Nykykonflikteissa harvoin on sitä oikeaa ja väärää, pahaa ja hyvää, ja siinä mielessä melkein kannattaisin, että jos voidaan todistaa selkeästi Suomen kansalaisen liittyneen sotimistarkoituksessa tunnustettuun konfliktiin ulkomailla, niin kansalaisuus vain pois, oli puoli mikä tahansa.
Täsmälleen samaa mieltä, omin päin Suomen rajojen ulkopuolelle sotimaan lähteminen on jo sinällään äärimmäisen raskauttava teko.
Tässä kohdin herää sitten ajatus siitä, että kuinka esim. Ranskan muukalaislegioonaan tulisi suhtautua? Siihen liittyneet nyt yleensä ottavat "peiteidentiteetin", mutta en muista, onko heidän luovuttava Suomen kansalaisuudesta. Jos toimittaisi ehdottomasti, tarkastelematta tapauksia yksilötasolla, poistettaisiko heiltäkin Suomen kansalaisuus?
Sitä tuskin kukaan kieltää, että Ranska sotii sotia, jotka eivät kestä päivänvaloa, ja näissä sodissa käytetään myös muukalaislegioonan joukkoja. Toisessa vaakakupissa on sitten se, että samoja joukkoja on käytetty konflikteissa, joilla on kansainvälisen yhteisön, jopa YK:n, hyväksyntä. Ja jokainen muukalaislegioonaan halunnut, on tehnyt valinnan tietoisesti, he tiedostavat sen, että voivat joutua Ranskan "siirtomaasotiin" eli niihin sotiin, joita käydään Ranskan ex. siirtomaiden alueella, ja joissa Ranska ajaa voimakkaasti omia etujaan, (usein ne ovat taloudellisia etuja).
Itse tarkastelisin niitä tapauksia yksilöiden kautta, jolloin on liitytty demokraattisen tai demokraattisena pidetyn laillisen hallinnon joukkoihin taistelemaan, mikäli tällöin on syyllistynyt sotarikoksiin tai rikoksiin ihmisyyttä vastaan, tuomiolle, mikäli raskauttavia rikkomuksia ei löydy (ja toiminta on laillisena pidettyä), ei tuomiota. Tähän ratkaisuun olen päätynyt lähinnä siksi, että jos Suomi päätyy tilanteeseen, jossa maahamme hyökätään (tai tänne onnistutaan synnyttämään "separatistisia liikkeitä") ja Suomi tarvitsee ulkomailta sotilaallista tukea, niin olisi melkoisen outoa, jos Suomitsee tuomitsee kansalaisiaan, jota ovat sotineet ulkomailla (kuitenkin siten, etteivät ole syyllistyneet sotarikoksiin ja ovat taistelleet laillisen demokraattisen/demokraattisena pidetyn hallinnon riveissä), niin olisi varsin outoa, jos Suomi kuitenkin itse turvautuisi ulkomaalaisiin vapaaehtoisiin joutuessaan kriisiin.
Itse siis tekisin eroa sen suhteen millaisissa joukoissa on taistellut, onko taistellut laillisen demokraattisen/demokraattisena pidetyn hallinnon riveissä, eikä ole syyllistynyt rikoksiin ihmisyyttä vastaan tai sotarikoksiin, niin suhtautuminen olisi toinen kuin jos henkilö olisi liittynyt terroristiseen organisaatioon tai ryhmään, tai henkilö liittyy jonkin diktatuurin sortokoneiston joukkoihin sisällissodassa tai sodassa toista valtiota vastaan. Tietty diktaruutin määritelmä on hiukan "hetteisellä pohjalla", onko nyky-Turkki diktatuuri? Tai Venäjä? Semidiktatuureja vähintäänkin, ja kumpikin sotii sotia, joissa joukkonsa syyllistyvät säännönmukaisesti sotarikoksiin tai rikoksiin ihmisyyttä vastaan.