Kiva nähdä, että joku muukin täällä arvostaa herr Wirtasen tekstejä. Samaa aihettahan ne käytännössä käsittelevät, mutta silti W osaa luoda mielestäni mielenkiintoisia ja tarttuvia lyriikoita.Viestin lähetti Juippi
2. Toni Wirtanen
Kiva nähdä, että joku muukin täällä arvostaa herr Wirtasen tekstejä. Samaa aihettahan ne käytännössä käsittelevät, mutta silti W osaa luoda mielestäni mielenkiintoisia ja tarttuvia lyriikoita.Viestin lähetti Juippi
2. Toni Wirtanen
Ei nyt täydellinen tarttumattomuus, mutta kyllä suurimmassa osassa suomalaisesta rock-musiikista nimenomaan teksti on tärkein elementti esim. Zen Cafe, Juice, Miljoonasade jne... Ei tarvitse ihmetellä, jos tällainen musiikki ei ole menestynyt ulkomailla. Olen kuullut joitakin suomalaisia kappaleita esitettävän englanniksi (mm. 15. yö) ja hirveältähän ne kuulostavat yleensä.Jostain syystä suomalaiselle rockille tyypillistä on melodioiden ja sävelkulkujen miltei täydellinen tarttumattomuus.
Nimenomaan. Huikeaa lavaesiintymistä ja huumaava soundi. Minä tykkään kuin hullu puurosta.Viestin lähetti V-man
ZCG on muuten livenä sata kertaa kovempi kuin levyllä. Kannattaa käydä väijymässä jos tykkää perusrokista ilman koneita tai mahtisäröjä.
Viestin lähetti cosmic_rodeo
Myös Niskalaukaukselle tekstiä kirjoittanut hulppean Au Pair -yhtyeen "laulaja" Tomi Tuomaala ansaitsee maininnan tässä ketjussa.
Voin rehellisesti sanoa, että en Tuomaalan Au Pair -lyriikoista (jotka ovat hieman mutkikkaampia kuin Timpan pumpulle tekemänsä lyriikat) ihan kaikkea ymmärrä, mutta kovasti hyvälle tuulelle Tuomaala minut kantaaottavalla mustalla huumorillaan saa.
Viestin lähetti Sistis
Itse taas tulkitsen tuon biisin olevan enemmänkin vittuilua teknologia-uskoiselle Euroopalle, mutta kyllä tuo kaasukammio-viittauskin on mahdollinen... paha sanoa. Hämärä teksti.
Minulle vaan tuli mieleen biisissä mainituista "ilmatiiviiksi mainostetuista ovista" ja lopun "Eikä mistään nouse tyyneen pakokaasua, kun se ajaa pois uuden ajan koitossa"-rivistä mieleen, että kyse voisi olla jonkin sortin kaasutushommeleista.
Hämärät tekstit ovat monitulkintaisuudessaan hienoja.
Viestin lähetti Sistis
On hyvinkin mahdollista tuo tulkinta. Ja kieroimmillaan kappale saattaa olla jopa psykedeelinen sekoitus kahdesta eri aiheesta; juuri tuosta teknologiauskosta ja Hitlerin toimista.
Viestin lähetti Ohmi
Putron pojalta tuli taas sellaista paskaa, ettei sanoin pysty kuvaamaan - "taivas on kirkas ja napakka, taivas on kirkas ja napakka, taivas on kirkas ja napakka, taivas on kirkas ja napakka, taivas on kirkas ja napakka, taivas on kirkas ja napakka..."
Mitäpä porukat pitävät Verenpisara-yhtyeen Rami Raskin lyriikasta?
...
Eräänä miehen onnistuneimmista töistä pidän Verenpisaran debyyttilevyn Aamunodottaja nimibiisiä:
minä näin jäähyväisiä, häviäviä iltoja, etääntyviä veneitä
elin aamuja kun kuuntelin yksin, odotin sumua
sen alta kohti tulevia ruumisarkkuja
ja pyysin heräämään
kertomaan minulle sumun läpi saattajasta
vastarannan yksinäisestä, aamunodottajasta
keräsin palamaan kuivuneita lehtiä, lämmitin kylmää ihoa
nostin kuolleiden taivaankansia, haistoin hymyileviä huulia
Viestin lähetti Sistis
Juurikin näin. Pahimmassa tapauksessa Tuomaala nauraa kuset housuissa parhaillaan lukiessaan tätä foorumia ja meidän tulkintojamme.
Viestin lähetti V-man
Minua on aina vaivannut se että Verenpisaran teksteistä tulee aina mieleen Yrjänän tyyli. Tuokin ylläoleva tuo erittäin vahvasti mieleen Rautakanteleen ja Auran aikaisen CMX:n.
Viestin lähetti Enye
Kotimaisista sanoittajista nostaisin itse esille seuraavat:
Maija Vilkkumaa
No sanotaan sitten.Viestin lähetti Enye
Maija Vilkkumaa
- Sanokaa mitä sanotte
Viestin lähetti Cube
Ja musiikillisten seikkojen lisäksi häiritsee se, että Maija on ihan oikeasti vähäsen "vajaan" oloinen, ainakin mitä tuosta tänviikkoisesta Tuomas&Juuso -vierailusta voisi päätellä. Ei vittu mitä lässytystä, ei sanaakaan asiaa koko haasattelussa.