuutta näy. Uskaltaisin väittää, ettet sinäkään todellisuudessa.

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@YamahaGPR

Sinulla tuntuu olevan omituinen tarve nimitellä ihmisiä ulkonäön perusteella.

@SJK10

Laillisiin perusteisiin en osaa ottaa kantaa, kunnei videolla varmastikaan koko totuutta näy. Uskaltaisin väittää, ettet sinäkään todellisuudessa.

Ainoastaan silloin kun siihen mielestäni on tarvetta.

Onhan tässä molemmissa osapuolissa varmasti vikaa. Silti ihmetyttää että ainakin tästä videosta saa käsityksen, että poliisi nimenomaan hakee sitä konfliktia (tai siis se yksi jannu, muut poliisit siellä aivan rauhallisesti odottelevat tilanteen tyyntymistä kun tämä yksi meuhkaa menemään). Näyttäisi, että päivän kohokohta olisi päästä muiden pultsarien kanssa nujuamaan pikku painit.

Omissa mielikuvissa poliisi esiintyy aina arvovaltaisen rauhallisesti välttäen vastakkainasettelua, tästä ei mitenkään niin voi sanoa.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ainoastaan silloin kun siihen mielestäni on tarvetta.

Onhan tässä molemmissa osapuolissa varmasti vikaa. Silti ihmetyttää että ainakin tästä videosta saa käsityksen, että poliisi nimenomaan hakee sitä konfliktia (tai siis se yksi jannu, muut poliisit siellä aivan rauhallisesti odottelevat tilanteen tyyntymistä kun tämä yksi meuhkaa menemään). Näyttäisi, että päivän kohokohta olisi päästä muiden pultsarien kanssa nujuamaan pikku painit.

Omissa mielikuvissa poliisi esiintyy aina arvovaltaisen rauhallisesti välttäen vastakkainasettelua, tästä ei mitenkään niin voi sanoa.

Ollaankohan me katsottu alkuunkaan samaa videota, kun en minä itse tällaisia tuosta videosta löydä.. Asiallisestihan poliisi pyytää kuvaajaa siirtymään kauemmaksi, jotta saa keskusteltua rauhassa myyjän kanssa. Kun heppu ei siirry vapaaehtoisesti, hänet siirretään. Aika kohteliaasti ja rauhallisesti tuokin eteni.

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kummallisen eritavalla sitä tuollaisenkin videon voi nähdä. Poliisi ei hae siinä konfliktia vaan se tollo sen kameran kanssa. Kun menee työntämään käytännössä sitä kameraa sen poliisin ja kahvilatyöntekijän naamaan silloin kun poliisi keskustelee sen työntekijän kanssa. Oikein työntää sen mikin lähelle että saa kaiken nauhalle. Olipa suorastaan kumma että tuo poliisi työnsi sen urpon vähän kauemmas. Nyt myönnän että en ole ekspertti mutta äkkiä ajatellen ja noin yksilönsuojan kannalta ei taida olla millään mittarilla laillista mennä tallentamaan ulkopuolisena poliisin ja toisen ihimsen välistä keskustelua...

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ollaankohan me katsottu alkuunkaan samaa videota, kun en minä itse tällaisia tuosta videosta löydä.. Asiallisestihan poliisi pyytää kuvaajaa siirtymään kauemmaksi, jotta saa keskusteltua rauhassa myyjän kanssa. Kun heppu ei siirry vapaaehtoisesti, hänet siirretään. Aika kohteliaasti ja rauhallisesti tuokin eteni.

Tsekkaa nyt sen poliisin kehonkieltä ja ilmettä, on siinä aika agressiivinen (ehkä pelokas) meininki vaikkei tilanne vaatisi mitään eskalointia. Voi toki olla että sillä pipo niin kireällä aikaisemmin jonkun tapahtuman takia että sitten se on tuollaista amisvouhotusta. Tuon pystyisi poliisin auktoriteetilla hoitamaan paljon tyylikkäämmin.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tää on vähän vaarallinen ajattelutapa. Miksei voi suosiolla antaa sen reppanan siinä kuvata kun sillä kuitenkin siihen oikeus on? Pääsisikö sitä itsekin poliisi helpommalla kun antaisi sen siinä seisoa kuvaamassa?

Ihan turhaa tilanteen eskaloimista poliisin puolesta.

Lokka elää tällä, provosoi ja uhriutuu, siinä mielessä hänet kannattaisi jättää rauhaa. Toisaalta poliisi pyysi aluksi asiallisesti väistymään vähän, antamaan poliisille vähän työtilaa. Asiallinen pyyntö, mutta todellisuudessa syöttö Lokan lapaan, koska mulla on oikeus.

Kertoo paljon ajastamme, kun poliisi on näissä tilanteissa syyllinen ja kirjoittajat ottavat oikeuden haukkua poliisia alatyylisesti.

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lokka elää tällä, provosoi ja uhriutuu, siinä mielessä hänet kannattaisi jättää rauhaa. Toisaalta poliisi pyysi aluksi asiallisesti väistymään vähän, antamaan poliisille vähän työtilaa. Asiallinen pyyntö, mutta todellisuudessa syöttö Lokan lapaan, koska mulla on oikeus.

Kertoo paljon ajastamme, kun poliisi on näissä tilanteissa syyllinen ja kirjoittajat ottavat oikeuden haukkua poliisia alatyylisesti.

Nimenomaan. Ja ammattitaitoinen poliisi ei provosoidu ja kohtelee näitäkin tapauksia tasapuolisesti ja lain pykälien mukaan. Siinä mielestäni tuossa epäonnistuttiin. Asiallinen pyyntö toki siirtyä, mutta tuossa oli sen verran etäisyyttä ettei poliisi voi työntämällä siitä lähteä ketään siirtämään. Vaikutti enemmän siltä, ettei poliisi halunnut kamerahessun kuulevan ja nauhoittavan keskusteluaan myyjän kanssa.

Oletan että et viittaa viestisi viimeisessä kappaleessa minuun vaikka tuosta voisi toisellakin tapaa ymmärtää?

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nimenomaan. Ja ammattitaitoinen poliisi ei provosoidu ja kohtelee näitäkin tapauksia tasapuolisesti ja lain pykälien mukaan.

Eiköhän tuossa olisi siirretty ihan kuka tahansa kuvaaja sivummalle. Suurin osa toki osaa noudattaa sitä kehotusta, jolloin sitä fyysistä siirtämistä ei tarvita.

Siinä mielestäni tuossa epäonnistuttiin.

Minun mielestäni taas onnistuttiin täydellisesti. Kukaan ei loukkaantunut, kenenkään oikeuksiin ei puututtu rajusti (esim. kieltämällä kuvaaminen kokonaan)

Asiallinen pyyntö toki siirtyä, mutta tuossa oli sen verran etäisyyttä ettei poliisi voi työntämällä siitä lähteä ketään siirtämään.

Voi. Poliisilaissa määritellään poliisille tietyt oikeudet ja työrauhan ja -turvallisuuden takaamiseksi tuo oli täysin perusteltu liike.

Vaikutti enemmän siltä, ettei poliisi halunnut kamerahessun kuulevan ja nauhoittavan keskusteluaan myyjän kanssa.

Niin? Se keskusteluhan ei ulkopuoliselle kuulukaan millään lailla, kuten jo aiemmin ketjussa tuotiinkin esille.

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eiköhän tuossa olisi siirretty ihan kuka tahansa kuvaaja sivummalle. Suurin osa toki osaa noudattaa sitä kehotusta, jolloin sitä fyysistä siirtämistä ei tarvita.

Minun mielestäni taas onnistuttiin täydellisesti. Kukaan ei loukkaantunut, kenenkään oikeuksiin ei puututtu rajusti (esim. kieltämällä kuvaaminen kokonaan)

Voi. Poliisilaissa määritellään poliisille tietyt oikeudet ja työrauhan ja -turvallisuuden takaamiseksi tuo oli täysin perusteltu liike.

Niin? Se keskusteluhan ei ulkopuoliselle kuulukaan millään lailla, kuten jo aiemmin ketjussa tuotiinkin esille.

No siihen työrauhan ja -turvallisuuden takaamiseksi mikä en ainakaan keksi perusteluita hiljaa useamman metrin päässä tilannetta kuvaavan ihmisen pois työntämiseksi.

Vaikka keskustelu ei kuulusikaan kamerahessulle niin täysi oikeus sillä on sitä tuossa kohtaa kuvata ja kuunnella, parempi tapa olisi se hoitaa vaikka kahvilan takahuoneessa johon hänellä ei ole pääsyä jos sen haluaa privaatisti hoitaa.

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
No siihen työrauhan ja -turvallisuuden takaamiseksi mikä en ainakaan keksi perusteluita hiljaa useamman metrin päässä tilannetta kuvaavan ihmisen pois työntämiseksi.
Minä keksin. Se ihminen poistettiin, koska se ei pyynnöstä huolimatta poistunut itse. Se, kuuluuko työtehtävässä olevan poliisin ja työpaikallaan olevan henkilön välinen keskustelu jollekin ulkopuoliselle, lienee enemmän sen poliisin kuin sen ulkopuolisen harkinnassa.

Kohta ne varmaan tulee meille kotiinkin sanomaan ettei siellä saa olla!

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Ainoa epäonnistuminen tuossa oli se, että tämä urposakki olisi pitänyt poistattaa kahvilasta värisevine äänineen.

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä keksin. Se ihminen poistettiin, koska se ei pyynnöstä huolimatta poistunut itse. Se, kuuluuko työtehtävässä olevan poliisin ja työpaikallaan olevan henkilön välinen keskustelu jollekin ulkopuoliselle, lienee enemmän sen poliisin kuin sen ulkopuolisen harkinnassa.

Kohta ne varmaan tulee meille kotiinkin sanomaan ettei siellä saa olla!

Eihän tossa ole mitään järkeä. Pyynnöistä voi aina kieltäytyä. Käsky on sitten eri asia ja käskyynkin pitää olla perusteet. Eikä se ole millään tapaa mikään poliisin harkinnanvarainen asia vaan käskyyn pitää löytyä laillinen peruste.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Niin no, eipä tuo kovinkaan hiljaa siinä kuvaillut. Eihän tuota edes kovin kauaksi siitä siirretty, ja jos ongelma oli se työntäminen, niin siltäkin olisi vältytty, kun olisi noudatettu sitä asiallista kehotusta.

Vaikka keskustelu ei kuulusikaan kamerahessulle niin täysi oikeus sillä on sitä tuossa kohtaa kuvata ja kuunnella, parempi tapa olisi se hoitaa vaikka kahvilan takahuoneessa johon hänellä ei ole pääsyä jos sen haluaa privaatisti hoitaa.

Niin. Jos haluat itse vedota omiin oikeuksiin, ei pidä nyyhkiä jos poliisi käyttää omiaan.

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin. Jos haluat itse vedota omiin oikeuksiin, ei pidä nyyhkiä jos poliisi käyttää omiaan.

Niin no edelleenkin se mun pointti tässä on kokoajan ollut se, ettei poliisilla tuossa kohtaa ainakaan videoiden perusteella ollut perusteltua oikeutta tota kamerahessua tosta siirtää mihinkään.

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Eihän tossa ole mitään järkeä. Pyynnöistä voi aina kieltäytyä. Käsky on sitten eri asia ja käskyynkin pitää olla perusteet. Eikä se ole millään tapaa mikään poliisin harkinnanvarainen asia vaan käskyyn pitää löytyä laillinen peruste.
Jos olet sitä mieltä, että poliisi ylitti valtuutensa, niin tee asiasta ilmoitus. Kerro kun olet tehnyt, niin seurataan porukalla, miten se etenee.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Niin no edelleenkin se mun pointti tässä on kokoajan ollut se, ettei poliisilla tuossa kohtaa ainakaan videoiden perusteella ollut perusteltua oikeutta tota kamerahessua tosta siirtää mihinkään.

Siis, mikä siinä aiemmassa vastauksessani jäi huomioimatta? Poliisilla on oikeus kehottaa/käskeä/siirtää henkilö kauemmaksi, jos se katsoo työturvallisuuden tai työtehtävä hoitamisen vaarantuvan. Tuossa syystä tai toisesta poliisi näin katsoi, ja ihan laillisia oikeuksiaan käyttäen kehotti kuvaajaa siirtymään. Kuvaaja käytti oikeuttaan olla noudattamatta kehotusta, jonka seurauksena poliisi käytti omaa oikeuttaan ja siirsi tämän kauemmas.

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siis, mikä siinä aiemmassa vastauksessani jäi huomioimatta? Poliisilla on oikeus kehottaa/käskeä/siirtää henkilö kauemmaksi, jos se katsoo työturvallisuuden tai työtehtävä hoitamisen vaarantuvan. Tuossa syystä tai toisesta poliisi näin katsoi, ja ihan laillisia oikeuksiaan käyttäen kehotti kuvaajaa siirtymään. Kuvaaja käytti oikeuttaan olla noudattamatta kehotusta, jonka seurauksena poliisi käytti omaa oikeuttaan ja siirsi tämän kauemmas.

Oliko poliisilla tuolla siis joku työtehtävä? Käsittääkseni ainakaan henkilökunnan toimesta heitä ei sinne ole kutsuttu.

Videolla poliisi ei myöskään anna suoraa kehotusta tai käskyä.

Myrsky74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Real Madrid, Nottingham Forest
Oliko poliisilla tuolla siis joku työtehtävä?
No tuskin ne siellä vapaa-aikaansa viettää eli eivätköhän työtehtävällä ole. Sitä me emme tiedä, että mikä se on. Sanoivat alussa pöytäseurueelle, että nämä eivät liity asiaan.
Käsittääkseni ainakaan henkilökunnan toimesta heitä ei sinne ole kutsuttu.
Onkohan sillä merkitystä tässä tapauksessa, kuka heidät on kutsunut. Vai onko kukaan.
”Siirry” on käskymuoto.

Ulkona on muuten hieno ilma…

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä ei sinänsä kannata vääntää koska tässä on oikea ja väärä vastaus. Sinun vastaus on väärä. Mutta koska vääntäminen tästä on yhtä turhaa kuin vääntäminen siitä paistaako ulkona aurinko, en turhaan jatka tätä.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jos poliisi kehottaa ensin Hei, voitteko mennä sivummalle… ei kyse ole käskystä. Ja jos poliisi aloittaakin suorilta käskymuodolla Siirry…, niin uhriudutaan ja ärsyynnätään siitä, kun poliisi aloittaa heti käskyttämään ja ei pyydä nätisti. Teit niin tai näin jne.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy