Itse ainakin olen puhunut nimenomaan kohdistettuna siitä, että tietyille aloille haetaan työvoimaa. Korkean ammattitaidon vaatimat työt pitää olla etunenässä.Mitä sitten lasketaan hanttihommiin, mutta onhan meillä nyt käytännössä jatkuva työvoimapula esim. seuraavilla aloilla:
- ravintola- ja matkailuala
- kuljetus- ja logistiikka-ala
- rakennusala
- kiinteistönhuoltoala
- kaupan ala
- teollisuus
Moniin ym. alan töihin toki tarvitaan jonkin tason koulutus, mutta aika helpolla/lyhyellä koulutuksella ja/tai kokemuksella niihin kiinni pääsee.
Työperäinen maahamuutto ei voi jatkua niin, että haetaan vain työperäistä maahanmuuttoa ilman fokusta.
Kuten @Euro71 yllä totesi, rakennusala on hyvin laaja käsite. Tiedän alasta aika paljon ja yksi ongelma liittyy myös siihen, että lähivaltioista tullaan kilpailemaan pienemmällä palkalla ja poistutaan kuluttamaan ja elämään takaisin kotimaahan. Rakentaa pystyy vain paikallisesti, joten kaikki verotulot olisi alalta otettavissa ja kaikki peruskulutus olisi käytettävissä Suomessa. Siksi toivoisinkin, että systeemi kehitettäisiin niin, että ainoastaan Suomessa kirjoilla olevat yritykset ja työntekijät voivat työskennellä aloilla, joita ei voi tehdä kuin Suomessa. Uskon tosin, että tämä ei EU:n takia ole mahdollista.
Miksi tämä on ongelma. Siksi, että rakennusalan yritykset polkee näin hintoja, joilloin he valitsevat halvemmat ammattilaiset Virosta, mitä suomalainen työntekijä pystyisi edes tekemään. Suomalainen työntekijä joutuu pärjäämään Suomen hintatasolla, Virolainen vain Suomessa oloajan, mutta muuten hän pärjää viron hintatasoilla.
Muutenkin suuri osa tästä "työvoimapulasta" on alhaisen palkanmaksun ja korkeiden suomalaisten hintojen ongelma. Miksi thaimaasta tulee marjanpoimijoita Suomeen, miksi suomalainen ei tee samalla palkalla? Hmm.. vaikuttaisiko siihen se, että Thaimaalainen (matalapalkka alalla) palkkaa Suomessa voisi verrata siihen, että suomalainen saisi 20.000 euron kuukausiansiot marjanpoiminnasta. Olen aika varma, että Suomessa ei olisi yhtään työtöntä jos saisivat marjanpoiminnasta 20.000 euroa.
Ongelma on siis monitahoinen ja siksi fokus pitäisi olla siinä, miten Suomessa olevat ihmiset saadaan työntekijöiksi ja veronmaksajiksi nimenomaan Suomeen.