Suomen oikeuslaitos näytti taas ”närhen munat”

  • 1 806 032
  • 11 463

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Stolk-2
No missä sitten vedetään raja yksilöitten mielenterveyttä koskien? Voiko tappaja/murhaaja koskaan olla täysjärkinen tai kuka sitten on edesvastuuttomampi kuin toinen yksilö? Onko hengenvienti aina psykologinen häiriötila?
Lääkärit niitä rajoja vetelevät ja vedelkööt minun puolestani tästä eteenpäinkin. Minä en ainakaan ole heidänkään tontille astumassa, kun siihenkään hommaan ei ole koulutusta.

"Onko hengenvienti aina psykologinen häiriötila?"

ei ole jos toisen päälle esim vahingossa ajatetaan autolla. Muutoin ehkä aivan paatuneimpia ammattirikollisia lukuunottamatta varmaan on (ja joka voisi hyvin väittää että myös paatunut ammattirikollinen on ei ole täysin terve päästään). Minä en ainakaan usko että terve ihminen kovinkaan helposti toista tappaa (eli poislukien itsepuolustus / sota / vastaava). Minä en ainakaan ketään tappaisi vaikka sitä ei olisi sanktioitu.
 

tiikeri

Jäsen
Viestin lähetti The Original Jags
Juuri näin. Otto on rangaistuksensa suorittanut ja tekonsa sovittanut. Unohtakaamme juttu, ja annetaan Oton jatkaa elämäänsä. Jatkemaan samalla me itsekin omaa elämäämme.

Toivottavasti joku päästää tämän Otto-pojun päiviltään, kun hän aikanaan vankilasta vapautuu. Jos näin ei tapahdu, niin toivottavasti tekee sen sitten itse. Kaverilla ei nimittäin ole mitään oikeutta enää enää, ainakaan normaalia elämää täällä muiden ihmisten parissa. Säälittävä tuomio, jos sitä nyt edes tuomioksi voi sanoa.

Saatana että tämä Suomi on sitten hieno ja varmasti kaikille oikeudenmukainen maa asua.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Verrataanpa Martikaisen saamaa seitsemän vuoden tuomiota esimerkiksi vauvansa surmanneen äidin tuomioon.

Suomen lainsäädännön mukaan pienen vauvansa surmannut äiti voi saada vankeutta enintään neljä vuotta, ja minimissään kaksi vuotta. Useimmiten tuomiot näissä tapauksissa jäävät aina alle kolmen vuoden. Hyvin usein vauvansa surmannut äiti välttää vankilan kokonaan, ja selviää muutaman kuukauden terapialla.

Martikainen oli tapon tekohetkellä vain 15-vuotias. Vaikka fyysisesti hän varmasti oli mies, oli hän henkisesti lapsi, kuten jokainen 15-vuotias poika on. Seitsemän vuoden vankeustuomio 15-vuotiaana rikoksen tehneelle ihmiselle on mielestäni erittäin ankara, oli rikos sitten kuinka raaka tahansa.

Ensikertalaisena Martikainen kuitenkin selviää teostaan 3,5 vuodella, joka tämäkin on normaalin käytännön mukaista.

On huomioitavaa, että esimerkiksi vauvansa surmannut 27-vuotias nainen ei käytännössä koskaan joudu lusimaan edes tuota 3,5 vuotta, jonka 15-vuotiaana rikoksensa tehnyt Martikainen lusii, vaan nainen selviää 2-3 vuoden tuomiolla poikkeuksetta.

Mielestäni tässä ollaan haukkumassa väärää puuta. Martikainen ei todellakaan ole päässyt liian helpolla suhteutettuna moniin muihin rikollisiin Suomessa.

Jos Martikaista nyt jotenkin erityisesti rangaistaisiin tapauksen saaman kohun ja uhrin naamataulun takia, niin hän kärsisi siinä vääryyttä. Ennen tätä pitäisi sama lainsäädäntö ulottaa koskemaan myös muita rikollisia, ei pelkästään Martikaista.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti tiikeri
Toivottavasti joku päästää tämän Otto-pojun päiviltään, kun hän aikanaan vankilasta vapautuu. Jos näin ei tapahdu, niin toivottavasti tekee sen sitten itse. Kaverilla ei nimittäin ole mitään oikeutta enää enää, ainakaan normaalia elämää täällä muiden ihmisten parissa. Säälittävä tuomio, jos sitä nyt edes tuomioksi voi sanoa.

Saatana että tämä Suomi on sitten hieno ja varmasti kaikille oikeudenmukainen maa asua.

Martikaisella on oikeus elää ja olla onnellinen, koska hän tulee sovittamaan rikoksensa istumalla vankilassa Suomen valtion hänelle langettaman rangaistuksen kokonaisuudessaan.

Ihmettelen oikeasti tätä kostonhimoa. Missä ovat laupeus ja armahtavaisuus?

Minä ainakin toivon, että Otto Martikainen elää hyvän elämän, saa kauniin vaimon ja fiksuja lapsia, ja kuolee vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena.

EDIT:
Toivon toki, että Martikainen oikeasti katuu tekoaan.

Vaikka hän onkin sovittanut tekonsa lainsäädännöllisellä tasolla, niin inhimillisellä, henkisellä ja hengellisellä tasolla sovitus ei ole mahdollinen ilman aitoa ja syvää katumusta. Martikaisen katumuksen määrää emme voi tietää, joten meidän on tyytyminen siihen tietoisuuteen, että ainakin lainsäädännöllisellä tasolla hän on sovittanut tekonsa.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti The Original Jags
Martikaisella on oikeus elää ja olla onnellinen, koska tulee sovittamaan rikoksensa istumalla vankilassa Suomen valtion hänelle langettaman rangaistuksen kokonaisuudessaan.

Ihmettelen oikeasti tätä kostonhimoa. Missä ovat laupeus ja armahtavaisuus?

Minä ainakin toivon, että Otto Martikainen elää hyvän elämän, saa kauniin vaimon ja fiksuja lapsia, ja kuolee vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena.

Laupeus ja armahtavaisuus hukkui sinne katuojaan Eveliinan mukana.

Minäkin toivon että Otto-boy elää pitkän elämän. Sen verran toivon erilailla sinuun nähden, että toivon hänen elämänsä jokaisen päivän olevan täynnä J. Turkkamaista kurjuutta potenssiin kymmenen. Sitä se tulee olemaan enimmäkseen Eveliinan vanhemmillekin, vaikka Suomen oikeuskäytännön mukaan omaisten kärsimys meneekin kategoriaan "henkilökohtainen voivoi".
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Carlos
Laupeus ja armahtavaisuus hukkui sinne katuojaan Eveliinan mukana.

Minäkin toivon että Otto-boy elää pitkän elämän. Sen verran toivon erilailla sinuun nähden, että toivon hänen elämänsä jokaisen päivän olevan täynnä J. Turkkamaista kurjuutta potenssiin kymmenen. Sitä se tulee olemaan enimmäkseen Eveliinan vanhemmillekin, vaikka Suomen oikeuskäytännön mukaan omaisten kärsimys meneekin kategoriaan "henkilökohtainen voivoi".

Toivot kai samaa myös sille vauvansa surmanneelle äidille, joka selvisi rikoksestaan puolen vuoden terapialla.

Vai toivotko?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti The Original Jags


Minä ainakin toivon, että Otto Martikainen elää hyvän elämän, saa kauniin vaimon ja fiksuja lapsia, ja kuolee vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena.

Olisitko sitten sinä Jeesuksen oppien mukainen Suuri Anteeksiantaja valmis hyväksymään esim. tyttäresi aviomieheksi tämän kyseisen Otto Martikaisen tai jokun hänen kaltaisensa tyypin? Jos/kun sinulla olisi/on omia päiväkoti-ikäisiä lapsia, niin olisitko valmis hyväksymään seinänaapuriksi jonkun pedofiliasta monta kertaa tuomitun ja viimeisimmän lapsiuhrin peräsuolen/emättimen ryhmyisellä kyrvällään repineen aikuisen Herran Lapsen? Mehän olemme kaikki Herran Lapsia? Olisitko todella valmis?
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti The Original Jags
Toivot kai samaa myös sille vauvansa surmanneelle äidille, joka selvisi rikoksestaan puolen vuoden terapialla.

Vai toivotko?

En tunne tapausta, sori, vaikea kommentoida. Toisekseen en tiedä onko äiti kaunis nainen vai nou ja oliko vauva söpö, ja kolmanneksi minulle ei ole asian vaatimaa kompetenssia.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Predator
Olisitko sitten sinä Jeesuksen oppien mukainen Suuri Anteeksiantaja valmis hyväksymään esim. tyttäresi aviomieheksi tämän kyseisen Otto Martikaisen tai jokun hänen kaltaisensa tyypin? Jos/kun sinulla olisi/on omia päiväkoti-ikäisiä lapsia, niin olisitko valmis hyväksymään seinänaapuriksi jonkun pedofiliasta monta kertaa tuomitun ja viimeisimmän lapsiuhrin peräsuolen/emättimen kyrvällään repineen hellanteltun? Olisitko todella?

Tietysti asian koskiessa minua henkilökohtaisesti voisin suhtautua Martikaiseen eri tavalla kuin pelkillä kylmillä faktoilla ajateltuna.

Luultavasti ainakin tarvitsisin hänen "parannuksen teostaan" todella pitävät todisteet, ennen kuin olisin valmis hyväksymään hänet tyttäreni miehenä.

Mutta uskon joka tapauksessa anteeksiantoon ja siihen, että ihminen ansaitsee toisen mahdollisuuden. Mikäli hän onnistuisi vakuuttamaan minut, niin olisin valmis hyväksymään hänet tyttäreni mieheksi hänen taustastaan huolimatta.


Ja jos minulla olisi seinänaapurina rikoksensa sovittanut pedofiili, niin hyväksyisin hänet naapurina niin kauan, kun hän pysyisi erossa lapsistani.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Carlos
En tunne tapausta, sori, vaikea kommentoida. Toisekseen en tiedä onko äiti kaunis nainen vai nou ja oliko vauva söpö, ja kolmanneksi minulle ei ole asian vaatimaa kompetenssia.

En puhunut mistään tietystä tapauksesta, vaan yleisestä käytännöstä. Suomessa on yleinen käytäntö, että lapsensa surmannut nainen selviää puolen vuoden terapialla, ja maksimissaankin käytännössä alle 3 vuoden vankeudella.

Jos sinulla oli kompetenssia esittää tuollainen toive koskien Martikaisen loppuelämää, niin miksei kompetenssisi riitä enää tilaiteisiin, joissa nainen surmaa lapsensa?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti The Original Jags



Ja jos minulla olisi seinänaapurina rikoksensa sovittanut pedofiili, niin hyväksyisin hänet naapurina niin kauan, kun hän pysyisi erossa lapsistani.

Niin mutta entäs sitten kun sinun pikku Anttisi/Annikkisi tulisi yllättäen kotiin ja sanoisi että "kato isi, naapurin setä antoi meille 50 € kun me juotiin piimää joka tuli sen pippelistä"?

Millä tavalla tuossa tilanteessa JUURI sinä rupeat sovittamaan? Rupeat anteeksiantamaan? Menetkö oitis sanomaan naapurin sedälle, että hyi hyi hyi hyi hyi - nyt minä ilmoitan tästä poliisille ja sitten sinä Herran Lapsi joudut vähäksi aikaa lusimaan - mutta toki tervetuloa tähän naapuriksi heti kun vapaudut. Minä voin välittää sinun postisi vankilaan. Tuomiosi on toki lyhyt, joten ei sitä postia varmaan paljon ehdi tullakkaan, eikä noilla meidän naperoilla vielä edes häpykarvat kasva kun sinä palaat luoksemme. Voi voi voi voi voi voi, että tässä piti nyt käydä näin.

Näinkö se menee?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Predator
Niin mutta entäs sitten kun sinun pikku Anttisi/Annikkisi tulisi yllättäen kotiin ja sanoisi että "kato isi, naapurin setä antoi meille 50 € kun me juotiin piimää joka tuli sen pippelistä"?

Millä tavalla tuossa tilanteessa JUURI sinä rupeat sovittamaan? Rupeat anteeksiantamaan? Menetkö oitis sanomaan naapurin sedälle, että hyi hyi hyi hyi hyi - nyt minä ilmoitan tästä poliisille ja sitten sinä Herran Lapsi joudut vähäksi aikaa lusimaan - mutta toki tervetuloa tähän naapuriksi heti kun vapaudut. Minä voin välittää sinun postisi vankilaan. Tuomiosi on toki lyhyt, joten ei sitä postia varmaan paljon ehdi tullakkaan, eikä noilla meidän naperoilla vielä edes häpykarvat kasva kun sinä palaat luoksemme. Voi voi voi voi voi voi, että tässä piti nyt käydä näin.

Näinkö se menee?

Tekisin ilmoituksen poliisille enkä varmasti suhtautuisi häneen kovinkaan ystävällisesti, enkä varmaan myöskään hyväksyisi häntä naapurikseni enää tuon tapauksen jälkeen.

En ymmärrä silti, että miten tällainen esimerkki liittyy Otto Martikaiseen?
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti The Original Jags
En puhunut mistään tietystä tapauksesta, vaan yleisestä käytännöstä. Suomessa on yleinen käytäntö, että lapsensa surmannut nainen selviää puolen vuoden terapialla, ja maksimissaankin käytännössä alle 3 vuoden vankeudella.

Jos sinulla oli kompetenssia esittää tuollainen toive koskien Martikaisen loppuelämää, niin miksei kompetenssisi riitä enää tilaiteisiin, joissa nainen surmaa lapsensa?

Ok, leikitään sitten että minulla on kompetenssia. Mutta toivottavasti saan silti olla edelleen idari, se on niin hauskaa.

Lapsensa tarkoituksellisesti murhannut/tappanut nainen ei pääse arvoasteikolla juurikaan Ottoa korkeammalle. Jos siitä todella selviää puolen vuoden terapialla, niin se on ilman muuta huutava vääryys (toki lieventäviä/raskauttavia asiaanhaaroja on aina mihin en sen enempää puutu tässä).

Mutta tässä on semmoinen ero esim. Eveliinan tapaukseen, että lapsen oma äiti päätyy moiseen järkyttävään tekoon. Ainoa joka tapauksessa jää isommin kärsimään on hän itse, sekä mahdollisesti lapsen isä. Sikäli en pidä asiaa yhtä pahana kuin sitä että joku tuntematon taliaivo tuhoaa jonkun toisen perheen elämän perusteellisesti, ihan vaan hetken mielijohteesta.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Heitänpä Predatorille vastakysymyksen:

Olisitko sinä valmis hyväksymään naapuriksesi tai poikasi vaimoksi vauvansa tappaneen naisen?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Carlos
Ok,
Mutta tässä on semmoinen ero esim. Eveliinan tapaukseen, että lapsen oma äiti päätyy moiseen järkyttävään tekoon. Ainoa joka tapauksessa jää isommin kärsimään on hän itse, sekä mahdollisesti lapsen isä. Sikäli en pidä asiaa yhtä pahana kuin sitä että joku tuntematon taliaivo tuhoaa jonkun toisen perheen elämän perusteellisesti, ihan vaan hetken mielijohteesta.

Mielestäni ihmishenkeä ei tule arvottaa sillä perusteella, että kuinka monta ihmistä jäisi häntä kaipaamaan. Ihan yhtä tuomittavaa on riistää henki pikkuvauvalta tai erakolta kuin sosiaaliselta nuorelta naiselta.

Jos rangaistuksia alettaisiin jakaa tuolla perusteella, niin pieleen mennään.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti The Original Jags


En ymmärrä silti, että miten tällainen esimerkki liittyy Otto Martikaiseen?

Se liittyy Suomen kansan reilun enemmistön tuntemaan vihaan nuorten tekemiä/nuoriin ihmisiin ja lapsiin kohdistuviin väkivallantekoihin. Kai sinäkin olet huomannut yleisen ilmapiirin?

Olen ihan tarkoituksella välttänyt näitä "vakavampia topicceja", vaikka niitä itse kuitenkin luen. En halua yleensä näihin mitään kommentoida, koska tiedä tasan tarkaan että tämä touhu on kuuman naulan naulaamista sulaan voihin - se ei kuulu mihinkään, se ei aiheuta mitään, eikä siitä jää mitää terveellistä ja järkevää jälkipolville. Sitten aina välillä "kiehuu yli" - kuten nyt. Olen kasvattanut kaksi lasta, kolmannen lapsen sinun oppiesi mukaan "Jumala vei johonkin parempaan paikkaan" - ja nyt olen tulossa ensi vuonna isoisäksi, joten kyllä nämä jutut välillä rassaavat. On nimittäin elämän varrella tullut nähtyä kaikenlaista.

Niin, ja on tullut myös mokattua se, että en ole sinua toivottanut tervetulleeksi uudestaan tälle palstalle. Noh, nyt toivotan!


psst - entäs se Illuminati...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti The Original Jags
Heitänpä Predatorille vastakysymyksen:

Olisitko sinä valmis hyväksymään naapuriksesi tai poikasi vaimoksi vauvansa tappaneen naisen?

En. En missään tapauksessa. Olen pahoillani.
Taisit tietää vastauksen jo ennen kysymystäsi.

Miten minusta kuitenkin tuntuu, että tämä ei jää tähän?
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti The Original Jags
Toivot kai samaa myös sille vauvansa surmanneelle äidille, joka selvisi rikoksestaan puolen vuoden terapialla.

Vai toivotko?

Sen verran haluan kommentoida, että käsittääkseni tällaisissa "äiti tappoi vauvansa" tapauksista todella suuri osa johtuu syvästä masennuksesta ja temppu tehdään yleensä täysin ymmärrystä vailla. Otto Martikaisen tapauksessa hänen todettin toimineen täydessä ymmärryksessä? Korjatkaa, jos olen väärässä.

Se on selvää, että en ala puolustamaan näitä sekopää äitejä, jotka hukuttavat lapsiaan. Sen vaan sanon, että jos heidät todetaan toimineen täydessä ymmärryksessään, niin aivan varmasti tuomio on sama ja kovempikin kuin esim. Otolla.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti The Original Jags
Mielestäni ihmishenkeä ei tule arvottaa sillä perusteella, että kuinka monta ihmistä jäisi häntä kaipaamaan. Ihan yhtä tuomittavaa on riistää henki pikkuvauvalta tai erakolta kuin sosiaaliselta nuorelta naiselta.

Jos rangaistuksia alettaisiin jakaa tuolla perusteella, niin pieleen mennään.

Nii-in, miten sen nyt ottaa. Mielestäni laki menee metsään juuri siinä, että omaisten loppuelämä saattaa olla totaalisen pilalla/tyhjää jonkun sankarin tekosten jäljiltä, mutta laki ei noteeraa sitä millään tavalla.

Ihminen on olento jolla on tunteet, tunteet ovat yhtä suuri osa elämäämme kuin fyysinenkin puoli. Minun oikeudentajuuni ei mahdu se, että tämä jätetään kokonaan huomioitta lakipykäliä sorvatessa.

Lain silmissä myöskin jokainen ihmishenki on saman arvoinen. Lähinnä kai siksi että sitä arvoa olisi niin pirun hankalaa määritellä. Tämä on mielestäni väärin, sillä jokainen ihminen ei todellakaan ole saman arvoinen, ihan sama mitä lakikirjassa asiasta sanotaan.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Predator
Se liittyy Suomen kansan reilun enemmistön tuntemaan vihaan nuorten tekemiä/nuoriin ihmisiin ja lapsiin kohdistuviin väkivallantekoihin. Kai sinäkin olet huomannut yleisen ilmapiirin?

Olen huomannut kyllä.

Mutta Eveliina Lappalaisen tapauksessa kannattaa muistaa, että myös rikoksen tekijä oli lapsi.

Viestin lähetti Predator

Niin, ja on tullut myös mokattua se, että en ole sinua toivottanut tervetulleeksi uudestaan tälle palstalle. Noh, nyt toivotan!

Kiitosta vaan.

Viestin lähetti Predator

psst - entäs se Illuminati...

Illuminati on siellä, missä päätetään kansojen kohtaloista ja suurten rahavirtojen liikkeistä :).
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti flintstone

Sen sijaan täällä on ihmetelty että kuinka tuo teko ei muka ollut raaka eikä julma ja siten se ei täyttänyt murhan tunnusmerkkejä. Täällä on myös ihmetelty että kuinka käytännössä puolustuskyvyttömän 14 vuotiaan lapsen tappamisesta voi selvitä 3,5 vuoden vankeustuomiolla.

Raaka ja julma on suhteellinen käsitys, tässäkin tapauksessa Eveliina on varmasti kärsinyt kenties kymmeniä sekuntteja mutta mitä suurimmalla todennäköisyydellä hän menetti tajunsa ennen kuolemaa, joten hänen kärsimyksensä ei välttämättä ollut niin pitkä kuin jos se olisi ollut jos hänet olisi hakattu hengiltä tai jos häntä olisi kidutettu useita tunteja siten että hän olisi välillä palannut tajuihinsa ja tuntenut kaiken tuskan.

Jos tätä tekoa olisi pidetty raakana ja julmana tarkoittaisi se sitä, että valtaosaa tapoista tulisi pitää raakoina ja julmina jolloin nekin olisivat murhia, oikeusoppineet eivät ymmärrettävistä syistä halua tällaista kehitystä vankeustuomioihin vaikka tuntuukin siltä, että äänekäs joukko kansaa näin haluaisi.

Tappaja selvisi noinkin pienellä tuomiolla yksinomaan sen tähden koska hän oli tapon tehdessään vasta 15-vuotias. Jos tekijä olisi ollut aikamies, tuomio olisi olettaen ollut joitain vuosia kovempi. Nyt tuomittiin nuorimies (poika) nuorenahenkilönä tehdystä taposta.

vlad.
 

krobbe

Jäsen
Viestin lähetti The Original Jags

Illuminati on siellä, missä päätetään kansojen kohtaloista ja suurten rahavirtojen liikkeistä :).

Eli OT:n lopullisesta tuomiosta onkin viime kädessä vastuussa Illuminati, eikä Suomen kansan valitseman eduskunnan laatimien lakien toimeenpanijat ja soveltajat?

Tunteilla tässä asiassa on valtaosa mielipiteineen mukana, minä yhtenä. Pidän itseäni 80/20 tunneihmisenä ja en voi ymmärtää kuinka OT voi päästä niin vähällä. Väkisinkin tulee mieleen, mitä jos se olisi ollut minun tyttäreni? Kuinka raivoissani olisin tänä päivänä.

Tosin täytyy myöntää, että tässä hampaita kiristellessä on minulta niin kuin monelta muultakin OT:lle kunnon kakkua vaatineelta varmaan jäänyt se roolileikin toinen puoli käymättä läpi.

Tuolta viereisestä huoneesta kuuluu nykymusiikin kohina, ei hirvittävän kovana, kuitenkin kuin ilmoituksena; täällä ollaan isä ja kaikki on hyvin. Siellä surffailee jollakin nuorison suosimalla sivustolla vanhempi poikani 14 v, jonka nimi on muuten yllätys, yllätys Otto.

Otto on rauhallinen, lahjakas ja kaikin puolin erinomaisen fiksu lapsi, kooltaan ja voimiltaan jo tosin lähes aikuisen miehen mitoissa. Lapsi, jonka kaltaisesta jokainen isä voisi olla ylpeä. Iki päivänä en voisi kuvitella, että hän tekisi kenellekään pahaa, mutta entä jos kuitenkin...

Entä, jos nuoren murrosikänsä kanssa painiskelevan poikani päässä napsahtaisi oikein kunnolla, mitä sitten. Ymmärtäisinkö, antaisinko kaiken tukeni, olisinko anomassa armoa ja ymmärrystä sekä mahdollisuutta palata takisin yhteiskuntaan, huutaisinko tuskasta käpertyneenä 3,5 vuoden sovitusaikaa lapselleni, vai hylkäisinkö hänet ja muiden kompetenssejen tuomareiden tavoin toivottaisin hyvää matkaa helvettiin.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eiköhän Otto Martikaisen kohdalla vielä oikeus tapahdu, tavalla tai toisella.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti MS
Mitä pitäisi tehdä niille ihmiselle joihin pitkäkään vankilatuomio ei vaikuta mitenkään?

Tietyissa hyvin harvinaislaatuissa tapauksissa ihminen tulisi voida sulkea vaikka sitten loppuelämäkseen vankilaan tai muuhun laitokseen.

Tällöin kyseessä olisivat todellakin poikkeustapaukset - joihin ensikertalaiset eivät kuulu, eivätkä pikkurikollisetkaan. Näitä poikkeustapauksia yhdistäisi se, että he ovat toistuvasti syyllistyneet tappoihin (murhiin tms.), pahoinpitelyihin ja muihin väkivallantekoihin (esim. raiskaukset), eivätkä he lukuisista tuomioista huolimatta tunnu sopeutuvan ympäröivän yhteiskunnan tavoille. Joten, jos he todella näyttävät muotoutuvan yhteiskunnalle vaarallisiksi yksilöiksi heidät tulisi kyetä sulkemaan johonkin laitokseen riittävän pitkäksi aikaa - ts. tarvittaessa vaikka loppuelämäkseen.

Painotan vielä kertaalleen, kyseeseen tulisivat todellakin poikkeustapaukset eikä tätä "lakia" tulisi soveltaa koskaan ensikertalaisiin.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös