Mainos

Suomen parhaat rock-lyyrikot

• 16 957
  • 136

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Luiro
Sistikselle off-topicina: Oletko sinä katsonut MTV:n deitti-chattia. Nyt on tultu ulos kaapista. Jokainenhan sitä harrastaa, mutta harvaa kehtaa myöntää.

Katsohan keskusteluaihe 'Hauskin allekirjoitus', jossa kerron tarinan tämän signaturen takaa.

Viestin lähetti benicio
Tämähän nyt ei liity alkuperäiseen aiheeseen enää mitenkään, mutta korjaa jos olen väärässä: Mielestäsi jos sanoitus ei aukea
historiaa tietämätömälle ummikolle, tekstissä on selkeä virhe.

No siis, niin... ehkä valitsin väärän termin, mutta tarkoitin tällä, että biisin historiaa tietämättömälle ummikolle tuosta tulee melkoisen ristiriitainen fiilis, jos alkaa kuuntelemaan tekstiä tarkemmin. Ristiriitainen fiilis ei toki ole paha asia kaikissa yhteyksissä - esimerkiksi silloin, kun jostain mielipiteestä tms. aletaan pohtimaan, että mitä oikein haettiin. Mutta tällaisessa suorassa tarinankertoma-biisissä on mielestäni tärkeintä, että teksti tehdään siten, että kaikki kuulijat ymmärtävät sen, eikä vain sisäpiiri. Tarkoitan juuri tällaisessa veljessarja-kysymyksessä.

Vaikeata perustella, perkele...

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti Rok
Ette kai ole unohtaneet Klamydian Veskua? Siinä on sitten nerokas sanoittaja ;-)
Klamydiasta puhuttaessa on mainittava kilipää Juha Pitkäsalo, jonka sanoituksilla lunastettaisiin Lapinlahden resepsuunissa paikka suljetulta osastolta alta aikayksikön.

Niin, siitä Kelan "Lauri hengen itseltään"...tietyllä nyanssilla puhuttaessa tuollainen verbitön lause on kyllä aina ollut kerronnallisissa teksteissä mukana...ehkä jonkun mielestä outoa, mutta kyllä sitä paljon on käytetty jo ennen Kelaakin.

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Off-topic raport:

Kela oli eilen vedossa Lappeenrannan Dooriksessa tulkitessa Springsteeniä Kallion, Kaartamon etc. kanssa. Positiivinen yllätys nuorelta (meikään verrattuna) kundilta jota näin eka kertaa nyt livenä. Muutenkin aika timanttijuttu kun saa kuulla Pomoa vaikka näin coverinakin.

Kelassa on ainesta vaikka mihin. Jokaisella sanoittajagurulla on omat heikot biisinsä.

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti OikeaPakki
Off-topic raport:
Kelassa on ainesta vaikka mihin. Jokaisella sanoittajagurulla on omat heikot biisinsä.

Ainesta miehessä voi olla. Mutta guru on kyllä liikaa Kelasta puhuttaessa, mikäs on kaverin ns. hyvä biisi.

Kun kuuntelee autossa radiotuubaa, niin huomaa vaan kuinka hyviä sanoituksia kunnon levyiltä löytyy.

Kauko Röyhkä. Kakella on oma tyylinsä, joka on tappavan tehokas. Pieneillä eleillä maalataan tunnelmaa taidokkaasti, toisinaan asetelma käännetään myös ympäri muutamalla sanalla. Niin kaukana huttumössöstä, yllätyksellisiä ja nerokkaita tekstejä. Juuri nyt Joko-tai pyörii soittimessa.

Tuomari Nurmio. Korkeimman oikeuden kanssa tehty kiekko ja Kinaporin kalifaatti soinnut nyt tiuhaan tahtiin ja ei voi sanoa kuin että toimii.

Tommi Liimatta. Suljettu kolahti aikoinaan niin täysiä. Alun pikku heitoista on tultu nerokkaisiin kokonaisuuksiin.

Mainitaan vielä Samuli Putro, Jarkko Martikainen, A.W Yrjänä ja Ismo Alanko.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Maj Karman Herra Ylppö on nostettava niin ikään kehumieni jalustalle. Hän on oikeastaan ainoa parin vuoden aikana tullut lisäys tuohon muinoin tekemääni listaan.

Ylppö tekee juuri sellaisia tekstejä, jotka iskevät meikäläiseen ja jollaisia itsekin olen viime aikoina pyrkinyt kirjoittamaan. En siis Jatkoaikaan, vaan bändilleni.

Muita lahjakkaita tekstittäjiä olen löytänyt underground -bändeistä. En nyt nimiä ryhdy etsimään, mutta esimerkiksi tällaisten bändien, kuin Clifton Sextet ja Au Pair tekstit kolahtavat kovaa.

Valitettava totuus on, että maineen myötä usein alkaa se liirumlaarumin suoltaminen...

cheesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, KK-81, IPK, Petroskoi Puls
Jouni Mömmö / Mana Mana. Kun kuuntelee läpi Totuus palaa-albumin, ymmärtää Jounin nerouden. Biisit kertoivat suoraan Jounin omasta mentaalihelvetistä. Karuja ja kauniita tekstejä.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kelpo Poikien kahden ensimmäisen levyn lyriikat on tehnyt muuan Tomi Kontio, joka on myös rock-sanoittajana nerokas. Erityisesti Taivas vuotaa, lätäköt laulaa -levyn lyriikat ovat huippuja.

pekkak

Jäsen
Hämmästyttävää, että kukaan ei ole nostanut esille Maija Vilkkumaata? Maijahan on erinomaisen taitava käyttämään suomen kieltä. Asiaa ei ole varmaan haitannut sekään, että hän on opiskellut suomen kieltä yliopistossa.

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Ehdottomasti Pauli Hanhiniemi! Loistavia rakkauslauluja suomalaisille miehille. Varmasti mukana paljon omakohtaisia kokemuksia ja tuntemuksia.

Kakkosena perässä tulee hienosti Jonna Tervomaa.

Nää menee kyl punki puolelle, mut Alexi Laiho ja Vesa Jokinen, molemmat Kylähulluista siis, uppoaa muhun.

wade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp ,Maple Leafs ,Blackburn Rovers
1. Juice Leskinen yksinkertaisesti paras.
2. Gösta Sundqvist realismia parhaimmillaan.
3. Ismo Alanko mukavaa leikittelyä sanoilla ja osaa uudistua.

Sen sijaa esimerkiksi A.W. Yrjänä täysin yliarvostettu tekotaiteellista paskaa!

Bubblin under: Hynynen hyvä tyyppi medioiden perusteella ja värikäs kommenteissaan. Ainoa miinus Kotiteollisuudelle siitä ,että Heviä ei kuulu tehdä suomen kielellä!

Edit: Naismuusikoista Maija Vilkkumaa ehdottomasti paras!
Piristävä lauluääni, fiksut lyriikat ja naisrokkareita on muutenkin liian vähän.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti wade
Edit: Naismuusikoista Maija Vilkkumaa ehdottomasti paras!
Piristävä lauluääni, fiksut lyriikat ja naisrokkareita on muutenkin liian vähän.

Maija on hyvä tekstittäjä naiseksi. Pari melkoista epäkohtaa olen kuitenkin löytänyt hänen teksteistään.

Ansiokas kappale "Mun elämä" on ajatukseltaan paikoin melkoista tuubaa. Miksi helvetissä Tuulikin baby-face -poikakaverilla ei ole papereita, jos kaveri todellakin on täysikäinen ja tietää olevansa nuoren näköinen? Menee jotenkin käsittämättömäksi.

Sitten kappale "Se pistää ajoittain itkemään"... biisissä Maijan kaveri tahtoo pistää desantin maanpetturuudesta vankilaan. Eipä niitä desantteja kuitenkaan vissiinkään maanpetturuudesta ikinä tuomittu, jos jäivät kiinni. Ihan vihollissotilaita ne olivat.

Ehkä kuulostan nyt peeltä, mutta lyriikat ovat usein sellaisia, joissa tahdon nussia pilkkua ja ottaa päälle vielä uusinnan.

Luiro

Jäsen
Ja ne väittää ja mä nauran. Älä naura sä oot aina ollut ilkee...

Siis ne väittää että se on täysi-ikäinen. Se ei siis ole. Näin olen ymmärtänyt.

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Tässä vähän listaa mielestäni hyvistä tekstittäjistä:

1) Jonna Tervomaa tekee hienoja tekstejä. Toivottavasti hänet muistetaan jatkossakin musiikistaan, eikä nänneistään tms.

2) Egotripin Knipi ja Mikki ovat aliarvostettuja sanoittajia. Bändi tunnetaan lähinnä rennosta meiningistään, eikä siinä mitään. Herrojen kynästä on kuitenkin syntynyt radiohittien ohessa myös sellaisia hienoja tekstejä kuin Varovasti nyt, Ympyrä ja Hei pieni.

3) Kaarle Viikate tekee upeita tekstejä, joissa kaikuvat synkkyys ja kaiho. Vanhahtava tyyli toimii erityisen hyvin, vaikka välillä tekstit sortuvat omaan näppäryyteensä. Kuolleen miehen kupletti, Piispa ja minä sekä Alakulotettuja tunnelmia ovat ehkä parhaimmat työnäytteet.

4) Reino Helismaa. Kunpa meikäläiselläkin olisi tällaiset lahjat sanankäyttöön.

Juicesta, Göstasta, Hanhiniemestä ja Martikaisesta onkin jo sanottu tarpeeksi. Heistä ei siis sen enempää.

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti pekkak
Hämmästyttävää, että kukaan ei ole nostanut esille Maija Vilkkumaata?

Johtunee siitä, että sanoituksista huolimatta Vilkkumaan tuotanto on aikamoista tuubaa.

Heitetään ilmoille seuraava nimi : Kaarle Viikate. Tiedä sitten onko kyseessä oikea nimi mutta mainio sanoittaja on kyseessä. Esim kuolleen miehen kupletti saa kylmän väreet kulkemaan selässä.

pekkak

Jäsen
Viestin lähetti Sistis
Maija on hyvä tekstittäjä naiseksi. Pari melkoista epäkohtaa olen kuitenkin löytänyt hänen teksteistään.

Hyvä tekstittäjä naiseksi? Vähemmästäkin on fleimisotia käynnistetty. En nyt menisi naisia miehiä huonommaksi tässä asiassa kutsumaan vain siksi, että naisten ei ole ollut oikein soveliasta soittaa rokkia. Ja epälogisuuksia löytyy varmaan kaikkien sanoittajien tuotannosta. Jos tarkastellaan esimerkiksi sitä desantti-biisiä, niin eipä se muutenkaan mitään tosielämän tarinaa kerro. Siksi onkin hieman kyseenalaista teilata sitä realismin puutteesta.

Samalla perusteella voisi haukkua lyttyyn kaikki YUP:n biisit, jotka ovat silti suurimmaksi osaksi hyvin nokkelasti sanoitettuja. Vai kuka on nähnyt vaikkapa TV:n, joka jätti kokonaisen kylän varjoonsa? Maijan teksteissäkin pidän eniten hänen tavastaan käsitellä suomen kieltä. Minusta hän on vain tosi hyvä siinä.

Koska lopulta kyse on pelkistä mielipide-eroista, jatkan keskustelua mielelläni siggini mukaisessa hengessä.

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Viestin lähetti wade

Sen sijaa esimerkiksi A.W. Yrjänä täysin yliarvostettu tekotaiteellista paskaa!

Mitä on tekotaiteellinen paska?

Voisiko joku määritellä sen?

Vai onko se vain helppo sanoa jostain sellaisesta mistä ei itse pidä?

Luiro

Jäsen
Hyvä sanoittaja antaa omiin sanoituksiinsa ajattelun varaa. Ja ei itse kerro sitä tulkintaa, sillä tulkintoja on yhtä monta kuin kuulijoita.

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Sistis
Ansiokas kappale "Mun elämä" on ajatukseltaan paikoin melkoista tuubaa. Miksi helvetissä Tuulikin baby-face -poikakaverilla ei ole papereita, jos kaveri todellakin on täysikäinen ja tietää olevansa nuoren näköinen? Menee jotenkin käsittämättömäksi.

Kyllä ainakin itse tunnen monia tyyppejä, jotka nuorekkaasta ulkonäöstä huolimatta ovat joskus liikenteessä ilman papereita, vaikka ovat pitkälti yli parikymppisiä. Ja jäävät joskus rannalle baarista. Vaikea on siis ymmärtää, mitä vikaa tuossa kyseisessä tekstinpätkässä on.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti pekkak
Hyvä tekstittäjä naiseksi? Vähemmästäkin on fleimisotia käynnistetty. En nyt menisi naisia miehiä huonommaksi tässä asiassa kutsumaan vain siksi, että naisten ei ole ollut oikein soveliasta soittaa rokkia. Ja epälogisuuksia löytyy varmaan kaikkien sanoittajien tuotannosta. Jos tarkastellaan esimerkiksi sitä desantti-biisiä, niin eipä se muutenkaan mitään tosielämän tarinaa kerro. Siksi onkin hieman kyseenalaista teilata sitä realismin puutteesta.

No joo, oli kyllä huonosti ilmaistu kommentti meikäläiseltä. Maija on siis hyvä tekstittäjä. Täytyy antaa plussat hänelle. Meikäläisen pointti oli vaan, että yleisesti ottaen naisten tekemät tekstit eivät rock-musiikissa ole meikäläisen mielestä yltäneet miesten tasolle, vaan ovat jääneet aika lailla sanahelinäksi tai muuten sellaisiksi joista minä en pidä. Totta kai naisia on huomattavasti vähemmän ja miehistä löytyy massoittain pelkkää tuubaa tekeviä. Tarkoitukseni oli verrata Maijaa muihin naissanoittajiin, ja hän on siinä lajissa ylivoimainen. Tämä siis minun mielipiteeni.

Samaten näihin Maijan epäloogisuuksiin:

- Desantti-biisi on kuitenkin melko suorasti kerrottu kappale, verrattuna YUP:n TV-biisiin. TV-biisissä TV, joka jättää kylän varjoonsa on vertauskuva. Maijan desantti-biisisä puolestaan pointti on aika selvä: desantti pitää tuomita. Tuomion syy on vaan aika lailla virheellinen. Ja en ainakaan itse sitä osaisi laittaa vertauskuvan piikkiin.

- Tuulikki-biisin poikaystävän paperittomuus on edelleen minusta aika koominen. Tai tarinan mukaan poika on todella tyhmä. Jos he yrittävät moniin kapakoihin, ja mikään ei ota heitä sisälle, fiksumpaa olisi ajaa kotiin ja hakea ne paperit sieltä. ;)

Eipä sillä, nuo nyt olivat aika pitkälti kieli poskessa heitettyjä kommentteja. Biisit ja jopa niiden tekstit ovat oikeasti hyviä, noita pikku klikkejä lukuunottamatta.

Kaikilta löytyy huonot hetkensä. Jopa Ismo Alanko on joskus vetänyt huteja...

Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Mäkkäri67:

"Tekotaiteellinen" paska on juuri sitä mitä CMX:n Yrjänä sylkee: Lauseita, joissa ei ole mitään tolkkua, eivät tarkoita mitään ja joista ei hakemallakaan voi löytää mitään sanomaa.

Yllättävän harvat tohtivat kritisoida bändiä ja heidän biisiensä sanoituksia, koska CMX on yleisesti mielletty "fiksujen" ja akateemisten ihmisten bändiksi.

Fiksuudestani en tiedä, mutta minun mielestäni CMX on todellakin pelkkä "Suuri Persereikä"...

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
CMX:stä...

Kaikki eivät ilmeisesti ymmärrä sitä, että biisin tekstin ei välttämättä tarvitse tarkoittaa mitään. Sen tarkoitus voi olla vaikkapa herättää eri kuuntelijoissa erilaisia tunnetiloja ja mielikuvia.

Yrjänä taitaa tämän ja helvetin hyvin taitaakin.

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Viestin lähetti Sistis
CMX:stä...

Kaikki eivät ilmeisesti ymmärrä sitä, että biisin tekstin ei välttämättä tarvitse tarkoittaa mitään. Sen tarkoitus voi olla vaikkapa herättää eri kuuntelijoissa erilaisia tunnetiloja ja mielikuvia.

Yrjänä taitaa tämän ja helvetin hyvin taitaakin.

Tässä olen täysin samaa mieltä.

Itse en todellakaan kaikkia Yrjänän sanoituksia ymmärrä, enkä yritäkään.

Se riittää, että kuulostaa hyvältä.

Yksi suosikeistani on myös Tommi Liimatta ja hänen sanoituksistaan kuulee usein myös käytettävän termiä: tekotaiteellista paskaa.

Vieläkään ei vastattu mitä tarkoittaa "tekotaiteellinen paska"? Eikö se voisi olla vain paskaa?

Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Sistis:

Meillä taisi jo aiemmin olla ks. orkesterista kädenvääntöä jossain toisessa ketjussa...

Minä kun taas olen sitä mieltä että biiseissä nimenomaan lyriikat ovat tärkeintä. Musiikki on taiteen laji. tapa ilmaista itseään. Siksi minuun ei kolahda teokset joissa olisi vaikka kuinka hyvät "soundit" jne. mutta teksti täyttä soopaa.

Toki, mielipiteitä ja näkökulmia on monia ja hyvä niin. Ja makuasioista ei tule kiistellä.

Ehkä minua eniten vituttaa se, että suurin osa CMX faneista kuvittelee ihan aidosti että ne koittaa sanoa jotain. Ja ovat jopa ymmärtävinään mitä, vaikka todellisuudessa ovat aivan yhtä pihalla kuin "sanomasta" kuin Yrjänä & co. itse...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy