Silti, mielestäni koti on (tai ainakin sen pitäisi olla) paikka, jonka sisään luvatta tunkeutuneita kohtaan saa käyttää käytännössä mitä tahansa keinoja. Laki nyt on mikä on ja sen mukaan mennään silti. Itse silti mielummin ottaisin tuomion, kuin katsoisin tuurit, että säilyykö perheeni hengissä tällaisissa tapauksissa.
Pahimmassa tapauksessa tämä voi johtaa tulokseen, jossa kuka tahansa voidaan ampua. Keinoja voi käyttää, mutta ei mitä tahansa, koska pahimmassa tapauksessa liiallinen oikeus omaisuuden turvaamiseen heikentää yleistä turvallisuutta.
Ryöstö pitää sisällään väkivallan uhan tai väkivallan ja törkeään kotirauhan rikkomiseen liittyy jo pääsääntöisesti jokin hengelle vaarallinen astalo. Siitä sitten arpomaan 70-vuotiaalle yllätetylle vanhukselle mahdollisia keinoja selviytyä hengissä ko kaksikon toimenpiteistä. Mitä itse tekisit?
En ainakaan muuttaisi lakia sellaiseksi, joka edesauttaisi herkkien liipasinsormien lisääntymistä yhteiskunnassa. Minä en missään nimessä halua kieltää oman hengen, turvallisuuden tai omaisuuden puolustamista, mutta haluan tässä maassa säilyvän selvät säännöt siitä, miten ja missä määrin saa puolustaa. Tietenkin se on eri asia, onko kyseessä murto asuintaloon vai pihassa olevaan autoon.
Saan tekstistäsi kuvan, että pidät kyseistä ihmistä täysin avuttomana, koska hän on 70-vuotias. Oma isäni on noin 70-vuotias, eikä mitenkään kyvytön puolustamaan itseään muulla keinoin kuin aseella. Itsesäni en ole niinkään varma, joten ei ole mielestäni relevanttia tarttua ikään noin vahvasti, koska ei 70-vuotias ole nykyään mikään vanha ja hauras. Jotkut toki ovat ja ehkä tässäkin tapauksessa, mutta yleisesti näin ei ole.
Ja edit: Kumpi on tärkeämpää? Selvitä oikeudettomasta hyökkäyksestä hengissä/terveenä, vai noudattaa lakipykäliä?
Tietenkin ensimmäinen, mutta jokaisen on otettava seuraukset vastaan mikäli lakia rikkoo. Ehkä kyseinen herra on sitä mieltä, että hän rikkoi lakia ja hyvä niin. Annettakoon siis tuomio.