Kyllä kai tuo ihan oikein meni. Törkeästä petoksesta tuli tuomio, (törkeä, koska tavoiteltiin huomattavaa taloudellista hyötyä). Hallituksen esityksessä
HE 2/2003 on tuohon petoksen tunnusmerkistöön yksityiskohtaiset perustelut (löytyvät melko lopusta tuota esitystä). Niistä osa tässä:
Lisäksi ehdotetaan, että säännöksessä luovuttaisiin edellytyksestä, että syötettävien tietojen tulee olla vääriä. Myös sinänsä oikeiden tietojen syöttäminen on perusteltua säätää rangaistavaksi, jos ne syötetään petostarkoituksessa ja tarkoituksessa vääristää tietojenkäsittelyn lopputulos edellyttäen, että siten aiheutetaan toiselle taloudellista vahinkoa.
Voimassa olevassa säännöksessä [Dynamon lisäys: siis vanhassa rikoslaissa, jota tällä esityksellä muutettiin] edellytetään, että tekijä toimillaan vääristää tietojenkäsittelyn lopputuloksen. Tietojenkäsittelyn lopputulos on seurausta sarjasta tietojenkäsittelytapahtumia. Esimerkiksi datan syöttäminen tietojärjestelmään käynnistää monivaiheisen prosessin, joka voi johtaa vääristyneeseen lopputulokseen. Tämän vuoksi ehdotetaan, että datan syöttäjän tai tietojenkäsittelyyn muutoin puuttuvan tulisi menettelyllään saada aikaan tietojenkäsittelyn lopputuloksen vääristymisen sen sijaan, että hänen nykyisen tapaan edellytetään suoraan vääristävän lopputuloksen. On selvää, että tekijän tahallisuuden tulee kattaa muiden tunnusmerkistötekijöiden lisäksi myös sen, että hänen menettelynsä saa aikaan lopputuloksen vääristymisen.
Sitten vähän off topic, mutta tähän aiheeseen väljästi liittyen pari tarinaa:
Olin itse kerran paikalla, kun pari jamppaa huomasi, että Pokeri-koneen tuplauksessa oli joku bugi siten, että kone arpoi arvattavat tuplauskortit aina samalla kaavalla: ensin tuli kaksi kertaa iso kortti ja kerran pieni kortti. Eli jokaisen voiton saattoi aina tuplata kahdeksankertaiseksi. Tunnin ehtivät pelaamaan (tai tunnin olin itse paikalla, en tiedä kauanko olivat pelanneet), kunnes paikka meni kiinni. Yöksi koneesta otettiin virrat pois, eikä seuraavana päivänä bugia ollut, kävin tsekkaamassa. :) En tiedä sitten, miten tuollaista bugin hyväksikäyttöä nykyään katsottaisiin, voisiko siinä vedota "onnenkaavaan" ja sitten taas voidaan kysyä myös pelikoneen omistajan vastuuta siitä, että kone toimii haluamallaan tavalla.
Tuttu ukko (matemaattisesti tasoa nero) ratkoi joskus 70-luvulla Linnanmäen pelihalleissa olleen taksi / hevospelin algoritmin. Peli on pyöreä, halkaisija ehkä kolme metriä, ja siinä pyörivät taksit (toisessa pelihallissa hevoset, sama peli muutoin), jotka sitten vähän aikaa pyörittyään pysähtyivät ja sitten parin taksin katolle syttyi valo, ja näiden kohdalle tuli sitten joku rahavoitto. Pelissä oli siis useita rahaslotteja, ja pelaajia saattoi samaan aikaan olla parikymmentä. Sateisina päivinä Lintsillä ei ollut asiakkaita, joten yksinäinen pelaaja saattoi vapaasti pyöriä pelin ympärillä laittaen rahojaan oikeisiin slotteihin. No porttikielto siitä sitten tuli, vaikka ne perusteet taisivat olla sen ajan mukaisesti olemattomat, mutta kuitenkin riittävät.