Eli mitähän tämä tarkoittaa? Oikeudellisen vastuun ikärajan alentamista ja pidempiä tuomioita ala-ikäisille? Ehkä niin että saadaan Britannian ja USA:n ihanaan malliin ihan alakouluikäisiä linnaan?
Olen oikeudellisen ikärajan alentamisen puolella. Tilanteen mukaan pitää elää ja esim. ajokortin saa nykyään nuorempana ja nuoret (valitettavasti) omasta mielestään ainakin aikuistuvat nykyään nopeammin kuin vielä minun nuoruudessani. Ei se kuitenkaan sitä välttämättä tarkoita, että laitetaan 13v nuoret vankilaan, on muitakin tapoja rangaista ja valvoa heidän tekemisiään.
Miten saadaan tätä ongelmaa sitten kokonaisuutena vähennettyä, niin perheistähän sen pitää lähteä, mutta ei se näytä hyvältä. Meillä on ehkä sen 90-luvun laman jälkeen syntynyt ikäluokkia, joiden lapset ovat taas saaneet elää ilman kunnollista kotikasvatusta, lisäksi ovat lisääntyneet huumeet, maahanmuuttokin, some on isossa roolissa pahoinvointia jne. Enpä haluaisi lähteä tätä isoa ongelmaa korjaamaan, ainoa mitä voin tehdä ja olen tehnyt kohta 20 vuotta, niin olen tukenut monin tavoin nuorten harrastusmahdollisuuksia ja itse viettänyt siellä mukana vuodessa tuhansia tuhanteja, tukenut taloudellisesti samalla. Onkin ollut hienoa nähdä, että en ole juuri näiden nuorten ole kuullut tippuvan yhteiskunnan ulkopuolelle. Samalla monille vanhemmille iso miinus, he eivät ole siihen osallistuneet, enintään taloudellisesti minimisummilla.
Samaan aikaan suurena työllistäjänä on myös erittäin helppoa todeta, että nuorison välillä on entistä suurempia eroja, on erittäin fiksuja, joille on helppoa luvata hyvää uraa kaikin tavoin ja samalla aivan ääripäitä. Itse en syyttäisi koulua, vaan pistän todella ison siivun vanhempien piikkiin, nuorista on välitettävä ja pidettävä huolta, ajoittain se vaatii myös kovaa kuria ja siitä voi seurata haasteita, mutta parempi sekin, kun olla välittämättä.