Suomen maalivahtitilanne MM-Kisoihin 2005

  • 13 806
  • 101

Sim0n

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Maalivahdeista

Erittäin hankala tilanne mielestäni. Toivoisin Lehtosen pääsevän kisoihin, mutta todennäköistä se ei ole.

Euroopassa pelanneista veskareista mielestäni Noronen ja Toskala ovat täysin pois kysymyksestä. Toskalalla tietysti pelien vähyys vaikuttaa paljon, ja Noronen ei ole vakuuttanut sm-liigassa. Mies on liian ailahteleva. Ihmeellisiä seikkailuja maalin taakse ja muutenkin epävarmaa pelaamista. Joku sanoi, että Nurmisella ei kestä hermot, mielestäni Noronen on Suomen hermoheikoin maalivahti. Hyvänä päivänä voittaa kenet vaan, mutta ikävä kyllä mies ei kykene hyvään viikkoon.

Mielestäni Norrenalle ja Bäckströmille pitäisi antaa mahdollisuus. Markkasesta en osaa mitään sanoa, kun en häntä ole pystynyt seuraamaan. Tilastot ovat tietysti tukevat, mutta eivät ne toisaalta mitään kerro.

Norrena saisi mielestäni aloittaa kisat. Mies on ollut vakuuttava jatkuvasti Elitserienissä, yksi liigan parhaista, oli siellä NHL-veskareita tai ei.

Niken kohdalla kysymysmerkki on se, miten hän sopii Suomen joukkueen pelitapaan. Kärpissä loistavasti sujuneen loppukauden taustalla on myös osittain mahtava joukkuepuolustus ja keskialueen sumppu. Olen kuitenkin sitä mieltä, että Nikkeä voisi kokeilla yhdessä kovassa alku-, tai jatkosarjan pelissä.

Näkisin, että Suomen maalivahtikolmikko löytyy ryhmästä Nurminen, Markkanen, Bäckström ja Norrena. Kaikki mielenkiintoisia vaihtoehtoja.
 

Knightrider

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielenkiintoista on nähdä, kuka aloittaa Suomen maalilla perjantaina Tsekkiä vastaan ja kuka jatkaa sunnuntaina. Jos itse saisin valita, heittäisin Bäckströmin ensimmäiseen peliin, jotta nähdään miten mies pärjää maajoukkueessa, varsinkin kun hänen aikaisemmat Euro Hockey Tourin ottelunsa eivät ole pahemmin vakuuttaneet ainakaan allekirjoittanutta. Näin ollen vaikka Bäckström jostain syystä alisuorittaisi, ei peliä olla vielä menetetty. Sunnuntaiksi maalille sitten Norrena.

Nurminen jäi kotiin, että meinaako tämä sitten sitä, että hän ei pelaa laisinkaan vai on mahdollisesti mukana kotipelissä?
 

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Nikke vai Norre?

1-maalivahtia kaivataan. Ei ihan helppo tehtävä Erkalle, koska kumpikin matkaan lähtevä veskari on pelannut loistavan kauden. Itse uskon kuitenkin enemmän ja enemmän kanadalaista alkuperää olevaan ajatukseen voittavasta maalivahdista. Silloin Bäckström on vaikea ohitettava. Kaksi suoraa SM-kultaa ja kumpanakin vuonna pleijareiden paras mies.

Tärkeämpää kuin kuka heistä on pelaava ykkönen on kuitenkin että jompi kumpi on sitä. Maalivahti haluaa luottamusta, jos molemmat saavat elää epävarmuuden kanssa, saattaa kumpikin pelata alle potentiaalinsa.

Nyt pitää tehdä vaikea päätös!
 

jja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Wild #9
Niklas ainakin on tottunut Kärpissä pelaamaan lähes kaikki pelit. Ja vire on pysynyt. Nyt on kaksi niin tasavahvaa ja erinomaista maalivahtia, että Erkka peluutttaa aluksi molempia. Pitäisi vaan tarpeeksi aikaisin tehdä päätös, että Bäckström pelaa loppukisojen tärkeät pelit - on se niin hyvä.
 

Sim0n

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Re: Nikke vai Norre?

Viestin lähetti IceBreezer
1-maalivahtia kaivataan. Ei ihan helppo tehtävä Erkalle, koska kumpikin matkaan lähtevä veskari on pelannut loistavan kauden. Itse uskon kuitenkin enemmän ja enemmän kanadalaista alkuperää olevaan ajatukseen voittavasta maalivahdista. Silloin Bäckström on vaikea ohitettava. Kaksi suoraa SM-kultaa ja kumpanakin vuonna pleijareiden paras mies.

Tärkeämpää kuin kuka heistä on pelaava ykkönen on kuitenkin että jompi kumpi on sitä. Maalivahti haluaa luottamusta, jos molemmat saavat elää epävarmuuden kanssa, saattaa kumpikin pelata alle potentiaalinsa.

Nyt pitää tehdä vaikea päätös!

Juuri näin. Itse asiassa yllättävänkin usein Suomen maalivahtipeli on pilattu juuri tällaisella pelleilyllä. Yksi selkeä pelaava ykkösveskari joka pelaa kaikki matsit, paitsi jos tulee täydellisiä romahtamisia. Ja näitä Tanska-, ja Kazakhstan-matseja ei saa käyttää vertailukohteena, sillä niitä vastaan ei kukaan veskari pelaa 'hyvää peliä'.

Olen siinäkin mielessä samaa mieltä, että Bäckström olisi loistava vaihtoehto. Aivan jäätävät playoffit Suomessa, aivan jäätävä Tsekki-matsi, eikä mikään ole osoittanut suunnan muuttuvan. Luottamusta Erska!

Toisaalta tämä veskaripari ei ehkä ole paras mahdollinen. Molemmat ovat juuri sen tyyppisiä koppareita, jotka tarvitsevat paljon pelejä ja luottoa. Toinen heistä olisi hyvä ykkösveskari, mutta optimaalinen kakkonen olisi tietysti joku kiprusoff-tyylinen (huomatkaa, ei välttämättä Kipper itse, mutta hänen tyylisensä) maalivahti, joka kykenee huippupeliin, vaikka joutuisi siihen yllättäen ja lyhyellä varoitusajalla.
 

janóz

Jäsen
Re: Nikke vai Norre?

Viestin lähetti IceBreezer
1-maalivahtia kaivataan. Ei ihan helppo tehtävä Erkalle, koska kumpikin matkaan lähtevä veskari on pelannut loistavan kauden. Itse uskon kuitenkin enemmän ja enemmän kanadalaista alkuperää olevaan ajatukseen voittavasta maalivahdista. Silloin Bäckström on vaikea ohitettava. Kaksi suoraa SM-kultaa ja kumpanakin vuonna pleijareiden paras mies.

Tärkeämpää kuin kuka heistä on pelaava ykkönen on kuitenkin että jompi kumpi on sitä. Maalivahti haluaa luottamusta, jos molemmat saavat elää epävarmuuden kanssa, saattaa kumpikin pelata alle potentiaalinsa.

Nyt pitää tehdä vaikea päätös!

Suomen "maalivahtiongelman" ovat myös muut havainneet jo vuosi(a) sitten:

http://live82.ihwc.net/english/teams/article.ihwc?team=FIN&aId=1851

Ennakkoon on paha mennä sanomaan kumpi noista on vakuuttavampi, mutta kun Bäckströmin pelejä olen katsonut nyt keväällä niin onhan se KOVA. Eipä ole helppoja maaleja viimeisen kuukauden aikana päästänyt taakseen.

Latviaa vastaan toinen saa vielä antaa näyttöjä..

Toivottavasti se päätös 1. maalivahdista tosiaankin tehdään heti!
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Todellakin hirvittävän kova paikka Erkalla päättää, kumpi saa luottoa. Itse olin ensimmäisen Tshekki-pelin jälkeen sitä mieltä, että ehdottomasti Norrenalla liikkelle, mutta Bäcks pelasi toisessa ottelussa ilmiömäisesti. Vaikea, erittäin vaikea päättää tämä ykkösmaalivahti asia, mutta itse lähtisin varmaankin Norrella, jolla on kuitenkin enemmän kokemusta kv-peleistä. Toisaalta, Nikke on osoittanut kestävänsä paineet kotiliigassa. Niin todisti kyllä Sulanderkin, mutta harvoinpa se maajoukkueessa onnistui.

En mä tiedä, valmennusjohto päättäköön. Mukava olisi kuulla myös Ropposen mietteitä, kumman hän katsoisi sopivammaksi tähän tilanteeseen.

Siitä kuitenkin kaikki lienevät samaa mieltä, että _selkeä_ ykkönen on löydettävä! Ei voida mennä kotikisojen pelleilytapaan, ja peluuttaa vuorotellen.
 

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Viestin lähetti Saku #11
. Toisaalta, Nikke on osoittanut kestävänsä paineet kotiliigassa. Niin todisti kyllä Sulanderkin, mutta harvoinpa se maajoukkueessa onnistui.

Sulanderhan oli täysin korvaamaton vuonna 1998 : ensin Naganon pronssipelissä ja sitten Sveitsin MM-hopean takuumiehenä. Väittäisin jopa, että Sulanderin esitys MM-kisoissa 1998 oli kaikkien aikojen kovin suomalaisen arvokisamaalivahdin kokonaissuoritus. Kiprusoffin Maailman Cup lähinnä taistelee samasta arvonimestä. Sulander onnistui finaalissa paremmin: kahdessa ottelussa meni silloin yhteensä 1 maali, vaikka Sundinin ja Forsbergin johtama Tre Kronor pommitti kuin viimeistä päivää.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Viestin lähetti IceBreezer
Sulanderhan oli täysin korvaamaton vuonna 1998 : ensin Naganon pronssipelissä ja sitten Sveitsin MM-hopean takuumiehenä. Väittäisin jopa, että Sulanderin esitys MM-kisoissa 1998 oli kaikkien aikojen kovin suomalaisen arvokisamaalivahdin kokonaissuoritus. Kiprusoffin Maailman Cup lähinnä taistelee samasta arvonimestä. Sulander onnistui finaalissa paremmin: kahdessa ottelussa meni silloin yhteensä 1 maali, vaikka Sundinin ja Forsbergin johtama Tre Kronor pommitti kuin viimeistä päivää.
Kyllä, vuonna '98 Sulo oli loistava. Siitä eteenpäin kaikkea muuta. Itse vetosinkin lähinnä tähän paineenkestävyyteen, jonka sekä Sulo että Nikke ovat SM-Liigassa esittäneet. Ykkösmaalivahtina Sulander ei ole maajoukkueessa koskaan onnistunut. Molemmissa '98 arvokisoissa Ari nousi Jamon takaa kesken kisojen, eikä häntä esim. Naganossa kukaan olisi syyttänyt, vaikka pataan olisikin tullut.

Vuosien '99 ja '00 MM-Kisoissa rupesikin sitten kummasti näitä puolenkentän ranteita uppoamaan, kun piti olla ykkönen alusta asti.

Sulander oli toki mahtava 1998 MM-Kisoissa, mutta itse listaisin sekä Kipperin WC:n että Myllyksen '95 kisat paremmiksi. Vaikka Jamo haparoi alkulohkossa, playoffseissa upposi tasan 1 maali, sekin tunnekuohon vallassa sattunut oma moka. Lisäksi Jamo on edelleen ainoa maalivahti, joka on torjunut Kultaa Suomelle.

EDIT: En tietenkään tarkoita/oleta, että Bäckströmille kävisi samoin kuin Sulanderille, tulipahan vain puheeksi.
 
Vaikea päätös totta tosiaan. Itse laittaisin Norrenan ykköseksi, koska hänellä on jo nähtyä kylmäpäisyyttä ja kokemusta kv-peleistä. Tietysti Bäckström on pelannut pari huikeaa kautta ja hienoja harjoituspelejä, mutta kokemus kv-tasolla on aika vähäistä. Tosin.. eihän sitä kokemusta saa ellei saa pelata. Positiivinen ongelma joka tapauksessa ja molemmille maalivahdeille olisi hyvä saada päätös. Toinen ykköseksi ja jos ei onnistu niin sitten koitetaan toista. Kuitenkin.. lastatkaa kaljaa niin on kivempi jännittää kumman tahansa edesottamuksia.
 

Zengur

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Pula-ajan Tretjak
Vaikea päätös totta tosiaan. Itse laittaisin Norrenan ykköseksi, koska hänellä on jo nähtyä kylmäpäisyyttä ja kokemusta kv-peleistä. Tietysti Bäckström on pelannut pari huikeaa kautta ja hienoja harjoituspelejä, mutta kokemus kv-tasolla on aika vähäistä. Tosin.. eihän sitä kokemusta saa ellei saa pelata. Positiivinen ongelma joka tapauksessa ja molemmille maalivahdeille olisi hyvä saada päätös. Toinen ykköseksi ja jos ei onnistu niin sitten koitetaan toista. Kuitenkin.. lastatkaa kaljaa niin on kivempi jännittää kumman tahansa edesottamuksia.

Positiivinen ongelma jälleen kerran, tuo on kuultu monta kertaa. Tuntuu vaan että siitä väännetään usein meidän maajoukkueessa ihan oikea ongelma peluuttamalla maalivahteja ilman selkeää ykköstä, ja mitalit jäävät haaveeksi.

Samaa mieltä kaikkien kanssa tällä sivulla: päätös on kamalan vaikea mutta Erkka pliis, löydä se ykkösveska jooko?
 

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Viestin lähetti Zengur
Positiivinen ongelma jälleen kerran, tuo on kuultu monta kertaa. Tuntuu vaan että siitä väännetään usein meidän maajoukkueessa ihan oikea ongelma peluuttamalla maalivahteja ilman selkeää ykköstä, ja mitalit jäävät haaveeksi.

Samaa mieltä kaikkien kanssa tällä sivulla: päätös on kamalan vaikea mutta Erkka pliis, löydä se ykkösveska jooko?


Joo, positiivinen ongelma muutetaan pelkäksi ongelmaksi, kun ei anneta vastuuta. Toivottavasti MC näytti että vastuumolari tekee parasta jälkeä.

Paineensietokyvystä: Bäckströmin vahvuushan tuntuu juuri olevan se, että mitä kovempi ottelu sitä paremmin hän pelaa. En sitäpaitsi ole ihan varma siitä että maajlivahdilla henkilökohtaiset paineet ovat sen kovemmat maajoukkueessa kuin SM-liigan pudotuspeleissä. Itse pidän nimenomaan Niken nykypsyykeä hänen suurimpana vahvuutenaan.

Jotta nyt ei tulisi väärää käsitystä, niin Norrena on mielestäni loistava maalivahti ja jos hän lähtee kisoihin ykkösenä, niin toivon todellekin, että hän saa myös työrauhan ykkösmaaöivahtina alusta loppuun.
 
Viestin lähetti IceBreezer
Paineensietokyvystä: Bäckströmin vahvuushan tuntuu juuri olevan se, että mitä kovempi ottelu sitä paremmin hän pelaa.


No ei tainnut sitten olla tarpeeksi kova peli Nikelle eilisiltana.

Bäckström on seula. Kaksi maalia omiin peliajalla eikä yhtään pelastusta rl-kisassa.
 

nastamuumio

Jäsen
Suosikkijoukkue
TIIKERIT (kovin junnuseura ikinä!)
Joo kyllä Niklas sai nyt vähän samanlaisen maineen kuin Noronen viime vuonna. No tämä avaa mahdollisuuksia muille vahdeille lunastaa paikkaa leijonajoukkueessa.
 

Wille

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Hän, joka tietää eikä yhtään pelastusta rl-kisassa.

Eikä tainnut olla edes mukana yhdessäkään venäläisessä harhautuksessa. Ainoa mikä pelasti ekankin vedon sisään menon, oli tolppa. Tyhjää tilaahan oli koko maalin verran...
 

Jupi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, ManU, Napoli
Joo. Pakko se on jo uskoa. Bäckstömistä ei ole sittenkään kansainvälisen tason maalivahdiksi. Eikö sillä pää kestä vai mikä? Rankkareissa aivan olematon.

Tuli muuten selväksi myös SM-liigan hyökkääjien ja maailman huippuhyökkääjien taitoero. Ne toiset osaa käyttää maalivahdin heikkoudet hyväkseen pikkasen paremmin. Yläkulmat soi kun "Nikke on muuri" on polvillaan ennen kuin veto on lähtenyt.
 

peluri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielestäni Bäckström antoi tänä vuonna omat näyttönsä. yksi suht hyvä peli, Latviaa vastaan. Oli heikko, tai suorastaan huono silloin kun vastustaja oli hiemankin laadukkaampi. Eilen kaksi käsittämätöntä maalia peliajalla, ja aivan pihalla rankkareissa. Ei edes lähellä torjuntaa. Hän on polvillaan kun vastustaja ylittää siniviivan peliajalla....
Kohta saamme pohjoisesta varmaankin mielipiteitä että Bäckström oli itse asiassa eilen Suomen paras pelaaja, Viuhkola ykköscentteri läpi kisojen.....

No, tämä oli turha provo. realiteetti on kuitenkin että liigassa hyvin pelannut maalivahti ei onnistunut kisoissa. Bäckström oli ligassa mielestäni melko tasaisen varma, joka olisi kyllä vahvuus näissä kerrasta poikki pudotuspeleissä MM-kisoissa.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti peluri
No, tämä oli turha provo. realiteetti on kuitenkin että liigassa hyvin pelannut maalivahti ei onnistunut kisoissa. Bäckström oli ligassa mielestäni melko tasaisen varma, joka olisi kyllä vahvuus näissä kerrasta poikki pudotuspeleissä MM-kisoissa.
Suomen tappio, Kärppien voitto: Ei ole Nikelle kysyntää rapakon takana jatkossa. Saa rauhassa loistaa liigassa.
 

lynki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti peluri
Mielestäni Bäckström antoi tänä vuonna omat näyttönsä. yksi suht hyvä peli, Latviaa vastaan. Oli heikko, tai suorastaan huono silloin kun vastustaja oli hiemankin laadukkaampi. Eilen kaksi käsittämätöntä maalia peliajalla, ja aivan pihalla rankkareissa. Ei edes lähellä torjuntaa. Hän on polvillaan kun vastustaja ylittää siniviivan peliajalla....
Kohta saamme pohjoisesta varmaankin mielipiteitä että Bäckström oli itse asiassa eilen Suomen paras pelaaja, Viuhkola ykköscentteri läpi kisojen.....

Sehän on tosi asia että Nikke oli eilenkin suomen parasta antia. Oliko Nikke eilen suorastaan heikko??(Rankkareissa heikko) Venäjä olisi ansainnut voiton jo varsinaisella peliajalla,mutta Nikke antoi Suomelle jatkoaikaa....Kylmä totuus on se että taitotaso ei riitää näissä karkeloissa.

Kaiken kruunasi Jokisen rankkari,jossa mies ei uskaltanu päätä nostaa,kun ilmeisesti jännitti tai pelkäsi kiekon karkaavan, sitten lopussa vähän päätä ylös ja täysillä päin,läpikö se yritti?
 

lynki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Hän, joka tietää
Kumpaako maalia tällä "jatkoajalla" tarkoitat? Venäjän ekaa vai tokaa? Vai molempia?

Nikke on piirikunnalisten kisojen (SM-liiga) maalivahti - face the fact.

Enhän minä hyvä ystävä tarkoita kumpaakaan maalia,vaan niitä torjuta joita Nikke otti,ymmärräthän? Vai olenko minä katsonut jotai toista peliä...Olisiko Suomi sinun mielestä ansainnut voiton pelistä?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Viestin lähetti lynki
Sehän on tosi asia että Nikke oli eilenkin suomen parasta antia.
Herää jo! Nikke antoi VENÄJÄLLE jatkoaikaa, esimerkiksi imaisemalla yhden ohilaukauksen verkkoon.
 

Jokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti lynki
Venäjä olisi ansainnut voiton jo varsinaisella peliajalla,mutta Nikke antoi Suomelle jatkoaikaa....Kylmä totuus on se että taitotaso ei riitää näissä karkeloissa.

Olisi vaan antanut mennä sen yhden kiekon ohi eikä huiskasta omiin. Huoh. Ja rankkareihin olisin laittanut Nurmisen maalin. Bäckström pärjää varsin hyvin normaalipelissä, mutta rankkareissa valitettavasti seula. Se nähtiin useasti runkosarjassa, tuntui että Nikke ei saa mitään läpiajoa torjuttua. Jos ja jos, mutta taas tappio
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Suomella ei ole varaa antaa tasoitusta maalivahtipelissä muille huippumaille. Nyt oli jengissä ehkä Suomen 5-6 maalivahdit (Bäckström ja Norrena), koska Kipru kieltäytyi, Lehtonen pelasi AHL:ssä, Markkanen ei kelvannut sekä Nurmiseen ei luotettu.

Nurminen olisi ollut maalivahti, joka olisi pelannut Suomen välieriin. Nurminen on parhaimillaan niin häikäisevä kaveri, joten häneen olisi pitänyt luottaa. Bäcke ja Norre ovat hyvää liigatasoa, mutteivat kansainvälisentason maalivahteja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös