Suomen poliisi kriisissä?

  • 643 677
  • 5 563

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kun Jorma Nyfors sai reilu neljä vuotta sitten poliisilta hieman rankempaa kohtelua, niin ei silloin noussut samanlaista keskustelua poliisin voimankäytöstä.

Vaikka tuo ylilyönti olikin, niin on muistettava se, että tuo asiakas itse halusi poliisilta kovaa kohtelua. Ei häntä muutoin olisi rautoihin laitettu ja putkaan viety.

Ei noin voi käydä tavalliselle kansalaiselle, jolle poliisilla ei ole mitään asiaa.
Että jos on hieman hankala niin poliisi saa pamputtaa ihan kunnolla? Tai jos pahoinpitelyt ja muut ovat okei niin entä jos ilmenisi että joku nainen väittää poliisin raiskanneen, mutta kaikki poliisit ovat mukavia työkaveriaan kohtaan, eivätkä käräytä. Sattuuhan näitä. Tai jos tiedetään että Make hakkaa kännissä vaimoaan niin painetaan villaisella kun Make on kuitenkin hieno mies ja poliisi.

Tulee ihan mieleen nämä tyypit, jotka sanoivat että George Floyd sai vähän mitä ansaitsi kun vähän vastusti poliisia. Rikollinen se kuitenkin oli niin jos sattui kuolemaan niin oma vika. Ei poliisin voi olettaa toimivan oikein.
 

rpeez

Jäsen
Onko sitten joku sellainen ammatti jossa haluaisit työtoverin, joka kameran kanssa kyttää ettet tee pienintäkään virhettä?

Haluaisitko poliisina partiokaverin, joka voi kilahtaa milloin tahansa ja käyttää täysin tarpeetonta ja ylimitoitettua voimaa, koska luottaa siihen, että ethän sinä sitä käräytä. Vaikka sitten uhrilta lähtisi henki?

No niin, loistavat johtopäätökset.

Tarkoitan tietenkin, että poliisien välillä tarvitaan luottamusta ettei kaveria tiukan paikan tullen jätetä. Sitä ei mielestäni saada aikaan jos on kyttäämisen ja kaverin toiminnan valvomisen ilmapiiri. En tarkoita, että kaverin tekemiä rikoksia peitellään tai viattomien autokuskien toiminnasta valehdellaan. Olkoon tämä osaltani tässä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No niin, loistavat johtopäätökset.

Tarkoitan tietenkin, että poliisien välillä tarvitaan luottamusta ettei kaveria tiukan paikan tullen jätetä. Sitä ei mielestäni saada aikaan jos on kyttäämisen ja kaverin toiminnan valvomisen ilmapiiri. En tarkoita, että kaverin tekemiä rikoksia peitellään tai viattomien autokuskien toiminnasta valehdellaan. Olkoon tämä osaltani tässä.
Myös lastenhoitajien välillä tarvitaan luottamusta ja sen sellaista. Onko se sitten ihan sama asia, että ei saa "käräyttää" työtoverilastenhoitajaa, joka aiheuttaa tarpeetonta kipua lapsille? Koska luottamus, eikä saa kytätä ja valvoa ja sen sellaista? Mä siis yritän tässä selvittää, että mikä siinä poliisin hommassa on niin spessua, että vain poliisit ei saisi "käräyttää" työkaveria.
 
Akaan ABC:n bussiparkissa on parhaillaan sinivalkoinen, hälytysvilkuin varustettu "pikkubussi" volkkari. Kuljettaja ja matkanjohtaja ruokailemassa, toivottavasti muistavat viedä mahdollisille matkalaisille vähän ruokaa. Ei isosti voi nuo poliisit mestaroida pysäköinneistä asemien pihoissa, jos eivät itse erota bussiruutua normista. Etupiha vain puolillaan, eli tilanpuute ei ole syynä.

Samanlainen tapaus, kun poliisilla oli taannoin erään täkäläisen kuntosalin luona tehtävä, niin auto oli pysäköity keskelle pihasta lähtevää pyörätietä. Ei edes sillä tavoin sivuun että ohi mahtuisi väylää pitkin, vaan aivan keskelle. Kun annoin herra konstaapelille palautetta, niin tyyppi vaan totesi olevansa poliisi ja laittoi ikkunan kiinni. Above the law näköjään. Vieressä oli myös puolityhjä parkkipaikka.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Että jos on hieman hankala niin poliisi saa pamputtaa ihan kunnolla? Tai jos pahoinpitelyt ja muut ovat okei niin entä jos ilmenisi että joku nainen väittää poliisin raiskanneen, mutta kaikki poliisit ovat mukavia työkaveriaan kohtaan, eivätkä käräytä. Sattuuhan näitä. Tai jos tiedetään että Make hakkaa kännissä vaimoaan niin painetaan villaisella kun Make on kuitenkin hieno mies ja poliisi.

Tulee ihan mieleen nämä tyypit, jotka sanoivat että George Floyd sai vähän mitä ansaitsi kun vähän vastusti poliisia. Rikollinen se kuitenkin oli niin jos sattui kuolemaan niin oma vika. Ei poliisin voi olettaa toimivan oikein.
Just. Koita nyt ymmärtää, että sellainen, joka on raudoissa ei ole mikään hieman hankala asiakas vaan erittäin hankala asiakas. Ja jos raudoissa ollessaan vielä jatkaa erittäin hankalana olemista, niin ihan oma moka, jos tulee vähän pipi.

Noi pari muuta onkin sitte oikein hienoja esimerkkejä. Poliisi vissiin ihan huvikseen pahoinpitelee sivullisia Suomessa ilman mitään syytä. Joo justiinsa, ja raiskaileekin vielä kanssa. Eikä kukaan uskalla tehdä rikosilmoitusta, koska vastapuolena on poliisi. Ja koska muut poliisit suojelee.

En hyväksy poliisin väkivaltaa syyttömiä sivullisia kohtaan. Raudoissa oleva, poliisia vastustava ei ole syytön sivullinen.

Haluaisin tietää mitä voi saavuttaa käytännössä vastustamalla poliisia väkivaltaisesti? Ehkä jotkut tosiaan luulee, että poliisi lopettaa tehtävänsä, kun vähän enemmän vastustaa. Heille voin kertoa, että silloin poliisi on entistä päättäväisempi suorittamaan tehtävän loppuun.

Tässä vielä loppukevennys poliisi väkivallasta.



 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
En halua missään tapauksessa puolustella liialliseen/tarpeettomaan/vaaralliseen voimankäyttöön syyllistyneitä poliiseja, mutta tahtoisin silti kuulla miten raivokkaasti riehuvan pidätetyn kanssa olisi paras menetellä. Kun ei aina voi tietää onko hullu, humalassa vai huumeissa. Lisää koulutusta, lisää poliiseja, vai päästetään menemään ettei vaan loukkaa itseään?
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lisää koulutusta, lisää poliiseja, vai päästetään menemään ettei vaan loukkaa itseään?
Ihan ensimmäiseksi vaikka ollaan lyömättä jo maassa makaavaa raudoitettua riehujaa.

Vaikka tuo ylilyönti olikin, niin on muistettava se, että tuo asiakas itse halusi poliisilta kovaa kohtelua. Ei häntä muutoin olisi rautoihin laitettu ja putkaan viety.
Ei tietenkään olisi muutoin viety. Ainakaan tässä tapauksessa. Ei se silti oikeuta lyömään maassa makaavaa.

Itsehän olen joutunut rautoihin ja putkaan vain siksi, koska sovin tuntomerkkeihin, ketä poliisit etsivät. Siinä ei puhe eikä todistelut auttanut, kun virkaintoiset paiskasi auton takaboksiin. Rautoihin joutuminen oli oma vika, koska vitutti niin paljon se syyttömänä putkaan tuonti, että laitoin putkan ovella vastaan näille virkaintosille konstaapeleille. Muuten kunnioitan poliisia ja olen aina asiallinen heitä kohtaan, mutta tuo ylitti oman rajan. Tässä ei ollut tälläisestä kyse, mutta sattuu näitäkin.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
En nyt mistään löydä, mutta jostakin luin, että tämä nyrkkiä antanut olisi vuoroesimies. Siinäkin on kynnystä mennä väliin ja todistamaan. Propsit tälle totta puhuneelle. Mahtaako piiri vaihtua?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En halua missään tapauksessa puolustella liialliseen/tarpeettomaan/vaaralliseen voimankäyttöön syyllistyneitä poliiseja, mutta tahtoisin silti kuulla miten raivokkaasti riehuvan pidätetyn kanssa olisi paras menetellä. Kun ei aina voi tietää onko hullu, humalassa vai huumeissa. Lisää koulutusta, lisää poliiseja, vai päästetään menemään ettei vaan loukkaa itseään?

Koulutusta siihen, että maassa olevaa ja ilman uhkaa muodostavaa ei lyödä. Siitä se lähtee. Seuraavaksi poliisit, jotka eivät tähän koulutuksenkaan jälkeen kykene, päästetään menemään. Verokirjan kanssa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itsehän olen joutunut rautoihin ja putkaan vain siksi, koska sovin tuntomerkkeihin, ketä poliisit etsivät. Siinä ei puhe eikä todistelut auttanut, kun virkaintoiset paiskasi auton takaboksiin. Rautoihin joutuminen oli oma vika, koska vitutti niin paljon se syyttömänä putkaan tuonti, että laitoin putkan ovella vastaan näille virkaintosille konstaapeleille. Muuten kunnioitan poliisia ja olen aina asiallinen heitä kohtaan, mutta tuo ylitti oman rajan. Tässä ei ollut tälläisestä kyse, mutta sattuu näitäkin.

Laitetaan nyt kevennyksenä. Suomessa tämä puoli hoidetaan pääosin hyvin asiallisesti.

Moskovassa nakkasivat mielenosoituksesta putkaan ja ulkomaalaisena pääsin vähällä verrattuna siihen, mitä muut kertoivat myöhemmin. Tosin uhka kyllä oli enemmän kuin aistittavissa, sillä olin välillä tilassa yksin ja vieressäni istui lattialla iso koira. Puhuin sille ystävällisesti italiaa, kuten miliiseillekin, koska laskin, että italiaa puhuminen estää hakkaamisen paremmin kuin suomea tai englantia puhuminen. Venäjää ei kannata sanoa sanaakaan, näin siis arvelin.

Kävi hyvin ja huonosti. Italian kielen tulkki saapui vajaan vuorokauden päästä paikalle. Ihan kiva. Paitsi, että italiaa puhuin noin 30 sanaa. Kommunikointi vaihtui venäjäksi (osaan jonkin verran). Paikalle tuli miliisipäällikkö ja totesi minun erehdyttäneen virkavaltaa ja aiheuttaneen ylimääräisi kuluja italian pelleilylläni, joten vapautuminen siirtyy.

Pääsin kuitenkin pois, ja koirasta jäi ystävällinen kuva. Arvaan kyllä, että yhdellä käskyllä tai väärällä lähentymisellä osaltani olisi tapahtunut ikäviä. Koira oli hyvin arvonsa tietävä ja ilmeisesti koulutettu myös tällaisiin tilanteisiin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Poliisi vissiin ihan huvikseen pahoinpitelee sivullisia Suomessa ilman mitään syytä. Joo justiinsa, ja raiskaileekin vielä kanssa. Eikä kukaan uskalla tehdä rikosilmoitusta, koska vastapuolena on poliisi. Ja koska muut poliisit suojelee.





Eipä noissa aina syytä näytä olevan.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eipä noissa aina syytä näytä olevan.
Mikäli en ihan väärin muista, niin tuon Rovaniemen tapauksen poliisi sai jatkaa virassaan ja esiintyi hän vielä Poliisit-sarjassakin.


Tosin uhka kyllä oli enemmän kuin aistittavissa, sillä olin välillä tilassa yksin ja vieressäni istui lattialla iso koira.
Hyvä tarina! Oliko siellä siis samassa putkassa tää koira irrallaan sun kanssa? On mahtanut kylmää hikeä pukata.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Koulutusta siihen, että maassa olevaa ja ilman uhkaa muodostavaa ei lyödä. Siitä se lähtee. Seuraavaksi poliisit, jotka eivät tähän koulutuksenkaan jälkeen kykene, päästetään menemään. Verokirjan kanssa.
Totta kai näin. Nyt on kuitenkin keskitytty siihen, mitä riehujaa aloillaan pitävien ei pidä tehdä eikä siihen, mitä heidän pitäisi tehdä. Koulutus on tietenkin tärkeää, mutta onhan se dokumentoitu lukuisilla videoilla, että raivokkaasti riehuvaa on todella vaikeaa hillitä mies- tai naisylivoimasta huolimatta. Samaa puhuvat poliisit ja turvallisuusalan ihmisetkin, pieni hento nainen saa tiikerin voimat jos sille päälle sattuu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvä tarina! Oliko siellä siis samassa putkassa tää koira irrallaan sun kanssa? On mahtanut kylmää hikeä pukata.

Käytävästä, jossa oli muita kiinniotettuja varmaan monista syistä, tuo tila oli irrallaan. Pieni sellin tapainen, jonka ovi oli koko ajan puoliksi auki. Koira oli irrallaan, mutta liikkumaton. Pääosin istui, joskus laskeutui makuulle. Koiran silmät seurasivat minua oikeastaan koko ajan. Ja kokoa koiralla riitti. Tilanne oli ihan rauhallinen ja voisi kai sanoa, ainutlaatuinen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Totta kai näin. Nyt on kuitenkin keskitytty siihen, mitä riehujaa aloillaan pitävien ei pidä tehdä eikä siihen, mitä heidän pitäisi tehdä. Koulutus on tietenkin tärkeää, mutta onhan se dokumentoitu lukuisilla videoilla, että raivokkaasti riehuvaa on todella vaikeaa hillitä mies- tai naisylivoimasta huolimatta. Samaa puhuvat poliisit ja turvallisuusalan ihmisetkin, pieni hento nainen saa tiikerin voimat jos sille päälle sattuu.

Vaikea sitä on muuta sanoa kuin mitä on jo todettu. Kuvatussa tilanteessa ei tarvinnut lyödä. Siitähän tässä on kyse.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En halua missään tapauksessa puolustella liialliseen/tarpeettomaan/vaaralliseen voimankäyttöön syyllistyneitä poliiseja, mutta tahtoisin silti kuulla miten raivokkaasti riehuvan pidätetyn kanssa olisi paras menetellä. Kun ei aina voi tietää onko hullu, humalassa vai huumeissa. Lisää koulutusta, lisää poliiseja, vai päästetään menemään ettei vaan loukkaa itseään?

Minäkään en halua puolustella ylilyönteihin syyllistyviä, mutta onneksi nuo tilanteet ovat varmasti todella harvassa. Vaikka joku saattaa olla toista mieltä. Yleisesti totean että mun mielestä on ihan hyvä että riehuvaa kaveria taltuttamassa on mielummin enemmän poliiseja kuin vähemmän. Kyse on kuitenkin työturvallisuudesta. Vastuuta antaisin myös sille joka riehuu. Oma valinta. Onhan niitäkin jotka lähtevät "kisailemaan" poliisikoiran kanssa. Yleensä sen jälkeen pääseekin sairaalaan. Koira kun tekee työtänsä aina täysillä. Kuten kuuluukin.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Kun tyyppi riehuu hulluna ja potkii ja pieksää mihin yltää, niin poliisikin kiinniottotilanteessa saa usein osumaa.
Kun mies raahataan poliisin tiloihin, ja itse olet saanyt nyrkkiä naamaan tai potkun munille kaupungilla, niin ole siinä sitten se suuri ja humaani ammattimies.
Itse ehkä sortuisin kostamaan parilla koukulla, tiedä häntä.
 

Perusjäbä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun tyyppi riehuu hulluna ja potkii ja pieksää mihin yltää, niin poliisikin kiinniottotilanteessa saa usein osumaa.
Kun mies raahataan poliisin tiloihin, ja itse olet saanyt nyrkkiä naamaan tai potkun munille kaupungilla, niin ole siinä sitten se suuri ja humaani ammattimies.
Itse ehkä sortuisin kostamaan parilla koukulla, tiedä häntä.

Kunhan on valmis ottamaan vastuun teoistaan, eikä rupea sitä jälkikäteen peittämään.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun tyyppi riehuu hulluna ja potkii ja pieksää mihin yltää, niin poliisikin kiinniottotilanteessa saa usein osumaa.
Kun mies raahataan poliisin tiloihin, ja itse olet saanyt nyrkkiä naamaan tai potkun munille kaupungilla, niin ole siinä sitten se suuri ja humaani ammattimies.
Itse ehkä sortuisin kostamaan parilla koukulla, tiedä häntä.
Tässä keskustelun aiheena olevassa tapauksessa se syytteessä oleva poliisi ei ollut mukana siellä kiinniottotilanteessa. Oli siis poliisitalolla ja lähti auttamaan kavereita, kun olivat tuomassa "hankalaa asiakasta".
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä putkapahoinpitelystä syytteessä olevasta poliisista olen kirjoittanut tällä palstalla aiemminkin. Kyseessä on sama poliisi, joka meinasi selvitä lähes 200 ylinopeudesta kuin poliisikoira veräjästä vetoamalla siihen, että autoa saattoi ajaa kakoisveljensä. Jutun käänteistä voi lukea tarkemmin oheisesta jutusta:

Oikeus lopetti pitkään jatkuneen vänkäämisen tuomitsemalla miehen yhtenä yönä kolmen tunnin aikana ajetusta 38 ylinopeustapauksesta.

Mies ajoi koko ajan edestakaisin Audi-henkilöautolla peltipoliisin kameran kohdalla niin, että sai kameran välähtämään ajamalla 65 kilometrin tuntinopeutta 60 kilometrin tuntinopeusrajoitusalueella.
<klips>
Poliisin työ edellyttäisi toisenlaista asennetta
Kaikkiaan miehen oli epäilty ajaneen peltipoliisin kameroihin tahallaan 177 kertaa Lahdessa, Hollolassa, Sipoossa ja Mäntsälässä, vaikka mies itse työskenteli poliisin valvonta- ja hälytystoiminnoissa ja oli työskennellyt myös liikenneturvallisuuskeskuksessa kolmen kuukauden ajan.

Miehen mielenilmauksen idea ei missään vaiheessa täysin selvinnytkään, sillä vaikka hän oli ensin esimiehen muistion mukaan kertonut teon suunnitelmallisuudesta, hän oikeudessa kuitenkin kiisti olleensa kuljettaja ainakaan kaikilla ajokerroista. Mitään vaikutusta tai hyötyä liikenneturvallisuuteen miehen toiminnalla ei ollut.

Syyttäjän mukaan poliisin työhön kuuluisi valvoa tieliikennelainsäädöksiä eikä ainakaan tahallaan ja toistuvasti rikkoa niitä itse vapaa-ajallaan.
Toisessa lehtijutussa samasta aiheesta kerrotaan myös näin:
Poliisimiehen epäiltiin syyllistyneen virkavelvollisuuden rikkomiseen, koska 11 kertaa ajot sattuivat ajankohtina, jolloin hän oli työvuorossa ja kuvanottohetkellä hänen oli pitänyt olla poliisiasemalla Lahdessa.
Kuulostaa ihan rehelliseltä ja lainkuuliaiselta tyypiltä, jolla täysin normaali ja terve maailmankuva. Poliisiainesta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No nythän tämä poliisi sai sitten vuoden ja 4kk ehdollista törkeästä pahoinpitelystä. Joko se sai kenkää vai mietitäänkö sitä vieä? Ei pitäisi miettiä.

Anyway, katsoin tuon videon uudestaan ja huomasin mielenkiintoisen seikan siitä. Kun toi kaveri kannetaan putkaan, niin hänen alle käännetään seinältä puhdas keltainen patja. Kun häntä aletaan elvyttää, niin kuvassa näkyy, että patjahan on pään kohdalta ihan veressä. Toki pääosin blurrauksen alla, mutta selvästi kuitenkin. Eli tämä kyttä mättää siis kaveria naamaan nyrkillä, että rauhoittuisi ja kymmenkunta kyttää on vieressä, joista kukaan ei näe mitään.

Taitaa olla standardi sisäisesti hyväksytty käytösmalli. Kaikissa poliisin tiloissa pitäisi olla jatkuvasti tallentavat kamerat, joiden tallenteisiin ei poliisi itse pääse kiinni. Myös nämä rintakamerat pitäisi määrätä pakolliseksi. Jostain syystä poliisien ammattiyhdistys vastustaa.
 

teppana

Jäsen
No nythän tämä poliisi sai sitten vuoden ja 4kk ehdollista törkeästä pahoinpitelystä. Joko se sai kenkää vai mietitäänkö sitä vieä? Ei pitäisi miettiä.

Anyway, katsoin tuon videon uudestaan ja huomasin mielenkiintoisen seikan siitä. Kun toi kaveri kannetaan putkaan, niin hänen alle käännetään seinältä puhdas keltainen patja. Kun häntä aletaan elvyttää, niin kuvassa näkyy, että patjahan on pään kohdalta ihan veressä. Toki pääosin blurrauksen alla, mutta selvästi kuitenkin. Eli tämä kyttä mättää siis kaveria naamaan nyrkillä, että rauhoittuisi ja kymmenkunta kyttää on vieressä, joista kukaan ei näe mitään.

Taitaa olla standardi sisäisesti hyväksytty käytösmalli. Kaikissa poliisin tiloissa pitäisi olla jatkuvasti tallentavat kamerat, joiden tallenteisiin ei poliisi itse pääse kiinni. Myös nämä rintakamerat pitäisi määrätä pakolliseksi. Jostain syystä poliisien ammattiyhdistys vastustaa.

Minusta on ihan käsittämätöntä että väkivaltamonopolin omaava viranomainen ei jo lähtökohtaisesti oman perseen suojelun takia halua kaikkea toimintaa videolle. Erillinen hallintokanta kuvamateriaalille eikä niitä luovuteta tai katsota kuin erillisen viranomaisen tai oikeuslaitoksen käskystä.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Lahden putkaväkivalta: Poliisi tuomittiin törkeästä pahoinpitelystä uutisessa myös video tapahtumista. Kyseinen uhrihan on pienikokoinen, niin mihin tarvitaan tuo määrä kyttiä seuraaman tilannetta? Uhri makaa jo maassa, niin yksi urpo päättää "tehdä työtilaa" mitä vittua tuo edes tarkoittaa, niin lyödä kolme kertaa nyrkillä. Ylikonstaapeli vieressä, mutta ei pysty varmasti oikeudessa sanomaan lyöntien merkitystä. Ilmeisesti koodiston mukaista toimintaa siis.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Luin jonkun tarkemman kuvauksen tuosta tuomiosta, niin kyllähän toi veri oli huomioitu, mutta ei voitu osoittaa missä kohtaa se vamma on syntynyt. Itse olisin katsonut videolta, kun siinähän nyt näkyy, että poliisi lyö kolme kertaa, mutta ei näy mihin kohtaa nyrkki osuu. Verijäljistä sen olisi salapoliisi voinut päätellä. Haistan tässä oikeuslaitoksenkin puolelta hieman sellaista suojelumenttaliteettia. Tämä jenkkien Floyd-tapauksen jälkeenhän poliisin kaveri, joku kuolemansyyntutkijahan julkaisi raportin, että ei se tohon kuollut. Jenkkisysteemissä tuo suojelu on sisäänrakennettu, mistä koko BLM johtuu ja näyttäisi hieman samoja piirteitä olevan kotimaassakin, mutta toki eri mittakaavassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös