By promptly integrating migrants, the economies of host countries stand to increase their GDP by as much as 4.5 percentage points by 2030.
www.imf.org
Linkkasinkin jo tänään avattuun Etelä-Amerikka-threadiin, mutta laitetaan tänne myös. IMF:ltä tosiaan lontooksi mielenkiintoinen artikkeli liittyen jo pitkään jatkuneen venezuelalaisten joukkopaon vaikutuksesta naapurimaiden talouteen. Työteliästä kansaa kun ovat ja tuovat päälle kulutuskysynnän, ei 1+1=2 ole vaikea laskutoimitus.
Mitä itse olen kuitenkin lukenut, ei venezuelalaisia olla otettu naapurimaissa vastaan pelkästään avosylin, vaikka kieli olisikin sama ja kulttuurillinen yhtenäisyys merkittävä. Toki onhan virolaisia monet katsoneet nenänvartta pitkin täälläkin...
Miten tämä liittyy itse threadin aiheeseen? Näkemykseni mukaan suuretkin joet muodostuvat usein pienistä puroista ja kaikki kivet on syytä kääntää, mitä tulee maahanmuuton edistämiseksi. Kirjoittelinkin jo mainitsemassani threadissa, kuinka Suomi voisi hyvin pyrkiä lisäämään maahanmuuttoa Latinalaisesta Amerikasta ja uskon, että vaikka Suomi onkin kylmä ja kaukainen maa, moni voisi hyvinkin kuvitella aloittavansa uuden elämän täällä, mikäli oleskelulupakäytänteet olisivat joustavia ja signaali olisi bienvenidos/bem-vindo.
Latinalaisesta Amerikasta kotoisin olevien ihmisten määrä on toki yleisen globaalin muuttoliikkeen myötä lisääntynyt Suomessakin viimeisten vuosikymmenten aikana, mutta uskon meillä olevan vielä paljon parantamisen varaa. Mikäli miljoonat latinot ovat valmiita erityisesti Väli-Amerikasta valmiita lähtemään lainsuojattomiksi siirtolaisiksi Yhdysvaltoihin, voisin kuvitella monen heistä tulevan ihan mielellään laillisesti Suomeen töihin ja opiskelemaan, mikäli heille vain suotaisiin mahdollisuus.
Linkataan vielä loppuun todellinen "hyvän mielen artikkeli" hiljattain Helsinkiin avatusta brasilialaisravintolasta. Ei mikään yllätys, että yrittäjyys kukoistaa myös brasilialaisten maahanmuuttajien keskuudessa.
Itä-Pasilaan perustettiin brasilialainen ravintola.
www.helsinginuutiset.fi