Suomen oikeuslaitos näytti taas ”närhen munat”

  • 1 783 400
  • 11 405

rpeez

Jäsen
Jos tekee murhan, niin siitä tulisi aina tuomita elinkautinen eikä antaa lieventävien asianhaarojen" lyhentää tuomiota. Ei ole mitään väliä, onko tekijä alaikäinen tai aikuinen, sillä murha on murha ja siitä tulee aina tuomita kaikkein kovin rangaistus (samoin seksuaalirikoksista). Tämä lepsuilu ei todellakaan anna hyvää kuvaa oikeuslaitoksesta.

Mielestäni tähän on kyllä poikkeus olemassa. Eikös joitain vuosia sitten joku isoäiti tappanut miehen, joka toistuvasti pahoinpiteli vakavasti tämän isoäidin tytärtä, ihan hengenvaaraan asti? Tämäntyyppisissä tapauksissa, jossa itseään/lastaan suojatakseen joutuu nirhaamaan jonkun jopa harkitusti, kun yhteiskunta ei siihen pysty, niin olen valmis puhumaan lieventävästä asianhaarasta.

Mutta mitä tulee noin muuten tähänkin tapaukseen, aika helpolla syylliset taas selviävät. Eiköhän näistäkin jannuista saa vielä kuulla myöhemminkin.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Jos uhrin pitkäaikainen kiduttaminen ja lopulta murhaaminen ei ole riittävä peruste maksimirangaistukselle, niin mikä sitten olisi. Maapallon räjäyttäminen? Ari Klemin musiikin soittaminen julkisella paikalla?
Ari Klemin musiikin soittamisesta ei elinkautinen riitä.

Siitä pitäisi joutua kaikkiin SaiPan ja Sportin peleihin vähintään seuraavaksi 10 vuodeksi, ja pelien väliajoilla kuulokkeista soisi korvissa pelkästään Mamban tuotanto päättymättömällä repeatilla.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jos uhrin pitkäaikainen kiduttaminen ja lopulta murhaaminen ei ole riittävä peruste maksimirangaistukselle, niin mikä sitten olisi. Maapallon räjäyttäminen? Ari Klemin musiikin soittaminen julkisella paikalla?
Kaikkien Pekko-elokuvien katsominen putkeen.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei ole mitään väliä, onko tekijä alaikäinen tai aikuinen, sillä murha on murha ja siitä tulee aina tuomita kaikkein kovin rangaistus (samoin seksuaalirikoksista). Tämä lepsuilu ei todellakaan anna hyvää kuvaa oikeuslaitoksesta.
Kun oikeuslaitos ei tuomitse alaikäistä elinkautiseen murhasta, ei vika ole oikeuslaitoksen vaan lainsäädäntölaitoksen.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal

Ei tavallaan kuulu tänne, mutta tavallaan kuuluu. Tapahtunut kertoo muutoksesta mikä yhteiskunnassa on käynnissä. Laki ei mahdollista virkavallan puuttumaan näiden nuorten käytökseen, ongelma on valmis. Mietitäänpä miten on mahdollista, että 30v mies pyörii pikkulasten ja tyttöjen kanssa tämän kaiken muun lisäksi. Mutta tämä on arkea tänään ja monet ovat sitä mieltä, että tämä Suomen pehmeä malli toimii ja meidän pitää tukea ja halata näitä nuoria, toiset taas haluaisivat tiukempaa otetta, vaalikoneessakin kysytään asiasta. Olen sen paljon tiukemman otteen puolella. Isosti raippaa noille aikuisille, jotka eivät puuttuneet tapahtumaan, vaan antoivat nuorten riehua.
 

Veijari

Jäsen

Isosti raippaa noille aikuisille, jotka eivät puuttuneet tapahtumaan, vaan antoivat nuorten riehua.
Kyllä ainakin itse miettisin pari kertaa menenkö mihinkään tappeluun tai pahoinpitelyyn väliin. Aika monet tuollaiset ongelmanuoret tänä päivänä kantavat mm. teräasetta mukana.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Kyllä ainakin itse miettisin pari kertaa menenkö mihinkään tappeluun tai pahoinpitelyyn väliin. Aika monet tuollaiset ongelmanuoret tänä päivänä kantavat mm. teräasetta mukana.
Kuten siviilissä ollut poliisi teki, laittoi toisen neideistä maahan. Kyllä 13v ikäiselle sen normaali mies pystyy tekemään ja jos ja kun ei tilanteessa näkynyt terä-aseita. En epäröisi hetkeäkään puuttua tilanteeseen. Olen muutamaan otteeseen puuttunutkin, mutta pitäähän siinä järkeä käyttää. Mielestäni puuttumatta jättäminen on vähintään moraalisesti tuomittavaa ankarasti.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä ainakin itse miettisin pari kertaa menenkö mihinkään tappeluun tai pahoinpitelyyn väliin. Aika monet tuollaiset ongelmanuoret tänä päivänä kantavat mm. teräasetta mukana.

Se on helppo sanoa täällä foorumilla, että puuttuisin tietysti tapahtumiin. Todellisuudessa sen tietää vasta kun tilanne on kohdalla. Voisiko sitä vaan kävellä ohi ja mennä jatkamaan ostoksia samalla kun kaksi pikkutyttöä hakkaa ja repii kaupan henkilökuntaa? Tuskinpa. Menisinkö fyysisesti väliin? En tiedä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Nurinkurisinta on, että tämänkaltaisissa tapauksissa "noin 30-vuotias mies" saattaa tulla syytetyksi 13-vuotiaiden tyttöjen hyväksikäytöstä.
On nimittäin aika valtavia eroja 11-17 -vuotiaiden fyysisessä ja henkisessä kehityksessä. Laki on kuitenkin sama kaikille.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen sen paljon tiukemman otteen puolella.
Eli mitähän tämä tarkoittaa? Oikeudellisen vastuun ikärajan alentamista ja pidempiä tuomioita ala-ikäisille? Ehkä niin että saadaan Britannian ja USA:n ihanaan malliin ihan alakouluikäisiä linnaan?

Minä kysyisin puolestani, että miten saadaan vähennettyä sellaisia perheitä, joissa lapset ja nuoret jätetään täysin heitteille. Koska niin kauan kuin niitä on niin on ihan sama mihin rikosoppimislaitoksiin passitamme alaikäisiä, uusia tulee tilalle - ja toki systeemiin joutuvista huomattava osa sitten jatkaa uraa nuorina aikuisina. Ja kysyn myös ihan vilpittömästi, koska ainakaan minulla ei ole mitään helppoja vastauksia siihen, miten pystyisimme auttamaan ongelmaperheitä ja ehkäisemään niiden syntymistä.
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko tähän tullut muutos? Jossain vaiheessa kaupat antoivat ymmärtää, että myyjien ei tarvitse uhrata terveyttään myymälävarkauksia estäessään.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kuten siviilissä ollut poliisi teki, laittoi toisen neideistä maahan. Kyllä 13v ikäiselle sen normaali mies pystyy tekemään ja jos ja kun ei tilanteessa näkynyt terä-aseita. En epäröisi hetkeäkään puuttua tilanteeseen. Olen muutamaan otteeseen puuttunutkin, mutta pitäähän siinä järkeä käyttää. Mielestäni puuttumatta jättäminen on vähintään moraalisesti tuomittavaa ankarasti.
Lähikamppailutaidoton minä pystyy kyllä taatusti laittamaan 13v tytön maahan, ei siinä mitään. Jos tyttö on aseeton, niin ei mitään ongelmaa. Toki tämä vaatii sen, että hyväksytään, että tyttö saattaa saada pysyviä vammoja tai vaikka kuolla, koska satakiloisen miehen ei tarvitse tehdä kovin vääriä liikkeitä, että vaikkapa pikkutytön olkapää on pysyvästi poissa pelistä. Aikanaan erään kamppailulajin alkeiskurssi opetti aika karusti sen, että viiden sentin horjahdus lukkotilanteessa voi olla aika monen viikon saikku sille toiselle. En myöskään enää ikinä kehdannut näyttää naamaani siellä, mutta tulipa opittua, että kuinka helppoa on rikkoa ihan aikuinenkin nainen.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei tarvitsisi, mutta niin vain velvollisuudentunnosta estelyä yritetään.
Niinpä. Jos kukaan ei ole pääsemässä hengestään ja poliisille on soitettu niin, asiakkailta ei varmaan voi edellyttää samaa, että sinne vain joukkoon tappelemaan ja pahimmillaan itse pääsee tähän ketjuun kohtaloineen päivittelyn aiheeksi.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Järki voitti tässä keississä. Takautuva tuomio olisi varmaan avannut varsinaisen Pandoran lippaan, kun perusteita ei millään muotoa ollut sen aikaisessa laissa.

20 vuotta sitten tuostakin murhasta jo kulunut.

Olen noiden sekopäiden true crime tuotoksiin tirkistelynhalustani tutustunut ja täytyy sanoa että hyvä että saivat jopa neljä roistoa elinkautisiin tuomittua. Taisi se yhden jo tapetuksi tulleen torpeedon rouvakin olla kopissa jonkun aikaa avunannosta. Vilhus/Aarnio- case ei sitten riittänyt murhatuomioon. Ehkä kaverukset ovat siinä jamassa ja seurannassa ettei vakaviin konnuuksiin enää ole rahkeita.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Eli mitähän tämä tarkoittaa? Oikeudellisen vastuun ikärajan alentamista ja pidempiä tuomioita ala-ikäisille? Ehkä niin että saadaan Britannian ja USA:n ihanaan malliin ihan alakouluikäisiä linnaan?
Olen oikeudellisen ikärajan alentamisen puolella. Tilanteen mukaan pitää elää ja esim. ajokortin saa nykyään nuorempana ja nuoret (valitettavasti) omasta mielestään ainakin aikuistuvat nykyään nopeammin kuin vielä minun nuoruudessani. Ei se kuitenkaan sitä välttämättä tarkoita, että laitetaan 13v nuoret vankilaan, on muitakin tapoja rangaista ja valvoa heidän tekemisiään.

Miten saadaan tätä ongelmaa sitten kokonaisuutena vähennettyä, niin perheistähän sen pitää lähteä, mutta ei se näytä hyvältä. Meillä on ehkä sen 90-luvun laman jälkeen syntynyt ikäluokkia, joiden lapset ovat taas saaneet elää ilman kunnollista kotikasvatusta, lisäksi ovat lisääntyneet huumeet, maahanmuuttokin, some on isossa roolissa pahoinvointia jne. Enpä haluaisi lähteä tätä isoa ongelmaa korjaamaan, ainoa mitä voin tehdä ja olen tehnyt kohta 20 vuotta, niin olen tukenut monin tavoin nuorten harrastusmahdollisuuksia ja itse viettänyt siellä mukana vuodessa tuhansia tuhanteja, tukenut taloudellisesti samalla. Onkin ollut hienoa nähdä, että en ole juuri näiden nuorten ole kuullut tippuvan yhteiskunnan ulkopuolelle. Samalla monille vanhemmille iso miinus, he eivät ole siihen osallistuneet, enintään taloudellisesti minimisummilla.

Samaan aikaan suurena työllistäjänä on myös erittäin helppoa todeta, että nuorison välillä on entistä suurempia eroja, on erittäin fiksuja, joille on helppoa luvata hyvää uraa kaikin tavoin ja samalla aivan ääripäitä. Itse en syyttäisi koulua, vaan pistän todella ison siivun vanhempien piikkiin, nuorista on välitettävä ja pidettävä huolta, ajoittain se vaatii myös kovaa kuria ja siitä voi seurata haasteita, mutta parempi sekin, kun olla välittämättä.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Imatralla bussikuskin tapon yrityksestä tuomittu nuorukainen on jatkanut rikosten tehtailua. Häntä ei määrätty aikoinaan vangittavaksi tapon yrityksestä:
Käräjäoikeus ei ehdottomasta rangaistuksesta huolimatta määrännyt nuorukaista vangittavaksi. Oikeus nosti perusteluissa esiin sosiaalitoimen selvityksen, jonka mukaan nuorukaisen elämäntilanne oli ”suhteellisen positiivinen”.
Positiivinen elämäntilanne:
”Positiivinen muutos” ei estänyt nuorta jatkamasta rikollista uraansa. Heti samana kesänä hän syyllistyi vakaviin liikennerikoksiin, joita käsiteltiin käräjäoikeudessa ryöstörikoksen yhteydessä.
Heinä–elokuussa 2022 nuorukainen hurjasteli Imatralla ilman ajo-oikeutta. Kerran hän vei tuntemansa tytön vanhemman auton ilman lupaa suoraan perheen pihasta. Ajelun jälkeen hän palautti auton.
Elokuun puolella nuorukainen oli liikkeellä kilvettömällä kevytmoottoripyörällä. Siinä ei ollut ajovaloja. Imatran taajama-alueella oli tuolloin sateista ja pimeää. Nuorukainen yritti vielä poliisipartiota pakoon kevyen liikenteen väyliä.
Sokerina pohjalla:
Kolme alaikäistä nuorukaista ryösti miehen julmasti vapun kynnyksellä Imatralla. He eivät tunteneet uhriaan entuudestaan. Mediassakin uutisoitu tapaus on osa Imatralla viime vuonna puhuttaneita nuorten väkivaltaisuuksia.
...
Oikeuden tuomiosta selviää, että yksi ryöstäjistä on sama henkilö, joka yritti joulukuussa 2021 tappaa bussinkuljettajan.
Tapon yrityksen tuomio otettiin huomioon ryöstöasian käsittelyssä. Niinpä pitkästä rikoslistasta huolimatta käräjäoikeus tuomitsi nuorukaisen ehdottomaan vankeuteen 60 päiväksi nuorena henkilönä tehdystä ryöstöstä ja muista rikoksista, kuten törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Eikö rangaistusten yksi tarkoitus ole katkaista nuoren rikoskierre? Kovin hyvin ei tässä Imatrankaan tapauksessa ole onnistuttu, herää jopa kysymys, että toimiiko rangaistuskäytäntö tässä juuri päinvastoin? kun olet saanut rangaistuksen, mutta se ei johda mihinkään, niin samahan se on tehdä sitten lisääkin näitä, etenkin kun uudet rangaistukset eivät kasvata aiempaa tuomioita merkittävästi. Paljon olisi Suomessa korjattavaa rangaistusten kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei ole vielä tuomiota tullut, mutta pahoin pelkään, että raskas tuomio on tulossa.

Mulla on sympatiat tän ampujan puolella ja toivottavasti ei tule pitkää linnareissua.

Ja nimenomaan sympatiat näillä tiedoin mitä on tiedossa: Ampuja on lainannut rahaa, jonka uhri on kääntänyt lopulta ampujan maksettavaksi, jonka jälkeen uhkaillut vielä perhettäkin.

 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole vielä tuomiota tullut, mutta pahoin pelkään, että raskas tuomio on tulossa.

Mulla on sympatiat tän ampujan puolella ja toivottavasti ei tule pitkää linnareissua.

Ja nimenomaan sympatiat näillä tiedoin mitä on tiedossa: Ampuja on lainannut rahaa, jonka uhri on kääntänyt lopulta ampujan maksettavaksi, jonka jälkeen uhkaillut vielä perhettäkin.

Ai jaa? Mulla ei oo hirveesti sympatiaa näitä alamaailman rottia kohtaan. Niin kauan kun ampuvat toisiaan, ei juurikaan haittaa ja on in fact positiivinen asia. Ja kyllä ampujalle ihan listan mukainen tuomio kuuluu, vaikka oliskin ittensä kuseen järjestäny laittomilla bisneksillään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös