flintstone
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Jos sinusta asteikossa ei ole vikaa, niin missä tilanteessa asteikon alimmat tuomiot ovat hyväksyttäviä? En ihmettelisi vaikka nykyisen asteikon alimmat tuomiot ovat suhteen tai yhden illan jutun sisäisiä raiskaustapauksia varten, joita oman mutuilun perusteella vähätellään Suomessa, jälkimmäistä ehkä myös väärinkäytetään.
Yritykseksi jääneissä tapauksissa harkinnan mukaan voisi myös asteikon alapää olla käytössä. Ja yritykseksi jäämisellä tarkoitan tässä todella yritykseksi jäämistä eli siten että uhrin ruumillista koskemattomuutta ei ole vielä rikottu. Jostain syystä keskeytynyt raiskaus (ruumillisen koskemattomuuden rikkonut) ei enää olisi ainakaan minun tarkoittamallani tavalla yritys.
Juuri kuvailit sen miksi ongelma minun mielestäni on laissa - "laki antaa mahdollisuuden tuomita kovemmin" - minusta lain pitäisi pakottaa tuomitsemaan kovemmin. Lain ei pitäisi mahdollistaa Tapanilan rikoksesta annettuja tuomioita. Miksi tätä ei voitaisi muuttaa? Onko jotain perustetta sille että raiskauksesta pitää voida tuomita ehdollisesti?
En minä ainakaan ole puhumassa ehdollisten/lievien rangaistuksien puolesta jos puhutaan siis ihan raiskauksen asteelle menneestä teosta, eli uhrin ruumillista koskemattomuutta on jo rikottu. Minusta silti lakia isompi ongelma on Suomen oikeusjärjestelmän asenneilmastossa ja rangaistuskäytännössä koskien seksuaali- ja väkivaltarikoksia.
Viimeksi muokattu: