Miksi tähän touhuun tuli nyt niin kova hoppu? Tai siis monestakin suusta ilmeisesti nyt on painotettu, että saa tuo lehmänkauppa riittää.
Niin, en minä usko, että hoputtelu on sen kummempaa kuin se, että jotta kun 28/30 maata on jo jäsenyyden ratifoinut, niin viimeisille on annettava porkkanoiden lisäksi myös keppiä.
Ts. Tapahtuuko kulisseissa jotain, mitä ei kansalle kerrota. Ensimmäisenä tuli mieleen Venäjän sabotaasit, sotilaallista voimaahan tuolla ei enää onneksi taida olla.
En usko, että tuollaisilla on tässä asiassa isompaa vaikutusta. Se on varmasti totta, että kulisseissa tapahtuu kaikenlaista, josta me saadaan tietää vasta vuosien jälkeen, mutta nyt tällä hetkellä ei vaikuta siltä, että isoa suoraa uhkaa Venäjän suunnasta tänne päin olisi.
Mä itse voisin pitää isoimpina syinä tällaisia tekijöitä:
1) Naton uskottavuus siinä suhteessa, että jos joku liikku vahvistaa liittokuntaa ja sitä vastaan änkyröidään, niin se antaa Natosta kuvan enemmän järjestönä, jota maat käyttävät omien etujensa ajamiseen kuin järjestönä, jonka pitäisi suojella jäseniään
2) Suomen ja Ruotsin jäsenyys on niin iso voitto Natolle, että sitä kannattaa koettaa kiirehtiä
3) Suomen ja Ruotsin jäsenyys on monelle maalle ihan konkreettisesti turvallisuutta ja vakautta lisäävä asia. Näitä maita ovat mm. Yhdysvallat, Kanada, Iso-Britannia, Islanti, Norja, Tanska, Saksa, Puola, Viro, Liettua ja Latvia.
4) Noilla edellä mainituilla mailla alkaa jo kohta pinna kiristämään, jos ei uusiin puolustussuunnitelmiin voi alkaa lisätä Suomea ja Ruotsia
Kaiken kaikkiaan mun oma arvio on edelleen se, että Pohjois-Euroopan ja Arktisen alueen suhteen Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys on varmaan yksi isoimpia asioita sitten toisen maailmansodan. Se muuttaa koko kartan toisenlaiseksi.