Aika skeptinen olen itse EU:n saavan aikaan toimivaa turvapaikkamenettelyä, mihin kaikki jäsenmaat olisivat sitoutuneita. Sinänsähän on jopa naivia odottaa vuoden 2015 pakolaisaallon jäävän ainutkertaiseksi ja tulevaisuutta ajatellen vähintään suuntaviivat, miten toimitaan olisi syytä olla olemassa. Tuhansien pakolaisten asuttamat telttakylät, vailla papereita maasta toiseen vaeltavat ihmisjoukot, Välimeren yli salakuljettajien toimesta huterilla veneillä epätoivoisesti Eurooppaan pyrkivät... Ei tästä taida kukaan pitää. Näkemyserot asian ratkaisulle taitavat vain olla liian isot.
No, kaksi jäi ulkopuolelle. Tyhjää sitten neljä. Joten läpi meni kirkkaasti tässä vaiheessa. Seuraavaksi jäsenmaat, EU-parlamentti ja EU-komissio neuvottelevat uudistuksen yksityiskohdista ennen kuin siitä tulee jäsenmaita sitovaa lainsäädäntöä.
EU | EU-maat historialliseen sopuun maahanmuutto- ja turvapaikkauudistuksesta
Sopimus syntyi jäsenmaiden määräenemmistöllä, Puola ja Unkari äänestivät vastaan.
www.hs.fi
Suomen kannalta ehdottomasti hyvä asia ainakin siinä mielessä, että jos yksityiskohdista päästään sopuun, Venäjän mahdollisuus operoida heikkenee. On olemassa protokolla, jota EU noudattaa. Vähän aikaa sitten Venäjältä yritettiin operoida noin 30 henkilöä Suomeen rikollisten toimesta. Tähänkin saadaan tarvittaessa apuja, jos Venäjä pitää rajaa auki.
Moneen kohtaan olen tyytyväinen, mutta epäilen hieman, kuinka varmasti sopu yksityiskohdista löytyy.