Se että somepalstan kirjoittelijan mielestä tummaihoisen voi automaattisesti luokitella turvapaikanhakijamamuksi ja valkoihoisen suomalaiseksi ei tarkoita sitä että poliisi voisi näin toimia.
Miksi poliisin pitäisi luokitella? Se voi olettaa ja tarkistaa oletuksensa jälkeenpäin.
Minut poliisi on pysäyttänyt monesti. Joskus asialla ovat olleet siviilit. Se tuntuu aina yhtä pahalta, uhkaa perusturvallisuutta ja jotenkin loukkaa. Jälkeenpäin sydän pamppailee ja on hankala olo, loukattu olo. Joskus paha mieli kestää useamman päivän.
Kun siviilipoliisiauto kiilaa kadulla kävellessäni eteeni, toinen poliiseista nousee ripeästi ulos, näyttää virkamerkkinsä ja rupeaa kyselemään, tilanne tuntuu uhkaavalta*.
Poliisien toimintaan on kuitenkin syy. Ulkonäköni on rähjäinen ja epäsiisti, olen varsinainen ekoresupekka. Kun kauppa ryöstetään tai jossain mätkitään turpaan ja tuntomerkeiksi annetaan rähjäinen olemus ja muut minua koskevat selvästi erottuvat piirteet, on täysin luonnollista, että poliisi pysäyttää minut. Mitä muutakaan se voisi tehdä?
Jos poliisi ei saa tehdä oletuksia vaan sen täytyy olla etukäteen varma arvauksistaan, poliisin työ muuttuu hyvin vaikeaksi. Epäilyn kohteelle kuten minulle poliisin epäily on epämukavaa ja loukkaavaa, mutta mikä sille on vaihtoehto?
Nykykulttuurissa papereita kysellään leveää savoa vääntäviltä persjalkaisilta valkoihoisilta, kun etsitään laittomasti maassa olevia ulkomaalaisia. Näin tehdään, jotta ei syyllistyttäisi etniseen profilointiin ja syrjintään. Onko tässä kuitenkaan mitään järkeä? Miksi poliisin resurssien tehokkaan kohdentamisen pitäisi tarkoittaa syrjintää?
*Nämä tilanteet ovat psykologisesti mielenkiintoisia. Olen aina kurkannut virkamerkin, mutta en pelokkuuteni ja hämmennykseni vuoksi ole pystynyt havainoimaan siitä mitään. Jos joku haluaisi esiintyä poliisina, se menisi minulle täysin läpi tilanteen uhkaavuuden vuoksi. En siis ihmettele, miksi vanhuksia on helppo huijata poliisina esiintymällä.