Tapahtumat olivat menneet näin:
Tai siis sinun mielestäsi on mennyt. Kritisoit kovasti vain toisen osapuolen kuulemista, vaikka itsekin otat ihan selkeästi vain toisen puolen huomioon.
- Videolle taltioitu kuva osoitti paikalla olleen myös kaksi poliisia, jotka seurasivat vierestä Pourakin pahoinpitelyä ilman, että he olisivat tehneet virkavelvollisuutensa ja estäneet avuttomassa tilassa olleen uhrin pahoinpitelyn.
Tuo on kyllä käsittämätöntä. Itse en voisi antaa tällaisen tapahtua silmieni edessä, vaikka kuinka vituttaisi jokin asia. Eikä minua vituttaisi kiinniotetun ihon väri vaan vaikkapa joku onnistuisi tuurilla provosoimaan.
Tapaus vaikuttaa selvältä. Sekä vartijat että poliisit syyllistyivät rikokseen. Poliisi päästi autolla Pourakia tönäisseen ja hänet hakanneen satamavalvojan poistumaan paikalta.Pourak sen sijaan otettiin talteen putkaan antamatta hänelle selvitystä kiinnioton syystä.
Vartija syyllistyi ainakin rikokseen, näin niin kuin maallikkona ajatellen. Poliiseista en tiedä. Enkä ole nähnyt mitään kuulustelupöytäkirjoja ja tuskin näenkään. Jospa he olivat jo aloittaneet käskyttämisen.. oliko videossa äänet mukana? Ja kiinnioton syytä. Ovathan he saattaneet sen ilmoittaa, mutta kaveri sanoo etteivät ole ilmoittaneet.
Putkassa poliisi laiminlöi törkeästi virkavelvollisuutensa, kun se ei taannut heidän vastuullaan olleen Pourakin fyysistä koskemattomuutta putkassa.
Edelleen olen tosin samoilla linjoilla, mutta harvoin tapaukset ovat ihan noin mustavalkoisia. Ja noista törkeistä asteista ja muista on oikeudella jokin näkemys. Noin korkean profiilin juttua kukaan syyttäjä ei jätä syyttämättä, jos vähänkin on aihetta.
Poliisi on itse ilmoittanut tutkivansa tapauksen. Onko poliisi oikea taho tutkimaan toisen poliisin tekemän rikoksen? Voidaanko olettaa, että poliisi voisi olla asiassa puolueeton?
Poliisi on juuri oikea instanssi tutkimaan tällaisen tapauksen. Näitä ei suomessa ruukata lakaista maton alle, etenkin jos lehdissä on kirjoiteltu. Sitä vain ei tapahdu.
Tapaus herättää myös kysymyksiä poliisiväkivallasta ja sen yleisyydestä. Kuinka yleistä poliisiväkivalta on Suomessa? Tasaisen väliajoin voimme lukea putkaan menehtyneistä ihmisistä, joissa ei ennen vangitsemista esiintynyt mitään hälyttäviä merkkejä kuolleen henkilön terveydentilassa. Voisiko olla mahdollista, että osa heistä kuoli putkassa poliisiväkivallan seurauksena?
Suomessa meillä on hyvä olla, sillä poliisi todellakin on ystävä monessa asiassa. Suomessa sentään voi poliisia lähestyä vaikkapa kysyäkseen neuvoja, kun monessa sivistysvaltiossa heistä pysytään varulta kaukana, ettei tule pamppua. Uskon vahvasti, että poliisi väkivalta on harvinaista suomessa. Varmasti kuitenkin, kuten kaikissa muissakin vastaavissa tilanteissa, joku saattaa saada tuuppauksen ylimääräistä autosta pois otettaessa, jos räkii, puree ja potkii minkä kerkeää. Harvemmin heitä kuitenkaan paskaksi hakataan.