Tämä pätkä EK:n lausunnosta on täsmälleen samaa asiaa, mitä olen itse tuonut esiin jo monessa viestissä viime kesästä lähtien. Esim. 3 kk tai 6 kk sääntö ei suinkaan ole parannus nykyiseen, vaikka niinkin on spinnattu (teoriassa nykyään peruutusprosessi olisi mahdollista käynnistä välittömästi, mutta ikinä niin ei tapahtu, koska: 1) asista ei tule tietoa Migrille, ja 2) Migrillä ei ole siihen rakennettua prosessia eikä osoitettua henkilöstöresurssia):EK:lta painava ja tärkeä lausunto liittyen hallituksen ajamaan kolmen kuukauden sääntöön.Elinkeinoelämän järjestöt: Esitys kolmen kuukauden säännöstä vaatii vielä jatkotyöskentelyä - Elinkeinoelämän keskusliitto
Elinkeinoelämän järjestöjen mukaan hallituksen esitykseen niin kutsutusta kolmen kuukauden säännöstä ei tule sisällyttää työnantajan ilmoitusvelvollisuutta, ja työttömäksi jääville ulkomaalaisille työnhakuun annettavien suoja-aikojen tulisi olla esitettyä pidemmät. Esitysluonnos on valmistelun...ek.fi
"Mahdollisuus peruuttaa oleskelulupa on ollut jo nykylainsäädännössä, mutta työnantajalle säädettävän ilmoitusvelvollisuuden kautta sen toimeenpano tiukentuu, ja samalla työnantajiin kohdistuva byrokratiarasite kasvaa.
“Jatkossakin Migrin niukkenevat resurssit tulisi käyttää maahantulon sujuvoittamiseen ja oleskelulupien nopeampaan käsittelyyn eikä hetkellisesti työttömäksi jääneiden ihmisten jahtaamiseen. Valtaosa työttömäksi jääneistä maahan muuttaneista työllistyy jo muutenkin kohtuullisessa ajassa Suomen työmarkkinoille tai poistuu maasta ilman valtion väliintuloa”, toteavat Keskuskauppakamari, EK, Palta, Neogames Finland ja Suomen startup-yhteisö." (Boldaukset ja alleviivaukset omia)
Käytännössä 3 kk tai 6 kk kiristys ei pelkästään haittaa työperäistä maahanmuuttoa, vaan syö Migrin resurssia tärkeämmiltä asioilta - kuten hakemuskäsittelyltä. Kannattaa siis varautua, että oleskelulupajonot jälleen kasvavat - no, käsittelyajat kasvanevat jonkin verran joka tapauksessa valtionhallinnon leikkausten takia...