Mainos

Suomen parhaat rock-lyyrikot

• 16 957
  • 136

siesta

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Viestin lähetti Juippi
2. Toni Wirtanen
Kiva nähdä, että joku muukin täällä arvostaa herr Wirtasen tekstejä. Samaa aihettahan ne käytännössä käsittelevät, mutta silti W osaa luoda mielestäni mielenkiintoisia ja tarttuvia lyriikoita.

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Jostain syystä suomalaiselle rockille tyypillistä on melodioiden ja sävelkulkujen miltei täydellinen tarttumattomuus.
Ei nyt täydellinen tarttumattomuus, mutta kyllä suurimmassa osassa suomalaisesta rock-musiikista nimenomaan teksti on tärkein elementti esim. Zen Cafe, Juice, Miljoonasade jne... Ei tarvitse ihmetellä, jos tällainen musiikki ei ole menestynyt ulkomailla. Olen kuullut joitakin suomalaisia kappaleita esitettävän englanniksi (mm. 15. yö) ja hirveältähän ne kuulostavat yleensä.

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Viestin lähetti V-man
ZCG on muuten livenä sata kertaa kovempi kuin levyllä. Kannattaa käydä väijymässä jos tykkää perusrokista ilman koneita tai mahtisäröjä.
Nimenomaan. Huikeaa lavaesiintymistä ja huumaava soundi. Minä tykkään kuin hullu puurosta.

Parhaita sanoituksia on vaikeaa löytää, mutta jos jokin pitäisi valita niin albumilta löytyvä Cadillac-song.

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Kun suomirokin melankoliasta puhutaan, pitää tässä yhteydessä mainita orkesteri nimeltään Office building.

Tämä poppoo osaa kaihostella tyylillä ja tunteella, eikä millään Yö-tyyppisellä "elämä on niin helvetin kurja juttu" meiningillä. Anteeksi nyt vaan kaikilta Yön faneilta, jotka mahdollisesti ottivat herkun nenäänsä.

Bändin sanoitukset ovat maalailevia ja usein sanat ovat vain "melodiaa lauletussa muodossa, " tai jotain muuta näin amatöörin korvin kuultuna.

Office building pitäisi vielä katsastaa livenä, kun sitä on kovasti kehuttu. Levyllä meininki kuullostaa kovasti kauniilta ja herkältä.

Mitäpä porukat pitävät Verenpisara-yhtyeen Rami Raskin lyriikasta? Itselleni putoaa ja mielestäni kyseessä onkin eräs suomenkielisen raskaan musiikin paremmista tekstittäjistä.

Siinä missä valtaosa nykyisen kotimaisen rockmusiikin teksteistä on hyvinkin arkista ja modernia (esim. Hynynen, Putro, Ylppö), kirjoittaa Raski huomattavasti mystisempää, runollisempaa ja luontometaforia sisältävää lyriikkaa.

Eräänä miehen onnistuneimmista töistä pidän Verenpisaran debyyttilevyn Aamunodottaja nimibiisiä:

minä näin jäähyväisiä, häviäviä iltoja, etääntyviä veneitä
elin aamuja kun kuuntelin yksin, odotin sumua
sen alta kohti tulevia ruumisarkkuja

ja pyysin heräämään
kertomaan minulle sumun läpi saattajasta
vastarannan yksinäisestä, aamunodottajasta

keräsin palamaan kuivuneita lehtiä, lämmitin kylmää ihoa
nostin kuolleiden taivaankansia, haistoin hymyileviä huulia

Ihmettelen vaan, kun Verenpisara ei oikein ole löytänyt asemaansa suomalaisella musiikkikentällä, tai pikemminkin ostava yleisö ei ole löytänyt yhtyettä. Levyt eivät ilmeisesti ole oikein myyneet, vaikka kyseessä on ihan keskimääräistä parempi orkesteri. Ehkäpä yhtenä syynä voi pitää bändin tavallisesta poikkeavaa lyriikkaa. Toivottavasti tänä vuonna julkaistava kolmosalbumi korjaa asian laidan.

Myös Niskalaukaukselle tekstiä kirjoittanut hulppean Au Pair -yhtyeen "laulaja" Tomi Tuomaala ansaitsee maininnan tässä ketjussa.

Voin rehellisesti sanoa, että en Tuomaalan Au Pair -lyriikoista (jotka ovat hieman mutkikkaampia kuin Timpan pumpulle tekemänsä lyriikat) ihan kaikkea ymmärrä, mutta kovasti hyvälle tuulelle Tuomaala minut kantaaottavalla mustalla huumorillaan saa.

Sanoituksissa esiintyy kaikkea hauskaa aina lesbosatanisteista
pyörillä liikkuvaan kaasukammioon(?), meijeriteollisuutta ja perverssejä lestadiolaistyttöjä unohtamatta.

Suurta neroutta, jota melkein uskaltaa jo suositella muillekin.

Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti cosmic_rodeo
Myös Niskalaukaukselle tekstiä kirjoittanut hulppean Au Pair -yhtyeen "laulaja" Tomi Tuomaala ansaitsee maininnan tässä ketjussa.

Voin rehellisesti sanoa, että en Tuomaalan Au Pair -lyriikoista (jotka ovat hieman mutkikkaampia kuin Timpan pumpulle tekemänsä lyriikat) ihan kaikkea ymmärrä, mutta kovasti hyvälle tuulelle Tuomaala minut kantaaottavalla mustalla huumorillaan saa.

Kyllä!

Tuomaala ja ylipäätään koko Au Pair on tutustumisen arvoista materiaalia. Erityisesti tuo sinunkin linkittämä Berliinin kansainväliset ajoneuvomessut on yksi parhaista kappaleista, joita on vähään aikaan tullut vastaan. Tulee mieleen ehkä hieman YUP-vaikutteisesti soittava Mana Mana...

Itse taas tulkitsen tuon biisin olevan enemmänkin vittuilua teknologia-uskoiselle Euroopalle, mutta kyllä tuo kaasukammio-viittauskin on mahdollinen... paha sanoa. Hämärä teksti.

Viestin lähetti Sistis
Itse taas tulkitsen tuon biisin olevan enemmänkin vittuilua teknologia-uskoiselle Euroopalle, mutta kyllä tuo kaasukammio-viittauskin on mahdollinen... paha sanoa. Hämärä teksti.

Olet varmaankin oikeassa. Esiintyyhän Tuomaalan teksteissä useastikin teollisuus- ja teknologiakritiikkiä, esimerkiksi mainiossa Tekniikan maailma -kappaleessa.

Minulle vaan tuli mieleen biisissä mainituista "ilmatiiviiksi mainostetuista ovista" ja lopun "Eikä mistään nouse tyyneen pakokaasua, kun se ajaa pois uuden ajan koitossa"-rivistä mieleen, että kyse voisi olla jonkin sortin kaasutushommeleista.

Kun biisin lopussa Tuomaala vielä hokee "Uusi Eurooppa!"-lausetta (mitä ei tuossa netistä löytyvästä sanoituksesta löydy, on se nyt kumma), niin tuli väkisinkin mieleen, että kerrotaankohan tässä nyt Hitlerin tai jonkun muun sekopäisen diktaattorin toiveiden mukaisesta uudesta Euroopasta.

Hämärät tekstit ovat monitulkintaisuudessaan hienoja.

Genesis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Rockyyrikko

Martti syrjä

on oma ehdoton ykkönen. Jostain syystä tykkään syrjän sanoituksista paljon paljon enemmän kuin vaikka Göstan sanoituksista. Tokko missään nimessä en halua Leevien kappaleita huonoksi tuomita, niitäkin paljon tulee kuunneltua. Mutta Eput on kyllä aina se ykkönen. Sopivasti tummaa Suomalaiseen Juntin makuun.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulle vaan tuli mieleen biisissä mainituista "ilmatiiviiksi mainostetuista ovista" ja lopun "Eikä mistään nouse tyyneen pakokaasua, kun se ajaa pois uuden ajan koitossa"-rivistä mieleen, että kyse voisi olla jonkin sortin kaasutushommeleista.

On hyvinkin mahdollista tuo tulkinta. Ja kieroimmillaan kappale saattaa olla jopa psykedeelinen sekoitus kahdesta eri aiheesta; juuri tuosta teknologiauskosta ja Hitlerin toimista.

Hämärät tekstit ovat monitulkintaisuudessaan hienoja.

Juurikin näin. Pahimmassa tapauksessa Tuomaala nauraa kuset housuissa parhaillaan lukiessaan tätä foorumia ja meidän tulkintojamme.

Kattila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuka ketäkin soimaa.
Viestin lähetti Sistis
On hyvinkin mahdollista tuo tulkinta. Ja kieroimmillaan kappale saattaa olla jopa psykedeelinen sekoitus kahdesta eri aiheesta; juuri tuosta teknologiauskosta ja Hitlerin toimista.

Eivätkä nuo kaksi asiaa edes ole niin kaukana toisistaan, jos analogiaa lähtee hakemaan. Valkoisen rodun ylemmyyshän oli tieteellinen tosiasia tuolloin (Sistikselle tässä sivuhuomiona kotitehtävä pohtia, miten valkoisten suhtautumista punaisiin sodan jälkeen kuvataan Pohjantähdessä). Samoin olen antanut ymmärtää, että teollisuus kukoisti Hitlerin Saksassa ja innovaatiot tekivät tuloaan, mm. tv-lähetykset Münchenin olympialaisista, infrastruktuurin kehittäminen jne. Tekstistä voi siis halutessaan lukea varoituksen tieteen ja rationaalisen ajattelun totalitaarisesta asemasta nyky-yhteiskunnassa, tai nähdä sen sarkastisena kauhukuvana siitä, miten käy jos tieteelle ja teknologialle tällainen valta annetaan.

emppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ja ne muut pikku seurat.
Otto Grundström

perustelu:
kuunnelkaa Tehosekoitinta, yksinkertaista ja kaunista

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toistohuumoria turenkilaiseen makuun...

Putron pojalta tuli taas sellaista paskaa, ettei sanoin pysty kuvaamaan - "taivas on kirkas ja napakka, taivas on kirkas ja napakka, taivas on kirkas ja napakka, taivas on kirkas ja napakka, taivas on kirkas ja napakka, taivas on kirkas ja napakka..."

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Re: Toistohuumoria turenkilaiseen makuun...

Viestin lähetti Ohmi
Putron pojalta tuli taas sellaista paskaa, ettei sanoin pysty kuvaamaan - "taivas on kirkas ja napakka, taivas on kirkas ja napakka, taivas on kirkas ja napakka, taivas on kirkas ja napakka, taivas on kirkas ja napakka, taivas on kirkas ja napakka..."

Johtuuko sitten tuosta toistosta vai mistä, mutta minulle parhaiten ovat päähän jääneet zenkkareiden biisien sanat. Onhan se kyllä lempibändini, mutta kuuntelen vähintään yhtä paljon muitakin yhtyeitä, esim. YUP, mutta sanoitukset eivät ikinä jää yhtä hyvin päähän kuin Putron tuotokset muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.

En tiedä eikä minua kiinnosta onko Putron sanoitukset taiteellista vai tekotaiteellista sontaa vai kenties jotain tajunnanvirtaa. Itseeni nuo vaan sattuvat uppoamaan eikä minua häiritse jos jollekin muulle ei kolahda. En minäkään pidä yhtään esim. CMX:n musiikista tai sanoituksista mutta tiedän että monet pitävät.

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mitäpä porukat pitävät Verenpisara-yhtyeen Rami Raskin lyriikasta?

...

Eräänä miehen onnistuneimmista töistä pidän Verenpisaran debyyttilevyn Aamunodottaja nimibiisiä:

minä näin jäähyväisiä, häviäviä iltoja, etääntyviä veneitä
elin aamuja kun kuuntelin yksin, odotin sumua
sen alta kohti tulevia ruumisarkkuja

ja pyysin heräämään
kertomaan minulle sumun läpi saattajasta
vastarannan yksinäisestä, aamunodottajasta

keräsin palamaan kuivuneita lehtiä, lämmitin kylmää ihoa
nostin kuolleiden taivaankansia, haistoin hymyileviä huulia

Minua on aina vaivannut se että Verenpisaran teksteistä tulee aina mieleen Yrjänän tyyli. Tuokin ylläoleva tuo erittäin vahvasti mieleen Rautakanteleen ja Auran aikaisen CMX:n.

Viestin lähetti Sistis
Juurikin näin. Pahimmassa tapauksessa Tuomaala nauraa kuset housuissa parhaillaan lukiessaan tätä foorumia ja meidän tulkintojamme.

Näin hän varmasti toimisi. En tosin tiedä onko baari Vakiopaineessa nettiyhteyttä.

Ja Sue-lehden haastattelustahan se paljastui: Au Pairin kaikki biisit kertovat pillusta ja kaikesta siihen liittyvästä.

Viestin lähetti V-man
Minua on aina vaivannut se että Verenpisaran teksteistä tulee aina mieleen Yrjänän tyyli. Tuokin ylläoleva tuo erittäin vahvasti mieleen Rautakanteleen ja Auran aikaisen CMX:n.

Tottahan tuo, molemmilla taitaa olla hieman samankaltainen tyyli kirjoittaa runollista rocklyriikkaa.

Jos nyt jotain eroja lähdetään hakemaan, niin Yrjänällä taitaa olla teksteissään enemmän viittauksia muinaisten sanataitureiden kirjoituksiin (Esim. Aura-kappaleen ilmiselvä Dante-lainaus), kun taas Raski ei tällaista näkemykseni mukaan harrasta.

Tai sitten en ole lukenut oikeita kirjoja.

Juha Salminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tiedän, että tästä on moni eri mieltä, koska teinit tykkää ja joku varmaan sanoo että imagokin on levy-yhtiön määräämä ja mitäs muuta vielä.
Mutta, jos niitä lyriikoita tältä jätkältä lukee niin huomaa kyllä, että hän kirjoittaa niinkin kliseisestä asiasta kuin rakkaus aivan eri tavalla kuin useimmat muut.

Ville Valo.

Enye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kotimaisista sanoittajista nostaisin itse esille seuraavat:

Maija Vilkkumaa
- Sanokaa mitä sanotte, minä arvostan Maijan musiikintekijänä erittäin korkealle. Naisrokkareista ehdottomasti Suomen paras sekä sanoittajana että säveltäjänä. On kolahtanut alusta asti ja tulee mitä todennäköisemmin kolahtamaan jatkossakin. Uudelta levyltä iskevät ainakin Lastenhoitajan sanat. Vanhemmasta tuotannosta mainittakoon Kristiina ja Ei ikinä sun.

Samuli Putro
- Vaikka pidänkin enemmän hieman vanhemmasta Zen Cafeesta kuin tästä uudesta, niin Putron sanoituksissa on silti jotain. Lisäksi yhtye on yksi hienoimmista live-bändeistä joita olen nähnyt. Taxi, Talo, Herra Heroiini, Antaa vituttaa... loistavia, kerta kaikkiaan loistavia kappaleita. Putro osaa ilmaista asiat sen verran yksinkertaisesti, että tällainen tavallinen tallaajakin ne ymmärtää. Kutsukaa sitten vaikka tyhmäksi.

Toni Wirtanen
- Minusta albumit Hiekka ja Heinola 10 sisältävät hienoja sanoituksia. Tonista olen aina pitänyt, samoin Apulannasta. Pudota EP:n ilmestyttyä säikähdin, että bändi on menossa alas, mutta ei. Kiila pelasti, Kaukaa lähelle on kaunis kappale.

Jouni Hynynen
- Ihanaa ironiaa. Voisin mainita tässä samoja asioita kuin tuossa ylempänäkin. Helvetistä Itään levy on täynnä helmiä. Ei kait siinä muuta.. Kuunnelkaa itse.

Muista sen verran, että myös Jarkko Martikainen iskee. Saatoin unohtaa jonkun, mutta se on sitten voi voi.

Viestin lähetti Enye
Kotimaisista sanoittajista nostaisin itse esille seuraavat:

Maija Vilkkumaa

"Kesä, eikä mitään tekemistä,
kaupunki nöyränä sylissä,
sormissa tuoksuu tupakka,
sun nauru on vieras ja ihana...."

Voi vittu mitä tuubaa. Maija, hyvin sä vedät!

Niin ja purkaukseni ei luonnollisestikaan kohdistunut sinulle Enye, vaan Maijalle.

Olen joskus jopa pitänyt Maija Vilkkumaata ihan "lupaavana" suomalaisena naisrokkarina. Mutta oikeesti jos ei ole parempaa sanottavaa kuin ko. Kesä-biisissä niin parepi jättää tekemättä näitä biisejä.

Cube

Jäsen
Viestin lähetti Enye
Maija Vilkkumaa
- Sanokaa mitä sanotte
No sanotaan sitten.

Maija on ihan helvetin huono. Sanoittajana mitäänsanomattoman lahjaton ja ääneltäänkin todella väsynyt. Vaikea ymmärtää, että joitain tuollainen varismainen kähinä ihan oikeasti miellyttää.. No, Maijaa kuulemma ainakin. Minulle pätee kuitenkin tässäkin yhteydessä se "perinteinen" sääntö: Ennemmin vaikka koira vokaaleihin.

Ja musiikillisten seikkojen lisäksi häiritsee se, että Maija on ihan oikeasti vähäsen "vajaan" oloinen, ainakin mitä tuosta tänviikkoisesta Tuomas&Juuso -vierailusta voisi päätellä. Ei vittu mitä lässytystä, ei sanaakaan asiaa koko haasattelussa. Eikä siinä mitään, ei sitä meikäläiseltäkään välttämättä pahemmin tule, mutta enpä toisaalta käykään bullshit-viihdeohjelmissa puhelemassa siitä, millaista taidetta tämä mun Jatkoaikaan kirjoittelu on. Siis taidetta. Tätä sanaa Maija Vilkkumaa omasta puuhailustaan käytti. Saa muuten olla jo aika saatanan löyhät kriteerit tuossa vaiheessa - meriittilistalta löytyy mm. sellainen teos kuin Mun Elämä ja kiertuebasistina heiluu Jussi "Idols" Saxlin. Jos ei heti muistu mieleen, niin muistutetaan:

"Anna lantion pyörii
huuda wou wou wou
kaikki murheet poistaa
kunnon rock'n'roll-show
ehkä tänään sun olo alkaa helpottua
ehkä tapaat jonkun joka rakastaa sua
tai ehkä en, ehkä en"

Tosiaan, Taidetta. Voiko tätä puolustella mitenkään?

Ja miksi tämä minua sitten vituttaa? Koska kerran kun olin Prismassa ruokaostoksilla, siellä soitettiin keskusradion kautta Ei-levyä. En ole boikottia tästä huolimatta aloittanut, koska eräällä toisella reissulla samaisesta radiosta luukutettiin Ajattaraa. Tuollainen linjattomuus kiehtoo väkisinkin.

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Yrjänä ja Martikainen.
CMX on yksi suosikkiyhtyeistä ja myös YUP:n sanoitukset ovat varsin vakuuttavaa jälkeä.

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Lyhyesti ja yksinkertaisesti sen enempää perustelematta:
Samuli Putro

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Andy on aika timantti sanoittaja, etten sanoisi. Varsinkin nämä 80-luvun alkupuolen sanoitukset ovat mainioita.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kyllä Vilkkumaan Maijaltakin löytyy ihan hyviä sanoituksia, toisaalta hän ei ole sellainen rönsyileviä kielikuvia liiaksi viljelevä tai huumorilla sanoja kääntelevä taivaanrannan maalari, jonka sanoitukset jäisivät päähän pyörimään. Enemmänkin Maijassa on samanlaista omien tekstiensä tulkkia, biisit ei toimisi niin hyvin kenenkään muun kuin Maijan laulamina ja sovittamina.

Täällä mainituista kappaleista Kesä ja Mun elämä on molemmat sellaisia, että ne kyllä toimii perusviisua paremmin itseeni. Niissä aistii sellaista elämän tyhjyyttä, kun kaikki on vaan tätä samaa. Mikään ei vaan tunnu menevän kuten kirjoissa. Iskee kyllä tietyllä tasolla itseeni molemmat.

Enye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Cube
Ja musiikillisten seikkojen lisäksi häiritsee se, että Maija on ihan oikeasti vähäsen "vajaan" oloinen, ainakin mitä tuosta tänviikkoisesta Tuomas&Juuso -vierailusta voisi päätellä. Ei vittu mitä lässytystä, ei sanaakaan asiaa koko haasattelussa.

No itse en kyseistä ohjelmaa ole pahemmin katsonut, joten enpä ole haastatteluakaan nähnyt.

Maijasta muuten vielä sen verran, että minä pidän hänen lauluäänestään, teksteistään ja kappaleista ylipäätänsäkin. Teki se minusta sitten idiootin, musiikkitajuttoman yms. Mutta hei, ei se minua haittaa jos sinä et tykkää. Elän henkilön kanssa joka vihaa Maija Vilkkumaata enemmän kuin elämää. Nythän teitä on jo kaksi. Jes. Tekeekö se elämästäni huonomman?

Tykkää sinä siitä mistä tykkäät ja minä tykkään sitten Maijasta. :P

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy